Din bästa LAN-historia och goda tips inför DHW18?

Permalänk
Avstängd

När jag och en polare släpade över alla prylar och köpt en massa snack och läsk för att köra age of empires 2 över lan med max karta och efter 16 timmar när det inte funnits ett träd på hela kartan på flera timmar och helt galet många strider senare så vann jag och kunde varit vem som helst när båda haft många up and downs

Körde massa lan back in the days när man spelade massa olika typer av spel men är minnet som när starkast för det var så lång och jämn fight och vi körde 16h rakt av för det kunde balla ur om man pausade och tror vi körde över blixtsnabb nollmodem kabel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Var en hel del lan i början av 2000-talet! Minns bland annat mitt allra första lan då vi var cirka 10 polare som lira ett drös med spel bland annat Jedi Knight 2? Tror jag de va, något star wars spel iaf! Vi var iaf inte så erfarna på cracka spel o sånt så för att kunna lira fick vi bränna ut en skiva till varje person (en kille hade originalet tror jag).

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

var längesedan. har nog inte varit på ett "riktigt" lan sen dess. var i hyreshus där man hade en gemensam lokal man kunde hyra. åkte buss dit med min PC i en resväska. vi var väll en 10-15 pers och var där i ca en vecka.
var runt år 2000 så jag lånade en tjockskärm av en som blev skjutsad av föräldrar dit.

var riktigt roligt, sena kvällar med roliga spel. vi sov inte speciellt mycket

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Första sommarlovet i gymnasiet. 17 spelnördiga grabbar, 10-12 Xbox och Halo 2 rullande konstant under 24h, men en paus kl 03 på natten för att gå ut och spela fotboll och gasa med moppen! Användarnamnen bestod av "Fiskbullen", "Oprah Winfrey", Ica Supermarket", "Din mamma" m.fl. och spelsätten som spelades var utöver "Big Team Slayer" och "Big Team CTF" även klassiker som "Brb pissar" och "QRABBA".

Några höjdpunkter var;
- Efter 4-5h och otaliga matcher var det en av icke-halo-nördarna som utbrast "YES, JAG FICK EN KILL!!!". Gapskatt följde.
- "Jaså <Casgar>, du fick BARA 43 assists ser jag..." efter att ha kört otaliga varv med en Warhog runt motståndarbasen på Coagulation.
- I en match av QRABBA (Juggernaught med camo, 400% overshield och 400% speed, random vapen vid spawn) spawnar jag i toppen av liften på Lockout varpå jag direkt ser en Juggernaught flyga rakt över skärmen jagad av 8-10 pers som skjuter frenetiskt med alla tänkbara färgglada vapen!

Hade ont i pekfingret 2 dagar efteråt, men det var det värt!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Bodde ju nära Dreamhack i Borlänge så ja har gått dit med datorn. Bar datorn med armarna hela vägen sen gick jag hem och hämtade skärm/tillbehör. Skönt att kunna gå hem och sova i lägenheten istället för att trängas i någon sovsal.

Bästa minnet är nog däremot ett mindre lan som låg bort mot Kvarnsveden(fortfarande Borlänge, innan DH). Att äntligen få spela mot dom man kände med en låg ping istället för 140-180 ms med ID softwares skridskorsimulator Quake. Det var det tuffaste Lanet jag varit på med, jobbade på Mc Donlands under dagarna och skyndade mig till lanet efteråt. Sov inte på tre dygn, tredje dygnet däckade man på tre stolar (utan dynor) som man gjort om till en provisorisk säng.

Permalänk
Medlem

Dreamhack, 2000 i Kupolen - Borlänge

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hjälpsam

Nyår 1999 tror jag det var, ett gäng polare hemma hos mig, datorer, en kraschad hårddisk som sedan lät som en maracas, grogg, nyårsskål och sedan Unreal Tournament Morpheus instagibb.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Varit på nått stort LAN men gillade nog bäst krypinet som våran förening hade. Var väl plats för 5-10 personer och hade ofta kul där med lite större tillställningar ibland där vi lånade matsalen på stället. Diablo och Quake var grejer det.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Vi hade mycket roliga garagelan. Peaken var när bf och bf vietnam lanserades. Stolarna tog slut så de sista deltagarna fick sitta på däcktravar
Även några kalsonglan när man var många i små rum. Those days

Överklockade våra prescott p4or och ställde ut datorburkarna utanför fönstret vid -20 för optimal kylning. Det gick inte så bra så länge tyvärr

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Fick låna en lokal av ett företag och satte upp LAN.Hade gratis kaffe och läsk då företaget gillade att vi var där på helgerna då dom hade haft mycket inbrott tidigare.Det försvann när vi nördar hängde där från fredag kväll till söndag kväll.Företaget såg oss som väktare,även om vi hade förmodligen inte hört ett skvatt med hörlurarna på skallen med hög volym hahaha
Inget internet utan vi skickade ut en lista dagarna innan till deltagarna vad för spel som skulle spelas och vilken version.
Spelade MOHAA,Soldier of Fortune och BF1942.Växte snabbt med över 50 lirare och 10mbit switchen fick uppgraderas tiill 100mbiit och vi la en peng tillsammans för denna dyra switch

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Örebro 1993

Mitt största dataparty var 1993 när Örebro hade en stort Dataparty. Vi åkte ett gäng med våra Amigor och hade kul som bara den.
Kompisen programmerade en disk som han satte i datorerna vilket kopierade en fil till RAD: och sedan när ägaren kom och rörde musen (tror det var den där bilden "touch me" i filmen) så började datorn låta och det kom upp en rolig bild och text. Tack vare RAD: så kom det tillbaka när de gjorde mjukvarureset.

Sedan var man rätt ofta på Berzan i linköping, de hade roliga partyn.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

2012 DHW jag och tre andra satt på gigabit platserna och byggde en råfet hylla

Permalänk

De bästa minnena är nog de många gånger när jag och 15-20 kamrater hyrde den lokala fritidsgården över en helg/höstlov eller dylikt.
CS, WC3 Tower Defense (och en drös med andra mods) och diverse klassiska RTS gick nog hårdast, och blev någon dödad/utslagen alltför tidigt under en match fanns det till och med en 2/1 -lina att surfa runt på

Upplägget var perfekt då det fanns nätverksswitchar att låna på plats, samt bord, stolar, flera kylskåp & frysar till läsken och fryspizzorna. Det låg även en bra bit ifrån närmsta hus så att våra pubertala avgrundsvrål inte störde någon ^^

Största nostalgitrippen får jag när tankarna förs till när den där första Billy's-förpackningen öppnades och "I hear you mon" från WC3's Shadow Hunter ljöd i lurarna. :')

Visa signatur

Asus ROG STRIX B450-F || Ryzen 3700X med Noctua NH-D15 || Gigabyte WF OC RTX 2060 Rev 2.0 || Corsair Vengeance 16GB @3200MHz || Corsair CX650M || Samsung 860 EVO 500GB || Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Typ ett halvår innan Diablo 2 släpptes så sa jag på ett LAN: "Det enda som kan stoppa mig från att spela Diablo 2 dygnen runt när det släpps vore ett stort fett åskväder!"

Jag och min stora käft... jag är känd som den evige jinxaren av en anledning!

Diablo 2 släpps och samma vänner är på LAN hemma hos mig. Då inträffar det värsta åskvädret som uppmätts på 70 år. Jag skojar inte när jag säger att det var en blixt i himlen ungefär varannan sekund i ca 2 timmar. Det var som en kulspruta av blixtrar! Helt absurt och overkligt och har aldrig varit med om något liknande igen!

När åskvädret lagt sig och vi går tillbaka till datorerna så märker jag att jag missat att dra ur mitt gamla uppringningsmoden från telejacket och datorn... tack och lov gick inget sönder! Ja, detta var ett par år innan jag fick mitt första bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Lääääääänge sen. Tror det var ett Remedy-party. Och om det är det "bästa" vettefan, ett av de värsta iaf.
En ~13-årig kille gick i sömnen, med kalsongerna nere vid knäna samt morgonstånd.

Varför gjorde du det?! Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har inte varit på ett lan direkt, på min tid hette det demoparty eller copyparty.
-93 tror jag det var var jag på ett party i Uppsala (minns inte vad det hette) med folk från hela världen, dock mest svenskar.
Var bara för Atari
Många trevliga minnen från de 3 dagarna.

Det va den bästa tiden. Man kopierade disketter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ett av mina starkaste minnen är, kan det ha varit Birdie 11-12 kanske, när strömmen per sektion inte kan ha varit riktigt dimensionerad för antalet datorer som anslöts. Vilket innebar att strömmen gick i sektioner, varpå folk flyttade runt till nya sektioner vilket självklart ledde till att strömmen gick där. Det pågick en bra stund under den första dagen innan det stabiliserades.

Det kan ha varit samma Birdie när hela scene marscherade in till gamesektionen skanderades "Alla vi som hatar gamers klappar nu" när NIP var där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Varför gjorde du det?! Haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför gjorde jag vad? Jag var inte den som gick naken.

Permalänk
Medlem

Inte varit på något storlan men en kompis bodde själv rätt tidigt och vi var alltid 4-6st och fiber hade killen har jag för mig blev en del cola/jolt och Gorbys på den tiden...sen behövde man ju fan en pirra för att bära datorn, vi alla hade 21" CRT...vägde mer än vad en 65-75" LCD tv gör idag

Permalänk
Avstängd

När jag gick hem...

Permalänk
Medlem

Bästa minne är det inte, men något som aldrig glöms är en starcraftmatch, vi körde med att man inte fick anfalla första halvtimmen eller om det t o m var timmen för att kunna ha rejäla slag sen.
Efter två timmars spel, precis när sista striden var på gång, dör datorerna för hälften av oss.

Samtidigt som vrålen börjar tittar en snubbe upp från under bordet:
”Jag ska hem nu, tar min grendosa”.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

År 2000. LAN i en lokal långt ute i bygden. Min bror skjutsade oss i en liten Toyota från -87. Han hade precis tagit körkort. Riktig vinter. Meterhöga snövallar. Becksvart Norrlandskväll. Snöstorm. Noll sikt. I kassettbandspelaren soundtracket till Quake på högsta volym. Tillsammans med hypen inför LAN:et var det en skräckblandad förtjusning och stämning.

Var på en del lokala små-LAN senare delen av nittiotalet/tidigt 2000-tal, när folk fortfarande inte hade vettiga uppkopplingar (minns vårat första "bredband" via kabel-TV hade en limit på typ 300MB i veckan eller något liknande tragiskt.) Tidigare spelades mycket Quake, fjantades runt i diverse moddar typ Quake Rally och Air Quake, samt en del Red Alert, senare var det mest Quake 3, Diablo 2, Starcraft, Aliens vs Predator och CS när det fortfarande var en mod.

Typiskt LAN var start på fredagkvällen, där man inte gick och lade sig alls den natten. Lagom till lördag kväll, när man tagit sig förbi den värsta tröttheten, var man inne i den härliga twilight-zonen där man knappt hade något medvetande eller uppfattning om externa händelser, utan spelade på nästintill ren instinkt i någon slags stream of consciousness likt tunnelsekvensen från 2001. På söndag när alla var helt slut och ingen längre brydde sig att det tog nätverksresurser samlade man på sig så mycket "material" från diverse delade mappar som möjligt innan det var dags att packa ihop (otillåtet att diskutera kanske men känns som det vid det här laget borde vara preskriberat. )

Temalåt:

Permalänk
Medlem

Det blir en lång radda, men i princip hemma-LAN generellt med 7 pers i kalsonger som fick påminna varandra att vara tysta för att farsan sov i rummet bredvid.
Och DH innan 10+ mbit/s blev standard i hemmen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Mitt största dataparty var 1993 när Örebro hade en stort Dataparty. Vi åkte ett gäng med våra Amigor och hade kul som bara den.
Kompisen programmerade en disk som han satte i datorerna vilket kopierade en fil till RAD: och sedan när ägaren kom och rörde musen (tror det var den där bilden "touch me" i filmen) så började datorn låta och det kom upp en rolig bild och text. Tack vare RAD: så kom det tillbaka när de gjorde mjukvarureset.
https://www.youtube.com/watch?v=r9X3K2dRMdM

Sedan var man rätt ofta på Berzan i linköping, de hade roliga partyn.

Berzan partyn kommer man ihåg där fick man hjälpa till och dra el bland annat då en kompis var med i styrelsen på data sektionen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Berzan partyn kommer man ihåg där fick man hjälpa till och dra el bland annat då en kompis var med i styrelsen på data sektionen.

Elen kunde säkert vara problem på den tiden också, men dagens datorer drar ju lite mer än en liten Amiga.

Man åkte dit, satte upp datorn. Och sedan började man låna disketter från alla andra. En del var populära och hade skaffat det senaste, då blev det en samling omkring den personen. Fanns ju lite tävlingar, men mest kopiering. Diskettstationerna gick varma hela tiden. Man satt i gäng och snackade och umgicks. Riktigt trevligt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Elen kunde säkert vara problem på den tiden också, men dagens datorer drar ju lite mer än en liten Amiga.

Man åkte dit, satte upp datorn. Och sedan började man låna disketter från alla andra. En del var populära och hade skaffat det senaste, då blev det en samling omkring den personen. Fanns ju lite tävlingar, men mest kopiering. Diskettstationerna gick varma hela tiden. Man satt i gäng och snackade och umgicks. Riktigt trevligt.

Jo jag vet speciellt som en annan hade det mesta på HDD på min Amiga-1200 och dom var inte billiga och stora på den tiden så många som skulle ha saker då jag hade en vän som drev en 0-days BBS på den tiden så fick man tag i allt om man ville.

Men det är tider man minns

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

När alla kompisar på ett LAN gick med på att spela ett par close quarter matcher i Unreal Tournament och hur alla lyste med glädje efteråt. Detta efter att alla suttit sura som citroner av 3 vs 3 matcher i CS 1.6 som var grymt tråkiga men ändå obligatorisk för ett LAN enligt alla man träffat. "Ett LAN är inte ett LAN utan CS" som det var sagt på den tiden.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Varför gjorde jag vad? Jag var inte den som gick naken.

Eller??? 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jo jag vet speciellt som en annan hade det mesta på HDD på min Amiga-1200 och dom var inte billiga och stora på den tiden så många som skulle ha saker då jag hade en vän som drev en 0-days BBS på den tiden så fick man tag i allt om man ville.

Men det är tider man minns

Hårddiskar hade inte många råd med. Och de var inte så pålitliga heller. På den tiden (1993) hade jag ingen HDD alls. Men senare hade jag en som gick sönder av att åka bil från ett LAN. Dåtidens HDD var man tvungen att "parkera" innan flytt, för att hoppas på att den fungerade sedan. Jag hade BBS på Amigan sedan och drev i många år. Två telefonnr, NTPRO-mjukvara, två "V-Everything" modem, Programmerade även tillägg till NTPRO i C, hjälpte även de som hade NTPRO med att optimera koden lite. Det var tider det!. (kommer visst bort från ämnet här).

När man besökt Dreamhack så tycker jag att det verkar som att folk som går på dagens LAN ändå umgås lite nu med, inte bara sitter vid sin egen dator hela tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

3. Offline-LAN med polarna i ett lokalt församlingshem. Alla hade högtalare med sig och spelade Rollergirl - Superstar ashögt och inte alls i synk. Spelade i övrigt primärt Unreal Tournament.

Fan var vi på samma LAN eller? Vi var på församlingshem också, fast nog slutspurten av vår era typ 2002 kanske.
För vi spelade också Rollergirl - Superstar en jävla massa i dålig synk, innan det Blondie - Maria (vet inte varför) och alla försökte synka genom att räkna ner högt och skrika "NU!", problemet var ju att alla satt utspridda genom en tvåvåningsvilla. Själv satt man i köket, någon huserade ovanpå en osb-skiva på badkaret... det var inte vackert men det var kul!

Länge leve koaxialkablar och Duke Nukem