Borde det lagföras en ålder för mobil ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@maskeradmannen: Även om de skulle samla in telefonerna vid skoldagens början och lämna tillbaka de vid skoldagens slut eller bara samla in de under lektion, eller om de låter eleverna få ha sina telefoner – så är ju skoldatorn ändå där hela tiden. Klart att ingen vill att telefoner ringer och dylikt under lektionstid, men allt sånt inklusive hur grejerna används är upp till eleverna, skolan och föräldrarna och hur det görs (mycket frivillighet finns i lösningarna) så lär det skilja sig en hel del åt på sina håll.

Sitta och göra annat än skolarbetet kan du ju göra på skoldatorn också, så att hantera alla olika verktyg som det ändå är, är ju ändå vad de är där för att lära sig. Är de störande eller blir distraherade av mobiler eller datorer är det även ett problem för föräldrarna oavsett, var nog många lärare som svor åt alla bärbara kassettbandspelare också när de blev populära. De som har genuina problem kommer märkas av oavsett om det finns tuggummi, kassettbandspelare, telefoner eller datorer eller inget av detta. I övrigt är det bara saker som skolan, föräldrarna och eleverna behöver lära sig att hantera på någorlunda hyfsad nivå.

Finns ju iof en fördel. Man kan inte gömma en bärbar dator bakom en bok t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Mobiler i dagsläget är livsviktiga! Man kan lära sig om allt och kan snacka med alla! Det är upp till föräldrarna att bestämma när de kan lära barnet hur man använder den säkert och överlåta en mobil helt till barnet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns ju iof en fördel. Man kan inte gömma en bärbar dator bakom en bok t.ex.

Haha, sant.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en standard för "snälla störsändare" som skolor skulle kunna sätta upp, som effektivt skulle kunna stänga av funktioner i mobiltelefoner i GPS-avgränsade områden under den tid som skolan har konfigurerat som skoltid. En sådan sändare skulle inte störa trafik utan endast säga till telefoner hur de ska bete sig inom en zon i det lokala området runt sändaren.
De skulle inte kunna förhindra att föräldrar GPS-spårar sina barn, att barn ringer från skolgården utanför området eller samtal till räddningstjänsten.

Samma sändare skulle också kunna användas vid bl.a. koncerter, teatrar, biografer och känslig utrustning på sjukhus, där det händer att även vuxna idioter stör och förstör för andra.
Det skulle dock kräva vilja från mobiltelefontillverkare och tillverkare av telefonstandarder.
Det borde ha införts för länge sedan. Då skulle den här diskussionen inte behöva finnas.

Den behöver inte stänga av alla precis mobiltelefoner men det skulle vara så det fungerar i praktiken.
Om en telefon är konfigurerad i "barnläge" så borde den stängas av, men för vanliga vuxna starkt upplysa användaren om vad det är för regler som gäller i zonen.
Telefonen skulle även i vissa fall kunna uppge sin position automatiskt till sändarens ägare, vilket skulle vara användbart för att lokalisera telefoner på t.ex. fängelser.
Sen skulle användandet av dessa sändare behöva vara reglerat, självklart, men det löser man lätt tekniskt med ett kryptografiskt protokoll.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är vettigt att alla som kan har tillgång till mobil, oavsett ålder. Ungarna som växer upp idag lär sig Engelska i mycket tidig ålder. Extremt bra för ungens framtid att börja tidigare än vi andra tidigare generationer gjorde. Sen kan det ju så klart behövas en begränsning av innehåll för att blockera en sorts innehåll på nätet och betaltjänster osv i Appstore/ Google Playstore men sånt hör till uppfostringen. Köper man en iPad eller liknande till sin tvååring så ingår det ju att man tar ansvar för ungens användning och lär vad som är rätt och fel.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Det borde finnas en standard för "snälla störsändare" som skolor skulle kunna sätta upp, som effektivt skulle kunna stänga av funktioner i mobiltelefoner i GPS-avgränsade områden under den tid som skolan har konfigurerat som skoltid. En sådan sändare skulle inte störa trafik utan endast säga till telefoner hur de ska bete sig inom en zon i det lokala området runt sändaren.
De skulle inte kunna förhindra att föräldrar GPS-spårar sina barn, att barn ringer från skolgården utanför området eller samtal till räddningstjänsten.

