Gamingdator som klarar 8k-upplösning? Budget: 30-80k

Permalänk
Medlem

Gamingdator som klarar 8k-upplösning? Budget: 30-80k

Behov: Jag har främst tänkt att använda datorn till gaming. Jag önskar en dator som kan spela i 8k upplösning. Jag kommer även använda datorn för ganska tung programmering/simulering/datahantering, så en snabb processor med många kärnor är också viktigt.
Ett spel jag vill köra är Witcher i 8k.

Mål: Målet är att den på något sätt ska kunna visa och köras på min Samsung TV ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4924122 ). Jag är däremot inte säker på hur man ska få in 8k-upplösning från TVn, om det är genom Steam Link eller något annat sätt?

Önskemål:

  • Intel-processor

  • Att den håller ett tag och kan spela framtida 8k-spel ett par år framöver

  • Minst 32 GB RAM, gärna 64

Budget: 30-80k SEK

Tidigare komponenter: Gaming monitor

Vad jag söker: Gamingdator som klarar 8k-upplösning

Övrigt: Om det finns två alternativ, en på 80k sek, en annan på 50k och det enda som skiljer är ett par FPS så är jag intresserad av det billigare alternativet.

Inet eller webhallen är att föredra då dom kan bygga ihop datorn.

Slutkläm: Tack användare på Swec för att ni hjälper!

Permalänk
Medlem

Ett problem som du nämner är hur du ska få över bilden till TVn i 8k. Av det lilla jag lekt med min Steam Link så visar den samma upplösning som din dator, ev. max vid 1080p. Jag vet inte hur det är med de inbygda varianterna som din TV har, men jag skulle inte räkna med att det går. Bandbredden på ditt nätverk skulle förmodligen också slå i taket.

Vad har du för ingångar på TVn? Endast HDMI?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfzor:

Behov: Jag har främst tänkt att använda datorn till gaming. Jag önskar en dator som kan spela i 8k upplösning. Jag kommer även använda datorn för ganska tung programmering/simulering/datahantering, så en snabb processor med många kärnor är också viktigt.
Ett spel jag vill köra är Witcher i 8k.

Mål: Målet är att den på något sätt ska kunna visa och köras på min Samsung TV ( https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4924122 ). Jag är däremot inte säker på hur man ska få in 8k-upplösning från TVn, om det är genom Steam Link eller något annat sätt?

Önskemål:

  • Intel-processor

  • Att den håller ett tag och kan spela framtida 8k-spel ett par år framöver

Budget: 30-80k SEK

Tidigare komponenter: Gaming monitor

Vad jag söker: Gamingdator som klarar 8k-upplösning

Övrigt: Om det finns två alternativ, en på 80k sek, en annan på 50k och det enda som skiljer är ett par FPS så är jag intresserad av det billigare alternativet.

Inet eller webhallen är att föredra då dom kan bygga ihop datorn.

Slutkläm: Tack användare på Swec för att ni hjälper!

Steamlink kör väl max 1080p 60Hz, så det är väl inte direkt något att blanda in. Dessutom med "lossy" komprimering.

Sedan är vi väl i ett läge där vi just börjat nå grafikprestanda som räcker för att faktiskt driva runt grafiskt krävande spel renderade i 4k hyggligt bra. Vet inte varför du absolut vill köra 8k, det känns som att det bara kommer leda till en miserabel upplevelse under överskådlig framtid.

Om du kan tänka dig 4k över HDMI så kan ju säkert folk hjälpa dig, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Steamlink kör väl max 1080p 60Hz, så det är väl inte direkt något att blanda in. Dessutom med "lossy" komprimering.

Sedan är vi väl i ett läge där vi just börjat nå grafikprestanda som räcker för att faktiskt driva runt grafiskt krävande spel renderade i 4k hyggligt bra. Vet inte varför du absolut vill köra 8k, det känns som att det bara kommer leda till en miserabel upplevelse under överskådlig framtid.

Om du kan tänka dig 4k över HDMI så kan ju säkert folk hjälpa dig, iaf.

Dubbla 2080ti driver spel i 60 FPS i 8K. Kollat runt lite på youtube och det verkar fungera bra.

