Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Zeedarn:

Vad heter dessa? Min farmor hade en sådan

Perkulator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Hemma suger jag bara i mig en mugg på morgonen, så där har jag pensionerat bryggaren, och kör med vanlig bryggtratt direkt i muggen. Funkar skitbra.

På jobbet äre Moccamasters termosbryggare som gäller. Av något skäl har de blivit någon slags gyllene standard i svenska handelsflottan, särskilt så i maskin. Det finns nog inte ett enda kontrollrum som inte har en. Varför vettetusan, kanske för att kaffet inte kallnar om det blir blackout?

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Moccamaster

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Melitta Aroma Excellent Steel
Kör kaffekvarn och maler färskt för varje bryggning

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2010

Espresso och lattedrinkar: ECM Synchronika
Mal: ECM Automatik 64
Kaffebrygare: Moccamaster
Frenchpress: Bodum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2009

En Moccamaster för vanliga bryggkaffet och en DeLonghi Magnifica s för espresso/latte. Nöjd med bägge!

/Johan

MoBo + CPU: ASUS MAXIMUS VI FORMULA + i7 4770, Grafik: Asus rog strix oC GTX 1080 ti, Lagring Plextor M5 Pro 256GB systemdisk + 1TB Samsung 850 SSD speldisk, skärm Acer predator X34P, Ljud: Creative Soundblaster ZxR+ Sennheiser HD650, Mus: Razer Mamba

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå.
Registrerad
Jan 2012

Personligen kokar jag mitt kaffe, och det kokar jag på ett bryggkaffe som heter Löfbergs Lila, Prezzo.

/Lifooz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Kör på en perkulator, hysteriskt gott

Stationär: Asus ROG Strix Z270H Gaming | Intel Core i7 7700K @ 4,5 GHz | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X Trio | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 @ 3000 MHz | Samsung 860 EVO 1 TB | Samsung 850 EVO 500 GB | Corsair RM750X | Fractal Design Define R5
Laptop: HP Pavilion 14 | Intel Core i5 8250U @ 3,4 GHz | GeForce MX150 | 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | 256 GB PCIe SSD
HTPC: Intel NUC 8 | Intel Core i3 8109U @ 3,6 GHz | Crucial 8 GB DDR4 @ 2400 MHz | Samsung 860 EVO 250 GB
Tillbehör: LG 32GK850G | QPAD MK-90 | QPAD 8K Optical | AKG N60 NC | Bose Companion 20

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2011

Jura impressa Z5

Svärfar införskaffade denna för typ 10 år sedan. För ungefär 4år sedan så behövde maskinen skickas in på service och svärfar erbjöd då mig och min sambo att vi skulle få maskinen OM vi betalade för servicen. Jag visste vad denna kostade ny men tänkte väl att "en service på en kaffemaskin lär ju inte vara så farligt".
Servicen kostade för mig och min sambo en förmögenhet då jag fortfarande pluggade och kunde dessutom bara utföras i antingen Stockholm eller Göteborg(ta studiebidraget plus en extra tusenlapp). Kändes som en förlustaffär först i början men därefter så är det nog den bästa affär jag någonsin genomfört.

Kan i stort sett göra det allra mesta i kaffeväg, vissa kaffesorter mer avancerade men det går om man bara vill.

Ska i princip fungera hur länge som helst vad jag förstått, behöver kanske bytas kvarn någongång efter 15-20år men blir aldrig lika dyrt som att köpa en ny heller. Skulle jag köpa en ny från Jura? troligtvis aldrig, begagnat? ja till låga priset av servicekostnaden så har man en kaffemaskin med gott kaffe i många år framöver. Svärfar då? Jo, han gick och köpte en ny Jura av samma modell så fort vi tog över den gamla :S

trots denna maskin så har jag fått dille på att koka kaffet i en gammal kastrull med egenmalda bönor^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
TX-225 GAVw
Registrerad
Dec 2017

En enkel men funktionell "Melitta Easy" som brygger kaffet precis sådär lagom.

🖥 Fractal Design Core 500. Intel Core i5-8400. GIGABYTE B360N WIFI. 16GB Crucial Ballistix 2666MHz. GIGABYTE GTX 1070 Ti WINDFORCE. 500GB WD BLACK SN750.
AOC G2460FQ. GUNNAR VAYPER ONYX. Logitech G603. Logitech G240. Logitech G613. Logitech G933. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Har en Moccamaster... vete tusan vilken modell det är, de har ju femtioelva olika tydligen. Använder den dock oerhört sparsamt nu efter jag införskaffade en liten Nespresso-maskin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Moccamaster till vardags (med Arvid Nordqvist Eco/Reco/Amigas) och en Bodum press med handmal när jag orkar en lat lördag eller söndag.

Båda gör fantastiskt gott kaffe. Har dock alltid föredragit presskaffe.

Har också en mjölkskummare från Nespresso. Håll er borta! Den är skrattretande dålig.

