Permalänk

underkänd fps i alla spel

Setup
Gtx 1070 oc
i7 6900k 4.00hz
32gb ram
Windows 10 65-bits
Asus moderkort

Tjena tjena har tidigare haft lite problem med grafikkortet o nu har jag bekymmer igen som jag ej lyckas lösa.
Brukar ligga på i alla fall 100- 1400 fps i pubg med LOW och minst 100 fps i GTA på rätt låga inställningar men ändå med hyfsad kvalité.
För några månaders sen ändrade jag en inställning (vet ej var kanske BIOS) så jag fick mer än 500 fps i cs:go med högsta inställningar sedan har jag dock bara haft 290. MEN för bara nån dagsen så hände något ( vet ej vad tyvärr) och fps sjönk stadigt i alla spel tex bara 140-180 i cs och 50-100 i gta med pissig kvalité.

Följande har jag gjort för att försöka åtgärda problemet:
Laddat ner senaste drivrutiner till grafikkortet
Kört Wizard i BIOS och satt processorn på maximal kraft.
Ställt processorn på 8 kärnor
Undersökt Nvidia kontrollpanelen och följt många guider så att allt är i sin ordning

Hoppas nån har nåt tips, tack på förhand/ Olle

Permalänk
Medlem

Ominstallera datorn är mitt tips

Permalänk
Medlem

Testa att installera om grafikdrivrutinen genom att ladda ner senaste och välja anpassad installation och sedan kryssa i ren installation. Eftersom du ändrat i bios kanske du måste göra en fabriksåterställning.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

1. Skit i att köra "Wizard i BIOS". Lär dig hur din bios fungerar och sätt den manuellt hur du vill ha den.

2. Installera om ditt OS och låt det uppdatera helt innan du gör något annat.

3. Installera dom drivrutinerna som behövs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam

@Hallonolle: Du ändrade någon inställning i BIOS, gå in i BIOS och ladda in optimized default, då får du en stabil grund att utgå från.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Ominstallera datorn är mitt tips

Jag ominstallerade OS för ett halvårsen och körde cc cleaner idag. Bör jag ändå dra en ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hallonolle:

Jag ominstallerade OS för ett halvårsen och körde cc cleaner idag. Bör jag ändå dra en ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade samma problem för några månader sedan, enda som hjälpte var fresh installation av Windows och nya drivrutiner tyvärr

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tanka ner DDU (Display Driver Uninstaller) och ta bort grafikkortsdrivrutinen i sin helhet.
Starta om och installera grafikkorters driver igen (ny, fräsch nedladdning från Nvidia)

Ta endast driver, ej med GeForce Experience då detta har profiler som kan sabba inställningar etc.

Se till att V-sync är AVSTÄNGT.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: Om problem uppstod när du ändrade inställningar så rekommenderar jag att du återställer windows till en tidigare tidpunkt. Såvida det inte bara vara inställningar i BIOS för dom inställningarna ändras ej av att du återställer windows.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Har du stoppat in skärmkabeln i grafikkortet och inte i moderkortet?

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Hallonolle: Om problem uppstod när du ändrade inställningar så rekommenderar jag att du återställer windows till en tidigare tidpunkt. Såvida det inte bara vara inställningar i BIOS för dom inställningarna ändras ej av att du återställer windows.

Problemet uppstod före jag ändrade i BIOS eller nån annanstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Hallonolle: Då tycker jag du gör en återställning av windows till en tidigare tidpunkt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Jag ominstallerade OS för ett halvårsen och körde cc cleaner idag. Bör jag ändå dra en ominstallation?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då kan det vara läge! När sånt händer mig orkar jag aldrig gå en-för-en och installera om drivrutiner, spelen, BIOS mm.. För har det fungerat innan tror jag inte på att BIOS och annat behövs mixtras med

Permalänk
Medlem

Jag hade en H80 kylare på min processor. Den slutade pumpa runt vattnet. Fläkt och allt annat fungerade upptäckte mest att kylaren var kass när slangen var ojämnt varm.

