Be Quiet lanserar Dark Rock Pro 4 för AMD Ryzen Threadripper

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Be Quiet lanserar Dark Rock Pro 4 för AMD Ryzen Threadripper

Be Quiet släpper en ny version av Dark Rock Pro, som erbjuder kylförmåga upp till 250 W och en ljudnivå på endast 24 decibel vid full belastning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Borde inte kylförmågan bli sämre om man målar flänsarna sådär? O_o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2009

@envelope91: Jag är ganska säker på att kylflänsarna inte målas utan att de istället anodiseras, då skapas ett enormt tunt lager färg som är mellan 5 och 25 μm tjockt.
Detta bör inte påverka värmeöverföringen nämnvärt.

Fractal design R4 | Asus Sabertooth z87 | Intel Core i5 4670K @ 4.4 GHz | Corsair vengeance LP 1600 MHz | Asus GTX 1060 STRIX | Intel 335 240 GB | be quiet! 630W modular

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

@envelope91: ja som sagt, eloxering/anodisering borde inte dra ner kylförmågan så mycket. Sedan finns det faktiskt en positiv effekt också. Svarta ytor strålar mer än ljusa ytor så färgen bidrar till ökad avyttringsförmåga av värme via strålning.
Så teoretiskt sett skulle det faktiskt kunna bli ännu bättre kylförmåga med eloxerad svart yta.
Hur det sen blir i praktiken vet jag inte. Om det tvistar väl de lärda ;).
Vilken del har mest påverkan - och är dessa effekter kanske försumbara?

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Erikn911:

@envelope91: Jag är ganska säker på att kylflänsarna inte målas utan att de istället anodiseras, då skapas ett enormt tunt lager färg som är mellan 5 och 25 μm tjockt.
Detta bör inte påverka värmeöverföringen nämnvärt.

Skrivet av Söderbäck:

@envelope91: ja som sagt, eloxering/anodisering borde inte dra ner kylförmågan så mycket. Sedan finns det faktiskt en positiv effekt också. Svarta ytor strålar mer än ljusa ytor så färgen bidrar till ökad avyttringsförmåga av värme via strålning.
Så teoretiskt sett skulle det faktiskt kunna bli ännu bättre kylförmåga med eloxerad svart yta.

Sedärja, då har man lärt sig något nytt idag också! Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karis, Finland
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Söderbäck:

Är det inte just tvärtemot? Mörka ytor absorberar värme bättre = strålar mindre än ljusa ytor?
Eller tänker jag hetl fel nu...

MSI - Mortar B150 ; Palit Jetstream GTX970 4Gb ; Intel i7-6700k ; EKL Ben Nevis ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsair Vengenace 650M ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Jorma88:

Är det inte just tvärtemot? Mörka ytor absorberar värme bättre = strålar mindre än ljusa ytor?
Eller tänker jag hetl fel nu...

Du tänker halvt rätt och halvt fel.
För det är helt rätt att mörka ytor även är bättre på att absorbera värme.
Men det är samtidigt så att mörka ytor strålar iväg värmen snabbare.

Så mörka ytor värms snabbare upp om de blir utsatta för strålning, och de kyls även fortare av eftersom de strålar ut värmen snabbare.
Kanske man man säga att mörka objekt är mer öppna för både input och output ;).

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Söderbäck:

Du tänker halvt rätt och halvt fel.
För det är helt rätt att mörka ytor även är bättre på att absorbera värme.
Men det är samtidigt så att mörka ytor strålar iväg värmen snabbare.

Så mörka ytor värms snabbare upp om de blir utsatta för strålning, och de kyls även fortare av eftersom de strålar ut värmen snabbare.
Kanske man man säga att mörka objekt är mer öppna för både input och output ;).

Tufft! Jag trodde just det där med att svarta grejer absorberar elektromagnetisk strålning (solljus etc) bara påverkades av just solljus osv och inte så mycket värmen av en processor O_o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2003

Kan man testa detta fenomen med hjälp av en lasermätare och mäta en målad svart yta samt en högpolerad yta? Dvs se vilken yta som strålar mest värmeenergi?

1. z7m-plus, 4690k, 16gb, 520hx, gtx690, Eizo FS2331
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. M-atx, Q9400, 4gb, HD7870