Permalänk
Avstängd

Ficklampa med minst 1000 lumen?

Tjena! Jag är ute efter en portabel ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Gärna konstruerad så att den får plats mycket rejäla batterier för en mer rimlig livslängd som kanske 15-20 minuter påslagen på högsta ljusstyrkan? Jag har ingen aning om vilka märken, tillverkare som gäller när man vill få tag på en bärbar ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Tack för svar på förhand! / AplAy.

EDIT: Jag har hittat följande https://www.valostore.se/produkt/fenix_pd35tac/?variant=1520&... med ett antal reviews, men vet inget om säljsidan, produktens tillverkare eller huruvida priset är för "billigt" för att kunna vara hållbart och värt i längden? Det står att "1000 lm/1 h 10 min" så 70 minuter på högsta ljusstyrkan?

Nu var det ett tag sen jag räknade energi i fysik men går väl att beräkna hur mycket 1000 lm per sekund drar i energi om man antar perfekt verkningsgrad?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

en 3 Watts LED ligger nog uppemot 300 lumen idag - med 4 sådana så är man över 1000 Lumen om lampan har antireflexbehandade glas/linser och väldesignad reflektor. Annars kan man supa bort en hel del av potetenialet/ljusmänden som själva LED avger innan det ens gått ur lamphuset.

tänk på att många 'kinalampor' anger LED:s antal Lumen och inte ljusmängden som faktiskt går ut i ljusöppningen.

problemet med sådana starka ficklampor är att de blir varma och kyls det inte av ordentligt så må inte LED bra och i många fall dras effekten ned allt eftersom värmen ökar.

detta gör att sådana lampor är ganska stora och bulkiga för att man helt enkelt behöver ganska mycket kylyta runt lamphuvudet om det skall tåla att lysa med full styrka kontinuerligt

Permalänk
Medlem

Valostore skulle jag benämns som den mest seriösa lampbutiken idag.
Kanske finns fler som de som jag inte känner till men jag tycker de håller en mycket hög grad av seriositet i sina texter och alla jag känner som köpt av dem har varit mycket nöjda.

Buy quality, cry once.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag är ute efter en portabel ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Gärna konstruerad så att den får plats mycket rejäla batterier för en mer rimlig livslängd som kanske 15-20 minuter påslagen på högsta ljusstyrkan? Jag har ingen aning om vilka märken, tillverkare som gäller när man vill få tag på en bärbar ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Tack för svar på förhand! / AplAy.

EDIT: Jag har hittat följande https://www.valostore.se/produkt/fenix_pd35tac/?variant=1520&... med ett antal reviews, men vet inget om säljsidan, produktens tillverkare eller huruvida priset är för "billigt" för att kunna vara hållbart och värt i längden? Det står att "1000 lm/1 h 10 min" så 70 minuter på högsta ljusstyrkan?

Nu var det ett tag sen jag räknade energi i fysik men går väl att beräkna hur mycket 1000 lm per sekund drar i energi om man antar perfekt verkningsgrad?

av ren nyfikenhet, varför just det magiska 1000 lm?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag är ute efter en portabel ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Gärna konstruerad så att den får plats mycket rejäla batterier för en mer rimlig livslängd som kanske 15-20 minuter påslagen på högsta ljusstyrkan? Jag har ingen aning om vilka märken, tillverkare som gäller när man vill få tag på en bärbar ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Tack för svar på förhand! / AplAy.

EDIT: Jag har hittat följande https://www.valostore.se/produkt/fenix_pd35tac/?variant=1520&... med ett antal reviews, men vet inget om säljsidan, produktens tillverkare eller huruvida priset är för "billigt" för att kunna vara hållbart och värt i längden? Det står att "1000 lm/1 h 10 min" så 70 minuter på högsta ljusstyrkan?

Nu var det ett tag sen jag räknade energi i fysik men går väl att beräkna hur mycket 1000 lm per sekund drar i energi om man antar perfekt verkningsgrad?

Jag har köpt denna: https://www.trustfire.com/en/led-flashlight/flashlight-tr-3t6...
se till att köpa med batterier och laddare.
Det blir ljust nå så in i h*lv*te..

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett antal av dessa (dock från annan säljare):
https://www.ebay.com/p/UltraFire-CREE-9000lm-5-Modes-T6-LED-1...

Inga 9000lm, men för pengarna så ser jag den som svårslagen. Lyser betydligt bättre än farsgubbens 10ggr så dyra märkesficklampa. I med ett kvalitetsbatteri a la Samsung så lyser den länge.

