Bahnhof och Huawei släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har 1000/1000 från bahnhof idag och stadsnätet ska tydligen uppgraderas nästa år. Så 10Gbe kommer att bli nice 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken! Vad använder du denna enorma hastighet till?!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Det som är lite klurigt med detta är att i min lägenhet har vi precis fått våra
media converters ( Fiber till ethernet ) och Switchar ( i källlaren )utbytta. Media convertern har Gigabit
portar. ändå så säger Banhof att dem kan leverera 10 Gigabit till mig, hmmmm.

Har dock 7 Gigabit portar i media convertern så rent teoretiskt skulle jag väl kunna få
7 Gigabit OM Banhof tilldelade 7 Ip-Adresser och jag hittade en ( troligtvis svindyr ) Switch
som klarade detta. Dock förutsätter detta att fiberswitchen som media converten är inkopplad
i har 10 Gigabit port. Har ställt frågan men inte fått något svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Anaii: Räknar du antal portar så kommer du ändå aldrig maxa den.
Sett till anslutningar är routern bestyckad med fyra 1 Gigabit Ethernet och en 10 Gigabit Ethernet.
Du kommer max komma upp i 8 Gbit throughput på 10 gig länken, (4 in och 4 ut).
Om den ens klarar det är ju också en fråga, men brukar vara mer eller mindre standard hos konsument routrar iaf Ubiquiti och ASUS tex, att man klarar throughput på hälften, alltså maxa in eller out samtidigt. Dock så klarar få av dessa de hastigheterna om det bara hade varit små paket, tex voip trafik eller liknande.

Du glömde det trådlösa interfacet med en max data rate på 1732Mbps (inte för att det gör någon skillnad).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pi:

En slags skrytprodukt som har en extremt smal nisch. Sitter på 100/10 i ett hushåll med 4 personer med streaming, spelande och gud vet vad på full rulle och det maxar inte ut linan. Undrar vem som faktiskt behöver 10000mbit i dagsläget? Vad gör den/de personerna?

Nu ingår det väl inte 10Gbit hela vägen. Men man skulle kunna mappa upp en sökväg på datorn hemma som man kommer åt från jobbet och det känns som att man har lagringsenheten lokalt. Typ dela ut mina dokument-katalogen.
Så jag tycker inte behovet på något sätt är exotiskt, däremot är kostnaden för lösningen just idag väldigt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Så det första är statsnätet och det andra är något bundet avtal med ensamrätt?

Har du någon källa för ditt påstående?

Nja, Stokab ägs av Stockholms Stad.

Telia drog in öppen fiber i fastigheten jag bor i.
Så man kan välja antingen Telia Öppen Fiber eller Bahnhofs egna nät på Bahnhofs hemsida.

https://imgur.com/a/PKqch6T

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

En slags skrytprodukt som har en extremt smal nisch. Sitter på 100/10 i ett hushåll med 4 personer med streaming, spelande och gud vet vad på full rulle och det maxar inte ut linan. Undrar vem som faktiskt behöver 10000mbit i dagsläget? Vad gör den/de personerna?

Ptja vill du ha ett exempel? låt oss säga att man har 2 barn eller whatever som ska spela senaste bompelibompa 2019 evo lala som har en storlek på 50GB kl 19:00 när du ska kolla på netflix i 4k
då är ni 3st som ska dela på 100mbit, enligt netflix rekommenderar de 25mbit för streamingen och då har kidsen 75mbit kvar
det skulle då ta ungarna 3,7 timmar att ladda ner spelet om det ska in på 2 olika datorer, och sedan hoppas att din streaming inte hickar till under den tiden när linan blir maxad från 2 olika datorer

räcker egentligen att det kommer någon uppdatering på några GB som maxar linorna som det kan bli tungt med andra saker på nätverket om man nu inte har gjort någon smartare fördelning på routern eller liknande

har du 10000mbit däremot så skulle man ju dels maxa hårddiskarnas fart om man nu inte har några värstings SSD diskar... men även inte behöva bekymra sig om annat...

sen om man behöver det eller inte är väl en annan femma, men i vissa fall hade det ju varit fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ser ut som om den saknar 5Gbit Ethernet-portar. Det kan tyckas ologiskt, men det är en nyare och mer avancerad standard än 10Gbit Ethernet. 10Gbit Ethernet fungerar bara över Cat 6A-kablar, och har man inte sådana dragna (vilket få har), blir det 1 Gbit/s som gäller. 5Gbit Ethernet handlar om att köra 5Gbit/s över vanliga Cat 6 (och 2.5Gbit/ över Cat 5e).