Problemen var som du beskriver. Helt plötsligt fick jag kass performance. Jag hade också rotat runt i BIOS och lekt med överclockning så jag trodde det berodde på det. (Såg ju också att tempen på processorn ökade)

Men i själva verket var det min processerkylare som hade krånglat. (Ser inte att det är så i ditt fall men slänger ut det i ifall det är så enkelt! )

Permalänk

Update

Nu har jag kört DDU och det blev lite bättra på GTA men ej nån skillnad annars.
För övrigt så har tempen på CPU och GPU lika hög/låg som före problemet uppstod.

Permalänk

I o med att de andra ej hjälpte så gjorde jag en återställning av windows till en tidigare tidpunkt. Jag gjorde även BIOS till default förutom att jag satte Energispargrejen på ASUS Optimal istället för normal eller enerigspar. Inget av detta hjälpte heller.

Är det ominstallation på windows nästa eller kan man göra något annat först?

Permalänk

Funkar fortfarande inte efter ominstallation

Nu har jag ominsatallerat OS och uppdaterat, laddat ner drivrutiner, satt BIOS på default och testat CS. Fortfarande bara 290fps som max men det pendlar hela tiden mellan 100 och 270 oftast lite under 200. CPUn används till ca 40 % medans GPUn 75-95%.

Har helt slut på idéer nu....

Kan tilläga att jag efter ominstallationen korrigerat Nvidia inställningar efter guider samt lagt till commandos i steam startalternativ.

Permalänk
Medlem

Om du kan, specifiera gärna alla komponenter i datorn.

1.Prova att cleara cmos, du kan göra det genom att först göra datorn strömlös, ta ur det lilla knapcellsbatteriet som sitter på moderkortet i 15 minuter och sedan sätta tillbaka det.
Alt. om du har clear cmos knapp/jumper (se din moderkortsmanual)

2: Ta ur grafikkortet & minnen blås rent och sätt tillbaks.

3:Ladda ner hwinfo64 (kör i sensors only) & occt, kör occt 10 min & lägg upp SS på alla hwinfo's värden

Ladda ner msi afterburner, gå till inställningar - monitoring - active hardware monitoring graphs- bocka i alla & tryck ok

Kör afterburner i bakgrunden, starta gta v's inbyggda benchmark, när den är klar lägg upp SS på alla msi afterburners värden. (dubbelklicka på rutan så får du en större popout)

Använd skärmklippsverktyget för enklare SS

Mvh.

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk

@apskalle: Tjenare tjenare. Tack för din hjälp. Jag följde alla dina tips och tog även SS.
Vore dock en lögn om jag skulle påstå att jag blev så mkt klokare av mätvärdena men hoppas du kan hjälpa till och tolka.
I benchmarken låg jag på ca 110 till 180 fps vilket jag brukar göra. MEN kvalitén var kass, grafiken laddades in otroligt sent och det "laggade" en hel del. På cs blev det samma sunkiga fps på ca 100- 290, pendlar väldigt.

SS:
https://imgur.com/a/GoAshjx

Komponenter:
i7 6900k 4.00hz
MSI 1070 oc
SSHD
ASUS Z170 pro gaming
Croshair CX 600
2 st ddr4 hyperx beast 16gb

/// Olle

Permalänk
Medlem

Du missade frametime & fps i afterburner.

Hur som, hur ser det ut i gta 5 om du höjer grafikinställningarna? Gta 5 har en konstig grej som gör att om du kommer upp till ca 187 fps så når man ett "tak " och stuttering uppstår.

Har du provat andra spel?

Ladda ner latencymon & låt den läsa i bakgrunden när du spelar om det är nån process som stör.

Hur gjorde du när du ominstallerade OS?

Prova äldre drivrutiner för grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Skrivet av apskalle:

Du missade frametime & fps i afterburner.

Hur som, hur ser det ut i gta 5 om du höjer grafikinställningarna? Gta 5 har en konstig grej som gör att om du kommer upp till ca 187 fps så når man ett "tak " och stuttering uppstår.

Har du provat andra spel?

