Koppla in Chromecast audio i ljudkort

Permalänk

Koppla in Chromecast audio i ljudkort

Tjenare! Jag har ett m-audio ljudkort (https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/m-audio-m-track-hub) som jag då har kopplat till två studiomonitorer. Men jag skulle vilja koppla in min Chromecast audio till den om det går. Är ju bara en USB typ b ingång på den. Så då undrar jag om jag kan på nåt vänster koppla in den till ljudkortet?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstroem:

Tjenare! Jag har ett m-audio ljudkort (https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/m-audio-m-track-hub) som jag då har kopplat till två studiomonitorer. Men jag skulle vilja koppla in min Chromecast audio till den om det går. Är ju bara en USB typ b ingång på den. Så då undrar jag om jag kan på nåt vänster koppla in den till ljudkortet?
Tack på förhand

Skulle det fungera med en 3.5mm -> RCA?

https://store.google.com/se/product/rca_cable_chromecast_audi...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Det går tyvärr inte …

Chromecast Audio är bara en musikspelare som skickar ut ljud via en analog eller optisk digitalutgång (båda finns i samma uttag – den optiska utgången är det som lyser längst in i uttaget). Den överför inget ljud via USB-anslutningen (som bara används för strömförsörjning).
Om man tittar på det ljudkort du länkar till har det ingen analog ingång och ingen optisk digitalingång. Det innebär att du inte kan ansluta en Chromecast Audio till ljudkortet.

Vad är det egentligen du vill göra?
Vill du spela musik från din Chromecast Audio via ljudkortet?

Ljudkortet verkar inte kunna användas fristående utan du måste använda det tillsammans med en dator. Då har du ingen nytta alls av en Chromecast Audio eftersom din dator kan göra allt som din Chromecast Audio kan och mycket mer.
Om du till exempel har rippad musik lagrad på en egen server kan du (via DLNA-standarden som har funnits länge) spela upp den via de flesta musikspelare, t.o.m. via Windows Media Player.

Den enda funktion du tappar är möjligheten att synka flera Chromecast Audio och spela samma musik samtidigt i flera rum (om det inte finns någon programvarulösning på detta som jag har missat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstroem:

Tjenare! Jag har ett m-audio ljudkort (https://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/m-audio-m-track-hub) som jag då har kopplat till två studiomonitorer. Men jag skulle vilja koppla in min Chromecast audio till den om det går. Är ju bara en USB typ b ingång på den. Så då undrar jag om jag kan på nåt vänster koppla in den till ljudkortet?
Tack på förhand

Vill du köra ut ljud från Chromecasten till dina studiohögtalare?

Då kan du inte gå via m-audio utan du behöver koppla direkt mot högtalarna, finns switchar ifall du vill växla mellan de olika...

Alt. kör du cromecast emulator och skippar pucken helt.

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Den har alltså bara USB in?
Testade just detta bara på skoj och det funkar ju bra i Windows där man kan konfa mic in till audio in istället, men om det funkar på ett externt USB-ljudkort låter jag vara osagt.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Inaktiv

Det ljudkort som TS länkade till saknar ingångar som matchar utgångarna på en Chromecast Audio.
Om TS har en dator ansluten till ljudkortet är Chromecasten dessutom överflödig eftersom datorn är en mycket mer mångsidig musikspelare.
Det går däremot, som @MrTin nämner ovan, att koppla in Chromecasten direkt till högtalarna förutsatt att de är aktiva, alltså har inbyggda förstärkare, om man inte har någon dator tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Håller med att det inte finns någon praktisk användning av en chromecast kopplad till datorn.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H