Så ett steg i rätt riktning, men det kunde faktiskt vara ännu bättre.

Om du håller dig kortare än 55 meter så klarar cat 6 10gbit. 5gbit är rätt ovanligt ändå.

Saxat från Wikipedia
Whereas Category 6 cable has a reduced maximum length of 55 meters when used for 10GBASE-T, Category 6A cable (or Augmented Category 6) is characterized to 500 MHz and has improved alien crosstalk characteristics, allowing 10GBASE-T to be run for the same 100 meter maximum distance as previous Ethernet variants.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Anaii: Räknar du antal portar så kommer du ändå aldrig maxa den.
Sett till anslutningar är routern bestyckad med fyra 1 Gigabit Ethernet och en 10 Gigabit Ethernet.
Du kommer max komma upp i 8 Gbit throughput på 10 gig länken, (4 in och 4 ut).
Om den ens klarar det är ju också en fråga, men brukar vara mer eller mindre standard hos konsument routrar iaf Ubiquiti och ASUS tex, att man klarar throughput på hälften, alltså maxa in eller out samtidigt. Dock så klarar få av dessa de hastigheterna om det bara hade varit små paket, tex voip trafik eller liknande.

Den verkar ha en fiberport (SFP+?) för WAN, en 10GBase-T och 4 st vanliga gigabit-portar för LAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Du glömde det trådlösa interfacet med en max data rate på 1732Mbps (inte för att det gör någon skillnad).

Det är väldigt sant, det gjorde jag! Kan ju nästan cappa hälften av 10 gig linan då iaf!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ser ut som om den saknar 5Gbit Ethernet-portar. Det kan tyckas ologiskt, men det är en nyare och mer avancerad standard än 10Gbit Ethernet. 10Gbit Ethernet fungerar bara över Cat 6A-kablar, och har man inte sådana dragna (vilket få har), blir det 1 Gbit/s som gäller. 5Gbit Ethernet handlar om att köra 5Gbit/s över vanliga Cat 6 (och 2.5Gbit/ över Cat 5e).

Så ett steg i rätt riktning, men det kunde faktiskt vara ännu bättre.

Det fungerar alldeles utmärkt att köra 10 Gigabit (10GBASE-T) över Cat 6, dock specificerat enbart upp till 55 meter. Det är inget som säger att det garanterat inte fungerar över 55 meter, men då kör man utanför specifikationen.

Skrivet av Purrfected:

@Anaii: Räknar du antal portar så kommer du ändå aldrig maxa den.
Sett till anslutningar är routern bestyckad med fyra 1 Gigabit Ethernet och en 10 Gigabit Ethernet.
Du kommer max komma upp i 8 Gbit throughput på 10 gig länken, (4 in och 4 ut).
Om den ens klarar det är ju också en fråga, men brukar vara mer eller mindre standard hos konsument routrar iaf Ubiquiti och ASUS tex, att man klarar throughput på hälften, alltså maxa in eller out samtidigt. Dock så klarar få av dessa de hastigheterna om det bara hade varit små paket, tex voip trafik eller liknande.

Det går alldeles utmärkt, precis som @PerWigren skriver

Skrivet av PerWigren:

Den verkar ha en fiberport (SFP+?) för WAN, en 10GBase-T och 4 st vanliga gigabit-portar för LAN.

Permalänk
Medlem

Tillverkas av Huawei. Stort nej tack på den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag satt med 100mbit i ca 8 år innan jag sedan fick en uppgradering till 1000, gratis. (avtal med BRF).