Ladda ner latencymon & låt den läsa i bakgrunden när du spelar om det är nån process som stör.

Hur gjorde du när du ominstallerade OS?

Prova äldre drivrutiner för grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med att jag missade frametime & fps i afterburner. Var hittar jag de?

Testade att höja grafikinställningarna i gta, fpsen sjönk till 50 och kvalitén blev lite bättre men fortfarande extremt mkt lagg.

Jag har även provat cs, ingen skillnad.

Hade fortfarande samma problem med 10 månader gamla drivrutiner till grafikkortet.

När jag ominstallerade OS gjorde jag det i systeminställningar och sparade mina filer, använde ej USB.

Se SS:
https://imgur.com/a/rIrEr6u

Permalänk
Medlem

Du verkar vara nått på spåren där med latencymon iaf, dessvärre är jag för kass för att kunna tyda varför.

Jag skulle ha provat att skapa en usb för återställning och göra en total formatering.

Mvh.

Visa signatur

Define R5 | Asus X470-F | AMD Ryzen 5 2600 @4.1 | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1070 SC @2000/4300 | G.Skill Flare X 16GB @3400 CL14 | Seasonic Focus Plus Gold 650w | SanDisk Ultra II 240GB | 860 Evo 500GB | Seagate 1TB | Asus VG248 |

Permalänk
Medlem

Är HPET aktiverat i bios? Om det är det, prova att inaktivera det och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk

Efter att nu har gjort en total ominstallation med usb samt använder en ssd istället har fpsen blivit bättre på cs, ej hunnit med o testa något annat spel. Fps ligger mellan 250 -350 mestadels, ibland går den över 400 och ibland under 200. Min spontana analys är att jag har och göra med fps drops? Tempen på processorn ligger mellan 50 och 80.

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Är HPET aktiverat i bios? Om det är det, prova att inaktivera det och se om det blir någon skillnad.

Kunde ej hitta HPETi bios, var finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hallonolle:

Kunde ej hitta HPETi bios, var finns det?

Du kan stänga av det direkt i Windows 10.
https://www.reddit.com/r/Planetside/comments/416ns6/turned_of...
Jag tror du måste starta om datorn efteråt för att det ska få effekt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Inte bra

Ajajaj, fpsen sket sig, har exakt samma fps som före jag följde alla tips.
Har stängt av HPET

Permalänk

underkänd fps i alla spel

Setup
Gtx 1070 oc
i7 6900k 4.00hz
32gb ram
Windows 10 65-bits
Asus moderkort

Tjena tjena har tidigare haft lite problem med grafikkortet o nu har jag bekymmer igen som jag ej lyckas lösa.
Brukar ligga på i alla fall 100- 140 fps i pubg med LOW och minst 100 fps i GTA på rätt låga inställningar men ändå med hyfsad kvalité.
För några månaders sen ändrade jag en inställning (vet ej var kanske BIOS) så jag fick mer än 500 fps i cs:go med högsta inställningar sedan har jag dock bara haft 290. MEN för bara nån dagsen så hände något ( vet ej vad tyvärr) och fps sjönk stadigt i alla spel tex bara 140-180 i cs och 50-80 i gta med pissig kvalité.
Usage på GPU ca 70-97% CPU ca 30-68%

Följande har jag gjort för att försöka åtgärda problemet:
Laddat ner senaste drivrutiner till grafikkortet
Satt processorn på maximal kraft.
Ställt processorn på 8 kärnor
Undersökt Nvidia kontrollpanelen och följt många guider så att allt är i sin ordning
Laddat ner senasre drivrutiner på BIOS
Återställt BIOS
Testat med gamla drivrutiner
Testat med starkare nätagg
Rengjort datorn

Kan det ha något att göra med processorn? har undersökt allt jag kan hitta med grafikkortet.

Hoppas nån har nåt tips, tack på förhand/ Olle

Permalänk
Medlem

Du har en identisk tråd sedan tidigare
https://sweclockers.com/forum/trad/1532722-underkand-fps-i-al...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 (korspostning)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...