Permalänk
Medlem

Liquid metal på alienware 15r4 i9 8950hk

Hej!
Har stora problem värmeproblem med min 15r4 som thermal throttlar hela tiden trots undervolt på - 0,125.
Kollat en del på Yt och lm verkar vara det enda svaret för att få acceptabla temperaturer.
Någon som har någon erfarenhet kring detta?

Permalänk
Hedersmedlem

@bihlars: Vad för sorts erfarenhet är du ute efter? Flytande metall kommer göra stor skillnad för temperaturen säger oss erfarenheten från folk som redan provat liknande saker.

Permalänk
Medlem

Alltså är ute efter någon som har gjort det själv med bra resultat.
Eller om någon kan rekommendera någon som vill ta åt sig att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bihlars:

Alltså är ute efter någon som har gjort det själv med bra resultat.
Eller om någon kan rekommendera någon som vill ta åt sig att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du faktiskt är villig att öppna datorn så kan det vara värt att kolla först att det faktisk är vettigt med kylpasta, kan hända att appliceringen var dålig och att du kan få ut bättre resultat bara genom att smeta på lite arctic silver eller något.

Men när det kommer till erfaranhet (rant följer)-

Köpte en gammal XPS 13 L321x för 500kr och kör linux / Windows 10 och särskilt i windows 10 hade jag ett problem med att den inte gick att ha i knät alls, och även på skrivbord drog fläktarna upp i 100% såfort jag drog igång chrome, eller windows defender körde en scan eller whatever- enligt cpuz låg den då runt 85c och gick sällan ner under 75 innan den varit helt idle med 100% fläkt ett tag. Det är en i7 2630QM, 17W så borde inte vara ett sådant issue tyckte jag.

Plockade isär och fann att det var rejält med torkad kylpasta utanför kärnan men att både kärnan och kylflänsen var faktiskt spegelblanka på stor del av ytan. Gissar på att den gått varm så ofta och så länge att pastan liksom migrerat utåt.

Torkade av så mycket pasta jag kunde från CPU med isopropanol och strök på två lager av klar nagellack från ICA med särskild focus på de lödda komponenterna runt kärnan. Jag behöll en "vall" av pasta på kylflänsen i hopp om att den kanske skulle absorbera flytande metall som försökte komma ut. Strök på väldigt tunt med Thermal Grizzly Conductonaut från webhallen.

Resultat nu är att att jag kunde sitta i soffan med laptopen och glo youtube osv utan att den blev alltför varm och med höga fläktvarv enbart vid mer krävande saker- låg runt 65c större delen av tiden, dock om jag blockerar luftintaget på undersidan så blev den tillslut för varm. Rejäl skillnad från tidigare när den knappt var användbar som laptop- nu kan jag sitta bredvid tjejen och slippa skämmas över min konstant väsande skrothög jämför med hennes Macbook Pro som är knäpptyst och knappt är över kroppstemp.

Tyvärr drog jag på mig ett nytt problem ett par dagar innan då jag utförde renoveringsaktion nummer ett- bytte batteriet som gått sedan 2012 till ett sprillans nytt som ökade batteritiden från ~50m till ~3,5h, men nu är det något tokigt med kretsen för powerknappen som gör att den vägrar vakna utan AC om man låtit den stå en stund, trots att batteriet är fulladdat

TL;DR:
Väldigt bra resultat på en äldre XPS 13, men det var en enkel operation och CPU med iGPU där gamla pastan var kass. Kolla nuvarande applicering av kylpasta först.

EDIT: Vill bara nämna att jag skulle själv inte rekommendera detta på något annat än en billig äldre laptop såvidare du inte känner dig okej med att ta kostnaden för en ny om det går fel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200