Processen att göra kaffe är som mindfulness för mig. Kaffe är en upplevelse, inte bara ett livselixir/gudarnas nektar. Något måste man engagera sig i, annars blir livet tråkigt

Har börjat min hemliga övertalningskampanj riktad mot sambon angående att en riktig espressomaskin skulle vara roligt i 30-årspresent. Låter ungefär såhär: "Älskling, en espressomaskin skulle vara roligt att få i 30-årspresent!"

Inte så mycket finess kanske, men det är några år kvar så jag hoppas det tar skruv!

Skickades från m.sweclockers.com

Intel I5 9400F | GTX 1660 TI | ASUS PRIME Z390-P | Corsair 16GB DDR4 | Intel 660P 512GB | AOC C24G1 | Asus ZenBook S UX391 | OnePlus 6T | Xbox One X |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jun 2007

Moccamaster som enbart matas med kaffe av märket Zoega.

| Intel Core i7 4790K 4.4GHz | Noctua NH-U12P | Gigabyte Z87-HD3 | Kingston HyperX Savage 16GB DDR3 2.4GHz | Palit Super Jetstream GTX 1080 | Samsung 850 EVO 250GB | Corsair Force GS 120GB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R6 | Acer Predator X34 ||| Asus ROG G751JT |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Moccamaster.
Riktigt nöjd med den!

Skickades från m.sweclockers.com

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Poptart:

Och hur gott kaffe gör den?

Har en [namnlös] lågpris bryggare från Clas Ohlson. Bryggaren är nog OK. Råvaran är viktigast.
Dock, bästa kaffet gör man direkt i koppen. En rejäl skopa bryggkaffe i muggen och sen hälla på kokhett vatten. Rör om och vänta 5 minuter. Drick.
Det är Närkontakt av fjärde graden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2007

Moccamaster, det enda rätta

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Någon philips jag köpte för 50kr på second hand helt okej kaffe

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2007

Ingen, dricker inte kaffe.

Intel i7 7700K, XFX Radeon P390, 16 gb, EVGA G2 750w | Intel i7 2600K, Radeon 6870, 16 gb, EVGA G2 750w | Laptop Asus FX502VM, i5 7300HQ, Nvidia 1060, 8 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

MoccaMaster, helt klart överskattad. Ångrar att vi lade mer så mkt på en sån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Perkulator hemma och pressobryggare i båten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2003

1 - Bodum Franskpress med Pelican Rouge bönor.

2 - OBH norica Gravity med Zoega Dark temptation bönor.

3 - Dolce Gusto Circulo med diverse kappslar efter smak/humör.
(den sistnämde har jag på jobbet, då företagets kaffemaskin gör katastrofkaffe)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2003

Om det ska bryggas mer än 2 koppar blir det min Moccamaster, annars brygger jag alltid med med en Hario V60 pour-over "bryggare" (med nymalda bönor).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Philips HD7686 från 8 år tillbaka. Gör rätt bra kaffe men vill gärna ha något bättre, typ en finare Wilfa eller så klart Moccamaster. Någon med ett sånt munstycke där rinner ut på flera punkter ner i filtret och inte bara i mitten så det blir en grop när man gör få koppar. Lokala kafferostaren känd från White Guide rekommenderade en snorbillig Melitta med sånt munstycke och termoskanna som han tyckte gjorde fantastiskt kaffe!

Emellanåt åker Chemex-kannan fram också

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ÖREBRO
Registrerad
Nov 2005

Har några st hemma
1 st Smarter Coffee (2nd Generation) Kaffebryggare, för jag har snurrat in på att kunna röststyra så mkt som möjligt. Gör ett kaffe som jag skulle säga ligger på 3.5+ av 5

1 st aeropress och kvarn som dock inte används just nu

samt 1 st delonghi maskin som inte heller används just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Någon Moccamaster jag plockade upp några år sedan för halva priset. Bra bryggare.
Nyckeln till det bästa kaffet är dock att mala bönor själv, IMHO.

Das Haus, det bästa inom House.

| ASRock X370 Gaming Pro Fatal1ty | Ryzen 1700@4Ghz | 32GB DDR4 3200 CL14 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 960 Pro 1tb M.2 SSD | 14tb+ HDD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
東京
Registrerad
Aug 2003

Kör mest på den röda konen, aka Hario V60.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Körde en Bosch TKA8013 då den hade fått rätt bra betyg osv (typ värdigt budget-alternativ) men vad aldrig riktigt nöjd.

Efter något år eller två så köpte jag en Moccamaster. Bästa investeringen på länge

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

moccamaster

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av gibbon_:

https://swec.mths.se/IMG_6892.jpg
Kör mest på den röda konen, aka Hario V60.

+1 för konkaffe, perfekt om man inte ska mecka ihop mer än 1 kopp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Har en OBH Nordica King of Coffee…

.. och en perkulator…
… och en moccabryggare…

Tänker även köpa en Chemex-bryggare.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro