MacBook Pro Retina laddar inte upp batteriet men fungerar med sladd

Permalänk
Medlem

MacBook Pro Retina laddar inte upp batteriet men fungerar med sladd

Hejhej,

Finns inte så mycket mer att säga än att min MacBook som är ca 1,5 år gammalt helt plötsligt dör när man använder den och tar ut strömkabeln.
Batteriindikatorn står på 0% hela tiden med status: "Byt ut nu" när man är i iOS.

Laddsladden lyser i ett klarorange sken oavsett om jag använder datorn eller om den är avstängd ett dygn..

Jag har läst så mycket om att Apples produkter som av en händelse plötsligt slutar fungera när garantin tar slut och därför frågar jag er nu om ni har någon erfarenhet kring detta och om det finns en "quickfix" som är värd att pröva eller om enda utvägen är att byta ut batteriet som säkert kostar lika mycket som en ny dator..

Ser fram emot era svar!
Hälsar
Andreas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@oflytbara: Ja, tyvärr utan framgång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hejhej,

Finns inte så mycket mer att säga än att min MacBook som är ca 1,5 år gammalt helt plötsligt dör när man använder den och tar ut strömkabeln.
Batteriindikatorn står på 0% hela tiden med status: "Byt ut nu" när man är i iOS.

Laddsladden lyser i ett klarorange sken oavsett om jag använder datorn eller om den är avstängd ett dygn..

Jag har läst så mycket om att Apples produkter som av en händelse plötsligt slutar fungera när garantin tar slut och därför frågar jag er nu om ni har någon erfarenhet kring detta och om det finns en "quickfix" som är värd att pröva eller om enda utvägen är att byta ut batteriet som säkert kostar lika mycket som en ny dator..

Ser fram emot era svar!
Hälsar
Andreas

I o med att den bara är 1,5 år gammal, så har du fortfarande reklamationsrätt så länge datorn inte är skadad så bör det fixas utan kostnad, nämn att du vill reklamera batteriet. Annars kostar ett nytt batteri mellan 1-2k beroende på modell, se https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/service för priser

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I o med att den bara är 1,5 år gammal, så har du fortfarande reklamationsrätt så länge datorn inte är skadad så bör det fixas utan kostnad, nämn att du vill reklamera batteriet. Annars kostar ett nytt batteri mellan 1-2k beroende på modell, se https://support.apple.com/sv-se/mac/repair/service för priser

Batterier brukar ses som förbrukningsvara och vara borttagen ur den vanliga garantin.
Batterierna brukar ha kortare garanti, ca 6mån-1år, eller X antal cykler. (uppladdning/urladdning)

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Batterier brukar ses som förbrukningsvara och vara borttagen ur den vanliga garantin.
Batterierna brukar ha kortare garanti, ca 6mån-1år, eller X antal cykler. (uppladdning/urladdning)

Beror HELT på tillverkaren många telefontillverkare (på telefoner iallafall som ett exempel) kör med att om batteriet är inbyggt (och inte user replaceable) så följer batteriet även övrig garantilängd. För övrigt ska ett Macbook batteri klara av 1000 cykler och ha en laddningskapacitet på 80%, vilket jag finner är HÖGST otroligt att han lyckats med på 1.5 år: "Batteriet ska kunna laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 1 000 fullständiga laddningscykler." Källa: https://www.apple.com/se/batteries/service-and-recycling/ För övrigt så pratade jag inte om garantin, utan reklamationsrätt, något som inte går o avtala bort eller så, då det är en lagstadgat rättighet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror HELT på tillverkaren många telefontillverkare (på telefoner iallafall som ett exempel) kör med att om batteriet är inbyggt (och inte user replaceable) så följer batteriet även övrig garantilängd. För övrigt ska ett Macbook batteri klara av 1000 cykler och ha en laddningskapacitet på 80%, vilket jag finner är HÖGST otroligt att han lyckats med på 1.5 år: "Batteriet ska kunna laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 1 000 fullständiga laddningscykler." Källa: https://www.apple.com/se/batteries/service-and-recycling/ För övrigt så pratade jag inte om garantin, utan reklamationsrätt, något som inte går o avtala bort eller så, då det är en lagstadgat rättighet

Det står dock också att garantin är ett år.
"Batteriet ska kunna laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 1 000 fullständiga laddningscykler. Den ettåriga garantin omfattar utbyte av defekta batterier. Apple erbjuder en batteribytestjänst för alla modeller av MacBook, MacBook Air och MacBook Pro med inbyggda batterier."

Att försöka reklamera en förbrukningsvara efter ett och ett halvt år blir troligtvis svårt, då bevisbördan dessutom ligger hos konsumenten vid det här laget. Kan så klart vara värt ett försök för dom ligger väl på 1000:- + gissar jag.

