Moderkort och raidkort kompatabilitet?

Permalänk
Medlem

Moderkort och raidkort kompatabilitet?

Jag har ett Supermicro moderkort (A2SDi-8C-HLN4F) för min nya filserver, och för att utöka antalet SATA portar skaffade jag mig ett HighPoint Rocket 640L raidkort. Problemet är att datorn låser sig efter ett tag när jag startat den och raidkortet sitter i. Jag kan inte ens komma in i inställningarna för BIOS. Jag har även uppgraderat till det senaste BIOSet utan någon tur. Systemet funkar bra så länge jag inte har i raidkortet.

Jag har svårt att hitta information om kompatabilitet mellan diverse moderkort och kontrollerkort. Är det någon som vet om det finns någon sådan resurs tillgänglig någonstans? Någon som vet hur jag kan felsöka problemet för att, förhoppningsvis, slippa köpa ett nytt annat raidkort?

Permalänk
Medlem

@Phobios: Hej, har du läst detta från Highpoint som beskriver ditt problem?

Permalänk
Medlem

Ja, jag har läst det. Kortet är det enda kortet som sitter i moderkortet (endast en PCIe slot). Jag har också uppdaterat moderkortets bios.

Gällande tredje punkten, "Permanently disable the RocketRAID BIOS with the Quick BIOS download." så hittar jag ingen "quick bios file" på highpoints hemsida att ta hem. Försöker utnyttja deras tech support för att komma i kontakt med dom, men värdelösare upplevelse får man leta efter...

Permalänk
Medlem

Jag noterar även att den hänger sig när kod A2 syns i nedre högra hörnet av skärmen. Enligt https://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=16759 så tyder det på att den inte kan hitta en hårddisk med giltig partitionsstruktur. Vet ej om det är relaterat till mitt problem.

Permalänk
Medlem

@Phobios:
FWIW, vad är det för filserver? FreeNAS? På deras forum brukar de rekommendera att inte använda hårdvaruraid-kort för att det blir mycket problem.

Permalänk
Medlem

FreeBSD, men det är väl det freeNAS kör om jag inte misstar mig?

Ja, jag har förstått att de kan orsaka lite problem, men jag lyckas ju inte ens komma in i OSet just nu... tänkte köra rigorösa tester innan jag binder mig till att använda det så jag kan försäkra mig att det inte blir några problem.

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara ett defekt raidkort - jag har två defekta Adaptec 5805 som gör att datorn bara står på en svart skärm innan BIOS ska laddas. Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Permalänk
Medlem

Jag har ingen annan maskin för tillfället att testa det i, men om det inte löser sig med supermicros support så får jag ta kortet till nån vän eller granne o testa så småningom. Fast om det är kortet det är fel känns det som att den bara inte borde detekteras vid uppstart, och inte hänga hela datorn? Fast det är kanske aningen mer komplicerat än så...

Permalänk
Medlem

@Phobios: Man kan nog tycka som du tycker - jag delar åsikten - men i praktiken verkar det inte vara så tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal dator uppe på vinden som jag testade kortet i. Fungerar klockrent. Kan även boota från disken som är kopplad till kortet.

Nästa steg är att försöka flasha quick bios på den maskinen och sedan testa kortet på den nya datorn igen för att se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Efter ett tag nu har jag fått tag i Supermicros kundtjänst där de informerar mig att mitt kontrollerkort är "consumer grade" och därför inte kompatibelt med deras kort. De sa att jag kunde testa ändra en del inställningar i BIOS, men det var inget som fungerade.

Är det vanligt att "consumer grade" kort inte är kompatibla med vissa moderkort, eller är det bara skitsnack för att de inte orkar ha med mig att göra? Någon som kan rekommendera några icke-"consumer grade" kontroller kort som eventuellt skulle kunna fungera?