Vet inte om andra som testat 1gbit har upplevt samma fel, men tjänster såsom exempelvis steam har ju sina filer kraftigt komprimerade (väldigt olika beroende på vilken produkt du laddar ner). Och det var extremt sällan man maxxade för att datorn/steam hade sånt enormt jobb med göra något med filerna när dom skickades/laddades ner. Processorn gick alltid i taket (i5-7500).

Någon som bättre kan förklara detta får gärna göra det Spenderade timmar på att felsöka det tills jag läste att det drabbar mer eller mindre alla med snabba hastigheter långt över 100mbit..

Min personliga åsikt är att 1000 istället för 100 är inte värt pengarna om det inte är samma pris(eller om man är flera i hushållet). Alla filer laddas ju ändå ner så pass snabbt när du sitter på 100mbit. Och om tjänster/hårdvara throttlar hastigheterna ändå så gör det ju ändå inte mycket till nytta.

Min router är 1gbit klassad. Kom upp i 900+ hastigheterna på diverse testsajter och enstaka gånger på steam... för den som undrar.

Permalänk
Inaktiv

Har idag 600/50 från Comhem, betalar 299kr för det. 10GB hade varit nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Jag satt med 100mbit i ca 8 år innan jag sedan fick en uppgradering till 1000, gratis. (avtal med BRF).

Vet inte om andra som testat 1gbit har upplevt samma fel, men tjänster såsom exempelvis steam har ju sina filer kraftigt komprimerade (väldigt olika beroende på vilken produkt du laddar ner). Och det var extremt sällan man maxxade för att datorn/steam hade sånt enormt jobb med göra något med filerna när dom skickades/laddades ner. Processorn gick alltid i taket (i5-7500).

Någon som bättre kan förklara detta får gärna göra det Spenderade timmar på att felsöka det tills jag läste att det drabbar mer eller mindre alla med snabba hastigheter långt över 100mbit..

Min personliga åsikt är att 1000 istället för 100 är inte värt pengarna om det inte är samma pris(eller om man är flera i hushållet). Alla filer laddas ju ändå ner så pass snabbt när du sitter på 100mbit. Och om tjänster/hårdvara throttlar hastigheterna ändå så gör det ju ändå inte mycket till nytta.

Min router är 1gbit klassad. Kom upp i 900+ hastigheterna på diverse testsajter och enstaka gånger på steam... för den som undrar.

Kan det inte vara så att du får flera "pipes" så att säga, exempelvis 10x100 Mbit/s? (Kan ISPn snåla med peering och bara köra genom 100 Mbit/s portar genom vissa nät?)
Jag hade då detta bekymmer tidigare på en 1000 Lina att jag sällan kom över 12 MB/s mot enskilda källor.
Efter att jag bytte ISP så går det alltid i fullt blås. Ingen aning om det är så det fungerar, men verkar troligt.

Har inga problem alls att komma över 100 MB/s på Steam och processorn behöver knappt jobba.

100 Mbit/s är inte snabbt någonstans. Säg att du ska dra ned Black Ops 4 så tar det över en och en halv timme, kontra under 10 min med 1 Gbit/s.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kan det inte vara så att du får flera "pipes" så att säga, exempelvis 10x100 Mbit/s?
Jag hade då detta bekymmer tidigare på en 1000 Lina att jag sällan kom över 12 MB/s mot enskilda källor.
Efter att jag bytte ISP så går det alltid i fullt blås.

Har inga problem alls att komma över 100 MB/s på Steam och processorn behöver knappt jobba.

100 Mbit/s är inte snabbt någonstans. Säg att du ska dra ned Black Ops 4 så tar det över en och en halv timme, kontra under 10 min med 1 Gbit/s.

Intressant! Ska läsa på det mer vid tillfälle. Tack för input!
Samtidigt väldigt oklart, jag kom ju upp i +100MB/s på steam på vissa titlar då processorn knappt berördes. Så min forskning i diverse forum var att det berodde på hur den var komprimerad hos steam.