Samma sändare skulle också kunna användas vid bl.a. koncerter, teatrar, biografer och känslig utrustning på sjukhus, där det händer att även vuxna idioter stör och förstör för andra.
Det skulle dock kräva vilja från mobiltelefontillverkare och tillverkare av telefonstandarder.
Det borde ha införts för länge sedan. Då skulle den här diskussionen inte behöva finnas.

Den behöver inte stänga av alla precis mobiltelefoner men det skulle vara så det fungerar i praktiken.
Om en telefon är konfigurerad i "barnläge" så borde den stängas av, men för vanliga vuxna starkt upplysa användaren om vad det är för regler som gäller i zonen.
Telefonen skulle även i vissa fall kunna uppge sin position automatiskt till sändarens ägare, vilket skulle vara användbart för att lokalisera telefoner på t.ex. fängelser.
Sen skulle användandet av dessa sändare behöva vara reglerat, självklart, men det löser man lätt tekniskt med ett kryptografiskt protokoll.

Jättebra. Man skulle även kunna stänga av kameran inne i biografer och mikrofonen på konserter till exempel. Kändisar skulle kunna ha portabla sändare så att ingen tar o-licensierade bilder av dem osv.
Det vore inga problem att dra igång det imorgon med några BLE beacons och lite kodande. Men det kräver som sagt att tillverkare och mobilköpare vill ha det.

Eller att några klappträn lagstiftar om det för att de ”har en känsla” att det vore en bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MH25:

Är det verkligen den enda lösningen som finns? Att "förverka" telefonerna? Vad menar du med förverka?

Jag är övertygad om att det finns andra lösningar, som elever bör vara delaktiga i. Att man inte får använda telefonen under lektionstid (eller ens i skolan) utöver vissa uppgifter är ett exempel som används i en skola jag känner till. Det är inte särskilt mycket problem där.

Man beslagtar telefonen, på så sätt lär eleverna lämna telefonerna hemma eller på nån förvaringsplats utanför men i anslutning till skolan om de prompt måste ha en telefon, om det kostar en telefon att bryta mot lagen så ger den effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man beslagtar telefonen, på så sätt lär eleverna lämna telefonerna hemma eller på nån förvaringsplats utanför men i anslutning till skolan om de prompt måste ha en telefon, om det kostar en telefon att bryta mot lagen så ger den effekt.

Ja, det låter ju verkligen som en bra och sund idé.

Det är ju fullständigt absurt, det finns andra lösningar som fungerar. En bra början är att föra en dialog. Jag vet minst tre skolor där jag har lärarvänner som jobbar och där det inte är ett stort problem. På samtliga skolor så var eleverna med i utformningen av ordningsreglerna. Två av skolorna har totalt mobilförbud under raster medan en tillåter mobilanvändning under lunchrasten.

Men det är klart, man kan ju hota, tvinga och förstöra istället. Det är nog ett vinnande koncept. Tycker du att vi ska börja skrota bilar för trafikförseelser också?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Varför lagföra om grejer som kan hjälpa och underlätta för barn, känns jävligt dumt om du frågar mig, sen å andra sidan har jag barn som oxå har mycket hjälp av sina telefoner.

Sen kanske andra tycker att det ser dumt ut, men då har dom sin rätt att tycka det, jag skiter fullständigt i vad andra tycker om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vissa elever/barn behöver ha telefon, skall vi ta och förverka dessa oxå? är ju som att vi skall ta din mobil och förverka den.

Gör som på mina barns skola, där har dom Mobildagis och det fungerar kanon, men det gäller ju även att läraren har lite pondus. Att ta telefonen och förverka den säger ju mer till ungarna att dom kan ta någon annans och det är okej.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM-Mods:

@mrqaffe: Vissa elever/barn behöver ha telefon, skall vi ta och förverka dessa oxå? är ju som att vi skall ta din mobil och förverka den.

Gör som på mina barns skola, där har dom Mobildagis och det fungerar kanon, men det gäller ju även att läraren har lite pondus. Att ta telefonen och förverka den säger ju mer till ungarna att dom kan ta någon annans och det är okej.

