Google Pixel Slate är hybriddator med operativsystemet Chrome OS

Permalänk
Medlem

Google's produkter och begränsade leverans till Sverige dissas rätt hårt både av SweClockers och Swedroid. Datorer och mobiler må emellertid vara bra, men galet dåligt prisvärde.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Inaktiv

En celeron burk med 4gb ram och 32gb lagring för 600 dollar? Hahaha.. jo lycka till.

Själv hade jag nog inte använt den ens om jag fick den gratis.
64gb är absolut minimum för min del för en mobiltelefon. Men visst, kör så det ryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H_Bozz:

En celeron burk med 4gb ram och 32gb lagring för 600 dollar? Hahaha.. jo lycka till.

Själv hade jag nog inte använt den ens om jag fick den gratis.
64gb är absolut minimum för min del för en mobiltelefon. Men visst, kör så det ryker.

Hahahaha såg just att det var 200 dollar extra för keyboard och 100 dollar för pennan

Permalänk
Avstängd

Sjukt dyr.
Galet att ta $199 för tangentbord och $99 för penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast nu pratar jag inte bara om "appar" så att säga. Vill man vara produktiv så finns ju bra mycket bättre produkter.
Skulle nog ha satsat på att göra en billig platta istället.

Jag skulle också välja en annan produkt för produktivitet men jag reagerade bara på påstendet om att Chrome OS skulle vara en så stor begränsning. Med GIMP och Libre Office så känner jag mig inte speciellt begränsad med min chromebook.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker problemet är samma som surface att dom är helt enkelt är för dyra för att vara i närheten av intressant och är en modell som känns som en sekundär dator man har med sig och inte vill spendera för mycket på

Sen kan man fråga sig vad man gör på den för att en i7 skulle vara befogad och det jag hade önskat är en modell i samma koncept där man kör 1080p skärm 8gb ram med låg tdp cpu som i3 eller ryzen-u och bra batteri där tangetbord ingår och en 128gb ssd till ett lågt pris som t.e.x 3999-4999kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Har använt Chromebook innan och Chrome OS är ett otroligt begränsat gränssnitt. Kan inte se hur de finns en marknad för dessa...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1799$ för ett handikappat os där inte ens penna eller tangentbord ingår?
Som nån sa innan så känns det lika meningslöst och kraftlöst som Windows RT.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Just nu har de iofs kampanj men du får en surface med I5 8GB ram 128SSD och tagentbord för under 10'

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@yrfhar: men det har ju inte hindrat någon ifrån att beställa hem hit saker endå?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Just nu har de iofs kampanj men du får en surface med I5 8GB ram 128SSD och tagentbord för under 10'

Jepp, köpte min pro (17) med i5 och 128gb för 9999:- från elgiganten när dom hade kampanj. Såg dock att MS själva fortfarande har kvar kampanjen, och så ingick ju type cover som annars går på 1700:- eller liknande.
Bra deal och jag är supernöjd med min enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@RVX:

Skulle jag ha köpt en idag så hade det helt klart blivit den.
Nu har jag en M3 sen tidigare så den får slita på ett tag till.

Det man aldrig ska glömma med Surface är ju att de har micro-SD slot också. Så behöver man lagringsyta för saker där prestanda inte är toppviktiga så kan man sätta i ett 256GB (har dock bara testat 128 själv) kort där

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

@Bruce Wayne:

Skulle jag ha köpt en idag så hade det helt klart blivit den.
Nu har jag en M3 sen tidigare så den får slita på ett tag till.

Det man aldrig ska glömma med Surface är ju att de har micro-SD slot också. Så behöver man lagringsyta för saker där prestanda inte är toppviktiga så kan man sätta i ett 256GB (har dock bara testat 128 själv) kort där

Från Microsoft själva:
Removable storage options. You can use USB storage or a microSD card of any size with your Surface to store your documents, music, videos, and pictures. Surface works with standard microSD card formats—microSD, microSDHC, and microSDXC.

Tolkar det som att alla storlekar som finns stöds.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jepp, köpte min pro (17) med i5 och 128gb för 9999:- från elgiganten när dom hade kampanj. Såg dock att MS själva fortfarande har kvar kampanjen, och så ingick ju type cover som annars går på 1700:- eller liknande.
Bra deal och jag är supernöjd med min enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Att lagra saker på SD kort är dock inte lyckad ide. SD kort är bland det sämsta NANDet du kan hitta oftast, och det är inte direkt kul när alla dokument försvinner pga SD kortet fick litet ECC fel som den extremt enkla kontrollern i den inte kunde hantera. Många av dessa lever inte ens att bli 1 år gamla.

Hela poängen med att ha intern lagring är ju pga du ska kunna lagra allt på den. Förstår inte varför jag ska tvingas köpa SD kort till en 10kkrs dator, när 1TB SSD trots allt går på typ 2000kr. De kunde lätt lagt in 250GB (500kr) i den för det priset. Känns som snålat imho.

Men, vi har väl olika kriterier så är du nöjd, är du nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Att lagra saker på SD kort är dock inte lyckad ide. SD kort är bland det sämsta NANDet du kan hitta oftast, och det är inte direkt kul när alla dokument försvinner pga SD kortet fick litet ECC fel som den extremt enkla kontrollern i den inte kunde hantera. Många av dessa lever inte ens att bli 1 år gamla.

Hela poängen med att ha intern lagring är ju pga du ska kunna lagra allt på den. Förstår inte varför jag ska tvingas köpa SD kort till en 10kkrs dator, när 1TB SSD trots allt går på typ 2000kr. De kunde lätt lagt in 250GB (500kr) i den för det priset. Känns som snålat imho.

Men, vi har väl olika kriterier så är du nöjd, är du nöjd

Har inte lagrat nånting på kort, vilket jag heller inte hävdade. Jag nämnde endast att möjligheten finns och vilka begränsningar ang storlekar som finns
För mig räcker det gott och väl då jag mestadels streamar från min enhet till olika källor, lagrar i princip ingenting på den. Därmed satgt hade jag nog definitivt köpt en större modell om Inte priserna stack iväg så snabbt.
Ja det känns verkligen som dom kunde ha lagt in mer lagring som standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag kör samma typ av kort i kameran. Har aldrig tappat data och de korten är 3-4 år gamla nu så jag delar inte uppfattningen om att de är ömtåliga men skulle jag spara något livsviktigt där över tid+ Nä, men film och musik, ljudböcker osv. Absolut. Väldigt onödigt att lägga det på (orimligt) dyr SSD.

Sen hävdar jag att det finns två sorters data.
den ena sorten är Data man har backup på
Den andra är data man inte har förlorat - ÄNNU

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Oj, så mycket gnäll. Samma fraser som används när Apple erbjuder iMac Pro för 120k, och MBP för 75k.
NI ÄR FEL MÅLGRUPP

De flesta människor köper inte en Koenigsegg eller en Tesla Roadster för att pendla till jobbet inne i stan heller. Det betyder inte att de ska sluta knuffa gränserna för vad som är möjligt.

Så vitt jag vet finns det inget säkrare OS än ChromeOS just nu.
Varför skulle man då inte vilja köra det med grym hårdvara?
Givetvis förutsätter det en rejäl plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Oj, så mycket gnäll. Samma fraser som används när Apple erbjuder iMac Pro för 120k, och MBP för 75k.
NI ÄR FEL MÅLGRUPP

De flesta människor köper inte en Koenigsegg eller en Tesla Roadster för att pendla till jobbet inne i stan heller. Det betyder inte att de ska sluta knuffa gränserna för vad som är möjligt.

Så vitt jag vet finns det inget säkrare OS än ChromeOS just nu.
Varför skulle man då inte vilja köra det med grym hårdvara?
Givetvis förutsätter det en rejäl plånbok.

Fast det är knappast jämförbart. Det är snarare som att Apple skulle erbjuda en Imac Pro för 120k med IOS.
Ungefär så. Därför kommer även denna floppa rejält. Dom skulle ha gjort en riktigt budgetplatta med Chrome OS. Det kanske hade fungerat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Nej, det är inte en passande jämförelse.
Majoriteten av alla som sitter vid en dator utför, eller skulle kunna utföra, 99+% av sitt arbete med enbart en webbläsare. Det är exakt vad ChromeOS erbjuder, utan onödigt junk och risk. Samtidigt som det går alldeles utmärkt att koda verktyg för Chrome. Och all världens tjänster och program går alltmer mot molnlösningar. Jag kan inte på rak arm nämna någon kategori av program som inte går att köra i en webbläsare.

Om man då kan göra det med lite flärd så finns det väldigt många som skulle gilla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johandea:

Haha, läste du samma artikel som vi andra? Detta är en dyrare och sämre Surface pro. Prispressar neråt? Från vadå? Deras pixelbook möjligen, men det är ju inte så svårt att vara billigare än den...

Håller med.

Tycker också att det var lite märklig/färgad kommentar (tycker Microsoft, Apple och Google ligger rätt lika gällande pris på sina kvalitetsmaskiner).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

Nej, det är inte en passande jämförelse.
Majoriteten av alla som sitter vid en dator utför, eller skulle kunna utföra, 99+% av sitt arbete med enbart en webbläsare. Det är exakt vad ChromeOS erbjuder, utan onödigt junk och risk. Samtidigt som det går alldeles utmärkt att koda verktyg för Chrome. Och all världens tjänster och program går alltmer mot molnlösningar. Jag kan inte på rak arm nämna någon kategori av program som inte går att köra i en webbläsare.

Om man då kan göra det med lite flärd så finns det väldigt många som skulle gilla det.

Tror inte denna majoriteten av simpla "hemmawebbsurfare" är rätt målgrupp för en exklusiv produkt som är högt prissatt, och samtidig så mycket mer begränsad och sämre apputbud/ekosystem än Windows x86 och macOS.

Rätt produkt, men fel OS.

Eller rätt målgrupp för OS, men för dyr produkt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

@martinot: du har fortfarande inte förstått.
Jag pratar inte om "simpla hemmawebbsurfare".
När jag säger "Majoriteten av alla som sitter vid en dator utför, eller skulle kunna utföra, 99+% av sitt arbete med enbart en webbläsare." så menar jag alla som i sin yrkesroll sitter vid en dator, inklusive en stor del självutnämnda "power users".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSubstitute:

@martinot: du har fortfarande inte förstått.
Jag pratar inte om "simpla hemmawebbsurfare".
När jag säger "Majoriteten av alla som sitter vid en dator utför, eller skulle kunna utföra, 99+% av sitt arbete med enbart en webbläsare." så menar jag alla som i sin yrkesroll sitter vid en dator, inklusive en stor del självutnämnda "power users".

Pratar du företagsanvändare så vet jag att du då har direkt galet fel!

Skulle gärna vilja se data på det underlag som du har för detta (i min erfarenhet helt uppåt taket felaktiga) påstående.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/