Haha, min personliga åsikt som sagt 100mbit är ljusår snabbare än allt under 10 mbit vilket man använt i många år. Vi är ju otroligt välsignade i Sverige med snabba hastigheter till billiga priser. Har man en gång i tiden laddat ner spel på 56k modem som kunde ta dagar, så är 1,5 timmar för att ladda ner en ny titel fullt rimligt för mig. Det finns massor med saker som man kan roa sig med under dom korta 90 minuter det tar=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Ptja vill du ha ett exempel? låt oss säga att man har 2 barn eller whatever som ska spela senaste bompelibompa 2019 evo lala som har en storlek på 50GB kl 19:00 när du ska kolla på netflix i 4k
då är ni 3st som ska dela på 100mbit, enligt netflix rekommenderar de 25mbit för streamingen och då har kidsen 75mbit kvar
det skulle då ta ungarna 3,7 timmar att ladda ner spelet om det ska in på 2 olika datorer, och sedan hoppas att din streaming inte hickar till under den tiden när linan blir maxad från 2 olika datorer

räcker egentligen att det kommer någon uppdatering på några GB som maxar linorna som det kan bli tungt med andra saker på nätverket om man nu inte har gjort någon smartare fördelning på routern eller liknande

har du 10000mbit däremot så skulle man ju dels maxa hårddiskarnas fart om man nu inte har några värstings SSD diskar... men även inte behöva bekymra sig om annat...

sen om man behöver det eller inte är väl en annan femma, men i vissa fall hade det ju varit fint

Jag förstår...

Men som sagt, har två ungar som är aktiva på internet och streamar, laddar hem prylar, vi kör iptv osv och jag är inte mycket sämre heller. Frugan kollar instaflödet .... Har aldrig känt mig begränsad av 100mbit än så länge och det har aldrig infunnit sig ett ögonblick då vi alla samtidigt råmaxat linan till den punkt att vi "lider" något av det. Några minuters burst av torrents möjligtvis. Men klart att det skulle kunna hända, det gör bara inte det mer än någon minut i veckan kanske. Så vägen från 100 till 10000 mbit känns som enorm overkill.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Haft 100mbit i snart 12 år och är nöjd med det. De gånger mannklagar på hastigheten är det snarare begränsning i hur snabbt Sony ger skickar informationen. Spel på steam Uplay osv går tillräckligt fort och inte så man laddar ner dem så ofta. Streama fungerar bra. Här Bahnhoff och betalar ca 700kr i kvartalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Nyfiken! Vad använder du denna enorma hastighet till?!

Inte samma person, men det finns helt klar gånger då även privatperrsoner har nytta av Gb nät. Jag har alla mina filer på en server hemma, och det speglas även backups till en kompis. Jag gillar att fota, och att kunna sitta hemma hos föräldrarna, ladda ur kameran och ladda upp allt till min "tempmapp" händer relativt ofta. Att ha tillgång till Gb är guld värt då, blir nästan som att sitta på LANet hemma. Hade jag gillat att arbeta med film hade det kunnat vara värt ännu mer.

10Gb är galet mycket, men nog skulle man kunna hitta sätt att utnyttja det som intresserad privatperson. Mer och mer data hamnar i "molnet" (privata eller publika) och snabbhet styr vad du kan göra. Sitter man på 10Gb skulle man tex kunna redigera film på en liten laptop och skicka renderingsjobbet till en kraftigare server utan för mycket laddtid. Visst, inte super "titta netflix" mainstream, men inte superovanligt behov heller. Framför allt om mer avancerad behandling blir lättare om användare inte behöver köpa egen svindyr hårdvara. Finns förutsättningarna kommer tjänster som använder det följa med

Permalänk
Master of Overkill

hade helst velat ha ännu snabbare 40Gb/s har diskar som klarar det utan problem och CPU.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Nyfiken! Vad använder du denna enorma hastighet till?!