Skulle sikta på följande:

9900K + tillhörande moderkort med SLI.
2080TI x2 (med utblås)
4x16GB Ram
Högcertifierat nätagg (Seasonic) med 1000w.
Radiatorkylning till CPU för att få ut värmen
M.2 SSD i valfri storlek

Är inte rätt person att peka ut exakt vilka delar, men detta är något du förslagsvis borde sikta på.

Skulle säga för din del att nätaggregatet är det jag minst skulle spara in pengar på iom att priset är hutlöst högt.

Men bara grafikkorten går ju på 30 kakor så du lär nog sikta in dig runt 50-55k.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Jag har inte mycket kunskap om Steam Link det var bara ett alternativ.
Jag kan givetvis koppla in datorn direkt i TVn och skippa Steam Link helt.

Glömde tillägga att jag vill ha minst 32GB RAM (för att vara kompatibel med jobbuppgifter).

Tack @Xcm, dubbla 2080TI alltså.

Permalänk
Medlem

Problemet är att 8k@60 kräver HDMI 2.1 vilket 2080-serien inte har.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Nåt i den här stilen kanske. Vet ej om portarna stödjer bandbredd för 8k dock?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11879499/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Dubbla 2080ti driver spel i 60 FPS i 8K. Kollat runt lite på youtube och det verkar fungera bra.

Skulle sikta på följande:

9900K + tillhörande moderkort med SLI.
2080TI x2 (med utblås)
4x16GB Ram
Högcertifierat nätagg (Seasonic) med 1000w.
Radiatorkylning till CPU för att få ut värmen
M.2 SSD i valfri storlek

Är inte rätt person att peka ut exakt vilka delar, men detta är något du förslagsvis borde sikta på.

Skulle säga för din del att nätaggregatet är det jag minst skulle spara in pengar på iom att priset är hutlöst högt.

Men bara grafikkorten går ju på 30 kakor så du lär nog sikta in dig runt 50-55k.

Vad jag tittade på var resultaten i https://www.tweaktown.com/articles/8749/geforce-rtx-2080-ti-n... och blev inte övertygad alls. Droppar uppenbart ned till 20-30fps i de flesta av titlarna de testat.

Vi har kanske helt enkelt olika syn på vad som är "bra". Jag tror fortfarande att 4k skulle vara en mycket bättre upplevelse, oavsett ett eller två 2080Ti.

(Men visst, dra ned inställningarna så går det säkert att få upp frejmrejt till något slags nivå som funkar, till enorm kostnad och tveksam fördel)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Vad jag tittade på var resultaten i https://www.tweaktown.com/articles/8749/geforce-rtx-2080-ti-n... och blev inte övertygad alls. Droppar uppenbart ned till 20-30fps i de flesta av titlarna de testat.

Vi har kanske helt enkelt olika syn på vad som är "bra". Jag tror fortfarande att 4k skulle vara en mycket bättre upplevelse, oavsett ett eller två 2080Ti.

(Men visst, dra ned inställningarna så går det säkert att få upp frejmrejt till något slags nivå som funkar, till enorm kostnad och tveksam fördel)

https://www.youtube.com/watch?v=YoncckNnZn4

Spelar man Witcher på en VA panel (TV) så är man inte ute efter att skjuta perfekt eller annat. Gissningsvis vill TS njuta av vacker natur och fin bild framför höga FPS.

Var inte länge sedan man spelade BF3/BF4 med 7970/680 på Ultra och hade en average på 60 FPS. Det var alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Går det att köra 3st 2080Ti i SLI?

Tänkte eftersom det krävdes 4st Titan XP för att driva just the Witcher, känns inte som om 2st 2080Ti kommer räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Problemet är att 8k@60 kräver HDMI 2.1 vilket 2080-serien inte har.

Skrivet av m4jken:

Går det att köra 3st 2080Ti i SLI?

Tänkte eftersom det krävdes 4st Titan XP för att driva just the Witcher, känns inte som om 2st 2080Ti kommer räcka.

Det spelar ingen roll om man kopplar ihop 10st 2080TI, HDMI 2.1 saknas vilket är ett krav för 8k@60Hz. Max på HDMI 2.0 är 8k@30Hz, om det ens är möjligt till den TVn.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Problemet är att 8k@60 kräver HDMI 2.1 vilket 2080-serien inte har.

