Permalänk
Medlem

Behöver man vara rädd för oled?

Hej Allihopa!
Ska byta tv i veckan och vet inte om jag ska ta sonys 55XF9005 lcd
eller en Lg c7.
Har väldigt mycket statiska bilder på tv,då jag använder den som datamonitor och till ps4.
Är påslagen ca 6-7timmar varje dag så behöver man vara orolig?
Kan webbläsarflikar lysa 3-4 timmar i streck utan problem på oled?

Permalänk
Medlem

Du ska ABSOLUT inte använda en oled för statiska bilder, du kommer få inbränningar vid långvarig bruk och riskerar även permanenta sådana långsiktigt sett.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Ja du bör vara orolig, använd inte OLED som datorskärm oavsett märke eller modell är min personliga åsikt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hörde Philips 55POS9002 varnar var 6 timme att den ska slås av. Det är inte lugnt då bara man slår av var 6 timme? och är bilden så mycket bättre på oled för att det skulle rättfärdiga att inte få ha igång tv i mer än 6 timmar i streck?

Tackar för dom snabba svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du ska ABSOLUT inte använda en oled för statiska bilder, du kommer få inbränningar vid långvarig bruk och riskerar även permanenta sådana långsiktigt sett.

Skrivet av Gambit_2K:

Ja du bör vara orolig, använd inte OLED som datorskärm oavsett märke eller modell är min personliga åsikt.

Har någon av er använt en OLED som datorskärm och/eller fått inbränningar på en OLED?

@Laxpudding Dags för en sticky om OLED och inbränningar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Hörde Philips 55POS9002 varnar var 6 timme att den ska slås av. Det är inte lugnt då bara man slår av var 6 timme? och är bilden så mycket bättre på oled för att det skulle rättfärdiga att inte få ha igång tv i mer än 6 timmar i streck?

Tackar för dom snabba svaren.

Du kan ha en OLED igång 24/7 men inte med samma statiska bild........

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanman:

Hörde Philips 55POS9002 varnar var 6 timme att den ska slås av. Det är inte lugnt då bara man slår av var 6 timme? och är bilden så mycket bättre på oled för att det skulle rättfärdiga att inte få ha igång tv i mer än 6 timmar i streck?

Tackar för dom snabba svaren.

Rekommenderar att du läser några av de övriga trådarna här på samma ämne för att få en lite mer allsidig bild av detta med inbränningar på OLED. Detta är lite som risken att bli rånad på gatan i Djursholm eller liknande, de flesta oroar sig för det men ytterst få drabbas i praktiken

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte vara rädd för OLED. OLED är helt ofarligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det lätt blir krig när det gäller detta ämne.
Men är helt lost.
Även om det inte bränner in permanent så skulle det vara jäkla irriterande att ha en windows logga ligga och flyta i rdr2 en halv timme innan den försvunnit.

Vill bara ha fakta av erfarenhet och det verkar inte gå hitta.

Permalänk
Medlem

Jag hade en plasma (annan teknik men samma problematik) som datorskärm, funkade klockrent.
Men man får ju se till att använda de skydd som finns, ex. skärmsläckare (finns ju både inbyggt i TV och Windows).

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej du behöver inte vara rädd för OLED. OLED är helt ofarligt.

Jag har hört talas om flera som har fått bestående men, speciellt efter att de har blivit utsatta för den ökända gula solen. En riktig plåga tydligen.

Permalänk
Medlem

@improwise:
De inbränningar som jag personligen upplevt har skett då användaren i fråga avvaktiverat skyddsfunktionerna (autoavstängning m.m.) och ignorerat pixeluppfräschnings-programmet som OLEDs generellt ber användaren genomföra efter en viss drifttid/intervaller.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa sonyn fast i 65tum. Vill inte riskera inbränningar plus att den kommer stå i ljust rum.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har någon av er använt en OLED som datorskärm och/eller fått inbränningar på en OLED?

@Laxpudding Dags för en sticky om OLED och inbränningar kanske?

Jag är inne på min andra LG, hade en 2016 version innan nu har jag en 2017, 2016 versionen fick en permanent inbränning efter runt 8 månader. Min nuvarande 2017 har jag haft i 11 månader och börjar visa tecken på inbränning (obs. används ej som datorskärm men har en nVidia Shield som används för IPTV, youtube, plex spotify osv. dvs. vanliga användsningsområden). TVn är väl på 8-10 timmar om dagen. Längre på helger.

Pixel refresh är igång och körs som den ska.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Den känsla jag får är att de som drabbas av inbränningar ofta är de som kör TV:n på maxblås, typ Dynamic eller motsvarande eller typ använder dom som 24x7 monitor för textremsor eller liknande. Sen måste man ju som alltid ställa det i relation till hur många enheter som finns i bruk.

Man kan så klart ha synpunkter på att det ens ska vara möjligt att orsaka inbränningar med de inställningsmöjligheter som finns. Men då blir det lätt lite som att man ska t.ex. förbjuda övergångsställen med hänvisning till att någon kan bli påkörd där. Sen är det väl också frågan hur det hanteras av återförsäljare och tillverkare om det väl händer.