Eller så säger det att det är fel att ha telefon i skolan, skolan måste få tillgång till tvångsmedel och inte vara beroende av samförstånd för det funkar inte alltid och tvång innebär ju inget problem för de som ändå inte har telefon i skolan.
Jag har också oerhört svårt att förstå argument av typen att man måste kunna nå sina barn så de måste ha en mobil i skolan, det kan inte finnas nått verkligen viktigt behov för då hade skolan inte fungerat innan mobilernas introduktion.
Mobilen är en leksak i skolan och inte nått som det finn ett verkligt behov av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så säger det att det är fel att ha telefon i skolan, skolan måste få tillgång till tvångsmedel och inte vara beroende av samförstånd för det funkar inte alltid och tvång innebär ju inget problem för de som ändå inte har telefon i skolan.
Jag har också oerhört svårt att förstå argument av typen att man måste kunna nå sina barn så de måste ha en mobil i skolan, det kan inte finnas nått verkligen viktigt behov för då hade skolan inte fungerat innan mobilernas introduktion.
Mobilen är en leksak i skolan och inte nått som det finn ett verkligt behov av.

Morsan som är lärare har till och med sin telefon inlåst i ett skåp på jobbet.
Så håller med telefon bör nog räknas som Gameboy/leksak på skoltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så säger det att det är fel att ha telefon i skolan, skolan måste få tillgång till tvångsmedel och inte vara beroende av samförstånd för det funkar inte alltid och tvång innebär ju inget problem för de som ändå inte har telefon i skolan.
Jag har också oerhört svårt att förstå argument av typen att man måste kunna nå sina barn så de måste ha en mobil i skolan, det kan inte finnas nått verkligen viktigt behov för då hade skolan inte fungerat innan mobilernas introduktion.
Mobilen är en leksak i skolan och inte nått som det finn ett verkligt behov av.

Min son är autistisk och att han har telefonen har räddat oss flera gånger när har har rymt eller stängt in sig i ett rum och lärarna inte kan göra något. Vet även flera andra som har haft nytta av det. Men lärarna måste ju ha lite pondus och våga säga ifrån. Ja det fungerade innan Mobilerna, samhället fungerade även helt utan IT förut, så vart vill man komma med det? Sen får du självklart ha din åsikt det har du rätt till att ha, som jag har rätt till min

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Min son är autistisk och att han har telefonen har räddat oss flera gånger när har har rymt eller stängt in sig i ett rum och lärarna inte kan göra något. Vet även flera andra som har haft nytta av det. Men lärarna måste ju ha lite pondus och våga säga ifrån. Ja det fungerade innan Mobilerna, samhället fungerade även helt utan IT förut, så vart vill man komma med det? Sen får du självklart ha din åsikt det har du rätt till att ha, som jag har rätt till min

Lärare borde väl ha nycklar till rum på skolan eller ?
Är lite osäker på just var autistisk innebär, men han borde väl klara att låsa upp själv och gå ut om han klarar av att låsa ? Om det är en toalett eller liknande så brukar det ju enkelt gå att låsa upp utifrån med skruvmejsel/nyckelbricka om det faktiskt finns behov av att låsa upp den utifrån.. om någon låser in sig, trycker på larmknappen på handikapp-toan etc. Känns som att om behovet finns borde lärare ringa föräldrar isåfall ? Då är ändå behovet av mobil borta.
Ok om han faktisk rymmer så är väl GPS spårning eller något bra ehm

Permalänk
Medlem

Mina ungar fick inte telefon före de fyllde 10 år, vilket gör att minsta tösen får sin första nästa år. Detta har funkat bra. De får ha surfplattor hemma för att kolla sina youtubers. Äldsta killen har sin dator som han spelar på.

Jag fattar att unga har en annan typ av umgänge på nätet än vad vi gamla föräldrar hade när vi var små och C64 precis hade kommit ut på marknaden men vad jag tycker är tragiskt är att de blir helt handlingsförlamade när internet går ner. De kan inte ta sig för nått alls. Utomhus verkar inte finnas.