Man skulle ju kunna ha bootdisken på iSCSI över internet utan nämnvärd prestandaförlust, till exempel. Bara-för-att-det-går. Endast fantasin sätter gränser!

Permalänk
Inaktiv

8 sekunder för att dra ner en 10gb fil. Nog svårt för de flesta att maxa en 10gbit lina de närmaste åren men det betyder inte att man inte vill ha det *dreggel*

Men är nöjd med min 500/500mbit tills vidare, inte allt för ofta jag maxar den heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

fildela är det väl ingen som gör längre.

Fildelning är lika aktuellt nu som under TPB-eran.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av pi:

Nyfiken! Vad använder du denna enorma hastighet till?!

Allt möjligt, trevligt att ladda ner från steam, origin osv i 90Mb/s+ tex sedan så har man några servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Till er som undrar vad man ska med 10 Gbps till. Som vanligt, frågar du så behöver du förmodligen inte det

För min egen del räcker 1 Gbps gott och väl över internet. Jag kör offsite backup varje natt och ibland är det kanske 200 GB som ska backas, då är det bra om det är färdigt på morgonen. Sen kör jag VPN och remote desktop från jobbet till min hemdator (och tvärtom), och då är det bra med en rapp anslutning, dvs låg latens och hög överföringshastighet.

För hemmanätet skulle jag ha desto större användning för 10 Gbps. 1 Gbps begränsar absolut dataöverföringen från min NAS med en faktor flera, och jag håller gärna mina stora mängder data där (20 TB) , så är de tillgängliga överallt och jag slipper stora mekaniska diskar i arbetsdatorn. Att arbeta direkt mot data i NASen utan att behöva göra en lokal kopia eller begränsas av nätverket vore en stor fördel. Tyvärr är det än så länge ett väldigt högt premium på 10 Gbps utrustning, även om det nu lyckligtvis sjunker något i pris.

Gigabit ethernet introducerades väl för 20 år sedan (och för konsumenter på bred front några år senare), med tanke på hur mycket datamängderna ökat sedan dess (RAM och hårddiskarna har väl växt med typ en faktor 1000 sedan dess) är det smått otroligt att det går så segt att öka bandbredden på nätverket med en futtig faktor 10.

Permalänk
Medlem

Vore nice, men jag vet inte om jag vill ha deras router, så det får vänta tills Asus släpper en med stöd för det.

Som andra var inne på så kommer Off-site-backup att bli mycket smidigare så. Samt såklart att det blir mycket roligare att spela Bredbandskollen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Om du håller dig kortare än 55 meter så klarar cat 6 10gbit.

Jo, det är ju sant, så har alla Cat-standarderna fungerat. Man kan kör 1Gbit/s på Cat 5 också, om man håller längden under... 75m? Nåt åt det hållet.

Citat:

5gbit är rätt ovanligt ändå.

Ja, det är ju nytt, men man ser det ibland. Apple petade in det i senaste iMac Pro bland annat. Inget viktigt, kan inte ens får mer än 600/50 hemma, men det är värt att hålla ett öga på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket skämt, det här är ju bara vilseledande marknadsföring, den kanske klarar "mer än" 1 Gbit men det är ju totalt omöjligt att den kan klara 10 Gbit eftersom det inte ens går att ansluta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket skämt, det här är ju bara vilseledande marknadsföring, den kanske klarar "mer än" 1 Gbit men det är ju totalt omöjligt att den kan klara 10 Gbit eftersom det inte ens går att ansluta det.

Hur menar du nu?
Du har SFP+ för att koppla in passande fibermodul och sedan en port för 10GBASE-T, samt 4st 1Gbit portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta kommer leda till fler 10GBE routrar på marknaden inom de kommande 2-3 åren! Bra

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mrqaffe:

Vilket skämt, det här är ju bara vilseledande marknadsföring, den kanske klarar "mer än" 1 Gbit men det är ju totalt omöjligt att den kan klara 10 Gbit eftersom det inte ens går att ansluta det.

Hur tänkte du nu?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240