Permalänk

Vad tror ni om denna datorn?

Hej!

Funderar på att köpa en ny dator och undrar om ni har några synpunkter på valet av komponenter.

https://www.inet.se/produkt/b1032525/datorbygge

Hade ni valt GPU:n i kundvagnen eller denna som är 500kr billigare? Har valt ett litet chassi vilket gör att jag fick gå ner i minneshastighet från 3000 till 2400, hörde att Ryzen gärna kompletteras med snabba RAM så tycker ni det mindre chassit är värt trade-off:en?

Alla olika synpunkter uppskattas, tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Avstängd

Jag hade tagit RX 580, verkar som detta kort åldras bättre än 1060 6GB gör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

@Callelovecats: Hur menar du att chassit gör skillnad för minnena? Här är exakt samma fast i 3000MHz istället. Vill du ha Ryzen hade jag definitivt kört minst 3000MHz. Har aldrig kört AMD på GPU innan eller provat PowerColor som märke men 2500kr för RX580 8GB känns svårslaget, jag hade nog provat det.

Sen hade jag kört 860 EVO istället för 960 och fått dubbla kapaciteten för samma pris: https://www.inet.se/produkt/4300691/samsung-860-evo-500gb-m-2

Permalänk

@Andreaz1: Har använt mig av Inet:s "datorbyggar-tjänst" och hade lite svårigheter med att hitta ett prisvärt moderkort som passade i det lilla chassit. När jag är inne och tittar på RAM-minnen så går det inte välja något med den önskvärda hastigheten då det står att: "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Tror du det hade varit mer gynnsamt att köra i5 istället för Ryzen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callelovecats:

@Andreaz1: Har använt mig av Inet:s "datorbyggar-tjänst" och hade lite svårigheter med att hitta ett prisvärt moderkort som passade i det lilla chassit. När jag är inne och tittar på RAM-minnen så går det inte välja något med den önskvärda hastigheten då det står att: "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet". Tror du det hade varit mer gynnsamt att köra i5 istället för Ryzen?

I byggaren när du väljer minnen så finns en liten tick-box "Tillåt RAM över standardhastighet" som du kan klicka.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Avstängd

Bättre moderkort som är av rätt generation (tror inte inet monterar det moderkortet eftersom det behöver en bios uppdatering).

Bättre och snabbare ram minnen.

Bättre nätaggregat.

500GB SSD istället för 250.

Grafikkortet har bra pris.

https://www.inet.se/produkt/b1032568/m

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Du får mer prestanda för pengarna med 2600 ist för 2600x. 5-7% skillnad i prestanda för 400 kr billigare (om du är villig att överklocka är de lika bra)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Urfjäll:

Du får mer prestanda för pengarna med 2600 ist för 2600x. 5-7% skillnad i prestanda för 400 kr billigare (om du är villig att överklocka är de lika bra)

Nja så heter det väl inte. Det kanske heter ”bättre prestanda per krona graf” eller nåt. Det kanske är sant.

Problemet är dock att han uppenbarligen behöver bygga datorn på Inet och den finns inte i lager.

Men tycker att man ska välja det bästa man får för sin budget. Kundkorgen jag länkade ovan tillåter mer prestanda för samma pengar som han byggt och det inkluderar en 2600x. Varför? För den är bättre och den får plats i hans budget. Och den finns tillgänglig.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk

@tilted0113: Finns det fördelar med att välja just denna PSU eller fungerar det lika bra att välja en billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callelovecats:

@tilted0113: Finns det fördelar med att välja just denna PSU eller fungerar det lika bra att välja en billigare?

Well Seasonic är så vitt jag vet kanske den mest pålitliga tillverkaren av PSU:s. Jag har kört på samma Seasonic-nätagg i snart 10 år. Så, bra kvalitet direkt samt håller jävligt länge. Så jag har mycket stort förtroende för Seasonic.

Permalänk
Medlem

@Callelovecats:

Skrivet av VadSaDu:

Jag hade tagit RX 580, verkar som detta kort åldras bättre än 1060 6GB gör.

Ja, med tillägget att har man Freesync-skärm är ju svaret ännu mer givet. Sitter man redan på en Gsync-skärm skulle 1060 kanske vara att föredra.