Det slutar inte där. Samsung vägrar skriva ut specarna på portarna in, men enligt olika reportrar / källor är det 30hz som gäller på TVn i 8k. Vilket inte skulle vara osannolikt då detta var precis som när 4k slog på bred front.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som jag ser i TV's secifikationer har den HDMI 2.0.
Då är du begränsad i bandbredden in i TV'n, oavsett vad grafikkorten kan leverera.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag läste något om att man kunde uppgradera TVn när dom släpper nyare delar, hittar inte just den delen nu. Kanske uppgraderar dom HDMI-kontakten då.

Om TVn i nuläget bara klarar 4k så förändrar det ingenting. Jag vill bara att datorn ska klara av 8k när det väl begär sig.

Och ni har helt rätt, jag tänker inte spela några FPS-spel där jag ska sikta bra utan är mest ute efter naturen och själva upplevelsen i Witcher och dylika spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfzor:

Jag minns att jag läste något om att man kunde uppgradera TVn när dom släpper nyare delar, hittar inte just den delen nu. Kanske uppgraderar dom HDMI-kontakten då.

Om TVn i nuläget bara klarar 4k så förändrar det ingenting. Jag vill bara att datorn ska klara av 8k när det väl begär sig.

Och ni har helt rätt, jag tänker inte spela några FPS-spel där jag ska sikta bra utan är mest ute efter naturen och själva upplevelsen i Witcher och dylika spel.

Har jobbat att sälja Samsung TV. Dom har snackat i över 15 år om uppgraderings moduler i planering osv. Inget som kom i verkligheten. Det du köper får du räkna med att ha. Att köpa en 8k TV idag är endast en politisk ställning där man vill sponsra Samsung med pengar för att utvecklingen ska gå fortare. Du kommer endå behöva uppgradera när 8K slår på bred front.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det slutar inte där. Samsung vägrar skriva ut specarna på portarna in, men enligt olika reportrar / källor är det 30hz som gäller på TVn i 8k. Vilket inte skulle vara osannolikt då detta var precis som när 4k slog på bred front.

Borde stå nånstans i FCCs papper, dom är otroligt noga med att få in alla specefikationer, men vet inte riktigt vilket ID den har där tyvärr :/ Letar, men är lite o kika på.
https://fccid.io/A3L
Kanske ligger under någon annan av deras dotterbolag med? Men var inte så mycket saker där, så tror den borde ligga under den i länken.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Borde stå nånstans i FCCs papper, dom är otroligt noga med att få in alla specefikationer, men vet inte riktigt vilket ID den har där tyvärr :/ Letar, men är lite o kika på.
https://fccid.io/A3L
Kanske ligger under någon annan av deras dotterbolag med? Men var inte så mycket saker där, så tror den borde ligga under den i länken.

Laddade ner Samsungs manual:

Upplösning för 8K-ingångssignaler stöds av modellserien
Q900R
Kontrollera upplösning som stöds för 8K-ingångssignaler.

Upplösning: 7680 x 4320p

Anslutning via HDMI 1-porten har stöd för 8K-upplösning endast när
HDMI UHD Color är inställd på och har endast stöd för 4:2:0 8-bitars 30 Hz-ingångssignaler.

Som sagt...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfzor:

Jag minns att jag läste något om att man kunde uppgradera TVn när dom släpper nyare delar, hittar inte just den delen nu. Kanske uppgraderar dom HDMI-kontakten då.

Om TVn i nuläget bara klarar 4k så förändrar det ingenting. Jag vill bara att datorn ska klara av 8k när det väl begär sig.

Och ni har helt rätt, jag tänker inte spela några FPS-spel där jag ska sikta bra utan är mest ute efter naturen och själva upplevelsen i Witcher och dylika spel.

Finns inga grafikkort som har HMDI-version över 2.0. Därför blir du oavsett TV begränsad till 30FPS (30Hz).
Displayport å andra sidan klarar 60FPS (60Hz) i 8K - men det finns tyvärr knappt någon TV som har displayport, endast datorskärmar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Finns inga grafikkort som har HMDI-version över 2.0. Därför blir du oavsett TV begränsad till 30FPS.

