Nvidia drar ner prestandan med 416.34/416.16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Du har beviset rätt framför dig och frågar om en källa? Vem har inte logik egentligen?

Källor bör ifrågasättas, jag personligen märker då ingen försämring i de test jag kört i ett par av de nämnda titlarna.
Så vad det än är, så påverkar det inte min spelrigg i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

*Jag kör ett 1080 med 416.34 (brukar alltid installera de senaste drivrutinerna) och jag har inte märkt någon skillnad alls, varken bättre / sämre. Iofs så har jag inte märkt någon skillnad alls på någon av Nvidias drivers de senaste året eller så.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

En video på internet sa det så det är sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Click bait video så det sjunger om det, att folk går på sånt där är ju sorgligt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

En video på internet sa det så det är sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är väldigt teknisk svårt att göra internetvideos nu för tiden. Och lyckas man med det, ja då är man så duktig så allt man påstår går att lita på.

Nå inom den mesta mjukvaran är fokus på nya produkter, det är inget unik för drivers till just grafikkort. Det finns några undantag, men vi pratar inte om konsumenthårdvaror, utan mer tekniska hårdvaror där kund kanske betalar mer för drivern än vad en "exklusiv dator här på forumet kostar".

Det är ju självklart att mer bloatware i en driver för funktioner som inte används av n hårdvara inte är till godo, man kan svära över detta, men alternativet hade varit att nvida hade struntat i att uppdatera sina drivers till deras äldre grafikkort och jag vet inte om det hade varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Källor bör ifrågasättas, jag personligen märker då ingen försämring i de test jag kört i ett par av de nämnda titlarna.
Så vad det än är, så påverkar det inte min spelrigg i alla fall.

Sant om du orkar testa att installera båda drivrutinerna och kör o se prestandaskillnaden

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Använd Ockhams rakkniv innan man ställer allvarliga anklagelser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Förenklat är det att den enklaste förklaringen är den troligaste, ha en socka försvunnit ur tvätten så kan en alien från venus vara den skyldiga eller så kan man fundera på om den ej kom med från första början och sockan kanske ligger under sängen.

I Nvidas fall så är Geforce ett väldigt knepig produkt från första början, de häver nu drivers stup i kvarten som ska förbättra det ena spelet och det andra. Det känns ej seriöst att en grafiktillverkare ska jobba på det sättet, de ska förbättra sin produkt, sedan får programtillverkare göra optimeringarna. Tänkt om Microsoft gjorde samma sak och släppte nya uppdateringar för spel hela tiden, folk hade flytt från operativsystemet direkt.
Så jag vill påstå att drivern är ett kladdeverk där de självklart väljer att prioritera de grafikkort som idag säljs, detta kan få att äldre kort presterar knappt märkbart sämre.
*edit*
Problemet med en massa fullösningar är förutom att de blir mindre bra, är det blir hopplöst för andra programtillverkare. En kunds program börjar få grafikbuggar för att grafikkortstillverkaren valde att ändra sin driver för att passa ett program, detta istället för raka motsatsen. Nvida gör mer det riktiga arbetssättet med deras Quadro-drivers.

Ja det är ju egentligen lite skrämmande att det ens går att påverka prestandan via drivers, den borde ju vara klar när en produkt släpps och inte innehålla miljontals buggar som verkar vara kutym idag, man ska helt enkelt varken behöva eller kunna släppa "optimerade" drivrutiner, stödjer man ett visst grafikramverk så gör man det fullt ut från produktens första sekund på marknaden och då finns det helt enkelt inget kvar att ändra på mer än möjligen nån mindre buggfix men att släppa drivrutiner bara för att det kommer nya spel tyder bara på extremt usel kontroll att man verkligen ha funktionerna på plats från början, det är helt enkelt bara dålig marknadsföring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Elektron:
Foliehatten på.
Nu ska jag försvara skräpet dessvärre.
En klassiker är att man inte vill betala kostnaden att utveckla drivrutiner för redan sålda kort.
Så de nya korten får optimeringar mm. Samtidigt som man gör bugfixar för de gamla men bara fixar problem inte lägger så mycket tid på att optimera.

Nya drv för att nya spel ska funka ja...
Men ibland gäller trotts alt "If it ain't broke, don't fix it" fortfarande. Trots säkerhets problem. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.