Permalänk
Medlem

CPU för svag? Vad göra?

vet inte om jag kommer få med allting här, lär tänka ordentligt. Men jag söker några eller någon som är kunnig inom datorer..

Ska börja med att skriva min specs här så vi har det ur världen..

CPU: i7 4770k
GPU: asus gtx 1070
RAM: 16gb 1600MHz (2x8)
MK: asus z87-a ATX
Lagring: 2tb seagate barracuuda hdd
Lagring: 120gb samsung 840 SSD
PSU: corsair HX750W 80+ Gold

4 fläktar
2st 200mm
1st (klassisk) liten
1st 150mm

Och CPU kyls med en stor klump som heter COOLER MASTER.

Vad som hände var att när jag spelade Farcry 5 så stängdes min dator av sig och texten kom upp att den gjorde så för att skydda komponenterna. TACK tänkte jag och höjde upp fläktarna i bios till TURBO.
Höjde även mitt GPU så fläktarna så gå på 80% vid spel.

Körde farcry cirka 1h och samma skit händer igen.. Då börjar jag fundera vad fan det är frågan om här. Är det så att min CPU inte kyls riktigt? Eller att den är för svag? i7 4770 ska klara farcry 5. Har inte ens högsta grafiken på heller..

Tänkte lite att jag tar och beställer mig en ny CPU nu, men då visade det sig att jag har den värsta man kan ha till mitt moderkort som har 1150 sockel :S

Så nu måste jag för att uppgradera min cpu byta ut mitt MK. Till ett med 1151 ( så marknaden blir bredare för mig) vill ha en i7 8700k..
Tänkte även vattenkyla den. med sånt där simpelt kitt utan vätskebehållare. men då blev allting att landa på 8000kr med allting jag behöver.. Så skiter it, och är inne på att bara vattenkyla min befintliga CPU som jag redan har. Dels för att jag får vattenkylningen betald i framtiden vid uppgradering av allt, då jag ska köpa ny CPU och MK...

Så min fråga är väl då om vattenkylning ger sån bra effekt? Har kollat lite grapher och det ser så ut iaf.

Eller är det nått annat jag har missat helt? Och det är inte alls processorn som är felet?
För på steam så står det att min 4770 ska klara Farcry 5..

Visa signatur

dator

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du har gått händelserna ganska långt i förväg här. Börja med att reda ut vad felet faktiskt är. Är du säker på att det är värmerelaterat? Vad sa felmeddelandet? Om det är det, har du provat att montera om din kylare och blåsa ur datorn på damm?

En luftkylare eller processor slutar inte bara att fungera så att datorn helt plötsligt överhettar. Antingen går det långsamt när kylpastan torkar ut eller datorn dammar igen, eller så sker det väldigt plötsligt om kylaren skulle börjat lossna så att den inte sitter åt ordentligt längre.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Tack för snabbt svar.
Det gick lite för fort igen, hann inte med att få ner allting. Är disträ i huvudet idag.

Men som sagt, jag har inte kollat på det du säger, OM det skulle kunna vara så att kylpastan behöver bytas ut eller om det till o med är så att det är för mycket eller för lite på.

Jag gjorde rent hela datorn idag från damm. De var en rejäl kloss med damm i CPU flänsarna.
Ska kika på det där imorgon när jag får tid till, om min Cpu är lös.

Eller vadfan, det är ju bara två skruvar till kåpan så kan jag känna det direkt.
Vänta.. just de hade inte satt tillbaka skruvarna ens. För det var en som sa åt mig att jag skulle gå ut och spela farcry som vanligt, sen om det stängs ner snabbt, så skulle jag känna runt om min CPU om den verkligen är varm..

Så ska börja där då kanske??.. Kul att få spela iaf

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

@Data9000: Det absolut första du bör göra om du misstänker överhettning är så klart att kolla vad temperaturen ligger på, med något program som t.ex. HWMonitor. Om det faktiskt är överhettning så bör du se att temperaturen hamnar på 90°C+ när du belastar processorn.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att datorn stänger av sig pga strulande nätagg?
Vet att jag råkat ut för det på nån dator.
Då stog det i meddelandet som kom upp att det var pga problem med power supplu eller psu nått sånt.
Nätagget var för klent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Molotov: kanske stämmer att det står så. Hann inte riktigt läsa till fult ut, Men jag har inte fått någon mer avstängning efter att jag blåste rent i flänsarna på min CPU kylare..