Det största problemet jag ser med detta är att barn inte lär sig konflikthantering. Det är så enkelt att hitta exakt den klicken som tycker samma som jag och om de inte gör det så drar man vidare till nästa klick folk. När man sedan måste möta folk i verkligheten väljer man antingen att undvika dem som inte är som man själv eller så lider man i det tysta eller slår dem på käften.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Lärare borde väl ha nycklar till rum på skolan eller ?
Är lite osäker på just var autistisk innebär, men han borde väl klara att låsa upp själv och gå ut om han klarar av att låsa ? Om det är en toalett eller liknande så brukar det ju enkelt gå att låsa upp utifrån med skruvmejsel/nyckelbricka om det faktiskt finns behov av att låsa upp den utifrån.. om någon låser in sig, trycker på larmknappen på handikapp-toan etc. Känns som att om behovet finns borde lärare ringa föräldrar isåfall ? Då är ändå behovet av mobil borta.
Ok om han faktisk rymmer så är väl GPS spårning eller något bra ehm

Just autistisk i detta kan vara så att han låser in sig helt i en bubbla, han kan låsa rummet och barikera detta med stolar så att man inte kan öppna med nyckel och det enda som fungerar då är mamma och pappa. I vanliga fall så ligger hans telefon med dom andras i mobildagiset där dom inte kommer åt dessa så han använder den inte så, och dom dagarna vi märker att han behöver ha den så sköter han sig så duktigt med den att den inte stör någon då han inte aktivt använder denna på skoltid.

Vad gäller rymma osv så har vi provat med GPS, samt GPS klocka, men dessa fungerade inte då GPS mottagaren var i hans rygga och Klockan ville han inte ha på sig (Även detta med Autism, känslig för visa klädes plagg osv) så då får man använda telefonen där med och då måste han ju alltså ha denna.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Ingen aning .
Tar mig en köttbullsmacka med rödbetssallad istället för att fundera alltför mycket på det .

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Nu har jag inga barn dock, men helt ärligt jag tycker inte det är normalt att se 5-7 åringar och lite uppåt i ålder går runt med mobil fritt.
Tycker det ser väldigt tragiskt ut, jag menar på dom är just barn, borde det inte lagföras en ålder på typ 12-15 år istället ca ?

Och sen tycker jag det ser tragiskt ut med vissa föräldrar som leker med sin telefon på lekplatser och barnen får leka själv.
Eller har till och med sätt föräldrar som spelar vegas maskinerna på pizzerior och satt sitt barn ensamt vid bordet längre bort med en läsk ensamt.

Jag tycker det är för jävligt, men min åsikt, vad tycker ni ? tänk på att alla åsikter ska respekteras, fast ni inte gillar min kanske

Mvh.

Personligen anser jag att politiker ska ge fan i att blanda sig i folks egna angelägenheter mer än nödvändigt och detta är ett typexempel på just detta.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Personligen anser jag att politiker ska ge fan i att blanda sig i folks egna angelägenheter mer än nödvändigt och detta är ett typexempel på just detta.

Det går ju att ha som spel, en rekomendering på 10år. Men sedan om det följs är upp till föräldrar.
Men då kanske det ändå upplevs precis likadant som det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Hej.
Nu har jag inga barn dock, men helt ärligt jag tycker inte det är normalt att se 5-7 åringar och lite uppåt i ålder går runt med mobil fritt.
Tycker det ser väldigt tragiskt ut, jag menar på dom är just barn, borde det inte lagföras en ålder på typ 12-15 år istället ca ?

Och sen tycker jag det ser tragiskt ut med vissa föräldrar som leker med sin telefon på lekplatser och barnen får leka själv.
Eller har till och med sätt föräldrar som spelar vegas maskinerna på pizzerior och satt sitt barn ensamt vid bordet längre bort med en läsk ensamt.

Jag tycker det är för jävligt, men min åsikt, vad tycker ni ? tänk på att alla åsikter ska respekteras, fast ni inte gillar min kanske

Mvh.

Det är per definition normalt eftersom de flesta gör det. Det är det normalt betyder.

Att lagföra hur folk ska uppfostra sina barn låter väldigt otäckt och konstigt.
Det man borde lagföra i så fall är att mobilerna inte ska avge något ljus som är skadligt för ögonen, tycker jag.

