Nvidia drar ner prestandan med 416.34/416.16

Permalänk
Medlem

Nvidia drar ner prestandan med 416.34/416.16

Kanske ingen nyhet för de flesta jag har länge sagt till mina polare och dem jag snackar med på discord med om att Nvidia kommer dra ner prestandan på alla kort som inte är RTX 2000 serien och det hände .

https://www.youtube.com/watch?v=mFSLro_OXLQ&feature=share&fbc...

Ska själv avinstallera 416.16 och tanka ner 399 igen Själv tycker jag det är helt absurt jag har köpt Nvidia grafikkort sen 2008 och uppgraderat 4 gånger sen dess men kommer aldrig köpa det igen blir nog vega 64 . Men va anser ni om detta är det okej? Vill gärna veta om folk accepterar ett företag som Nvidia .

Tänkte diskutera detta på discord istället med er men jag antar att man inte får länka videos där

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Vilken jävla poll... "ehh ja det är okej att dom medvetet sänker prestandan ehhh..". En liknande poll hade väl varit "Är det okej att ICA säljer sur mjölk?"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9ngovl/driver_41634_...

Citat:

Verdict:

System stability has been good all around. I've got another crash-to-desktop while testing The Division, but it seems that this is pretty common under Pascal architecture cards and Dx12 since it got released a couple of years ago and under all driver branches.

The rest of my usual test games ran fine: Wildlands, FarCry4, FarCry5, XCOM2, EVE: Online, Dauntless, Terraria, World of Tanks Blitz, Batman Arkham Knight, BattleTech, the Mass Effect trilogy, Monster Hunter: World and Middle Earth: Shadow of Mordor (short testing game sessions).

Performance wise, this driver is stable. No significant gains or losses compared to 416.16, except maybe the couple of FPS up on FC5, which is always welcome.

Some people are claiming some flickering issues on different scenarios, (and even the patch notes acknowledge them on FC5), but I've not yet found this bug myself.

Also, for those playing Monster Hunter:World like myself, I've not noticed any difference before and after the driver update.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

1 källa i form av en youtube video som inte säger så himla mycket? Avvaktar nog lite i så fall innan jag blir förbannad på Nvidia för något som kanske inte ens stämmer. Bland relaterade videos till den du länkade fanns den här: https://www.youtube.com/watch?v=quDAQCFYVzw kan vara värd att kolla på också.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från 39x serien till 416 häromdagen, fick bättre prestanda i de flesta spel och identisk i övriga jag kör... Så inget jag är drabbad av i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilken jävla poll... "ehh ja det är okej att dom medvetet sänker prestandan ehhh..". En liknande poll hade väl varit "Är det okej att ICA säljer sur mjölk?"

Någon har ju röstat ja. Måste vara någon som trollar. Jag har inte läst bakgrunden till detta påstående men om det stämmer så låter det som ett kortsiktigt tänk till att tjäna mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Linus har tagit upp detta tidigare, angående om Nvidia medvetet skulle sänka prestandan för äldre kort
https://youtu.be/GBkGu4Wd7vg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Folk satt ju redan med geforce 2 om inte tidigare och körde äldre drivrutiner för det gav någon fps extra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt något. Däremot efter en biosuppdatering fick jag upp minnena i 3200 mhz nu med en ny XMP-profil som inte fanns där tidigare. Blev lite gratis prestanda trots allt

Den förra drivrutinen däremot var buggig som faen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilken jävla poll... "ehh ja det är okej att dom medvetet sänker prestandan ehhh..". En liknande poll hade väl varit "Är det okej att ICA säljer sur mjölk?"

Finns fanboys som försvarar Nvidia vad dem än gör och 7 har redan röstat på att det är okej .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Finns fanboys som försvarar Nvidia vad dem än gör och 7 har redan röstat på att det är okej .

3. Hade inte jag varit så snabb på att trycka avstå röst så skulle jag också tryckt på "Ja" såhär i efterhand och då hade det varit 4, så vi kan säga 4.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Någon har ju röstat ja. Måste vara någon som trollar. Jag har inte läst bakgrunden till detta påstående men om det stämmer så låter det som ett kortsiktigt tänk till att tjäna mer pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kortsiktigt är det inte dessutom har Nvidia gjort detta länge med varje serie det är därför AMD kort åldras mycket bättre . I sweclockers test kan vi se där billiga R9 290X presterar klart bättre än dyra GTX 780Ti 5 år senare . Det är för Nvidia medvetet drar ner prestandan (Är själv ägare av GTX 780Ti och använder den nu)

Hade inte varit förvånad om Vega 64 presterar bättre än RTX 2080 eller RTX 2080Ti när Nvidia cripplar ner prestandan på RTX 2000serien när RTX 3000 serien kommer i framtiden det återstår att se

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag tror på detta scenariot:

En vanlig onsdag hos Nvidia.

Du Göran...
- Ja?
Om jag optimerar detta för 2080 så blir det lite sämre för 1080... är det ok?
- Hur mycket sämre?
Hmm.. några få fps ca.
- Ja men det är helt okey. Vi måste koncentrera oss på vår nya serie. Hojta till om det blir för stort gapp. Då får vi hitta på något ljug för att blidka fåre.. eh.. dom med äldre kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte okej rent hypotetiskt.

Men väck mig när det händer.

Finns så mycket att vara arg på Nvidia för att man inte behöver hitta på grejer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Kortsiktigt är det inte dessutom har Nvidia gjort detta länge med varje serie det är därför AMD kort åldras mycket bättre . I sweclockers test kan vi se där billiga R9 290X presterar klart bättre än dyra GTX 780Ti 5 år senare . Det är för Nvidia medvetet drar ner prestandan (Är själv ägare av GTX 780Ti och använder den nu)

Tar gärna källa på sista i din paragraf. Finns ju inte ens någon logik i det du skriver. Hur kan du dra slutsatsen att Nvidia sänker prestandan på sina kort för att AMDs kort ökar i prestanda med åren? Du tror helt enkelt inte det är så att AMD är duktiga på att supporta sina äldre kort med bra drivrutiner medan Nvidia inte gör speciellt mycket för deras äldre kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

3. Hade inte jag varit så snabb på att trycka avstå röst så skulle jag också tryckt på "Ja" såhär i efterhand och då hade det varit 4, så vi kan säga 4.

Får jag fråga varför du tycker att det är okey att de sänker prestanda på äldre kort?
Att de optimerar mindre för äldre kort är en sak men att de sänker prestandan för äldre kort med nya drivrutiner är en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Tar gärna källa på sista i din paragraf. Finns ju inte ens någon logik i det du skriver. Hur kan du dra slutsatsen att Nvidia sänker prestandan på sina kort för att AMDs kort ökar i prestanda med åren? Du tror helt enkelt inte det är så att AMD är duktiga på att supporta sina äldre kort med bra drivrutiner medan Nvidia inte gör speciellt mycket för deras äldre kort?

Eller att AMD inte kan optimera sina kort på samma sätt vid släpp, AMD har en historia av dålig optimering för DX11 som genomsyrar hela sortimentet... Nvidia har en historia av bättre optimering vid släpp.

AMD är dessutom fasansfulla på att supporta sina 'äldre' kort i vissa instanser, något jag tyvärr fått erfara...
Jag har personligen för övrigt inte märkt någon systematisk försämring av mina Nvidiakort genom åren, inte heller vid hopp mellan äldre/nyare drivare för att testa. Snarare tvärt om, ökad prestanda överlag. Ett par drivarsläpp har sumpat prestandan eller fungerat rätt udda dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Får jag fråga varför du tycker att det är okey att de sänker prestanda på äldre kort?
Att de optimerar mindre för äldre kort är en sak men att de sänker prestandan för äldre kort med nya drivrutiner är en annan.

Det tycker jag inte och dom som röstat ja tycker det förmodligen inte heller.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De som röstat ja är förmodligen inte "trollröstning." Förmodligen för rubrikens.

Kan du verkligen visa att de drar ner prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Eller att AMD inte kan optimera sina kort på samma sätt vid släpp, AMD har en historia av dålig optimering för DX11 som genomsyrar hela sortimentet... Nvidia har en historia av bättre optimering vid släpp.

Javisst kan det vara så som du säger att AMD är dåliga på drivers vid släpp. Har jag inte kunskap om det är så eller inte. Vet bara att jag haft både HD5770 och HD7970 innan jag köpte mitt nuvarande GTX 770 och båda korten från AMD fungerade bra för mig från dag 1 fram tills de dog.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är på tiden att Nvidia visar var skåpet ska stå och börjar med en abonnemangsservice på drivers där man även kan välja olika prestandanivåer, typ 499 kr/månad för en grunddriver och så att par premiumdrivernivåer där man ökar priset med 100kr/månad för de som vill ha dem.
Jag är antifanboy så jag röstade att det är ok för de som gillar att stödja företag med tveksamma affärsmetoder får skylla sig själva och stå sitt kast, personligen så väljer jag bort Nvidia utan att för den delen vara särskilt "för" AMD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att nyare spel presterar sämre på Nvidias äldre grafikkort pga. att Nvidia slutat optimera för dem är en sak (vilket jag ändå tycker är dåligt), eller att nyare spel helt enkelt använder tekniker som är mycket bättre på nyare arkitekturer, men att påstå att Nvidia medvetet skulle lägga resurser på att få sina äldre kort att prestera sämre är ju vansinnigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Javisst kan det vara så som du säger att AMD är dåliga på drivers vid släpp. Har jag inte kunskap om det är så eller inte. Vet bara att jag haft både HD5770 och HD7970 innan jag köpte mitt nuvarande GTX 770 och båda korten från AMD fungerade bra för mig från dag 1 fram tills de dog.

Jo, tyvärr hade alla inte lika stor tur. För tre år sedan cirka kapade AMD av alla pre-GCN från all framtida support och stöd. Vi pratar alltså om kort som i vissa fall släpptes i mitten av 2013, och såldes under 2014 och även 2015 i vissa fall, som fick allt framtida drivarstöd fimpat 2015. Ägde 2015 en laptop och en stationär tillverkade 2013 och sålda 2014 vars integrerade kort slutade stödjas 2015.

