Obegripliga tecken på dip i prestandan

Permalänk
Medlem

Obegripliga tecken på dip i prestandan

Splitterny maskin o allt funkade bra vid alla installationer. Hade hållit på ett tag under kvällen då jag plötsligt upplevde hur muspekaren hade svårt att hänga med. Pulser då den hänger sig vid förflyttning över skärmen. Hade inget som helst processorkrävande igång men öppnade förstås Aktivitetshanteraren för koll. Ingen process som tog massa CPU att finna. Är samma sak då jag nu skriver, pulser där texten inte flyter på som att tangenttrycken också processas i efterhand ibland.

Att man aldrig får vara riktigt glad är det lätt att utbrista då man satsat bra med pengar på en fet stationär dator och så börjar något strula redan första arbetskvällen. Under alla mina år vid datorn har detta beteende endast uppträtt då någon process tagit över en massa CPU så jag har aldrig varit med om liknande.

Har autodidakt erfarenhet men detta begriper jag inte och hoppas någon gör det. Allt är splitter nytt och allt har fungerat helt felfritt hela dagen. Har inte gjort något avvikande sista timmarna, bara surfat lite, streamat lite och skrivit. Har förstås startat om utan framgång.

Faller ihop i sängen nu. Hoppas på någon clue då jag loggar in imorgon.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Känner igen beteendet men kommer inte ihåg om jag gjorde något mer än väntade ut det... Gissningar: W10 uppdateringar -> hög belastning på C:\ ...

Kolla med sysinternals och processsor explorer. https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/sysin... om något arbetar i bakgrunden om det inte löser sig med uppdatering av OS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Känner igen beteendet men kommer inte ihåg om jag gjorde något mer än väntade ut det... Gissningar: W10 uppdateringar -> hög belastning på C:\ ...

Kolla med sysinternals och processsor explorer. https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/sysin... om något arbetar i bakgrunden om det inte löser sig med uppdatering av OS..

Kan nog ha varit så. Allt verkar normalt igen. Bara SÅ skönt

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

HJÄÄÄÄLP! Va f-n ÄR detta??!?!!

Allt var dessvärre inte frid och fröjd. Inga tecken på flera dagar men idag....

Har nu suttit vid datorn ett par timmar och så började det igen.

Ungefär VARANNAN sekund blir det stopp i gensvar från muspekare och i videoklipp som är igång (utom ljudet som streamar normalt). För att ge den tydliga bilden så kan jag dra pekaren över skärmen men varannan sekund kommet ett kort stopp innan den reagerar igen. Är ett filmklipp igång stannar bilden med samma intervall (dock märks inget på filmljudet som streamar utan avbrott). Texten verkar dock flyta på då man skriver men f.f.a. allt gör den ryckiga muspekaren det till en plåga.

Har gjort tre omstarter och ramlar rakt in i samma beteende.

Ingen överdriven processoranvändning att spåra och virusprogrammet laddar inte och denna gång KAN det inte vara Windowsuppdateringar i bakgrunden under så långt tid och har ju heller aldrig upplevt något liknande vid gamla datorn.

Nästan en vecka felfri drift sedan förra inlägget och trodde det var tillfälligt. Idag känns det permanent, åtminstone de sista två tre timmarna.

Det är outhärdigt och jag har ingen aning om var jag ska felsöka. Helt ny maskin. Händer oavsett om program är igång eller inte. Måste få det åtgärdat och är tacksam för relevanta teorier.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

HJÄÄÄÄLP! Va f-n ÄR detta??!?!!

Allt var dessvärre inte frid och fröjd. Inga tecken på flera dagar men idag....

Har nu suttit vid datorn ett par timmar och så började det igen.

