Speldator 20k - Hjälper 15åring - Ark, Fortnite

Permalänk
Medlem

Speldator 20k - Hjälper 15åring - Ark, Fortnite

Jag har en 15-årig släkting som sparat ihop pengar för att köpa en ordentlig speldator själv och jag har blivit ombedd att leta upp en åt honom.
Budget: Max 20000:- är tänkt till datorn och sen max 5000:- för en skärm.
Spelar mestadels: Ark: Survival Evolved och Fortnite, men kan vilja spela nyare spel framöver.

Själv har jag inte byggt ihop en dator på många år, så jag frågar er som kan lite mer om råd.
Budget är som sagt max 20000:- men får gärna vara mindre. Windows ska ingå (inte ebay eller liknande).
Helst från inet så att han kan få datorn ihopbyggd ifall han inte vill försöka bygga ihop den själv.

Har någon invändningar mot detta bygge jag försökt få ihop, eller har förbättringsförslag?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

https://www.inet.se/produkt/b1032372/speldator-ark

Permalänk
Medlem

@Fjallis:
Sitter på telefon och är lite begränsad i skrift, men kort tycker jag du tagit fram en väldigt stabil dator.
Intel eller AMD kan man diskutera, men denna processor du valt kommer att hålla i 5 år tror jag. Sedan kan du få ut lite mer prestanda ur en Intel kanske, men vet inte riktigt hur priset påverkas som följd?

Moderkortet undrsr jag lite över? Behöver han trådlöst nätverk? Räcker inte en B450-krets? I så fall kan du spara 800kr. 2100kr känns, för mig, lite overkill.

Hårddisk? Han är 15 år. Räcker 500Gb eller kanske köpa en mindre m2 systemdisk och därefter en mekanisk större för spel oxh program? Min erfarenhet är att man samlar på sig 50 spel så steam och alla skall vara installerade samtidigt. Då blir 500 tight. Själv kompleterar jag min 500 med 2Tb, men har inte mer än 4 spel installerade på min M2a samtidigt. Dagens spel är stora...

Kylare till processor? Kommer det klockas? Har inga erfarenheter av AMDs nya stockkylare. Har hört att denna till 2700x är helt okej, men i jämförelse med en Noctua tror jag den står sig dåligt. Inget krav, men värt en tanke kanske.

1070Ti i en dator för 17000 känns tråkigt, men såg att 1080Ti låg på 10,000 kr - vilket kanske är än mer deprimerande. Bytte mitt 1080 till ett 1070 när jag sålde mkn dator och byggde ny. Saknar mitt 1080 idag. Men är man 15 kanske man inte bryr sig?
Jag hade i vilket fall funderat på en 2070 som släpps inom kort. Grafikkortet är trots allt den dryaste komponenten i datorn men har kortast livstid. Blir priserna likvärdiga känns ett 2 år nyare kort som en bättre satsning.

Lycka till med inköpet!

Permalänk
Medlem

Tycker att 1200 för en OEM windows home är för mycket. Kan köpa en kod online med PRO för 400kr men då du sa att du inte ville köpa från "skumma" sidorna online så kanske 1200 är ett bra pris. (Om du inte vet är OEM fast till moderkortet och kan inte överföras mellan datorer)
Annars skulle jag starkt rekommendera en vanlig windows istället för OEM då det bara är ca 150kr mer. https://www.inet.se/produkt/9120486/windows-10-home-svensk-us...
Går dock inte att köpa med montering av dator så då får du köpa det för sig.

Här har du ett skärmtips: https://www.inet.se/produkt/2212410/msi-optix-mag27cq-wqhd-14...
Vill man inte ha curved/1440p/144hz kan jag komma med andra förslag.

Permalänk
Medlem

Detta kommer inte gynna TS eller släktingen men kanske tråden...

Black friday snart "snart"! Både ryzen och rx580 lär bli ok prissatta

edit: Lägger till att det sannolikt kommer trevliga chassin och m.2-enheter på den rean också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Detta kommer inte gynna TS eller släktingen men kanske tråden...

Black friday snart! Både ryzen och rx580 lär bli ok prissatta

Bra att du påpekade det det vore nog smart att vänta på black friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt lagt 300 spänn extra för 3200mhz-minnen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade nog gått ner till en 2600X och lagt dom extra pengarna på GPU ex. GTX 1080.
Sen byta minnen till minst 3000MHz. Skiljer inte speciellt mycket i pris men gör skillnad i spelandet.
Som andra ovanför skrivit så borde även ett B450 moderkort räcka gott och väl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Gjorde lite förändringar samt lade till en extra HDD.
Man skulle kunna gå Intel men det blir lite svårare att få in ett GTX 1080 Ti utan att tumma för mycket på resterande delar.
Men vill man gå ner i pris så kan man ju spara in 3300kr på att gå med GTX 1070 Ti. Sen kan man skippa HDD om han inte behöver mer än 500GB SSD
https://www.inet.se/produkt/b1032443/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Gjorde lite förändringar samt lade till en extra HDD.
Man skulle kunna gå Intel men det blir lite svårare att få in ett GTX 1080 Ti utan att tumma för mycket på resterande delar.
Men vill man gå ner i pris så kan man ju spara in 3300kr på att gå med GTX 1070 Ti. Sen kan man skippa HDD om han inte behöver mer än 500GB SSD
https://www.inet.se/produkt/b1032443/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1032443/

Skickades från m.sweclockers.com

Klassbygge. Precis som han säger kan man fundera på om 1070ti kan räcka till för stunden. Och eventuellt uppgradera nästa gen ist.

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Avstängd

Med en budget på 20k hade jag valt tex be Quiet pure rock till kylaren.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Jag får börja med att tacka alla som tagit sig tid att svara!
Har förstått att det är 4xx-serien det ska vara, men bara själv kör i 470. Får helt enkelt bli en 450 i stället. Ser att den klarar RAM på max 3200 MHz. Blir det då stor skillnad mellan 3000 och 3200?

@Zarlor Inget kommer att klockas vad jag vet. Har du någon aning om när 2070 dyker upp?

@Wrk4Pwn Jo, jag är själv inget stort fan av OEM (senast jag byggde dator själv fick jag Windows via MSDNAA), men om man ska få Inet att bygga datorn så måste det tyvärr vara OEM-varianten. Tack för tipset om skärmen. Ska visa det som förslag åt honom.

@Igelkott Tack för tipset. Jag ska höra vad han säger om det.

@makarickiri Är det såpass liten skillnad mellan 2600x och 2700x att det inte spelar någon större roll? Ditt förslag såg i stort riktigt trevligt ut! Tror som @Coreflake säger att det kanske räcker med 1070ti för nu om inte 2070 är värd att vänta på?

@tilted0113 Jag har läst någonstans att kylaren som följer med 2700x är fullt duglig. Skulle det behövas en annan om man gör en 2600x CPU? Även om 20k är max så är det ju bra att spara in lite och kunna köpa en nyare och bättre GPU längre fram.

Någon annan som har något mer att tillägga som inte alla snälla här redan nämnt?

Permalänk
Avstängd

Duger gör den nog. Men för att få ut lite extra OC men framförallt ha en kylare som går ljudlöst i princip hade jag föredragit.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjallis:

Jag får börja med att tacka alla som tagit sig tid att svara!
Blir det då stor skillnad mellan 3000 och 3200?

Vad jag kommer ihåg är skillnaden i praktiken liten, värd 200 extra kanske eller liknande kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjallis:

Jag får börja med att tacka alla som tagit sig tid att svara!
Har förstått att det är 4xx-serien det ska vara, men bara själv kör i 470. Får helt enkelt bli en 450 i stället. Ser att den klarar RAM på max 3200 MHz. Blir det då stor skillnad mellan 3000 och 3200?

@Zarlor Inget kommer att klockas vad jag vet. Har du någon aning om när 2070 dyker upp?

@Wrk4Pwn Jo, jag är själv inget stort fan av OEM (senast jag byggde dator själv fick jag Windows via MSDNAA), men om man ska få Inet att bygga datorn så måste det tyvärr vara OEM-varianten. Tack för tipset om skärmen. Ska visa det som förslag åt honom.

@Igelkott Tack för tipset. Jag ska höra vad han säger om det.

@makarickiri Är det såpass liten skillnad mellan 2600x och 2700x att det inte spelar någon större roll? Ditt förslag såg i stort riktigt trevligt ut! Tror som @Coreflake säger att det kanske räcker med 1070ti för nu om inte 2070 är värd att vänta på?

