Privat laptopköp - fel info

Permalänk
Medlem

Privat laptopköp - fel info

Hej alla sweclockare!

Eftersom jag är rättså oberest i den juridiska världen så efterfrågar jag nu råd, det är nämligen såhär;

För en dryg vecka sedan hittade jag en privatannons på Facebook med en laptop av modell Acer Nitro 5.
Datorn i fråga skulle användas vid en weekend i Uppsala och närhelst stationära PCn är för bökig att ta med.
Jag tar kontakt med säljaren och frågar vilka delar som sitter i datorn, varpå jag får veta att det är en i5 7300HQ och ett gtx 1050ti.

Jag far och utvändigt inspekterar datorn, kollar att den startar och att den kör win10, så jag köper gladeligen datorn och beger mig hemåt.

Väl nere i Uppsala upptäcker jag att datorn ej presterar som förväntat, och jag kollar datorns spec. Då ser jag att delarna som satt i var en i5 8250U och ett mx150 (vilket är typ ekvivalent med ett gt 1030).
Lätt besviken skrev jag efter helgen och förklarar läget och säger att säljaren får ta tillbaka datorn och skicka tillbaka mina pengar, varpå en blandning av känsloargument och lagboksparagrafer kastas fram och åter. Detta slutar i att säljaren säger det är mitt fel och jag hävdar motsatsen, därefter lämnar säljaren chatten.

Så där står jag nu, funderandes - hur skall jag få mina pengar tillbaka?

I och med att han tydligt lovat mig vissa komponenter som han ej levererat så lär han ju brutit mot Köplagen och således måste jag väl kunna häva köpet, men hur går jag tillväga?

TL;DR
Köpte laptop med gtx 1050ti privat, fick mx150. Hur återlämnar jag datorn?

Tacksam för alla svar i denna lite kniviga situation :/

Mvh

Omformulering
Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

@Bildoor: Vid affär mellan privatpersoner finns köplagen, om denna inte avtalats bort, att stödja sig på. Varan kan anses som felaktig om varan inte är som säljaren sagt - vilket jag iallafall tycker är tydligt här. ARN prövar inga tvister så om han inte vill ge mig sig är det en stämningsansökan till tingsrätten som gäller.

Läs mer under köplagen. KöpL 17 §, KöpL 30 § och KöpL 39 § kan vara intressant i ditt fall.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

I detta fall så har ju säljaren ljugit om innehållet i datorn
Även om man i enhetshanteraren kan enkelt kolla vad det är för saker i datorn.
Nu vet jag inte hur långt undersökningsplikten sträcker sig vid privatköp.
Men jag misstänker att du bör ha upptäckt att det var fel specifikationer vid en undersökning av varan.

Permalänk
Medlem

Nästan omöjligt att förlora ev tvist och orsaka stor kostnad för bedragaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

@Bildoor: Vid affär mellan privatpersoner finns köplagen, om denna inte avtalats bort, att stödja sig på. Varan kan anses som felaktig om varan inte är som säljaren sagt - vilket jag iallafall tycker är tydligt här. ARN prövar inga tvister så om han inte vill ge mig sig är det en stämningsansökan till tingsrätten som gäller.

Läs mer under köplagen. KöpL 17 §, KöpL 30 § och KöpL 39 § kan vara intressant i ditt fall.

Lycka till!

Skulle hänvisa till KöpL 20 §, 2 st:
"Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Datorn i fråga gick under samma namn oavsett specifikation, datorns specifikationer borde således kontrollerats vid undersökningen när en sådan faktiskt utfördes. Jag skulle påstå att det finns större underlag för att undersökningen var undermålig än det finns för att säljaren visste om vilken Nitro 5 han hade och ljög om det. Om säljaren (som jag uppfattat det) började slänga runt lagparagrafer tyder det dock på att denne var förberedd på eventuella klagomål, det är dock bara min åsikt och tolkning.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Skulle hänvisa till KöpL 20 §, 2 st:
"Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Datorn i fråga gick under samma namn oavsett specifikation, datorns specifikationer borde således kontrollerats vid undersökningen när en sådan faktiskt utfördes. Jag skulle påstå att det finns större underlag för att undersökningen var undermålig än det finns för att säljaren visste om vilken Nitro 5 han hade och ljög om det. Om säljaren (som jag uppfattat det) började slänga runt lagparagrafer tyder det dock på att denne var förberedd på eventuella klagomål, det är dock bara min åsikt och tolkning.