Kjell o Co har en cykel-/pannlampa, länk, som lyser utav h*ete rent ut sagt. Brukar ha den för hundpromenader ute i skogen, finns inte en chans att missa något. Nackdelen är att den har en sladd till ett batteripack (4st 18650-batterier), men kan man leva med det så har jag svårt att tro att du hittar en mindre ficklampa som lyser lika mycket.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tjena! Jag är ute efter en portabel ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Gärna konstruerad så att den får plats mycket rejäla batterier för en mer rimlig livslängd som kanske 15-20 minuter påslagen på högsta ljusstyrkan? Jag har ingen aning om vilka märken, tillverkare som gäller när man vill få tag på en bärbar ficklampa med minst 1000 lumen i ljusstyrka. Tack för svar på förhand! / AplAy.

EDIT: Jag har hittat följande https://www.valostore.se/produkt/fenix_pd35tac/?variant=1520&... med ett antal reviews, men vet inget om säljsidan, produktens tillverkare eller huruvida priset är för "billigt" för att kunna vara hållbart och värt i längden? Det står att "1000 lm/1 h 10 min" så 70 minuter på högsta ljusstyrkan?

Nu var det ett tag sen jag räknade energi i fysik men går väl att beräkna hur mycket 1000 lm per sekund drar i energi om man antar perfekt verkningsgrad?

Hej!

Äger en sådan ficklampa du länkar till. Den är riktigt bra enligt min uppfattning men jag har bara billiga kinakopior och vanliga ficklampor att jämföra med. Formatet/storleken är bra, och den har en kanonfin "ljusbild" eller hur jag ska uttrycka det. Finns säkert bättre ficklampor där ute men den har aldrig gjort mig besviken.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om den är bra eller dåligt.
Men jag beställde denna då jag ändå beställde lite annat nyligen och bör få hem den om 1-2 dagar.
https://hobbyking.com/en_us/two-switch-flashlight-flashlight-...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

@AplAy

Bästa kompakta ficklampan du kan få tag på:
Olight SR52-UT Intimidator
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2701769

Äger den och en SR-95 UT. dom är sinnessjuka, youtuba lite får du se.

Permalänk
Medlem

En video på P7R https://www.youtube.com/watch?v=CjUgxFnm3uQ
Jag har 3st olika Led Lenser ficklampor jag är jätte nöjd med.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem

Om jag skulle rekommendera en vän eller bekant att köpa en bra ficklampa skulle jag rekommendera en Olight. Finns massor av olika modeller, storlekar, prisklasser, ljusstyrka. Om man sedan köper den från Valostore, Ebay, Amazon eller annan plats är upp till var och en. Fördelen med Valostore är så klart närhet, enkelhet vid eventuellt garantiärende, gynna svensk handel, professionell hjälp baserad på erfarenhet osv osv.

Lycka till med köpet.

PS. Jag har ingen koppling alls till Valostore. Äger en liten Olight S2A som jag köpte den på Ebay. Använder den ca 1-2 gång i månaden och batteriet höll i över ett år. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Om jag skulle rekommendera en vän eller bekant att köpa en bra ficklampa skulle jag rekommendera en Olight. Finns massor av olika modeller, storlekar, prisklasser, ljusstyrka.

Slår också ett slag för Olight, har själv en M22 som jag fick tag i för drygt 300:-. Svårslagen lampa som hängt med i 2-3 års tid nu.
Köpt till Panasonic 18650 batterier och känns som den håller i en halv evighet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Bara att köra på Valostore, bra affär med kunnig och trevlig personal. Ett annat företag som har Olights är Astrosweden, de har nu en ficklampskampanj.

Några andra förslag på lampor, inte ens i närheten av en komplett lista:
Fenix UC35/PD35.
Thrunite Tn12.
Atactical/Wowtac A1S.
Olight S2 ("bara" 950 lumen dock).
Olight M2R Warrior.
Zebralight SC600.
Armytek Prime.
EagleTac D25LC2.

Samtliga använder 18650. Vill man gå större finns det en rad olika lampor som kan vara intressanta. Dock blir de ganska stora i omkrets (tänk läskburk).

Sedan bör man nog ha ett specifikt bruk i åtanke om man definitivt måste ha över 1000 lumen (eller ha ett intresse). Jag äger väl runt 30 ficklampor, av dessa kan kanske 7-8 nå över 1000 lumen. Jag använder väldigt sällan dessa lägen helt enkelt eftersom det generellt blir för mycket ljus. Det är trevligt att ha att använda och leka med men praktiskt så räcker det med omkring 5-600 lumen, vilket också kan användas längre. Men visst, "jag vill ha över 1000 lumen" är också en legitim anledning och då kan jag rekommendera en titt på ovanstående.

Vidare kan jag också säga att jag initialt i mitt intresse satsade på lampor med 18650 och större, jag har mer och mer gått från det för dagligt bruk, en bra AA-ficklampa är bra mycket lättare och smidigare att bära i byxfickan. 500 lumen är starkt när det är mörkt och skillnaden mellan mobillampa och 500 lumen med en bra reflektor är mycket större än skillnaden mellan 500 och 1000 lumen.