Jag tycker det finns extremt mycket fel som föräldrar gör i allmänhet.
Skaffar barn utan att vara redo för det på olika sätt t.ex. inte i ett stabilt förhållande, inte ekonomiskt stabila, inte mentalt stabila, inte kapabla att ta hand om sig själva ens. Kontrollerar vissa saker helt i onödan och vissa andra viktiga saker inte alls. Silar mygg och sväljer kameler, helt enkelt.

En dålig förälder är en dålig förälder, vad det är som gör att de inte har fokus på sina barn kanske varierat över tid men det är inte mobilen som är problemet där tror jag. Det är att de vill göra något annat än att ha koll på sina barn som är problemet dvs inte redo för att vara förälder. Just nu är det mobilen som hägrar, om 10 år är det något annat och för 10 år sedan var det något annat.

Den äldre generationen har alltid tyckt och trott att det går åt helsike med den yngre generationen.
Ta hårdrocken som exempel. Den "förstör dagens ungdom" sas det.
Jag tycker personligen att dessa personer som växte upp då och blev "förstörda av hårdrocken" är både ett och två snäpp trevligare än genomsnittet, så det är inte säkert att det går som äldre generationen tror. Tilläggas skall väl att jag själv inte är hårdrockare så de är inte "my peeps".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns ju iof en fördel. Man kan inte gömma en bärbar dator bakom en bok t.ex.

Och när boken är digital? Eller när uppgifterna ska göras på datorn? Hur som knappast prylen lärarna ska svära åt.

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: Ser nog mer insamlandet som ett sätt att försäkra att mobilerna är avstängda/ljudlösa, sen är det ju föräldrarna som får se till att deras ungar följer det och inte stör om det är vad skolan, eleverna och föräldrarna bestämt är vad som ska göras. Finns ingen anledning till nationella riktlinjer eller någon form av tvång där. Det är föräldrarna som kan ta ifrån ungarna telefonerna om de inte kan hantera dessa, och deras ansvar att uppfostra barnen till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jättebra. Man skulle även kunna stänga av kameran inne i biografer och mikrofonen på konserter till exempel. Kändisar skulle kunna ha portabla sändare så att ingen tar o-licensierade bilder av dem osv.
Det vore inga problem att dra igång det imorgon med några BLE beacons och lite kodande. Men det kräver som sagt att tillverkare och mobilköpare vill ha det.

Ja, man ska naturligtvis vara försiktig i hur man utformat tekniken. Som sagt, det bör vara strikt reglerat och anpassat för existerande lagar. Om ett konsortium driver det här enligt vissa regler och bäddar in dem i tekniken som tekniska begränsningar så skulle det göra det praktiskt omöjligt för överentusiastiska lagstiftare att utvidga omfånget till rena dumheter. Det skulle helt enkelt inte finnas stöd för portabla sändare som kan flytta sig varän kändisar går.

Vitsen är genomdriva lokala regler som skulle finnas ändå, på ett mer praktiskt sätt än nu.
Jag har t.ex. varit på visningar av nya filmer innan officiella releasedatum för press och VIP där alla besökare behövt lämna in sina mobiltelefoner innan visningen och hämta ut dem efterråt. Det innebar förstås en lång kö före och efter.
Det finns artister som vill ha mobiltelefonbegränsningar på konserter med många gånger fler besökare, och det är på gränsen till vad som är genomförbart om alla skulle samlas in.

Mobiltelefonförbud på röntgenavdelningar på sjukhus där man har känslig MRI-utrustning bryts mot mest hela tiden därför att vissa besökare har blicken i telefonen istället för att se skyltarna som upplyser om förbudet.
Man skulle kunna nå dessa med en en notifikation i telefonen.

Vad mobilköpare "vill ha" eller "efterfrågar" är en mindre fråga. Folk går efter andra kriterier när de väljer telefon och tar vad de kan få ur det utbud som finns.
Att man "äger" sin mobiltelefon och därför kontrollerar vad den gör är en illusion. Det är Apple och Google och telebolagen som har kontrollen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och när boken är digital? Eller när uppgifterna ska göras på datorn? Hur som knappast prylen lärarna ska svära åt.

