Intel klyver tillverkningsavdelningen mitt under rådande 10-nanometersproblem

Permalänk
Melding Plague

Intel klyver tillverkningsavdelningen mitt under rådande 10-nanometersproblem

I samband med Intels kapacitetsbrist på processorer på 14 nanometer och svårigheterna att få till en mer avancerad 10-nanometersteknik ska bolaget klyva tillverkningsdivisionen i tre delar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet huruvida bristen på CPU'er även drabbar företagssektorn?
Det känns som att leverans av Xeon lär prioriteras högre än Core-serien.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gappa:

Är det någon som vet huruvida bristen på CPU'er även drabbar företagssektorn?
Det känns som att leverans av Xeon lär prioriteras högre än Core-serien.

Ja vi har 8-9 veckor leverans mot 3-4 innan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja vi har 8-9 veckor leverans mot 3-4 innan.

Lär nog bli värre och värre när väl lagren töms helt och även andra ställer sig i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Är det någon som vet huruvida bristen på CPU'er även drabbar företagssektorn?
Det känns som att leverans av Xeon lär prioriteras högre än Core-serien.

Våra leveranstider har gått upp flera veckor. Det är totalt kaos och panik vad gäller nybeställningar.

Intel måste såklart ta till något. Det är allderles uppenbart att de är helt desperata och inte vet hur de skall hantera det här.

Man kan ju tro att det är ett "lyxproblem" att vara såpass eftertraktad att man inte klarar av att leverera till alla som vill ha, men folk och företag behöver sina datorer så de kommer vända sig till AMD istället. Har redan hänt hos oss samt andra företag vi pratat med. Det ser inte bra ut för Intel dethär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Lär nog bli värre och värre när väl lagren töms helt och även andra ställer sig i kön.

Vi köper från fabrik direkt, bygger maskinerna.
Så går inte köpa på hyllan så kan bli 12 veckor snart.
Är inte samma led på standard configs som custom så är realtivt chill.
och det gäller bara Xeon ej laptops med 8000 Serie laptop.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Våra leveranstider har gått upp flera veckor. Det är totalt kaos och panik vad gäller nybeställningar.

Intel måste såklart ta till något. Det är allderles uppenbart att de är helt desperata och inte vet hur de skall hantera det här.

Man kan ju tro att det är ett "lyxproblem" att vara såpass eftertraktad att man inte klarar av att leverera till alla som vill ha, men folk och företag behöver sina datorer så de kommer vända sig till AMD istället. Har redan hänt hos oss samt andra företag vi pratat med. Det ser inte bra ut för Intel dethär.

AMD har ju varit ifrån företagsmarknaden ett tag om man säger så. När ni nu tvingas prova, hur funkar det? Kör ni klienter eller servrar med AMD?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Våra leveranstider har gått upp flera veckor. Det är totalt kaos och panik vad gäller nybeställningar.

Intel måste såklart ta till något. Det är allderles uppenbart att de är helt desperata och inte vet hur de skall hantera det här.

Man kan ju tro att det är ett "lyxproblem" att vara såpass eftertraktad att man inte klarar av att leverera till alla som vill ha, men folk och företag behöver sina datorer så de kommer vända sig till AMD istället. Har redan hänt hos oss samt andra företag vi pratat med. Det ser inte bra ut för Intel dethär.

Jag tycker det är bra att Intel får konkurrens så det inte bara blir ett monopol.
Men det hade varit roligare om AMD sålde för att de har konkurrenskraftiga produkter, snarare än för att Intel har kapacitetsbrist.

Permalänk
Medlem

Detta indikerar ju på att det råder allvar i situationen nu... när företag t.o.m. seriöst överväger inköp av hårdvara från AMD.

På det förra företaget jag jobbade lät det ungefär såhär när AMD dök upp på tapeten: "AMD, men de brinner ju upp och så... -Kolla bara på Tom's Hardware."

-En inte helt ovanlig inställning hos dem som köper in hårdvara visade det sig...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

AMD har ju varit ifrån företagsmarknaden ett tag om man säger så. När ni nu tvingas prova, hur funkar det? Kör ni klienter eller servrar med AMD?

Tvingas skulle jag inte säga. Det är snarare så att Intel "har funkat bra" förut och då vill man inte röra om i beställningsledet men när leverantörer nu säger att det tar mer tid än vi är beredda att vänta så är vi ju inte sådanna "intel-fanatiker" att vi hellre står utan hårdvara än väljer AMD. Det är klienter det handlar om.

Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är bra att Intel får konkurrens så det inte bara blir ett monopol.
Men det hade varit roligare om AMD sålde för att de har konkurrenskraftiga produkter, snarare än för att Intel har kapacitetsbrist.

Mycker av Intel's marknadsdominans på företagssidan handlar snarare om att det finns en inbyggd tröghet och en ovilja att byra ut något man vet funkar. Men nu när många måste välja AMD så kanske de omvärderar sitt synsätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men en del (1/3?) av människorna som jobbar på tillverkningsdivisionen då, har dom kunskap om distribution eller kommer dom få sparken och bli ersatta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

Detta indikerar ju på att det råder allvar i situationen nu... när företag t.o.m. seriöst överväger inköp av hårdvara från AMD.

På det förra företaget jag jobbade lät det ungefär såhär när AMD dök upp på tapeten: "AMD, men de brinner ju upp och så... -Kolla bara på Tom's Hardware."

-En inte helt ovanlig inställning hos dem som köper in hårdvara visade det sig...

det märks ofta på okunniga inköpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Uppdelningen som sådan är väl bra, dock helt fel tid att göra den nu.

Gissningsvis har ledningen börjat få panik, huvuden lär rulla.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är bra att Intel får konkurrens så det inte bara blir ett monopol.
Men det hade varit roligare om AMD sålde för att de har konkurrenskraftiga produkter, snarare än för att Intel har kapacitetsbrist.

De har konkurrenskraftiga produkter i dagsläget. Inte minst nu när priserna drar iväg. De största hindren är väl snarare marknadsföringen, samt folk vana och vilja att välja något man är van vid sedan innan. Även på företagssidan där man väljer Intel för att man har färdiga distributionsled och rutiner för dem på annat sätt än mot AMD.
Så jag vill nog påstå att det nu ändå är ungefär så mycket roligare som du önskar att det hade varit ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intel, ett företag som håller på att vakna upp från sitt monopol.
Det kan ta ett tag, men det krävs kraftiga omorganisationer där människor sitter med mycket höga löner utan att ha kompetensen. I monopol får man bra jobb med rätt kontakter, inte på grund av att man är duktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är bra att Intel får konkurrens så det inte bara blir ett monopol.
Men det hade varit roligare om AMD sålde för att de har konkurrenskraftiga produkter, snarare än för att Intel har kapacitetsbrist.

AMD har redan konkurrenskraftiga produkter. På vissa sätt bättre t o m. Och när Rome (nästa generation EPYC) kommer blir det inte kul för Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Sohail Ahmed, går i pension

Good riddance. Utan BK och SA kanske de kan lyckas vända skutan i rätt riktning igen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

De har konkurrenskraftiga produkter i dagsläget. Inte minst nu när priserna drar iväg. De största hindren är väl snarare marknadsföringen, samt folk vana och vilja att välja något man är van vid sedan innan. Även på företagssidan där man väljer Intel för att man har färdiga distributionsled och rutiner för dem på annat sätt än mot AMD.
Så jag vill nog påstå att det nu ändå är ungefär så mycket roligare som du önskar att det hade varit ;).

Då har det varit för oss. Man har en "fix och färdig" distributionskanal med i vårt fall Lenovo thinkpad. Fördelen med att köra intel år efter år är att det är lätt att jämföra skillnader mellan generationer och så. Men nu är det 8-10 veckors leverans, så du har man börjat göra research och sett att det finns Thinkpads med Ryzen som man kan välja istället. så det behövs liksom en sådan här "kris" för att inköpsansvariga ens ska börja fundera, så det här är väldigt nyttigt, även om det såklart är tråkigt för Intel.

Det är en märklig sits att vara i när efterfrågan är större en kapaciteten och man inte kan trissa upp priserna hur som heslst, eftersom AMD för många idag anses ha "bra nog" produkter, och särskillt då för företag som inte har sina datorer till spel.

Sen när de väl får ordning på 10nm-processen så är det ganska troligt att det kommer vara sådant "back-pressure" på orderingången så de kan få problem med leveranserna lång tid framöver, medans AMD faktiskt verkar lyckas leverera allt som beställs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi köper från fabrik direkt, bygger maskinerna.
Så går inte köpa på hyllan så kan bli 12 veckor snart.
Är inte samma led på standard configs som custom så är realtivt chill.
och det gäller bara Xeon ej laptops med 8000 Serie laptop.

Det gäller bara Xeons nu ja, men det är 1 år innan Intels bästa prognos på 10nm är igång och 14nm kan avlastas. Det är lång tid att ha kapacitetstak. Så jag tror ärligt att det kommer bli märkbart värre, både nu när 9000 ska lanseras och när lagren på 8000 börjar sina.

Detta är ju bla varför AMD ens förutspås få så stor marknad, inte för de vinner tester, utan för det kanske inte finns alternativ i lager. Alla större ändringar med denna typ av forskning tar ju typ 1 år minst att få verkan, så deras omstrukturering här lär ju mer vara något som kommer påverka framtida satsningar.

Permalänk
Rekordmedlem

De klyver alltså tillverkningsprocessen för att få till mindre kretsar, undrar då om de klyver 14 eller 10 nm så de hamnar på 5 eller 7 eller menar de kanske att de klyver 14 i 3 och 10 i 2 och fortsätter med bara en gemensam process på 4,5 nm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De har gått ut med på mitt jobb att det kan ta upp till 4 månader att få hem nya DELL datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De klyver alltså tillverkningsprocessen för att få till mindre kretsar, undrar då om de klyver 14 eller 10 nm så de hamnar på 5 eller 7 eller menar de kanske att de klyver 14 i 3 och 10 i 2 och fortsätter med bara en gemensam process på 4,5 nm ?