Ungefär VARANNAN sekund blir det stopp i gensvar från muspekare och i videoklipp som är igång (utom ljudet som streamar normalt). För att ge den tydliga bilden så kan jag dra pekaren över skärmen men varannan sekund kommet ett kort stopp innan den reagerar igen. Är ett filmklipp igång stannar bilden med samma intervall (dock märks inget på filmljudet som streamar utan avbrott). Texten verkar dock flyta på då man skriver men f.f.a. allt gör den ryckiga muspekaren det till en plåga.

Har gjort tre omstarter och ramlar rakt in i samma beteende.

Ingen överdriven processoranvändning att spåra och virusprogrammet laddar inte och denna gång KAN det inte vara Windowsuppdateringar i bakgrunden under så långt tid och har ju heller aldrig upplevt något liknande vid gamla datorn.

Nästan en vecka felfri drift sedan förra inlägget och trodde det var tillfälligt. Idag känns det permanent, åtminstone de sista två tre timmarna.

Det är outhärdigt och jag har ingen aning om var jag ska felsöka. Helt ny maskin. Händer oavsett om program är igång eller inte. Måste få det åtgärdat och är tacksam för relevanta teorier.

Vad har du för grejer i datorn? Specifikt grafikkort tänker jag.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Kan nog vara hårddisken om det nu så att du inte använder en ssd

Permalänk
Medlem

Svara båda sista frågorna:

Nytt grafikkort Radeon RX 580.

SSD 250Gb Systemdisk (samt SSD 500Gb lagring).

Uppfattar just nu en märklig skillnad, men ibland kan det ju också ge antydningar.

Streamar just nu live från Viasat. Om jag inte rör musen kommer små stopp regelbundet. Om jag samtidigt rör muspekaren stoppar både pekaren och streamen med samma korta intervall. Finns alltså något samband då stoppen i videon är mindre täta (ca 5 ggr) om jag inte rör musen. ALLTSÅ muspekaren stopp synkar med videoklippets (exakt) OM jag rör musen.

Tillägg: Grejor i datorn förutom det nämnda är en vanlig hårddisk på 4 TB. Intel Core i5-8600K 3.60 GHz och USB-ansluten hårddisk och ljudkort.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Svara båda sista frågorna:

Nytt grafikkort Radeon RX 580.

SSD 250Gb Systemdisk (samt SSD 500Gb lagring).

Uppfattar just nu en märklig skillnad, men ibland kan det ju också ge antydningar.

Streamar just nu live från Viasat. Om jag inte rör musen kommer små stopp regelbundet. Om jag samtidigt rör muspekaren stoppar både pekaren och streamen med samma korta intervall. Finns alltså något samband då stoppen i videon är mindre täta (ca 5 ggr) om jag inte rör musen. ALLTSÅ muspekaren stopp synkar med videoklippets (exakt) OM jag rör musen.

Vad för grafikkort bytte du ifrån?
Och gjorde du en ren installation av grafikkorts drivrutinerna? (glöm det missade "splitter ny dator" i första posten)

Är allting uppdaterat inklusive moderkortets bios ?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatWeed:

Vad för grafikkort bytte du ifrån?
Och gjorde du en ren installation av grafikkorts drivrutinerna ?

Jag har inte Bytt, har dragit igång en splitter ny dator så grejorna som sitter i år de som monterades på min beställning (lät Inet göra det för att spara egen tid). Grafikkortet var installerat då jag fick datorn.

Tillägg:

Moderkortet har Intel UHD Graphics 630 men det är Radeonkortet alla skärmar är anslutna till.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Jag har inte Bytt, har dragit igång en splitter ny dator så grejorna som sitter i år de som monterades på min beställning (lät Inet göra det för att spara egen tid). Grafikkortet var installerat då jag fick datorn.

Jo missade det i första posten så editerade mitt inlägg när du svarade

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Hum.... prova att dra ur och byta plats på USB-enheterna som är ikopplade. Prova att byta sataport och eventuellt sata-kabel om du har någon över? Det känns som long shots men det är enklare att prova sånt än att installera om windows. Händer samma sak om USB-disken inte är ikopplad? Använder du interna ljudkortet nånting? Inga störningar där? Funderar om det kan vara något jordningsfel för ljudet till frontpanelen eller nåt i den stilen? Jag skulle nog testa att dra ur frontpanelens kontakt för ljud på moderkortet.

Jag kanske är helt ute och cyklar men brukar försöka allt jag kan komma på när man har diffusa skumma fel. Om inte annat så har du ju garanti hos inet. Nyttja den om du inte orkar hålla på själv.

Jag vet att min USB-hårddisk ballar ur om jag försöker driva den i frontpanelens USB-ingång utan extra strömförsörjning. Den lixom pulserar i starter och omstarter. Tänker att det kanske är något sådant fel som i sin tur krockar med usb-drivrutinerna?

Du kan ju testa att ta ur och sätta i ram-modulerna igen. Att de skulle sitta glappt borde inte ge den där typen av fel, men man vet ju aldrig...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum.... prova att dra ur och byta plats på USB-enheterna som är ikopplade. Prova att byta sataport och eventuellt sata-kabel om du har någon över? Det känns som long shots men det är enklare att prova sånt än att installera om windows. Händer samma sak om USB-disken inte är ikopplad? Använder du interna ljudkortet nånting? Inga störningar där? Funderar om det kan vara något jordningsfel för ljudet till frontpanelen eller nåt i den stilen? Jag skulle nog testa att dra ur frontpanelens kontakt för ljud på moderkortet.

Jag kanske är helt ute och cyklar men brukar försöka allt jag kan komma på när man har diffus skumma fel. Om inte annat så har du ju garanti hos inet. Nyttja den om du inte orkar hålla på själv.

Jag vet att min USB-hårddisk ballar ur om jag försöker driva den i frontpanelens USB-ingång utan extra strömförsörjning. Den lixom pulserar i starter och omstarter. Tänker att det kanske är något sådant fel som i sin tur krockar med usb-drivrutinerna?

Använder endast externt ljud. USB-anslutet är hårddisken och ljudkortet men ljudkortet fanns inte här då 'felet' uppstod första gången. Då hade jag bara fått igång systemet och installerat lite program. Allt är nytt och fräscht.

OCH märk väl att det uppträdde då en kväll men inte sedan dess förrän nu. Datorn har alltså gått alldeles utmärkt ca en och en halv vecka där emellan.

Uppfattar en ny liten 'skillnad'. Drar jag BARA muspekaren kommer de täta stoppen hela tiden, gör jag det då filmklippet är igång synkar stoppen med filmen, rör jag inte musen kommer glesare stopp (dock stopp) i den rörliga videon (ljudet påverkas inte alls) OCH det sista jag uppfattar - om jag tar tag i ett fönster och rör det runt på skärmen kommer det glesare stopp, ungefär som hur filmen uppför sig då musen är stilla.

Notera i alla fall att detta fel inte uppträtt förutom en kväll i början av innehavet och så idag. Alltså inte ett permanenterat fel såvide det nu inte fortsätter fr.o.m. nu. Sista utvägen är ju om det är något hårdvarufel och Inet får byta ut men det undviker jag förstås i det längsta då jag nu äntligen efter en vecka har installerat och överfört allt som jag vill ha det. Även om det blir sist utvägen vore detförstås bra att kunna göra något av en diagnos.

Yrar på nu men det är varmt stressig och jag måste lämna för futtliteter som att laga mat etc.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DanMicke:

Sista utvägen är ju om det är något hårdvarufel och Inet får byta ut men det undviker jag förstås i det längsta då jag nu äntligen efter en vecka har installerat och överfört allt som jag vill ha det. Även om det blir sist utvägen vore detförstås bra att kunna göra något av en diagnos.

