Grannen får upp min telefons bluetooth på tvn.

Permalänk
Medlem

Grannen får upp min telefons bluetooth på tvn.

Tjena

Grannen kom och ringde på precis och var "orolig" då han köpt en ny tv.
Han sa att igår kväll när dom kollade på TV så kom min telefons bluetooth upp på deras tv.
Jag vet att jag satte på den igårkväll så det stämmer.

Det jag undrar nu är hur det kan ske? Och har ni något svar som jag kan ge till grannen för att ev. lugna honom att det inte är farligt eller att se till så det inte händer igen? Vill ju gärna kunna ha min bluetooth på utan att grannarna får upp det på sin TV att ja connectar den.

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

ska ju gå att stänga av blåtandsfunktioner i tvn? alternativt att du sätter din telefon som " ej synlig " under blåtandsinställningar?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att jag råkade connecta till deras bluetooth på TVn när jag satte på min bluetooth?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dawtz:

Kan det vara så att jag råkade connecta till deras bluetooth på TVn när jag satte på min bluetooth?

Så enkelt ska det inte vara, annars skulle man kunna koppla upp sig och lyssna på andras samtal via mobilernas bluetooth.
Det som hände kanske är att han ser din blutooth enhet, likadant som man ser andras wifi men inte kan använda pg.a. lösenord.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara så att din telefon fanns över listan på bluetooth-enheter i närheten, INTE just att den faktiskt var ansluten till TVn?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

@dawtz: om du har någon funtion som säger anslut automatiskt, så visst.
men inte så troligt.
Jag kan ju t.ex. ta min samsung telefon och gå genom bostadsområdet och få 40 förslag på tillgängliga TV apparater att streama till, skulle mer tro att tvn känner av en blåtandsenhet och visar den som " tillgänglig att ansluta ". d.v.s det borde finnas en inställning i tvn som gör detta, börja med att kolla där

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Det är inte värre än att man kan se varandras WiFi. Använder han inte blåtand i TVn (vem gör de?) kan han säkert stänga av det i TVns inställningar. Även du kan ställa in din telefon att inte vara synlig fast att BT är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det är inte värre än att man kan se varandras WiFi. Använder han inte blåtand i TVn (vem gör de?) kan han säkert stänga av det i TVns inställningar. Även du kan ställa in din telefon att inte vara synlig fast att BT är igång.

Precis, samma sak som W-Fi, du ser alla möjliga nätverk i närheten. Helt ofarligt. BT i TV:n kan vara användbart ex. ihop med trådlösa hörlurar. Nu har jag personligen BT i stärkaren så ansluter mina lurar dit istället.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Ser samma sak med min mobil när jag startar bluetooth, eller någon annan i huset gör det, kommer upp en ruta att den finns om jag minns rätt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det är inte värre än att man kan se varandras WiFi. Använder han inte blåtand i TVn (vem gör de?) kan han säkert stänga av det i TVns inställningar. Även du kan ställa in din telefon att inte vara synlig fast att BT är igång.

Android TV har BT igång som standard när det finns mic på fjärrkontrollen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Samma med min telefon får upp grannens Samsung TV ovanför mig, tyvärr kan hon ej svenska eller någon av hennes barn kan tala svenska så jag kan inte säga till att hennes TV är öppen för allmänheten, de kan ej engelska heller så det är döläge.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.