Då blir det svårare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BM-Mods:

Min son är autistisk och att han har telefonen har räddat oss flera gånger när har har rymt eller stängt in sig i ett rum och lärarna inte kan göra något. Vet även flera andra som har haft nytta av det. Men lärarna måste ju ha lite pondus och våga säga ifrån. Ja det fungerade innan Mobilerna, samhället fungerade även helt utan IT förut, så vart vill man komma med det? Sen får du självklart ha din åsikt det har du rätt till att ha, som jag har rätt till min

Det är ju skillnad på hjälpmedel till nån med diagnos och vanliga barn jag ser inte att det skulle vara nått problem att tillåta telefon om det finns läkarintyg på att det är ett lämpligt hjälpmedel. Men jag tycker ändå inte att det är bra för han skulle i stället ha bättre hjälp i skolan och då behövs det ingen mobil i skolan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju skillnad på hjälpmedel till nån med diagnos och vanliga barn jag ser inte att det skulle vara nått problem att tillåta telefon om det finns läkarintyg på att det är ett lämpligt hjälpmedel. Men jag tycker ändå inte att det är bra för han skulle i stället ha bättre hjälp i skolan och då behövs det ingen mobil i skolan.

Hade skolan erbjudit ordentlig hjälp så hade jag nog inte tyckt som jag gör idag, men nu är de tyvärr så att skolan inte erbjuder den bästa hjälpen, dom gör dock det dom kan, men med en rektor som motarbetar oss och lärarna hela tiden så är det svårt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

@BM-Mods: Ta upp det här med rektorn med kommunpolitikerna. Blanda helst in lokalpressen också. Men är det politikerna som har gett den ordern till rektorn - för att spara pengar genom att köra bort ditt barn - så hjälper det naturligtvis inte. Då bör du polisanmäla kommunen för diskriminering. Kommuner tror dom är lagen eftersom deras regelverk är tolkningar av lagen. Rättsväsendet har en annan uppfattning och det är rättsväsendet som bestämmer, inte någon kommun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@BM-Mods: Ta upp det här med rektorn med kommunpolitikerna. Blanda helst in lokalpressen också. Men är det politikerna som har gett den ordern till rektorn - för att spara pengar genom att köra bort ditt barn - så hjälper det naturligtvis inte. Då bör du polisanmäla kommunen för diskriminering. Kommuner tror dom är lagen eftersom deras regelverk är tolkningar av lagen. Rättsväsendet har en annan uppfattning och det är rättsväsendet som bestämmer, inte någon kommun.

Innan vi fick en rerurs till vår son så skyllde dom alltid på att det inte fanns någon budget för det, men då slog jag näven i bordet och förklarade att jag gav blanka fan i vad som fans i deras budget, när det är lag att resurs skall tillhandahållas om det behövs. ang det andra så skall jag kolla på det, senaste tiden har det dock blivit lite bättre, då deras nya lärare är väldigt förstående samt att alla elever får en varsin iPad, så är även den han har nu och då kan jag komma åt honom via den också om det är så.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

@BM-Mods: Förvaltningar får extra pengar hela tiden utöver budgeten - det krävs bara ett beslut som tar typ 2 min. Det är bara idioter som inte vill vara till besvär för ledningen som hellre bryter mot lagen än att fråga efter extra pengar. Och då får kommunen rättvisan på halsen och den som bröt mot lagen blir naturligvis jättepopulär bland politikerna.

Ta hela grejen genom lokalpressen. Typ: Nora kommun vill att skolorna kör bort vissa barn av rent ideologiska skäl. Men säj det aldrig rakt ut, utan prata runt det - i värsta George W. Bush stil. Formulera vad du ska säja väldigt noggrant på förhand - precis som politikerna. Och ta hjälp från andra som kan bidra. Skyller politikerna på brist på pengar, svara med en högerextrem pungspark i pressen. Jag kan bidra lite:

Om man bedömmer det som att ett barn inte kan bidra till samhället i framtiden så går det emot kommunens värderingar att ge ett särskilt stöd till barnet.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig 2 varianter av ålder för mobil och TV.
Antingen kan den nyfödde få en egen mobil och TV att titta på. Men om någon tycker att det är fel så kan man sätta 65+ år som minigräns. Då är de allra flesta lite mer mogna och kan ta vettiga beslut om vad som är vettigt eller inte.Vi slipper allt barnsligt. Det ska naturligtvis gälla mobil och TV. De medier som ger fyrkantiga ögon och inte är bra att nyttja.