Fast undersökningsplikten är ingen friskrivning för säljaren. Om säljaren hävdar att varan har vissa beskaffenheter är det inte upp till köparen att kontrollera att det är sant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Fast undersökningsplikten är ingen friskrivning för säljaren. Om säljaren hävdar att varan har vissa beskaffenheter är det inte upp till köparen att kontrollera att det är sant

Skickades från m.sweclockers.com

Detta. Utifrån det som presenterats i tråden har TS rätt till att häva köpet. Hur detta åstadkoms då säljaren verkar vara en barnrumpa är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Det är så jag mins en dissolution jag hade med ett gäng juridikstudenter, var dock 5-10 år sedan, så det kan vara fel, men känns på något sätt rimligt.

Kravet på privatpersoner att kunna hitta specifik information brukar vara låg när det kommer till dessa saker. Bilen hade 20 HK mindre än vad som skrevs? Det är X.2 istället för X.5 som operativsystem? Är fel information lätt tillgänglig och från en god källa (vilket den som tillverkat varan borde vara) är det svårt för en lekman att veta det. Sen kan personen som sålde vara ett rövhål som ljög för dig, som kunde kollat själv i enhetshanteraren, men det är svårt att veta.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

@Bildoor: Vid affär mellan privatpersoner finns köplagen, om denna inte avtalats bort, att stödja sig på. Varan kan anses som felaktig om varan inte är som säljaren sagt - vilket jag iallafall tycker är tydligt här. ARN prövar inga tvister så om han inte vill ge mig sig är det en stämningsansökan till tingsrätten som gäller.

Läs mer under köplagen. KöpL 17 §, KöpL 30 § och KöpL 39 § kan vara intressant i ditt fall.

Lycka till!

Jag tämkte likadant, men här på forumet verkar folk ju ta det annorlunda...
Vad skulle exempelvis hända om det tas till rätten och säljaren vinner?
Stämningsansökan sedan, är det något man gör genom kommunen eller vart glr man en sådan rent praktiskt?

Skrivet av FaC:

I detta fall så har ju säljaren ljugit om innehållet i datorn
Även om man i enhetshanteraren kan enkelt kolla vad det är för saker i datorn.
Nu vet jag inte hur långt undersökningsplikten sträcker sig vid privatköp.
Men jag misstänker att du bör ha upptäckt att det var fel specifikationer vid en undersökning av varan.

Men utifrån 18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. känns det som att jag valde ju denna på grund av grafikkortet som ej satt i, bör väl vara anledning nog?

Skrivet av cracko:

Nästan omöjligt att förlora ev tvist och orsaka stor kostnad för bedragaren?

Bara så jag förstår dig rätt; du säger 'go for it'?

Skrivet av RaZman:

Skulle hänvisa till KöpL 20 §, 2 st:
"Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder."

Datorn i fråga gick under samma namn oavsett specifikation, datorns specifikationer borde således kontrollerats vid undersökningen när en sådan faktiskt utfördes. Jag skulle påstå att det finns större underlag för att undersökningen var undermålig än det finns för att säljaren visste om vilken Nitro 5 han hade och ljög om det. Om säljaren (som jag uppfattat det) började slänga runt lagparagrafer tyder det dock på att denne var förberedd på eventuella klagomål, det är dock bara min åsikt och tolkning.

Det är en vettig poäng, men om utifall detta skulle tas till rätten, och säljaren vinner fallet - vad får det för konsekvenser för mig?
Tror inte han var beredd, utan snarare bara ville slippa ta tillbaka datorn som han nu fått såld...

Skrivet av Heinel:

Fast undersökningsplikten är ingen friskrivning för säljaren. Om säljaren hävdar att varan har vissa beskaffenheter är det inte upp till köparen att kontrollera att det är sant

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att jag måste hålla med dig här. Fick fel info och ingen direlt uppmaning av honom att kontrollera faktan - för då hade jag gjort det

Skrivet av Olegh:

Detta. Utifrån det som presenterats i tråden har TS rätt till att häva köpet. Hur detta åstadkoms då säljaren verkar vara en barnrumpa är en annan fråga.