Bara en liten sidokommentar. Om du har något annan lagring (med mer ledigt utrymme än du använder av dina 750 GB) skulle du ju isåfall kunna klona diskarna till den (med t ex Clonezilla Live), skicka in datorn, och sedan återställa när du får tillbaka grejerna, så slipper du allt strul med att ställa in osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ska nu tillföra en ny upplevelse. Är det inte en oehörd tillfällighet får jag ett litet samband, även om jag inte riktigt förstår hur hårdvaran kan reagera som den gör. Är ingen 'hårdvarokille' på djupet men användare sedan tidigt 90-tal så man har ju hanterat en del hårdvara, fast som sagt funktionerna bakom är dunklare.

Har tre skärmar anslutna till grafikkortet:

Arbetsskärmen, en HP ZR30w ansluten med DisplayPort i båda ändar
Slavskärmen, en enklare Philips ansluten med DVI i båda ändar och
Panasonic Plasma-TV'n i rummet intill ansluten med HDMI i båda ändar

Kort kan sägas att jag tidigare aldrig använt DisplayPort-anslutningar. Vill minnas att de förr ansågs något kassa. Blev dock övertalad av någon kunnig att de idag är ett bättre alternativ än DVI.

Nu tog jag ett break efter allt skrivande ovan och drog ut min Viaplay-stream till Plasma-TVn och förväntade mig förstås störas av de små 'halt i bilden'. Så fort jag flyttat ut i andra rummet var det plötsligt inga avbrott i bilden. Muspekaren gick också normalt på den skärmen. Satt en stund förvånad och gick in för att berätta. Då fungerar plötsligt allt normalt här också.

Det obegripliga sambandet här är ju att enda skillnaden från tidigare var att ingen aktivitet mer än tomt skrivbord hände på den HDMI-anslutna Plasma-TVn då alla stoppen uppträdde. Sedan förde jag över aktivitet till Plasma-skärmen och DET gjorde att allt började funka normalt.

Så för mig, som inte ser allt djup i tekniken, är det som systemets sensor för var muspekaren befinner sig skickar en signal då den går in i en ny skärm. Och DEN signalen återställer något. Vad?

Finns det anledning att undvika DisplayPorten? Dessvärre har inte kortet mer än den DVI som nu går till slavskärmen. I övrigt en ledig HDMI till.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Ja här blev det sannerligen tyst. Men för att få till något relevant i denna fråga och därmed bidra till en knowledge base för de som evetuellt i framtiden råkar ut för något liknande kan jag nu konstatera det direkta sambandet.

Är så udda att jag ursäktar mig själv som bara upplevde ett så obegripligt datorbeteende att diskussioner om ominstallation kom på tal. Men har nu testat och fått verifierat att min slutsats stämmer.

Det ligger, som många gissat, i grafikkortets rutiner. Har dock inget att göra med de anslutningar jag spekulerade i efter att ha konstaterat att jag kunde 'förlösa' hur muspekaren betedde sig genom att navigera till den tredje HDMI-anslutna plasmaskärmen.

Vet dock inte om HDMI har relevans, eller det specifika grafikkortet eller den specifika plasma-TV'n, men så här är det:

Om man som jag har tre skärmar, varav en är TV'n i rummet intill, sitter man kanske och jobbar vid datorn och glömmer att TV'n står på. Plötsligt börjar muspekaren uppträda som beskrivits ovan, med stopp i rörelsen varann sekund. Exakt detta hände igår kväll och tänkte då se om min första tes, att flytta något till tredjeskärmen, skulle hjälpa. Upptäckte då att TV'n gått i standby-läge p.g.a. sin egen time out.

Av någon anledning är det DET som påverkar muspekarens performance. Så snart jag slog på TV'n igen började muspekaren röra sig normalt. Så det har med grafikkortet att göra och avkänningen mot skärm på HDMI-porten.

Är väl relativt ensam om att få till just dessa förutsättningar, men den som i framtiden ev. upplever något liknande bör testa detta.

Case closed.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail