Blandade frågor gällande nytt AMD system

Permalänk

Blandade frågor gällande nytt AMD system

Uppgraderade igår mitt system till nytt moderkort från ASUS, B450 TUF Plus Gaming, AMD Ryzen 5 2700X, samt nya minnen.
Helnöjd med system, dock har jag inte hunnit testa det så mycket. Återkommer med eventuella frågor gällande dessa.

Så till problemet. Efter uppstart så märkte vi att minnenas hastighet endast kördes i 2133Mhz, och inte 2666Mhz.
Vi har kollat i Bios, men då min kompis mest är van vid Intel bios så blev det genast mycket svårare.

Vi provade dock lite olika konfigurationer, men dock utan framgång. Minnena körs fortfarande bara i 2133Mhz.
Bios är uppdaterat med den senaste versionen från ASUS hemsida.

Hur löser jag detta?

Laddade även ner och installerade Ryzen Master, som jag förstår är någon slags kontrollpanel för CPU.

Körs processorn automatiskt på "rätt" inställning, eller måste man gå in och ändra något själv manuellt?

Kommer köra mycket streaming på Twitch med spel som PUBG, Doom Eternal, Wow samt ROE.

Tacksam för snabba tips & tack på förhand.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem

@badshroud: 2133 är standard hastigheten minnena körs i. Det gjorde mina minnen också på min ryzen dator. poängen är att minnena klarar att köras i 2666 mhz. Men du måste överklocka dom till den hastigheten i bios.

Permalänk
Medlem

Brukar vara så enkelt som att välja att aktivera DOCP eller XMP i UEFI/BIOS, ibland finns det olika profiler att välja på men välj den som minnena är specade till, i detta fallet förmodligen 2666

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

Brukar vara så enkelt som att välja att aktivera DOCP eller XMP i UEFI/BIOS, ibland finns det olika profiler att välja på men välj den som minnena är specade till, i detta fallet förmodligen 2666

Finns inget som heter XMP i mitt BIOS. Testade att aktivera DOCP och välja 2666Mhz.
Men vid omstart är minnena fortfarande kvar på 2133Mhz......

Kan jag ha fått fel sorts minnen?

Fler förslag?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kollar du minneshastigheten? Beroende på hur du kollar kan det vara så att du inte ser hastigheten minnet går i, utan hastigheten minnets "stock-hastighet" är.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hur kollar du minneshastigheten? Beroende på hur du kollar kan det vara så att du inte ser hastigheten minnet går i, utan hastigheten minnets "stock-hastighet" är.

Kollade "DRAM Status" i Bios. Där står det 2133Mhz.
Det står 2666Mhz som stock.hastighet på översikten.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Kollade "DRAM Status" i Bios. Där står det 2133Mhz.
Det står 2666Mhz som stock.hastighet på översikten.

Kolla med t.ex. CPU-Z så ser du vilken hastighet de faktiskt går i. Du ser hastigheten under Memory-fliken, i fältet "DRAM Frequency". Notera bara att CPU-Z visar den verkliga klockfrekvensen, d.v.s. hälften av den effektiva frekvensen (så 1333 MHz för DDR4-2666).

Permalänk
Medlem

Skicka gärna ett screenshot från din BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av perost:

Kolla med t.ex. CPU-Z så ser du vilken hastighet de faktiskt går i. Du ser hastigheten under Memory-fliken, i fältet "DRAM Frequency". Notera bara att CPU-Z visar den verkliga klockfrekvensen, d.v.s. hälften av den effektiva frekvensen (så 1333 MHz för DDR4-2666).

Här är screenshot från CPU-Z

Vad utläser du av det?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem

@badshroud:

Att minnena går i 2666MHz

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

@badshroud:

Att minnena går i 2666MHz

Ok, varför står det 2133Mhz i BIOS då?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badshroud:

Ok, varför står det 2133Mhz i BIOS då?

Det som står under "DRAM Status" visar mer vad minnena heter än hur de är konfigurerade, och troligtvis tar BIOS den informationen från SPD-profilen som brukar vara just 2133. Du kan ändå inte köra minnena i olika hastigheter, så det finns ingen mening i att visa hastigheten för varje minne separat på det viset. Den faktiska hastigheten som minnena körs i visas istället i sammanfattningen under Information.

Och CPU-Z säger som sagt att dina minnen körs i rätt hastighet, d.v.s. 1333 MHz eller DDR4-2666.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av badshroud:

Ok, varför står det 2133Mhz i BIOS då?

Ta gärna en skärmdump av BIOS. Enklaste sättet brukar vara mobilfoto (även om det i vissa BIOS numera går att ta skärmdumpar på en USB-sticka...)