Även Highend-kort som HD6970, som var det snabbaste AMD sålde från släppet dec 2010 tills början av 2012 fick stryka med... Därför mitt HD6970, två och ett halvt år efter införskaffning av förra ägaren, ett år i min ägo inte uppdateras längre. Det agerar dörrstop i verkstaden. Det är tidsmässigt som att säga upp stödet för GTX9xx serien i mitten av nästa år, fem år efter släpp åldersmässigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Javisst kan det vara så som du säger att AMD är dåliga på drivers vid släpp. Har jag inte kunskap om det är så eller inte. Vet bara att jag haft både HD5770 och HD7970 innan jag köpte mitt nuvarande GTX 770 och båda korten från AMD fungerade bra för mig från dag 1 fram tills de dog.

Att dina AMD GPUer dog efter ett par år låter som ett betydligt allvarligare problem än att Nvidia stryper prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jo, tyvärr hade alla inte lika stor tur.

Hade ingen koll på detta faktiskt, det låter ju helt förjävligt och riktigt tråkigt för konsumenter som köper begagnat eller som inte byter så ofta.

Skrivet av ramlösa:

Att dina AMD GPUer dog efter ett par år låter som ett betydligt allvarligare problem än att Nvidia stryper prestandan?

Ursäkta kanske missuppfattar ditt inlägg men jag tror inte att Nvidia medvetet stryper prestanda. Vad gäller mina GPUer så tror jag mest att det var 2 måndagsexemplar. Har hjälpt flera andra bygga datorer med AMD GPUer (bland annat ett HD7970 och ett R9 280X o jag inte missminner mig) som lever ett gott liv än idag.

Kan tänka mig en annan faktor som jag inte haft kontroll över som också kan ha bidragit till deras tidiga död så var nog mest otur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

De som röstat ja är förmodligen inte "trollröstning." Förmodligen för rubrikens.

Kan du verkligen visa att de drar ner prestanda?

Du har uppenbarligen inte kollat på videon jag länka

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Tar gärna källa på sista i din paragraf. Finns ju inte ens någon logik i det du skriver. Hur kan du dra slutsatsen att Nvidia sänker prestandan på sina kort för att AMDs kort ökar i prestanda med åren? Du tror helt enkelt inte det är så att AMD är duktiga på att supporta sina äldre kort med bra drivrutiner medan Nvidia inte gör speciellt mycket för deras äldre kort?

Du har beviset rätt framför dig och frågar om en källa? Vem har inte logik egentligen?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv

Använd Ockhams rakkniv innan man ställer allvarliga anklagelser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Förenklat är det att den enklaste förklaringen är den troligaste, ha en socka försvunnit ur tvätten så kan en alien från venus vara den skyldiga eller så kan man fundera på om den ej kom med från första början och sockan kanske ligger under sängen.

I Nvidas fall så är Geforce ett väldigt knepig produkt från första början, de häver nu drivers stup i kvarten som ska förbättra det ena spelet och det andra. Det känns ej seriöst att en grafiktillverkare ska jobba på det sättet, de ska förbättra sin produkt, sedan får programtillverkare göra optimeringarna. Tänkt om Microsoft gjorde samma sak och släppte nya uppdateringar för spel hela tiden, folk hade flytt från operativsystemet direkt.
Så jag vill påstå att drivern är ett kladdeverk där de självklart väljer att prioritera de grafikkort som idag säljs, detta kan få att äldre kort presterar knappt märkbart sämre.
*edit*
Problemet med en massa fullösningar är förutom att de blir mindre bra, är det blir hopplöst för andra programtillverkare. En kunds program börjar få grafikbuggar för att grafikkortstillverkaren valde att ändra sin driver för att passa ett program, detta istället för raka motsatsen. Nvida gör mer det riktiga arbetssättet med deras Quadro-drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Hade ingen koll på detta faktiskt, det låter ju helt förjävligt och riktigt tråkigt för konsumenter som köper begagnat eller som inte byter så ofta.

Ursäkta kanske missuppfattar ditt inlägg men jag tror inte att Nvidia medvetet stryper prestanda. Vad gäller mina GPUer så tror jag mest att det var 2 måndagsexemplar. Har hjälpt flera andra bygga datorer med AMD GPUer (bland annat ett HD7970 och ett R9 280X o jag inte missminner mig) som lever ett gott liv än idag.

Kan tänka mig en annan faktor som jag inte haft kontroll över som också kan ha bidragit till deras tidiga död så var nog mest otur.

Var mer ett skämt, lol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lexius:

Du har beviset rätt framför dig och frågar om en källa? Vem har inte logik egentligen?

Menar du videon du länkade?

Den visar prestanda med två olika Nvidia-drivrutiner i några spel. En drivrutin är lite långsammare.

Det är inte samma sak som ett bevis att Nvidia medvetet sänker prestanda i spel med nya drivrutiner.

Kolla över lite längre tid istället...