Metadata för filtyper som saknar sådana

Permalänk

Metadata för filtyper som saknar sådana

Filändeler såsom DOCX tillåter metadata, såsom Title, Subject, Tags, Categories och Comments
Dessa kan man i sin tur visa upp i Windows Explorer och värdena är dessutom sökbara när man gör en sökning i filhanteraren.

Andra filändelser, såsom DWG saknar denna typ av metadata. Jag trodde mig ha hittat lösningen i och med File Meta Association Manager, men det visade sig att metadatat försvann, tex när man synkade över dropbox eller skickade filen över mejl. Det lämnar frågan om var dessa metataggar sparats och varför de inte "fastnade" i filen...

Så jag ställer frågan till er, expertpanelen - vilket bra sätt finns det att öppna upp metadata för de filändelser man vill göra det på?

Permalänk
Medlem

Windows explorer klarar av att visa en mängd olika metadata, men ibland inte allt som finns associerat i filen. Windows har även egen metadata för filer som inte sparas till den (mer i stil med när den senast öppnades och liknande filsystemsinfo om filen). Just Officepaketet har alltid varit integrerat med utforskarens olika fält, antagligen enkelt när det är samma företag.

I fall som är mer special saknas alla "fält" i utforskaren, exempelvis ett fotografi har ibland mängder med metadata som inte är med i utforskaren (har inte dubbelkollat, men så var det förr iaf). En DWG-fil är motsvarande, utvecklarna har bestämt vilken metadata som sparas med filen och om dom vill kan dom matcha denna helt eller till viss del med utforskaren.

Ditt program där, sparar (väl) metadatan i en lokal databas och det är därför den ser ut att försvinna när du synkar, för i verkligheten försvinner ju inte delar av en fil när du kopierar/synkar den (och metadata är inbakat i filen).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Förutom officefiler så har även foton metadata. Det finns säkert en mängd andra filer som också har det.

Jag är inte inne på fälten - dessa kan man tända och släcka. Jag intresserar mig för att öppna upp möjligheten att lagra metadata i filen.

Så vad tror du, är det omöjligt att lagra metadata i en fil som inte avsett att lagra en viss typ av metadata från början?

Permalänk
Avstängd

@Haider of Sweden: Det brukar åtminstone gå att spara vadsomhelst som kommentar-klassad metadata i alla filtyper som stöder kommentarer. I vissa fall kan man lagra egen metadata (typ open document) - men då syns den inte någonstans alls, förutom när man manuellt går in och kollar den i t.ex. LibreOffice.

Edit: iallafall i början så fuskade man in färgprofiler i Jpeg och PNG som kommentarer. Vet inte om det fortfarande är sant.

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man lägga till metadata på nått sätt till en filtyp som inte stödjer det så blir det per definition en ny filtyp.
Filtyperna har ju en definition som beskriver filens uppbyggnad och endera följer man den eller så får man skapa en ny filtyp men nya filtyper blir ju inte kompatibla bara för att man ger dem samma ändelse som en "standard"

Många program bygger upp databaser när man använder dem på en viss fil och databasen lagras inte i filen utan är specifikt knutet till det programmet och inte filen, det är tex ganska vanligt när det gäller bild och videoredigering att programmen lagrar hur man redigerat bilden/filmen så man kan backa men bilden i sig innehåller inte denna infon.

Troligen har du dina "metadata" för cadfilerna i en lokal databas knuten till cadprogrammet och därför upplever du att metadatan försvinner när du flyttar filen på nått sätt utanför programmet som äger databasen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Förutom officefiler så har även foton metadata. Det finns säkert en mängd andra filer som också har det.

Jo, jag skrev ju det till dig.

Skrivet av Haider of Sweden:

Jag är inte inne på fälten - dessa kan man tända och släcka. Jag intresserar mig för att öppna upp möjligheten att lagra metadata i filen.
Så vad tror du, är det omöjligt att lagra metadata i en fil som inte avsett att lagra en viss typ av metadata från början?

Fälten är data hämtad ifrån filens metadata. Utforskaren bara visar några (dom ~225 vanligaste) typerna och det är dom du slår av / på att visa i utforskaren. Det finns alltså många många fler fält.

Så, din fråga där om det är omöjligt att lagra metadata i en fil som inte är avsedd för ditt tänkta ändamål... det är som att fråga om du kan använda positioneringsdata från en GPS i en ljudfils fält för artist, genré eller låtlängd. Svaret blir typ "nja, det blir nog inte så bra".

Du tänker nog fel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Tack för förklaringarna.
Jag hade hoppats att det var en sak som gick för alla filer, men att det var något som kunde slås på/av.
Det var så jag trodde att programmet jag hänvisade till fungerade.

Eftersom det inte är så, så förstår jag att filen i så fall skulle modifiera och inte vara samma tidigare filformat, för att inte tala om att metadatan i så fall skulle skrivas över varje gång man sparade om filen.

Måste undersöka hur det där programmet lagrar den tillfälliga metadatan. För det finns en vinning i att tagga filerna med mer information än vad värdprogrammet väljer att visa upp.
I så fall skulle man kunna använda ett sådant system för internt bruk hemma eller på företaget, så kan fler fylla i metadata och därmed "berika" dem med information.