Om jag bara hör av mig (har telefonnummer) och säger att jag tänker ta det till rätten så kan jag misstänka att det skulle kunma fungera.
Blir ju dyrare för alla involverade att ta det till rätten tänker jag.

Skrivet av during:

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Det är så jag mins en dissolution jag hade med ett gäng juridikstudenter, var dock 5-10 år sedan, så det kan vara fel, men känns på något sätt rimligt.

Kravet på privatpersoner att kunna hitta specifik information brukar vara låg när det kommer till dessa saker. Bilen hade 20 HK mindre än vad som skrevs? Det är X.2 istället för X.5 som operativsystem? Är fel information lätt tillgänglig och från en god källa (vilket den som tillverkat varan borde vara) är det svårt för en lekman att veta det. Sen kan personen som sålde vara ett rövhål som ljög för dig, som kunde kollat själv i enhetshanteraren, men det är svårt att veta.

Jag är ju här för att jag är osäker, men tror du alltså således att detta skulle ha större inverkan än § 18, citerad ovan?
Annars kan man bäl referera till;
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. där egenskaperna inte var de vi kom fram till...
Som kommentar på paragraf 17 står följande;

Fel föreligger även om säljaren inte hade kännedom om felet, det räcker med att felet är en avvikelse från avtalet. Om köparen godkänt en sämre kvalitet än normalt så är det inget fel på varan.

Utifrån detta så bör man kunna påstå att jag har stabilare argument än motparten, då säljaren ej hade kunskap om felet, men det ändå påverkat datorns prestanda. Men då detta bara är en kommentar är det inget jag kan ta gift på att det har någon åverkan.

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Det är så jag mins en dissolution jag hade med ett gäng juridikstudenter, var dock 5-10 år sedan, så det kan vara fel, men känns på något sätt rimligt.

Kravet på privatpersoner att kunna hitta specifik information brukar vara låg när det kommer till dessa saker. Bilen hade 20 HK mindre än vad som skrevs? Det är X.2 istället för X.5 som operativsystem? Är fel information lätt tillgänglig och från en god källa (vilket den som tillverkat varan borde vara) är det svårt för en lekman att veta det. Sen kan personen som sålde vara ett rövhål som ljög för dig, som kunde kollat själv i enhetshanteraren, men det är svårt att veta.

”Det framgår av förarbetena till köplagen (prop. 1988/89:76, s.34) att det inte spelar någon roll om säljaren varit i god tro avseende uppgifter som säljaren lämnat till köparen. Detta gäller enbart om säljaren inte har gjort förbehåll för uppgiftens riktighet.”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaC:

Nu vet jag inte hur långt undersökningsplikten sträcker sig vid privatköp.
Men jag misstänker att du bör ha upptäckt att det var fel specifikationer vid en undersökning av varan.

Skrivet av RaZman:

Jag skulle påstå att det finns större underlag för att undersökningen var undermålig än det finns för att säljaren visste om vilken Nitro 5 han hade och ljög om det.

Skrivet av during:

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Klistrar in ett äldre inlägg jag återanvänt några gånger:

Skrivet av twit:

Någon undersökningsplikt uppstår inte förrän a) säljaren uppmanar den potentiella köparen att undersöka varan eller b) köparen har varan i sin ägo.
"Köparen har normalt inte någon undersökningsplikt i samband med avtalsslutet, utan har i stället som huvudregel att undersöka varan först efter avlämnandet" - http://koplagen.kontraktsjuridik.se/saljarens-plikter/fel/20-...
"Du har nämligen inte någon skyldighet att undersöka varan innan köpet, men har du gjort det uppkommer en form av undersökningsplikt." - http://lawline.se/answers/10034

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

”Det framgår av förarbetena till köplagen (prop. 1988/89:76, s.34) att det inte spelar någon roll om säljaren varit i god tro avseende uppgifter som säljaren lämnat till köparen. Detta gäller enbart om säljaren inte har gjort förbehåll för uppgiftens riktighet.”

