Permalänk
Medlem

Port forwarding fungerar ej

Hej!

Så nu har nostalgin tagit över och jag har bestämt mig för att skapa en Minecraft server för mig och mina vänner, vilket alltid har fungerat utan större problem, men inte denna gång.

Jag loggade in på min router och lade till de portar jag ville öppna (25565) på detta vis:

Där skrev jag min IPv4-adress på "Server IP Adress". Jag använder också en statisk IP-adress.

Och nu kommer vi då till problemet. Om jag själv försöker ansluta till min server med min externa IP-adress som jag hittade på ipchicken så fungerar det utan problem, men inte för någon annan. Om jag prövar att kolla portarna med en porttester så står det att de inte är öppna.

Har läst varenda tråd jag kan hitta om detta men inget hjälper.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@dagharju: Bilden syns inte.
Har du kollat så du inte ligger bakom CGNAT?

Permalänk

Är routerns wan ip samma som du ser via tex whatsmyip.org?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Så, fixat!
Ingen aning, du får gärna förklara vad det är för något, är inte jätteinsatt!

@dalledalle:
Nu är jag inte helt 100%, men det ser ut som att routerns WAN IP är en lokal IP-adress? Den är inte samma iallafall.

Permalänk
Skrivet av dagharju:

@MacAllan:
Så, fixat!
Ingen aning, du får gärna förklara vad det är för något, är inte jätteinsatt!

@dalledalle:
Nu är jag inte helt 100%, men det ser ut som att routerns WAN IP är en lokal IP-adress? Den är inte samma iallafall.

https://i.imgur.com/d7iTvMP.png

Du sitter bakom Cgnat vilket innebär att din internetleverantör ger dig en privat ip. Funkar som typ vanlig Nat fast större. Du behöver pratat med din leverantör och be dem ge dig en publik ip och hoppas på att de kan göra det. Annars blir du inte adressbar utifrån = kan ej hosta grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagharju:

@MacAllan:
Så, fixat!
Ingen aning, du får gärna förklara vad det är för något, är inte jätteinsatt!

@dalledalle:
Nu är jag inte helt 100%, men det ser ut som att routerns WAN IP är en lokal IP-adress? Den är inte samma iallafall.

https://i.imgur.com/d7iTvMP.png

IP-adresser som börjar på 100 brukar ligga bakom CGNAT har jag för mig. Hör med din internetleverantör om du kan få en publik IP-adress så ska det lösa sig

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagharju:

@MacAllan:
Så, fixat!
Ingen aning, du får gärna förklara vad det är för något, är inte jätteinsatt!

@dalledalle:
Nu är jag inte helt 100%, men det ser ut som att routerns WAN IP är en lokal IP-adress? Den är inte samma iallafall.

https://i.imgur.com/d7iTvMP.png

Som redan konstaterats så ligger du bakom CGNAT, de flesta leverantörerna hjälper dig att få en vanlig publik ip om man ringer dom, kan ta upp till 24h innan det slår igenom.

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
@BeanoBauer:
@dalledallle:

Alright, då är jag med! Får kika på det. Tack ska ni ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

IP-adresser som börjar på 100 brukar ligga bakom CGNAT har jag för mig. Hör med din internetleverantör om du kan få en publik IP-adress så ska det lösa sig

100.64.0.0/10 är Carrier Grade NAT enligt RFC 6598
Dvs. 100.64.0.0 - 100.127.255.255