Dock bra mycket enklare att köpa ett grafikkort med HDMI 2.1 när det kommer. Lite surt med TV för 70.000 riksdaler som inte kommer leverera

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dock bra mycket enklare att köpa ett grafikkort med HDMI 2.1 när det kommer. Lite surt med TV för 70.000 riksdaler som inte kommer leverera

Ja, vad tror du att jag menar?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dock bra mycket enklare att köpa ett grafikkort med HDMI 2.1 när det kommer. Lite surt med TV för 70.000 riksdaler som inte kommer leverera

När Samsung kom med första 4k TV så fanns dock inte HDMI 2.0 tillgängligt heller, det släppte dock en enhet man kopplade till TVn som hade HDMI 2.0 senare för typ 3000kr
De gör ofta så, så kommer säkert här med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Schluug:

Ett problem som du nämner är hur du ska få över bilden till TVn i 8k. Av det lilla jag lekt med min Steam Link så visar den samma upplösning som din dator, ev. max vid 1080p. Jag vet inte hur det är med de inbygda varianterna som din TV har, men jag skulle inte räkna med att det går. Bandbredden på ditt nätverk skulle förmodligen också slå i taket.

Vad har du för ingångar på TVn? Endast HDMI?

När jag kör med steam linken så anpassar den sig efter tvns upplösning. Så när spelar på tvn så har jag 4k via steam link.. det ändras till 4k på datorn åxå fast inte till den riktiga 4k så jag tror att steam linken funkar ialla fall för 4k.. tror att dem har uppdaterat mjukvaran i den utan att ändra i specen på steam store.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Går knappt se skillnad på 1440p och 4k om du inte sitter tre milimeter från skärmen/tvn.
Vad ska du ha 8k till?

ingen tv klarar 8k utan hz-lagg.
inga grafikkort, sli eller ej klarar 8k 100+fps utan dippar ner till laggnivå.
finns inga kablar som klarar av 8k 120 hz och kommer inte finnas på ett tag. (ELLER?)
och det som folk säger om kontakterna på grafikkorten. finns inte idag.

Människan kommer att kolonisera mars innan vi ser 8k 120hz utan framedrops på 8k paneler.

Permalänk
Medlem

8K DSR på 4K borde vara good enough?! Pixlarna ser man ju ä då inte.... orkar 2080ti 8K i 30fps i "high"? Jag har svårt att tro det. I alla fall i krävande titlar lär det bli svårt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

7680 × 4320 @ 30hz = 24.48 Gbit/s
7680 × 4320 @ 60hz = 49.65 Gbit/s
7680 × 4320 @ 120hz = 102.2 Gbit/s

dagens kablar klarar max ~25 Gbit/s
och HDMI 2.1 sägs klara runt 50 Gbit/s
Vilket innebär 8k @ strax under under 60hz, alltså extremt laggigt.

Permalänk
Medlem

@Ralfzor: becasue why not
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11879965/

Enda biten som kommer kräva lite fundering är placeringen av GPU-radiatorerna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

7680 × 4320 @ 30hz = 24.48 Gbit/s
7680 × 4320 @ 60hz = 49.65 Gbit/s
7680 × 4320 @ 120hz = 102.2 Gbit/s

dagens kablar klarar max ~25 Gbit/s
och HDMI 2.1 sägs klara runt 50 Gbit/s
Vilket innebär 8k @ strax under under 60hz, alltså extremt laggigt.

HDMI 2.1 har support för 8k @ 60hz. Varför skulle det vara extremt laggigt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tack, nu börjar det likna något!
Är det tänkt att Samsung 970 PRO 1TB ska köra RAID?

Permalänk
Medlem

@Ralfzor: om du vill, tog 2 mest för att det känns fel att inte ha mycket lagring i en dator av den här kalibern

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralfzor:

HDMI 2.1 har support för 8k @ 60hz. Varför skulle det vara extremt laggigt menar du?

För att försöka uppleva något vackert i 60 hz/fps är som att massera in glassplitter ögonen.
Jag är känslig för lagg personligen. droppar det under 100 vill jag begå självmord.

Jag förstår precis vad du är ute efter i upplevelsen av Witcher och dylika spel.
Men vi är inte där idag, och kommer inte vara på flera år.

Kör på 4k 120 hz/fps, när det blir möjligt. Ingen _BEHÖVER_ 8k.