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså förenklat;
"Det spelar ingen roll om säljaren tror han har rätt ang. uppgifter om produkten, sålänge säljare ej specifikt uttryckt osäkerhet i frågan. " (rätta mig gärna om jag missförstått)

Är detta något man kan referera till i rättsliga fall, och hur fomulerar man sig isåfall?

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Avstängd
Skrivet av during:

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Det är så jag mins en dissolution jag hade med ett gäng juridikstudenter, var dock 5-10 år sedan, så det kan vara fel, men känns på något sätt rimligt.

Kravet på privatpersoner att kunna hitta specifik information brukar vara låg när det kommer till dessa saker. Bilen hade 20 HK mindre än vad som skrevs? Det är X.2 istället för X.5 som operativsystem? Är fel information lätt tillgänglig och från en god källa (vilket den som tillverkat varan borde vara) är det svårt för en lekman att veta det. Sen kan personen som sålde vara ett rövhål som ljög för dig, som kunde kollat själv i enhetshanteraren, men det är svårt att veta.

Är de verklogen så lätt? Jag gjorde själv en sökning och kom då till komplett som första val och där får jag upp den Nitro 5 med i5an och MX150 grafikkort.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Klistrar in ett äldre inlägg jag återanvänt några gånger:

Högst intressant input!
Dock är första länken trasig, så vart informationen kommer ifrån är oklart :/
om jag får vara besvärlig och be dig fixa en uppdaterad sådan länk så vore det klockrent.

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

@HC-8315
Acer Nitro 5 säljs i den uppsättning som säljaren uppgav, oavsett om säljaren trodde att detta stämde eller inte gör inte köparen mer skyldig att verifiera innehållet.

Hade han sagt att det var en "Acer predator helios 300" hade det varit annorlunda, men i detta fall har köparen säljaren* gjort fel, oavsett om det är avsiktligt eller inte.

@Bildoor (OP)
Om säljaren är ung, kontakta hans föräldrar. Om du köpt varan från hans hem skulle jag besöka honom på nytt och knacka på och varsamt lägga upp din begäran. Optimalt om du har kvar originalannonsen där det framgår att det ska vara X & Y i datorn så ta med denna.

Om det ändå inte hjälper skulle jag absolut ta till rättslig hjälp. Förhoppningsvis blir grabben skraj direkt och lämnar tillbaka pengarna och man kan lägga ner det. Jag skulle inte dra upp massa paragrafer förrän väl i rättegång.

Fetfingrade fel ord och bytte hela meningen med mitt inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Är de verklogen så lätt? Jag gjorde själv en sökning och kom då till komplett som första val och där får jag upp den Nitro 5 med i5an och MX150 grafikkort.

Samma här faktiskt, första komplettlänken var den...
och det var i juni som datorn köpts, så priset lär ju inte ha ökat med 1000kr, om nu säljaren minns vad han betalat för den...

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Jag tämkte likadant, men här på forumet verkar folk ju ta det annorlunda...
Vad skulle exempelvis hända om det tas till rätten och säljaren vinner?
Stämningsansökan sedan, är det något man gör genom kommunen eller vart glr man en sådan rent praktiskt?

Stämningsansökan görs privat och skickas till motpartens närmsta tingsrätt. Kostnad för att skicka in stämningsansökan är 900kr för småmål (tvister där det yrkade beloppet inte överstiger ett halft basbelkopp, 22 750kr) - det beloppet kan du yrka på att motparten ska betala.

Läs mer: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Om säljaren må hända vinner i rättegång, händer inte särskilt mycket för din del förutom att du inte kommer få tillbaks de 900 kr du betalt för att ansöka om stämningsansökan. I småmål finns begränsade möjligheter att begära ersättning för juridisk rådgivning, om jag kommer ihåg rätt är det högsta beloppet man får yrka på 1500 kr (om man tagit juridisk hjälp från advokatbyrå el liknande). Så du löper ingen risk att det blir en stor ekonomisk smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Det är så jag mins en dissolution jag hade med ett gäng juridikstudenter, var dock 5-10 år sedan, så det kan vara fel, men känns på något sätt rimligt.