Jag tror de klyver 14nm i två, så de kan konkurrera dubbelt med 7nm, och behåller 10nm som ju ska vara minst lika bra som 7nm

Permalänk

***bort/mod*** Det går jävligt bra för intel. (kolla siffrorna ***bort/mod***
De är problemlösare...problem kommer och går i företag.
Amd är körd. (enligt dina mått) Man minns bara ordet buldozer och det räcker.

Tack för mig idag

EDIT: Kanske detta besvarar också din version av att "den sparkade chefen gjorde ett dåligt jobb".
Jag svarade med, att det är svårt att veta vad 100.000 under dig gör, men nej....det är hans fel att intel "har problem nu"
Nu har man analyserat och kommit fram till en bättre lösning, för ett större företag och nyare tider.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

***bort/mod*** Det går jävligt bra för intel. (kolla siffrorna ***bort/mod***
De är problemlösare...problem kommer och går i företag.
Amd är körd. (enligt dina mått) Man minns bara ordet buldozer och det räcker.

Tack för mig idag

EDIT: Kanske detta besvarar också din version av att "den sparkade chefen gjorde ett dåligt jobb".
Jag svarade med, att det är svårt att veta vad 100.000 under dig gör, men nej....det är hans fel att intel "har problem nu"
Nu har man analyserat och kommit fram till en bättre lösning, för ett större företag och nyare tider.

Vilken värld lever du i? Visst bulldozer serien var crap och det sitter kvar i minnet men att kategoriskt säga att amd är körda låter som en grav generallisering samt som att du missat senaste årens nyhetsflöde. Om du jämför 2700x och 9900 så vinner du 10-15 % men betalar dubbla priset. Vart nånstans är det and som förlorat då? Amd spås ta mellan 5-20 % av servermatknade till 2020, är det ens möjligt om produkten/priset inte skulle vara i paritet till fördelarna?

Visa signatur

Main: Intel 4770k @4,4 GHz, Noctua NH D14, ASUS Z87-PRO, Kingston HyperX Beast 16 GB 2400, Corsair AX 760i, MSI Gaming X 980ti, Fractal R4, Asus Xonar D2X, Samsung 840 pro 256 GB, Raid 5 3x3 TB diskar, Samsung CF791

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

***bort/mod*** Det går jävligt bra för intel. (kolla siffrorna ***bort/mod***
De är problemlösare...problem kommer och går i företag.
Amd är körd. (enligt dina mått) Man minns bara ordet buldozer och det räcker.

Tack för mig idag

EDIT: Kanske detta besvarar också din version av att "den sparkade chefen gjorde ett dåligt jobb".
Jag svarade med, att det är svårt att veta vad 100.000 under dig gör, men nej....det är hans fel att intel "har problem nu"
Nu har man analyserat och kommit fram till en bättre lösning, för ett större företag och nyare tider.

Om du jämför Intel och AMD med godisaffärer (för att slippa den tråkiga bilanalogin ) och båda ligger på samma gata. AMD har alltid köpt in hårt godis från sin grossist (bulldozer) medan det godiset som Intel sålt (Core) varit fräscht under flera år eftersom godisälskarna inte ville äta hårt godis. AMD hittar en ny grossist (Zen) och kan erbjuda mycket billigare lösgodis som smakar nästan lika gott även om vissa sorter inte är lika goda (singeltrådsprestanda och inte lika välprövat) så måste kunderna välja den butiken och till slut börjar gilla det godiset mer och mer. Underskatta inte word of mouth i det fallet.

Finns säkert några luckor i jämförelsen men kan inte Intel sälja för det är tomt i burkarna och godisälskarna behöver något att smaska på till fredagsfilmen så lär flera av dom sitta och tugga på AMD tillslut och t.om gilla det så mycket att dom går tillbaka när nästa påse fredagsgodis ska inhandlas och det innebär att fler och fler sitter och äter godiset från AMD och DET är ett problem för Intel även om butiken klarar att hålla sig öppen och vissa kunder fortfarande får sitt godisbehov uppfyllda. Sen lär knappast Intel gå under för det men marknadsandelar lär dom förlora.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ett sånt här läge har inte AMD haft på nästan 15år, snart öppet mål. Hoppas detta ger extra energi hos AMD och kommer ikapp Intel nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Haha I like it. En del som hör till detta är också när du senare eventuellt ska gå tillbaka till den dyrare tillverkaren och ska försöka förklara för den som håller i pengapungen att det är dubbla priset, ha så kul:= (så förhoppningsvis håller AMD priserna på samma förhållandevis låga nivå för att kränga så mycket som möjligt för att fånga in kunder, ingen av dessa kommer att gå under men det ser betydligt bättre ut för slutkund prismässigt än vad det gjorde för bara några månader sedan.)

...stor parentes, ingen meningsuppbyggnad.. stäm mig:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

AMD har ju varit ifrån företagsmarknaden ett tag om man säger så. När ni nu tvingas prova, hur funkar det? Kör ni klienter eller servrar med AMD?

AMD går som tåget på företagssidan, och där är Intel ännu mer hotade

Skickades från m.sweclockers.com