Men vore konstigt att ett 750w inte skulle räcka? Men vem vet, det kanske är nått fel på det innuti?

Visa signatur

dator

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Data9000:

Men vore konstigt att ett 750w inte skulle räcka? Men vem vet, det kanske är nått fel på det innuti?

Det är inte nätaggets specade effekt som föreslagits vara problemet, utan att det faktiskt skulle kunna vara något fel på agget, ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data9000:

Tänkte lite att jag tar och beställer mig en ny CPU nu, men då visade det sig att jag har den värsta man kan ha till mitt moderkort som har 1150 sockel :S

Så nu måste jag för att uppgradera min cpu byta ut mitt MK. Till ett med 1151 ( så marknaden blir bredare för mig) vill ha en i7 8700k..

Inte för att det ska spela nån roll i detta fallet, men nej du har inte den värsta processorn till den sockeln. 4790k är värstingen både i stock och överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Inte för att det ska spela nån roll i detta fallet, men nej du har inte den värsta processorn till den sockeln. 4790k är värstingen både i stock och överklockning.

Det är ju i princip samma processor.. silikon-lotteriet är det som spelar roll.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

@henkrik92:

Jaja, har inte haft några problem sen jag blåste ur datorn.
Spelade igår och hade recording på samtidigt för att maxa lite. Låg på stadiga 85-90fps hela tiden...

jäkligt konstigt alltså

Dator kanske är busig bara?

Visa signatur

dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Data9000:

@henkrik92:

Jaja, har inte haft några problem sen jag blåste ur datorn.
Spelade igår och hade recording på samtidigt för att maxa lite. Låg på stadiga 85-90fps hela tiden...

jäkligt konstigt alltså

Dator kanske är busig bara?

Och du blåste även rent i nätdelen? Även om det fungerar nu så vore det bäst att damma av nätdelen också för att kunna få full effekt av nätdelens prestanda

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data9000:

@henkrik92:

Jaja, har inte haft några problem sen jag blåste ur datorn.
Spelade igår och hade recording på samtidigt för att maxa lite. Låg på stadiga 85-90fps hela tiden...

jäkligt konstigt alltså

Dator kanske är busig bara?

Hej!

Alltså jag har datorn i sign och lirar farcry 5 maxade inställningar i 3440x1440.
Har ställt in oc på både ram och cpu manuellt och pillat en hel del med det etc, och jag har problem med frysningar i farcry 5 då och då, hela datorn fryser och jag får starta om den manuellt.. har trott ett tag att det kan vara min oc på cpu och ram som inte är stabil (har dock testat den väldigt mycket) och psuét är ganska nytt.. Temperaturen är inga problem för mig allas.
men det jag ska komma till är att det är många som har problem med frysningar eller datorn lägger av i farcry 5 (enligt vad jag kan komma fram till på diverse forum)
vissa säger att en del versioner av gpu drivare (nvidia) orsakar problemet medans vissa inte har de problemen.
menar bara att den cpu ( om den är överklockad iallafall) inte ska ha några större problem att dra runt de spelet, och det helt enkelt inte måste vara hårdvarurelaterat då fler har liknande problem med de spelet och att det alltså kan vara något annat mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Fick detta nu när jag var i lobbyn på Farcry 5

"Power supply surges detected during the previous power on. ASUS anti-surge was triggered to protect the system from unstable power supply unit. Press F1 to run Setup".

Det är ju nätagget som är fel?

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@VadSaDu:
den uteblev ganska mycket. damma inte ur den alls.

Nu kommer jag bara till farcrys lobbyn sen stänger datorn ner. :S :S

"Power supply surges detected during the previous power on. ASUS anti-surge was triggered to protect the system from unstable power supply unit. Press F1 to run Setup".

läste man kunde stänga av ASUS anti-surge men jag törs inte riskera det om det är så här känsligt :S

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

Eftersom min dator har ASUS anti-surge systemet, så skyddar den vid konstigheter och förändringar på ström?

och jag vet att jag har både spikar och brows outs på elnätet.. Så tänkte att istället för att man ska tro det är min PSU som är felet så kommer jag köpa ett överspänningsskydd och testa om det blir bättre.

Visa signatur

dator

Permalänk
Medlem

Kolla med ngn kompis om du kan låna dennes PSU och koppla in i din dator för att säkerställa att det är din PSU som strular, går ju att ha ståendes bredvid chassit och snabbt koppla in sladdar...

Visa signatur

| 9600KF | 5700XT | Ncase M.1 rev.6 |