Spela in från parabol box till datorn

Permalänk

Spela in från parabol box till datorn

Jag hoppas att detta ligger i rätt trpd. Om det inte gör det så ber jag om ursäkt.

Jag har Canal Digital och kopplat in en hårddisk i den som jag spelat in program på. Den börjar bli full och jag vill spela in programmen till datorn. Om jag kopplar in hårddisken i datorn så finns det inga program.

Finns det ett enkelt alternativ? Annars måste jag först spela in på en VHS, för att sedan spela in samma VHS till datorn.

Permalänk
Medlem

Det finns nog inget enkelt alternativ för detta.
Det som spelas in på digitalmottagare med hårddisk är krypterat/kopieringsskyddat och när det ska spelas upp avkodas de inspelade filerna via programkortet.

Sedan tror jag att Canal digital, Viasat och boxer mm. eventuellt använder andra filsystem än just NTFS så windows datorn hittar inget alls. (tror det är linux, men jag kan ha fel där)

Tidigare hade jag en parabolmottagare med hårddisk och det gick inte spela upp det inspelade materialet efter att kortet blev inaktiverat.

Permalänk
Medlem

Tror du behöver lite hårdvara för att få det att funka. Ett capture card I PCn som du kan koppla signalen från boxen till, och på så vis spela in till HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Prata med Canal Digital, dom säljer ju hårddiskar som funkar till boxarna och ger även support på boxarna. Dom vet nog vilken typ av filsystem som hårddisken har eller kan tipsa dig om lösningar på problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt är givetvis krypterat eftersom det är ett krav från film- och TV-industrin. Precis som att HDMI har HDCP för att förhindra kopiering av bildströmmen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Finns andra digitalboxar du kan använda som inte krypterar det inspelade materialet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BalleR:

Finns andra digitalboxar du kan använda som inte krypterar det inspelade materialet.

Vilka lagliga boxar krypterar inte?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta digitalboxar brukar köra nån variant på BSD som operativsystem och de brukar definitivt ha krypterade "NIX-filsystem" som dessutom är hårdvarulåsta mot den specifika enheten för att det varken ska gå att flytta disken till en annan enhet eller plocka ut den för att extrahera inspelade program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka lagliga boxar krypterar inte?

Dreambox t.ex, inte olaglig att använda med sitt abonnemang.
Däremot att dela programkorten eller ta emot utdelade kort är olagligt men själva boxen är inte olaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Begriper inte:

Jag hoppas att detta ligger i rätt trpd. Om det inte gör det så ber jag om ursäkt.

Jag har Canal Digital och kopplat in en hårddisk i den som jag spelat in program på. Den börjar bli full och jag vill spela in programmen till datorn. Om jag kopplar in hårddisken i datorn så finns det inga program.

Finns det ett enkelt alternativ? Annars måste jag först spela in på en VHS, för att sedan spela in samma VHS till datorn.

Nu kanske jag är besserwisser, men byt box.

Själv använder jag en vu+ box som fungerar bra med canal digital. Allt som spelas in är standard, går helt utan problem både streama, kopiera etc i en dator, surfplatta mm.
Går även göra DVD i datorn.
Säger jag upp abbonemanget eller nedgraderar kan jag fortfarande se innehållet som t ex spelats in från cmore. Då allt körs in okodat till hårddisken, det enda som kan förstöra är om hårddisken paijar eller jag råkar radera Men det kan ju hända i officiella boxar också för den delen....

Är så skönt slippa att innehåll raderas av operatören och ha full koll som på vhs eran fast med betydligt bättre bild och ljud

Det enda rådet med inspelat material från deras box är att du kopplar in boxen analogt till en DVD-Recorder eller köper ett videokort till datorn.
HDMI lär vara krypterad, men borde som sagt gå runt om man använder analoga scart eller composite.
Är boxen såpass ny att den saknar dessa analoga outputs så kan man ju använda en konverter som kodar om HDMI till analogt.

Du förlorar kvalite (men inte lika mycket som att spela in på vhs) och tar lång tid då du måste manuellt spela upp från boxen så som du skulle se det på tv.