Klart är hur som helst att jag själv använt OLEDs som skrivbordsmonitorer senaste 2 åren och fullt medvetet bestämt att inte köra några skyddfunktioner än de som finns inbyggda i skärmen. Och trots att den går typ 8 timmar per dag har jag inte några som helst problem med inbränningar (vilket jag ärligt talat hade räknat med att få vid det här laget).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

@Laxpudding Dags för en sticky om OLED och inbränningar kanske?

Ja, det är väldigt mycket inbränningsdiskussioner. Kanske läge för att göra en artikel om det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är väldigt mycket inbränningsdiskussioner. Kanske läge för att göra en artikel om det också.

Jo, tänkte den tanken också kring artikel men kändes som att det vore lite ofint att "kräva" det. Vore rätt intressant om man kunde hitta något riktigt underlag också, blir lätt "Så här är det för mig, alltså är det så för alla" fokus (även från min sida). Min egen känsla är att, som det ofta är, problemet överdrivs rejält och att oron därmed också blir överdriven. Samtidigt är det helt klart ett faktum att vissa drabbas och det är så klart inte kul. Det riktigt inttressanta vore att veta VARFÖR vissa drabbas, min ovetenskapliga teori är att det hänger ihop med att man "maxat bilden" vilket väl rent tekniskt kan verka logiskt men därmed inte självklart blir ett faktum. Samtidigt är det ju synd om folk köper OLED och kör dom i Eco-läge hela tiden helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Bara för att man själv inte upplevt problemet, betyder det inte att det inte finns. Det är dokumenterat att alla OLED paneler löper risken att få inbränningar, beroende på en rad faktorer. Frågan är hur lång tid det tar innan man får dom och hur mycket dom märks, å där skiljer det sig från fall till fall.

Men att problemet finns, oavsett om det är på en mobil eller TV går inte förneka. Det vanligaste är olika logotyper (TV kanalen etc) eller på mobiler ikoner/menyer.

Rekommenderar inte en OLED panel till datorn, heller inte om man brukar titta på en kanal/program ofta och under lång tid.

Permalänk
Medlem

Jo, den brukar komma upp, problemet är väl, om jag minns rätt, att det testet är rätt extremt och kanske inte så representativt för hur vanligt folk använder sina TV-apparater. Som bekant går det att få inbränningar på även en LCD om man när nog ihärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Bara för att man själv inte upplevt problemet, betyder det inte att det inte finns. Det är dokumenterat att alla OLED paneler löper risken att få inbränningar, beroende på en rad faktorer. Frågan är hur lång tid det tar innan man får dom och hur mycket dom märks, å där skiljer det sig från fall till fall.

Men att problemet finns, oavsett om det är på en mobil eller TV går inte förneka. Det vanligaste är olika logotyper (TV kanalen etc) eller på mobiler ikoner/menyer.

Rekommenderar inte en OLED panel till datorn, heller inte om man brukar titta på en kanal/program ofta och under lång tid.

Nej, och det förekommer betyder heller inte att det är givet att man drabbas. Det förekommer även flygolyckor men ändå verkar det statistiskt sett vara det säkraste transportmedlet. Det är väl just det som är problemet här, att det saknas bra info om hur vanligt problemet är samt även vad som orsakar det. Jag har som sagt kört OLED som datorskärm i 2 års tid utan inbränningar, trots att jag ärligt talat borde fått det sett till hur jag använder stackade fönster och liknande (fönsterkanter alltid på samma ställe osv). Är ärligt talat förvånad att jag INTE har fått några, vilket jag räknat med att ha fått vid det här laget. Kör dessutom "paneltvätt" ytterst sällan (manuellt iaf, osäker på i vilken mån TVn gör det själv när den känner för det).

Minns att en teori som funnits är att de som har för vana att ta bort strömmen till TVn när den inte används skulle löpa större risk att drabbas då TVn då av naturliga skäl inte kan köra sitt underhållsprogram när TVn inte används.

Edit:
Kan tillägga att nuvarande OLED, iaf på skrivbordet, är en C7 55" som primärt körs i antingen Game eller Bright Room läge.

Permalänk
Medlem

Precis den jag tänkte peka på. gillar rtings skarpt.
Jag tog beslutet att inte välja oled med tanke att det ändå finns en liten risk för inbränning - vilket man kan se klart och tydligt på cnn-loggan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Precis den jag tänkte peka på. gillar rtings skarpt.
Jag tog beslutet att inte välja oled med tanke att det ändå finns en liten risk för inbränning - vilket man kan se klart och tydligt på cnn-loggan.

Jo, att risken finns för inbränning på OLED känns väl givet och likaså att risken för det lär vara klart större än på LCD (som jag antar att du köpte istället). Kan absolut ha förståele för att man väljer bort OLED för att slippa oron, oavsett hur "befogad" den är. Det viktiga är väl inte vad man har för teknik i TVn utan att man är nöjd med det man köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, att risken finns för inbränning på OLED känns väl givet och likaså att risken för det lär vara klart större än på LCD (som jag antar att du köpte istället). Kan absolut ha förståele för att man väljer bort OLED för att slippa oron, oavsett hur "befogad" den är. Det viktiga är väl inte vad man har för teknik i TVn utan att man är nöjd med det man köpt.

Kunde ha sagt det bättre själv.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

bara för att flika in, på jobbet har vi en lcd som har fått inbränning... ingenting är omöjligt

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Kollar man på CNN 20 timmar om dagen i 38 veckor gör det nog inget om det är en inbränd CNN-logga i TV:n