Netflix: "EU:s innehållskvot kommer endast få negativa konsekvenser"

Permalänk
Avstängd

Antagligen tänker de väl att folk är så jävla dumma att de är villiga att betala extra för Netflix i Europa för det extra innehållet.

Detta är dock helt sant att folk är så pass dumma för även om de gnäller lite i början kommer det sluta med att alla betalar för skiten iallafall.

Ganska imponerande hur de stora mediebolagen inom EU lyckats lobba fram detta beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Come on. Det där populistargumentet var uttjatat för 20 år sen haha. Vi har bytt millenium nu och det har runnit en del vatten under broarna sedan dess..
Det EU infört är en klassificeringsstandard med gemensam märkning för hela EU på en del mat. Det innebär bara att om produkten har en viss EUmärkning så har den också vissa egenskaper.
Man kan högaktningsfullt skita i de märkningarna om man så önskar och det har gått bra för gurkor, äpplen och aprikoser så länge vi varit med i EU. Det finns ett rikt utbud av alternativ för alla typer av grejer.
Men om man nu vill så kan man använda EUs standardmått när man beställer exempelvis grönsaker från andra sidan Europa vilket då säkerställer att man får ungefär det man tänkt sig. Bryr man sig inte så går det galant att köpa grejerna utan märkning också. EU bestämmer nämligen inte hur saker ska se ut.

Jo, jag vet, det var mest på skoj. Men det ger dock en liten inblick på vilka nivåer EUs långa bläckfisktentakler sträcker sig till.

Permalänk

Jag såg ett inlägg på ett annat ställe som sammanfattar hur dumt detta är: "En tjänst som tillhandahåller ALLT material i hela världen skulle bryta mot reglerna, eftersom den inte skulle ha 30% lokalt material."

Permalänk
Testpilot

Någon som vet 30% av vad som är kravet? kan inte hitta i någon av artiklarna.
1. 30% av pengarna?
2. 30% av speltiden av allt innehåll?
3. 30% av antalet titlar?

De två sista kan ju bolagen lätt gå runt/klara av genom som andra redan föreslagit köpa in billigt skit, antingen som långfilmer för att klara av alternativ 2 eller som kortfilmer för alternativ 3.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Permalänk

Netflix, HBO osv främjar inte Hollywood, dom främjar sina egna bankkonton, så OM det finns filmer/serier som folk vill se så tar dom in dessa. Netflix är inte dumma, dom vill ha kunder och då vill dom ha material som kunder vill se, vill inte kunder i EU se speciellt mycke serier och filmer från EU så tar dom inte in dem. Skulle dessa vara bra/efterfrågade så hade dom redan garanterat gjort det. Kvotering gör inte att kunderna vill se mer EU producerat material, bättre produktioner får kunderna att vilja se mer EU producerat material, så enkelt är det. Skippa kvoteringen och se till att hjälpa de som producerar att faktiskt göra något som någon vill se, så ska ni se att även Netflix mm vill visa det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Många kommer med motargumentet att Netflix redan har typ 30% EU-producerat innehåll så att det inte kommer ha negativa effekter. Men tänk er 2019 när Disney planerar att lansera sin streamingtjänst, de kommer troligen ha svårare att nå kvoten och kanske inte får sändas i EU.

Det är väl såvitt jag vet bara något de ska sträva efter. Inget krav....än dvs. Börjar väl så här och sker ingen förändring tar de väl i med hårdhandskarna...

Så Disney borde inte stöta på patrull som det ser ut nu helt enkelt. Men om det blir krav finns ju risk att vissa hellre drar sig ur förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av HugSeal:

Hur många företag kommer att dyka upp vars syfte är att pumpa ut "Generic show #48" som är helt meningslös och bara där för att fylla kvoterna?

Jag tänkte faktiskt precis samma tanke! Det verkar ju inte finnas något annat krav än just vart det ska produceras/skapas. Undrar om kvoten är antalet filmer/avsnitt eller antal minuter material? "Här en en långfilm som består av att vi filmat ett träd i Tyskland i 4h" eller "här är 24 avsnitt av 10 minuters trädtittande vardera." "Ni kan få köpa hela säsongen för bara 10 000:- så har ni fyllt er kvot sen". Lätta pengar!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Många kommer med motargumentet att Netflix redan har typ 30% EU-producerat innehåll så att det inte kommer ha negativa effekter. Men tänk er 2019 när Disney planerar att lansera sin streamingtjänst, de kommer troligen ha svårare att nå kvoten och kanske inte får sändas i EU.

Om jag inte minns fel så om man inte når kvoten så kan man betala en summa som kommer gå till att producera i EU? Betyder ju däremot att det blir mycket dyrare för oss.

Permalänk
Medlem

Undrar vad för regler man satt på innehållet. 30% myrornas krig producerat i EU skulle vara en skön diss.

Självklart med möjlighet att filtrera bort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Lugnt Netflix. Jag kan bistå med egenproducerat material.

Säsong 36 Episode 45: Petar mig i nästan och spelar gamla Flash-spel

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det har säkert påpekats redan. Men det enklaste sättet för dom att lösa det är inte att skicka ut mer lokalt innehåll utan att istället strypa annat innehåll för att uppnå rätt fördelning, avsevärt mycket billigare och man kan skylla på EU.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaun:

Det har säkert påpekats redan. Men det enklaste sättet för dom att lösa det är inte att skicka ut mer lokalt innehåll utan att istället strypa annat innehåll för att uppnå rätt fördelning, avsevärt mycket billigare och man kan skylla på EU.

Tar de bort innehållet kommer de förlora kunder.
Man kommer höja priset och Netflix som är som en drog så även om folk klagar kommer de inte kunna vara utan det.

Att skylla på EU när en stor majoritet stödjer EU kommer så klart inte hjälpa någon.

Permalänk
Medlem

Skulle Netflix mfl få problem att fylla tjänsten med 30% EU-producerat material blir det antagligen:

1. Dom köper in billiga skitserier för att fylla ut
2. Dom tar bort icke EU-producerat material för att komma till 30% målet

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Sjukt, jag tycker Netflix ska få ha vad fasen de vill på sin tjänst.

**bort/Mod**

Permalänk
Medlem

Hoppas de lägger dit den billigaste svenska skiten de kan hitta och sen lägger till en funktion som gör att det går att sortera bort skiten xD

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Inte fan kommer Netflix köpa skit om det bara erbjuds skit bara för att hålla kvoten. Dom kommer i det fallet bara ta bort innehåll från den europeiska marknaden tills dom kan vara tillbaka på 30% lokalt.

Mer osynliga gränser på internet...kul.

Permalänk

Alla utom EU tycks tycka det är en idiotisk idé...likt mycket annat med EU antar jag.

Permalänk
Medlem

Att det var en dålig idé krävs knappast någon akademisk examen för att konstatera.
Är det verkligen rätt folk på rätt plats, det undrar man ju...!

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Dom skulle ju kunna ha en kategori som heter "EU" där filmskapare får en chans att kostnadsfritt visa upp sina verk som ingen vill se?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Hoppas de lägger dit den billigaste svenska skiten de kan hitta och sen lägger till en funktion som gör att det går att sortera bort skiten xD

Målet är att EU och de stora mediebolagen ska ha betalt så de kan så klart själva bestämma vad "innehåll som producerats i Europa" betyder.

Det blir inga negativa konsekvenser mer än att folk får betala mer pengar vilket är struntsummor det handlar om i jämförelse om de enorma mängder pengar de får betala i skatt idag.

Permalänk

Lagen kommer nog bara innebära sämre produkter och mer pengar åt EU.

Permalänk
Medlem

när det här blir verklighet så kommer den vanlige svensson sitta o skrika "vad i hela helvete är det här för skit jag betalar för?!?! netflix vad fan gör ni????", EU är riktigt bra på att inte dra till sig uppmärksamhet för sina urusla beslut men det är väl det enda dom gör bra och det är inte bra för oss andra heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Borde inte samma regler gälla för iTunes, Spotify, Youtube, Steam, osv. ?

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Hur tänker man?! Rejält övertramp gentemot privatägt företagande. Låter som ett förslag fött i Östtyskland snarare än i en demokrati.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Bara köpa upp Rederiets alla säsonger, bör kosta väldigt!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att Netflix kallar det en gålig idé vet jag inte om jag tar som opartisk info dock. Det är som att Facebook skulle säga att det är en dålig idé att inte få sälja användares data vidare till annonseringsbolag. Sure, dåligt för dem kanske...

Det är verkligen inte jämförbart övehuvudtaget. Hur tänkte du där?
Att Netflix vill visa filmer i sitt utbud som folk vill se är väl inte partiskt på något sätt?? Att tvinga Netflix visa rent skräp bar för att det är tillverkat i EU är väl partiskt om något?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Illunwe:

De kan mycket väl drämma in det billigaste skitserierna de kan hitta

Det gör de väl redan?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av gothxx:

Intressant att bevisbördan hamnade på mig trots att det saknades argument för "ALL kvotering är dålig" också
Att det inte "alltid är dåligt" är inte en åsikt jag har, utan baserar det på den forskning som finns tillgänglig.

http://science.sciencemag.org/content/335/6068/579 (tyvärr bara abstract tillgänglig)
https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20function...

Mja, argument finns det ju redan för att det skulle vara dåligt egentligen.
Exempelvis finns risken att vi får en massa sega B-rullar som dumpas på streaming-tjänsten, att streamingtjänster inte får vara aktiva alls då dom inte hinner fylla kvotan i tid eller att man anställer folk med mindre kompetens för en tjänst bara för att man måste enligt någon kvotering.

Men utan att blanda in det politiska klimatet med köns/etnicitet-kvotering om vi ska hålla oss till streaming för nu;
Vad händer med t.ex. streaming-tjänster så som Crunchyroll, som enbart sänder Japansk Anime? Dom procuderar inget själv än, utan köper in rättigheter från Japanska förlag och översätter samt subbar - Crunchyroll får helt enkelt inte operera inom EU med saker så som att man måste ha 30% EU producerat material.

Jag ska i alla fall läsa igenom det du länkade vid tillfälle, kan vara intressant faktiskt!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

"We believe a more effective way for a country to support strong local content is to directly incentivize local content creators, independent of distribution channel."

Kan inte annat än att hålla med Netflix i alla lägen där.. Men Amerikanska företag "fuskar" faktiskt.

Det finns bra EU material, men få mig lyssna på resten med franska, polska, grekiska, spanska, tyska osv är bara glömma..
Jag har för få hjärnceller kvar för att förlora dom av massa gibberish som inte är min typ av gibberish..

EU briefing 2014 pdf, bra och intressant läsning om deras tänk
Jag läste dock inte mer än några rader innan jag blev less..

edit: borde nog läst mer, men kudden väntar.. sen va det ju det där med hjärnceller.