@tilted0113 Jag har läst någonstans att kylaren som följer med 2700x är fullt duglig. Skulle det behövas en annan om man gör en 2600x CPU? Även om 20k är max så är det ju bra att spara in lite och kunna köpa en nyare och bättre GPU längre fram.

Någon annan som har något mer att tillägga som inte alla snälla här redan nämnt?

Kylaren som följer med 2700x är riktigt bra.
Kylaren med 1600x är ok. Den funkar definitivt om man inte klockar! 1600 utan x hade varit ett toppenköp om den hade en godkänd kylare (vilket den inte har).

Bästa 16GB-kitet för Ryzen är F4-3200C14D-16GFX eller F4-3200C14D-16GTZRX men båda är dyra i Sverige.
Vilka ram som är mest priseffektiva i Sverige i dagsläget har jag ingen koll på tyvärr.

Det är svårt att spekulera om framtidens GPUer och priset på dessa. Jag vågar inte!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

@Igelkott: Måste bara flika in, har min 1600 på 3.85ghz stabilt med stock cooler

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite ändringar nu när 2070 släppts.
När det gäller minneskort så känns det fortfarande lurigt. Ni är flera som rekommenderad 3000-3200MHz på minnena och det står 3200 max på detta kort.
Dock är standardhastigheten lägre, så "Datorbyggaren" på inet vill inte att jag ska välja högre än 2666MHz. Hur tycker ni att jag ska göra med det?

https://www.inet.se/produkt/b1034109/speldator-rtx2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjallis:

Dock är standardhastigheten lägre, så "Datorbyggaren" på inet vill inte att jag ska välja högre än 2666MHz.

Du klickar i rutan "Tillåt RAM över standardhastighet" bara.

Gjorde lite småändringar bara:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11898373/

Dåligt med billiga 2070 i lager, skulle dock valt Armor över Aero då det är bra luftflöde i Meshify C (Aero är blowerkort och lämpas bättre i små chassin med dåligt luftflöde).

Valde 860 EVO 2.5" istället.
M.2 SATA är lite onödigt i en stationär, ska man köra en M.2 väljer man helst en med NVMe-gränssnittet istället.

Nätagg och moderkort billigare utan att tumma på någon speciell funktion eller kvalité, dock inte i lager men kommer förmodligen in innan 2070-kortet ändå.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrk4Pwn:

Här har du ett skärmtips: https://www.inet.se/produkt/2212410/msi-optix-mag27cq-wqhd-14...
Vill man inte ha curved/1440p/144hz kan jag komma med andra förslag.

Han verkar vilja gå ner lite i pris på skärm än det förslaget. Curved är inget som det behöver vara. I övrigt har han inga speciella önskemål när det gäller skärm. Så har du några fler tips så skulle det uppskattas.

Har någon annan något tips när det gäller skärm till det datorbygge som @D-ryd föreslog så skulle jag också vara tacksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjallis:

Han verkar vilja gå ner lite i pris på skärm än det förslaget. Curved är inget som det behöver vara. I övrigt har han inga speciella önskemål när det gäller skärm. Så har du några fler tips så skulle det uppskattas.

Har någon annan något tips när det gäller skärm till det datorbygge som @D-ryd föreslog så skulle jag också vara tacksam.

Beroende på om man vill ha en snabb och väldigt "tävlingsinriktad" skärm ska man absolut gå för en 144hz, det finns många men om jag bara ska ge ett förslag så kan vi ta denna som ett exempel:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2603257

Vill man dock ha 60hz och bara njuta av de fantastiska spelen (kan också användas i tävlingsinriktade syften) eller film/bild/likande. Då skulle jag rekommendera en 1440p, bättre bild men sämre uppdatering per sekund (märks väldigt stor skillnad, men om man har haft en 60hz i hela sitt liv spelar det ingen roll, dock att gå från 144hz till 60hz är inte så kul. Som att gå från 60fps till 30fps).

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4831181

Dock får du fråga någon annan om skillnader mellan amds freesync och nvidia g sync, funkar en freesync skärm med nvidia t.ex.? Det har jag ingen erfarenhet av.
Skickades från m.sweclockers.com