Kravet på privatpersoner att kunna hitta specifik information brukar vara låg när det kommer till dessa saker. Bilen hade 20 HK mindre än vad som skrevs? Det är X.2 istället för X.5 som operativsystem? Är fel information lätt tillgänglig och från en god källa (vilket den som tillverkat varan borde vara) är det svårt för en lekman att veta det. Sen kan personen som sålde vara ett rövhål som ljög för dig, som kunde kollat själv i enhetshanteraren, men det är svårt att veta.

Så du menar att köparen skulle ha krav på sig att ha en bättre kunskap om vad datorn innehåller än den faktiska ägaren av datorn? Det låter inte logiskt för fem öre. Även om köparen kanske skulle ha kollat speccen på plats, så borde samma krav kunna ställas på säljaren, att han faktiskt kollar upp vad det är han säljer innan han gör en annons.

Att skjuta över ansvaret på köparen i sådana här fall känns som ett perfekt upplägg för storskaligt lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Dock är första länken trasig, så vart informationen kommer ifrån är oklart :/

Ah, noterade inte att de bytt adress, korrekta nu är http://koplagen.iuste.se/saljarens-plikter/fel/20-%C2%A7-unde...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad gav du för datorn?
Fick du bra pris så är det bara sälja igen.
Det är ju en rätt fin dator oavsett och nån annan kanske ger dig samma pengar som du gav och således slipper du all huvudvärk.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av during:

Om man kollar på google efter Acer Nitro 5, följer till första länken och kollar på specs står det GTX 1050, tyvärr för dig tror jag det räcker för att svaret gavs i god tro, och att undersökningsplikten träder i kraft med att du kunnat undersöka funktioner som är av stor vikt för dig i köpet.

Det är så jag mins en dissolution jag hade med ett gäng juridikstudenter, var dock 5-10 år sedan, så det kan vara fel, men känns på något sätt rimligt.

Kravet på privatpersoner att kunna hitta specifik information brukar vara låg när det kommer till dessa saker. Bilen hade 20 HK mindre än vad som skrevs? Det är X.2 istället för X.5 som operativsystem? Är fel information lätt tillgänglig och från en god källa (vilket den som tillverkat varan borde vara) är det svårt för en lekman att veta det. Sen kan personen som sålde vara ett rövhål som ljög för dig, som kunde kollat själv i enhetshanteraren, men det är svårt att veta.

Jag har en nitro 5 med ett 1060 i så den säljs i flera olika versioner även med och utan M.2 SSD installerad .

https://www.pricerunner.se/sp/acer-nitro-5.html

här ser du ett sammandrag att det finns många olika combos som alla heter nitro 5 följt av modellsiffror som hänvisar till vilken kombination den är utrustad med.

sen huruvida det går under undersökningsplikten eller ej låter jag vara osagt är inte tillräckligt insatt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bästa svaret du har fått är från twit.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@HC-8315
Acer Nitro 5 säljs i den uppsättning som säljaren uppgav, oavsett om säljaren trodde att detta stämde eller inte gör inte köparen mer skyldig att verifiera innehållet.

Hade han sagt att det var en "Acer predator helios 300" hade det varit annorlunda, men i detta fall har köparen säljaren* gjort fel, oavsett om det är avsiktligt eller inte.

@Bildoor (OP)
Om säljaren är ung, kontakta hans föräldrar. Om du köpt varan från hans hem skulle jag besöka honom på nytt och knacka på och varsamt lägga upp din begäran. Optimalt om du har kvar originalannonsen där det framgår att det ska vara X & Y i datorn så ta med denna.

Om det ändå inte hjälper skulle jag absolut ta till rättslig hjälp. Förhoppningsvis blir grabben skraj direkt och lämnar tillbaka pengarna och man kan lägga ner det. Jag skulle inte dra upp massa paragrafer förrän väl i rättegång.

Tyckte det såg konstigt ut när halva inlägget stöttade säljare och andra halvan stöttade mig, men hursom;
Säljaren är ungefär jämålder med mig, (någonstans mellan 18 och 25, kan jag väl säga utan att peka ut säljaren alltför mycket)
Annonsen lyckas jag inte hitta, men chatthistorik där jag efterfrågar vilket grafikkort som är i finns kvar.

Skrivet av TrackN:

Stämningsansökan görs privat och skickas till motpartens närmsta tingsrätt. Kostnad för att skicka in stämningsansökan är 900kr för småmål (tvister där det yrkade beloppet inte överstiger ett halft basbelkopp, 22 750kr) - det beloppet kan du yrka på att motparten ska betala.

Läs mer: http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Om säljaren må hända vinner i rättegång, händer inte särskilt mycket för din del förutom att du inte kommer få tillbaks de 900 kr du betalt för att ansöka om stämningsansökan. I småmål finns begränsade möjligheter att begära ersättning för juridisk rådgivning, om jag kommer ihåg rätt är det högsta beloppet man får yrka på 1500 kr (om man tagit juridisk hjälp från advokatbyrå el liknande). Så du löper ingen risk att det blir en stor ekonomisk smäll.

Okej, men om det då skulle braka åt skogen och jag förlorar tvisten så klarar jag det iallafall ekonomiskt, bra att veta!

Kommer jag då också att måsta kontakta en advokat eller ska jag stå där i rättssalen själv och se förvirrad ut, krävs ett extraordinärt vokabulär eller kan man tala "fritt" når man står där?
Det är ju - som tidigare nämnt - så att jag aldrig vart i en rättslig tvist förut

Skrivet av Åsa-Nisse:

Så du menar att köparen skulle ha krav på sig att ha en bättre kunskap om vad datorn innehåller än den faktiska ägaren av datorn? Det låter inte logiskt för fem öre. Även om köparen kanske skulle ha kollat speccen på plats, så borde samma krav kunna ställas på säljaren, att han faktiskt kollar upp vad det är han säljer innan han gör en annons.

Att skjuta över ansvaret på köparen i sådana här fall känns som ett perfekt upplägg för storskaligt lurendrejeri.

Kan hålla med, då han sagt att den innehöll de delarna men den ej gjorde det.

Skrivet av twit:

Ah, noterade inte att de bytt adress, korrekta nu är http://koplagen.iuste.se/saljarens-plikter/fel/20-%C2%A7-unde...

Tusen tack!

Skrivet av The_St1g:

Vad gav du för datorn?
Fick du bra pris så är det bara sälja igen.
Det är ju en rätt fin dator oavsett och nån annan kanske ger dig samma pengar som du gav och således slipper du all huvudvärk.

Gav mer än jag anser den är värd (finns fler datorer med de utlovade specsen för samma pris.) vet även att annonsen legat ute ett tag innan jag kom till skott och köpte den - alltså inte jättelätt att sälja
Annars; bra tänkt!

Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag har en nitro 5 med ett 1060 i så den säljs i flera olika versioner även med och utan M.2 SSD installerad .

https://www.pricerunner.se/sp/acer-nitro-5.html

här ser du ett sammandrag att det finns många olika combos som alla heter nitro 5 följt av modellsiffror som hänvisar till vilken kombination den är utrustad med.

sen huruvida det går under undersökningsplikten eller ej låter jag vara osagt är inte tillräckligt insatt.

Oj, det var fler modeller än jag hittat. Tackar för länken, men främst är mitt fokus på det rättsliga i denna fråga.

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Säljaren kan vara okunnig så när du frågade vad den innehöll så googlade säljaren på modell och tog första bästa specs.
Skulle du stämma.säljaren tror jag dock det skulle dömmas att "ingen vinner" (minns inte vad det heter) pga den kan påstå okunskap och du inte gjorde en tillräklig undersökning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov
En säljare ska vara medveten om den produkt de säljer och om de aktivt uppger felaktig specifikation oavsett om det är med illvilja eller okunskap så kommer man inte undan där. Vet man inte så uppger man att man inte vet, samma sak om man är osäker, om säljaren uppgett uppgifter utan att ha yrkat på att den är osäker om dessa stämmer så är den ansvarig för det som angetts. Särskilt när köparen i fråga specifikt efterfrågar en viss egenskap av datorn och får svaret att det stämmer att den har X men i verkligheten innehåller Y.

@Bildoor Jag skulle kontakta hans föräldrar om jag inte lyckas genom honom. Detta bör gå att lösa utan rättslig tvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Okej, men om det då skulle braka åt skogen och jag förlorar tvisten så klarar jag det iallafall ekonomiskt, bra att veta!

Kommer jag då också att måsta kontakta en advokat eller ska jag stå där i rättssalen själv och se förvirrad ut, krävs ett extraordinärt vokabulär eller kan man tala "fritt" når man står där?
Det är ju - som tidigare nämnt - så att jag aldrig vart i en rättslig tvist förut

Du måste inte kontakta en advokat egentligen, du kan tala hyfsat fritt i en rättssal då man har som utgångspunkt att rätten kan lagboken så du behöver inte stå där och rabbla paragrafer. Det du kommer göra i rätten är att berätta om händelsen så får rätten ta ställning till vem som har rätt. Det du kan göra dock är att vända dig till en jurist för en timmes rättslig rådgivning - det är en kostnad du kan få betalt för om du vinner ett förenklad tvistemål - om du känner dig mer trygg med det.

Permalänk
Medlem

Ha lite på fötterna, är det ord mot ord så är det lagmannen som till sist måste avgöra vem denne tror på.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant hur prissättningen såg ut.

På Hallå konsument skriver de: "Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det."

Om du fick starta den, du hade alltså tillgång till modellnummer på undersidan och även möjlighet att gå in i systemhanteraren, då borde du verkligen ha upptäckt det. Det hade tagit några sekunder.
Du undersökte ju om den hade windows 10, därmed borde du upptäckt att specsen var fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Jag är ju här för att jag är osäker, men tror du alltså således att detta skulle ha större inverkan än § 18, citerad ovan?
Annars kan man bäl referera till;
17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. där egenskaperna inte var de vi kom fram till...
Som kommentar på paragraf 17 står följande;

Fel föreligger även om säljaren inte hade kännedom om felet, det räcker med att felet är en avvikelse från avtalet. Om köparen godkänt en sämre kvalitet än normalt så är det inget fel på varan.

Utifrån detta så bör man kunna påstå att jag har stabilare argument än motparten, då säljaren ej hade kunskap om felet, men det ändå påverkat datorns prestanda. Men då detta bara är en kommentar är det inget jag kan ta gift på att det har någon åverkan.

§18 borde ha ha större inverkan det har du helt rätt i,
§17 antar jag att ni inte skrev ett avtal med specifikationerna på papper, men du menar att konversationen innan köpet skulle vara detsamma som ett avtal?

Skrivet av HC-8315:

Är de verklogen så lätt? Jag gjorde själv en sökning och kom då till komplett som första val och där får jag upp den Nitro 5 med i5an och MX150 grafikkort.

Skrivet av Bildoor:

Samma här faktiskt, första komplettlänken var den...
och det var i juni som datorn köpts, så priset lär ju inte ha ökat med 1000kr, om nu säljaren minns vad han betalat för den...

Det var första jag fick upp iaf, https://www.acer.com/ac/en/US/content/series/nitro5 , nr två var prisjakt osv. Så ok, lite olika beroende på "something reason by google". Men att gå till acers hemsida och söka är ju också ett rimligt alternativ.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Så du menar att köparen skulle ha krav på sig att ha en bättre kunskap om vad datorn innehåller än den faktiska ägaren av datorn? Det låter inte logiskt för fem öre. Även om köparen kanske skulle ha kollat speccen på plats, så borde samma krav kunna ställas på säljaren, att han faktiskt kollar upp vad det är han säljer innan han gör en annons.

Att skjuta över ansvaret på köparen i sådana här fall känns som ett perfekt upplägg för storskaligt lurendrejeri.

Jag menar att om man har särskilda krav på en vara man köper ska man kontrollera dem innan man betalar, för har du kraven borde du ha kunskapen att kontrollera att de är uppfyllda, vilket man inte kan förvänta sig när man köper av en privatperson (har bekanta och kollegor som fortfarande säger hårddisk när de menar dator), men jag anser också att säljare ska vara ärliga när de inte, eller om jag förslog att säljaren kollat på internet länka vart de hittat informationen, och alltid som säljare använda orden "jag tror" och "det borde vara".

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Säljaren kan dock hävda att han sålde rätt vara, men att du som köpare har bytt ut den mot en annan.
Fick du något form av kvitto av säljaren?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233