Permalänk
Inaktiv

Asus pb2870q - Sinnessjukt högt alarm

Var precis med om det skummaste som någonsin hänt mig i datorväg; Satt och pratade i telefon när ett larm går. Det var på den nivån att jag först trodde att det var brandlarmet som gick, bara för att inse att det kom ifrån datorn. Något förvånad över att det kommer ljud överhuvudtaget då jag inte har några externa hörlurar inkopplade märker jag snabbt att det är skärmen som ger ifrån sig ett fruktansvärt oljud; precis som ett larm som ökar i intensitet, sjunker i intensitet och sen börjar om (gång på gång).

Jag har personligen aldrig upplevt något liknande, och absolut inte ifrån en datorskärm, så tänkte därför vända mig till SweC:s samlade expertis.

Är det någon som vet vad det här kan röra sig om för något?

Tillägg: Har Googlat och sett andra (ett fåtal träffar bara) som haft samma problem/upplevelse, men inte sett någon vettig förklaring till vad som kan orsaka det.

Det är f.ö. inte fråga om coilwhine eller liknande, utan det låter som ett larm (hööööögt, och regelbundet ljud)

Tankar kring det?

Permalänk
Medlem

Har du kollat om skärmen ligger som en aktiv uppspelningsenhet för ljud? Någon kanske spelat dig ett spratt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av letshack:

Har du kollat om skärmen ligger som en aktiv uppspelningsenhet för ljud? Någon kanske spelat dig ett spratt.

Dubbelkollade det med, det gör den inte. Alla ljudinställningar var mutade och hörlurarna fungerade som de skulle. Utöver det var jag ensam hemma i lägenheten, så jag kan inte för mitt liv förstå vad som hände:p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det Okända

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

Det är inbyggda högtalare på den modellen väl?

Polaren hade virus/malware på sin dator som då och då gav ifrån sig ett larm modell högre.
Vi blev bägge bruna i brallan då klockan var runt 23 och vi kollade film på tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det är inbyggda högtalare på den modellen väl?

Polaren hade virus/malware på sin dator som då och då gav ifrån sig ett larm modell högre.
Vi blev bägge bruna i brallan då klockan var runt 23 och vi kollade film på tvn.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det här påminner mig om det absolut sjukaste virus jag stött på någonsin, ovanligt var det också, som en kund kom in med på datorbutiken där jag jobbade för många år sen

Den äldre herren hade inte haft datorn så jättelänge men han kommer in lite nervöst och säger att hans dator "skriker underligt" ...

Vi var ju inte sådär lagom skeptiska efter hans lite mer ingående beskrivning "alltså...det låter ungefär som när smågrisar skriker..." och vi tänkte att det här lär ju vara nån fläkts lager som skurit totalt eller nåt liknande och var rätt säkra på att det inte var någon fara och förklarade det för farbror

Men, iallafall, vi tar in datorn, kopplar in den i centralen utan att koppla in nätverk etc, och vår praktikant drog i högtalarna också av nån anledning och det gick väl ett par timmar och vi glömde av den då vi hade mycket kunder och hade precis stängt ner gallergrindar och dörrar

Tamejfan, nåt tjuter som satans djävul överallt i butiken, haha, jag kan lova dig att det blev inte bara brunt, jag tror fan att hela veckans middag ville ut och vi studsade till som skjutna

Det tog oss en ominstallation av hela datorn för att bli av med det här mytiska ljudet
Typ såhär lät det:https://youtu.be/gb3WHHZChxg?t=23

Det här kan jag lova att vi har garvat hysteriskt åt det här minnet på fyllan många gånger

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(