Ang mobiler så har iaf Samsung 1 år på batterier oavsett om det kom med telefonen eller är köpt separat, och jag har sett många andra tillverkare med liknande villkor. Batterier är trots allt en förbrukningsvara.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

testa med en annan laddare!
Jag har haft liknande problem med en MBP 2017 15" touchbar, men testade med en liknande...
Problemet löste sig tillfälligt och de sluta med att jag böt in datorn på "MediaMarkt" för ett skit pris...

- Skulle inte ha köpt MacBook igen men hittade en MBP 13" 2017 med 25 cycklar för 7k, så slog till.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Det står dock också att garantin är ett år.
"Batteriet ska kunna laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 1 000 fullständiga laddningscykler. Den ettåriga garantin omfattar utbyte av defekta batterier. Apple erbjuder en batteribytestjänst för alla modeller av MacBook, MacBook Air och MacBook Pro med inbyggda batterier."

Att försöka reklamera en förbrukningsvara efter ett och ett halvt år blir troligtvis svårt, då bevisbördan dessutom ligger hos konsumenten vid det här laget. Kan så klart vara värt ett försök för dom ligger väl på 1000:- + gissar jag.

Ang mobiler så har iaf Samsung 1 år på batterier oavsett om det kom med telefonen eller är köpt separat, och jag har sett många andra tillverkare med liknande villkor. Batterier är trots allt en förbrukningsvara.

Bevisbördan är lågt ställda på konsumenter och så länge det inte syns några skador så vad jag förstått så är det ansett (typ) att konsumenten visat att det inte är han/hon som skapat problemet, men @blomman90 kan nog förklara det bättre, då han/hon verkar kunna detta ännu bättre. För övrigt, så om den inte gjort 1000 cykler så har ju batteriet också ett fel i sej om den inte kan hålla över 80% även om det gått lite mer än 1 år och reklamationsrätten gäller ju då också, då det är ett fel på batteriet från start

För övrigt, Sony, OnePlus, Huawei alla de 3 iallafall (de är de jag vet) klassar batteriet som samma garantilängd som telefonen i sej. Det var någon på SweDroids forum som fick sitt batteri utbytt på garantin av Huawei när den var över 2 år gammal (vissa Huawei telefoner har 3 års garanti) utan någon tjafs eller kostnad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gå till en auktoriserad verkstad/återförsäljare och be dem skicka in den enligt EU:s reklamationsrätt (det är en blankett som behöver fyllas i). Jobbade sporadiskt hos en auktoriserad återförsäljare tidigare, och Apple brukar vara rätt generösa när det gäller såna här grejer.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Det står dock också att garantin är ett år.
"Batteriet ska kunna laddas till 80 % av den ursprungliga kapaciteten efter 1 000 fullständiga laddningscykler. Den ettåriga garantin omfattar utbyte av defekta batterier. Apple erbjuder en batteribytestjänst för alla modeller av MacBook, MacBook Air och MacBook Pro med inbyggda batterier."

Att försöka reklamera en förbrukningsvara efter ett och ett halvt år blir troligtvis svårt, då bevisbördan dessutom ligger hos konsumenten vid det här laget. Kan så klart vara värt ett försök för dom ligger väl på 1000:- + gissar jag.

Ang mobiler så har iaf Samsung 1 år på batterier oavsett om det kom med telefonen eller är köpt separat, och jag har sett många andra tillverkare med liknande villkor. Batterier är trots allt en förbrukningsvara.

Även förbrukningsvaror går ju att reklamera, även om man inte i alla lägen kan åtnjuta 3 års reklamationsrätt (det hanteras rent lagmässigt från produkt till produkt). Så visst, det är helt klart knivigare när det kommer till förbrukningsvaror.

I min värld låter det inte som "normalt" slitage att ett laptop-batteri stendör efter 1,5 år. Även om beviskraven efter 6 månader övergår till konsumenten, så är (precis som @jnsson säger) kraven på konsumenten väldigt lågt ställda. Har man följt tillverkarens skötselråd, till exempel genom att inte förvara/använda datorn i extrema miljöer (hög/låg temperatur eller i väldigt fuktig miljö), eller på andra sätt misskött hanteringen, så känns det definitivt som ett möjligt reklamationsärende. Apple verkar ju lova att batterier ska ha minst 80-procentig kapacitet efter 1000 laddningscykler. För att uppnå 1000 cykler efter 18 månader, så måste man ju snitta runt två fulla cykler per dag. Det låter knappt som möjligt att lyckas med, även om man skulle försöka. I TS fall så är ju batteriets kapacitet till och med så lågt som 0%.

Något annat som kan vara hjälpsamt i sådana ärenden är ifall det är fler som upplevt liknande bekymmer med sin MacBook, i så fall blir det än enklare att peka på ett känt "tillverkningsproblem", men även utan detta så får man nog anse att det ska till ganska rejäl vanskötsel för att ta död på ett batteri så snabbt, något som torde ligga i fatet för TS. Jag hade definitivt kontaktat Apple och provat att reklamera produkten.