Slutligen vill jag slå ett slag för det lägsta läget på en ficklampa, i mitt tycke så bör det lägsta läget vara det man brukar kalla sub-lumen, alltså mindre än 1 lumen. Brukar kallas moonlight mode eller firefly mode. Det är svårt att uppskatta hur effektivt och användbart det är innan man använt det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd

Tack så mycket för svaren!

På grund av ojämn dygnsrytm så kan jag vara ute om nätterna och när det är mörkt. Då är det inte bara bra att kunna se var man går där det är mörkt utan också i rent "avskräckande självförsvar" mot vilda djur och personer som vill angripa en.

Fick tipset via ett YouTube-klipp från någon militärsnubbe just för att ficklampan är ju "laglig" till skillnad från en stark "laserpekare" där du måste ha tillstånd pga. vissa styrkor kan ju faktiskt orsaka blindhet. Det går ju också snabbt att använda sig av än att hålla på med någon pepparsprej som kräver ännu mer exakt siktning där du också måste vara relativt nära "målet" för att kunna skydda dig.

Så märkena Fenix och Olight verkar vara seriösa kandidater med prisnivå på cirka tusenlappen? Det var också prisnivån som jag tipsades om så det låter rimligt. Jag tror jag hittade någon ficklampa med 3200 lumen dock kostar den 600 € och ja, där tycker även jag att det är överdrivet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fick tipset via ett YouTube-klipp från någon militärsnubbe just för att ficklampan är ju "laglig" till skillnad från en stark "laserpekare" där du måste ha tillstånd pga. vissa styrkor kan ju faktiskt orsaka blindhet. Det går ju också snabbt att använda sig av än att hålla på med någon pepparsprej som kräver ännu mer exakt siktning där du också måste vara relativt nära "målet" för att kunna skydda dig.

Om du vill ha den som "vapen" rekommenderar jag denna.

https://www.valostore.se/produkt/olight_m3xs/

Permalänk
Medlem

Denna kan jag rekommendera, r50 pro

https://www.valostore.se/produkt/olight_r50_pro/

har specialutgåvan i koppar, dock lyser den 2500 men ändå grymt bra lampa som inte tar mycket plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Denna kan jag rekommendera, r50 pro

https://www.valostore.se/produkt/olight_r50_pro/

har specialutgåvan i koppar, dock lyser den 2500 men ändå grymt bra lampa som inte tar mycket plats.

Holy shit, 3200 lm, måste ju få ont i ögonen om man får den strålen rakt i ögonen! Är det i nivå med strålkastare på bilar fast kanske mindre diameter på strålen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Holy shit, 3200 lm, måste ju få ont i ögonen om man får den strålen rakt i ögonen! Är det i nivå med strålkastare på bilar fast kanske mindre diameter på strålen?

Du får betydligt mer ont i ögonen av den jag rekommenderade. Det som är avgörande är ficklampan har lång räckvidd, vilket den får om ljuskäglan är fokuserad. Den på 3200 lm sprider ljuset mycket, vilket gör den betydligt mer olämplig ur den synvinkeln. Däremot ser du bättre på nära håll med den modellen, så det är en mycket bättre promenadlampa så länge du inte behöver ha den till "försvar".

Edit: Dessutom kommer den i praktiken att leverera runt 1500 (1700 enligt butikens egna mätningar) lumen då 3200 är ett sk. "turboläge" som bara är aktiv ett par minuter. Det påverkar ju dock inte försvarsförmågan och samma sak gäller den lampan jag länkade, en lägre ljusstyrka kopplas in efter att antal minuter.

Permalänk
Medlem

Ska du ha ficklampa och vill ha ett bra märke, så kolla på Nitecore,

Har 4 lampor från dom, en SRT7 MH12 och hc60/50, tillsammans med laddare och 18650 batterier så räcker dom länge på en laddning!

Dom har varianter som du laddar enkelt via usb.

TM serien blir nog nästa köp för mig själv.

tex. https://www.widforss.se/nitecore-mh10-laddningsbar-led-lampa-...

länk
Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dannesthlm:

Du får betydligt mer ont i ögonen av den jag rekommenderade. Det som är avgörande är ficklampan har lång räckvidd, vilket den får om ljuskäglan är fokuserad. Den på 3200 lm sprider ljuset mycket, vilket gör den betydligt mer olämplig ur den synvinkeln. Däremot ser du bättre på nära håll med den modellen, så det är en mycket bättre promenadlampa så länge du inte behöver ha den till "försvar".

Edit: Dessutom kommer den i praktiken att leverera runt 1500 (1700 enligt butikens egna mätningar) lumen då 3200 är ett sk. "turboläge" som bara är aktiv ett par minuter. Det påverkar ju dock inte försvarsförmågan och samma sak gäller den lampan jag länkade, en lägre ljusstyrka kopplas in efter att antal minuter.

Jag förstår. Får bli en sådan. Jävlar vilken stråle den har. Att den kastar upp till 1000 meter oxå. Man kan ju stå uppe på ett berg och blända folk typ!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |