Privat laptopköp - fel info

Permalänk
Medlem

Har han gjort lagmässigt fel vid försäljningen? Troligen.

Har du gjort lagmässigt fel vid köpet? Kanske.

Är det värt besväret att göra en rättstvist av ett begagnat laptop-köp som gått snett? Troligen inte.

Släpp det hela, sälj den och köp det du vill ha, även om du kanske går minus någon tusenlapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@Molotov
En säljare ska vara medveten om den produkt de säljer och om de aktivt uppger felaktig specifikation oavsett om det är med illvilja eller okunskap så kommer man inte undan där. Vet man inte så uppger man att man inte vet, samma sak om man är osäker, om säljaren uppgett uppgifter utan att ha yrkat på att den är osäker om dessa stämmer så är den ansvarig för det som angetts. Särskilt när köparen i fråga specifikt efterfrågar en viss egenskap av datorn och får svaret att det stämmer att den har X men i verkligheten innehåller Y.

@Bildoor Jag skulle kontakta hans föräldrar om jag inte lyckas genom honom. Detta bör gå att lösa utan rättslig tvist.

Det stämmer det du säger men om man drar det rättsligt så är det inte säkert att man får rätt bara för att man har rätt.
Väldigt stor chans vid såna här ärenden att det inte döms till nån av parternas fördel, då har allt bara kostat onödigt med pengar och tid.
Jag tycker som du, detta bör lösas utan rättslig inblandning men alla är ju inte ärliga om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Alltså förenklat;
"Det spelar ingen roll om säljaren tror han har rätt ang. uppgifter om produkten, sålänge säljare ej specifikt uttryckt osäkerhet i frågan. " (rätta mig gärna om jag missförstått)

Är detta något man kan referera till i rättsliga fall, och hur fomulerar man sig isåfall?

Om man läser s 33-34 så står det att man ska tolka det som att säljaren har marknadsföringsansvar, varan ska ses som felaktig om den inte stämmer överens med det som hävdats

”I köplagens felregler bör därför anges att fel skall anses föreligga om varan inte överensstämmer med information om varan som köparen har erhållit före köpet.

Det sagda innebär att säljaren bör åläggas ett marknadsföringsansvar. När del gäller uppgifter som har lämnats av säljaren eller hans företrädare bör del innebära att varan skall anses felaktig, om den inte överensstäm­ mer med uppgifter om dess egenskaper eller användning som har lämnats
vid marknadsföringen av varan eller i övrigt före köpet” (s33)

”Vid en felbedömning som tar sikte på uppgifter som har lämnats av säljaren eller någon annan bör det emellertid inte ha någon betydelse om säljaren känt till eller bort känna till att uppgiften var felaktig. Lämnas ingen reservation för uppgifternas riktighet skall säljaren därför bära an­svaret för dessas innehåll även om han var i god tro.” (s34)

https://data.riksdagen.se/fil/E264D248-ED32-4C4B-8632-86248BC...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Det skulle vara intressant hur prissättningen såg ut.

På Hallå konsument skriver de: "Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det."

Om du fick starta den, du hade alltså tillgång till modellnummer på undersidan och även möjlighet att gå in i systemhanteraren, då borde du verkligen ha upptäckt det. Det hade tagit några sekunder.
Du undersökte ju om den hade windows 10, därmed borde du upptäckt att specsen var fel också.

Men för fasen.

"Jag tar kontakt med säljaren och frågar vilka delar som sitter i datorn, varpå jag får veta att det är en i5 7300HQ och ett gtx 1050ti."

Det du skriver är ovidkommande. Det rör sig inte om ett dolt fel. Ovan ger TS otvetydig rätt att häva köpet eftersom den påstådda specen helt enkelt inte matchar datorn. Det måste du ju fatta att undersökningsplikten inte betyder att säljaren kan säga vad fan hen vill och att köparen är tvungen att avgöra vilka påståenden om produkten som är falska eller sanna. Säljaren har påstått något rörande varan som är falskt och det spelar tekniskt sett ingen roll om det är pga okunskap eller bristande moral hos säljaren.

Hade det varit till TS fördel att undersöka datorn grundligare så han/hon slapp hamna i den här sitsen? ABSOLUT! Människor är tråkigt ofta en kombination av dumma, lata och rövhål. Det förringar dock inte säljarens ansvar att korrekt beskriva varan som är till försäljning.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att motpartnet kan ljuga om den inte gör ett påstående på heder och samvete och att bevisbördan för vad han sagt faller på den som stämmer.

Nu kan det vara så att ni båda håller med om sakfrågorna och/eller att du har chattlogg om vad som fanns.

Rätten kommer bara kunna gå på papper och trovärdighet i det i ni säger.
Står ord mot ord är det inte mycket att göra om inte ena parten har visat sig opålitlig genom att bli påkommen att rätt upp ljuga.

Ett hot om småmål och en beredskap för att genomföra det kan visserligen vara nog för att få säljaren att ge med sig.
Ju mer du specificerar desto trovärdigare blir du.
Om du säger att om du inte får svar inom 3 dagar kommer du skicka in ansökan om stämning till tingsrätten för småmål och skicka länk där han själv kan läsa vad det innebär finns där en trovärdig negativ konsekvens.

Många säger att de ska stämma men gör det inte i praktiken i Sverige.
Då kan folk bara ignorera dem iom att det sannolikt inte har några praktiska konsekvenser.

Var med på att det också tar tid och energi från din sida som hans sida och ha med det i beräkningen om det hela är värt det.

Mot företag kan hot om stämning om småmål i oklara frågor få dem att backa för att kostnaden och besväret kan överstiga deras andra intressen.
Rekommenderas inte mot parkeringsbolag då de är vana att hantera små tvister.
(Även om jag fick dem att ge med sig en gång då jag hade fått tillstånd av markägaren att parkera som del i en deal om flytt från en lägenhet som skulle rivas till en annan.)