Nvidia drar ner prestandan med 416.34/416.16

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Lexius:

Du har beviset rätt framför dig och frågar om en källa? Vem har inte logik egentligen?

Källor bör ifrågasättas, jag personligen märker då ingen försämring i de test jag kört i ett par av de nämnda titlarna.
Så vad det än är, så påverkar det inte min spelrigg i alla fall.

Datorskrälle: Asus Sabertooth X58, Intel Xeon X5650 Hexacore HT @ 4.4Ghz, 36 GB Hyper X DDR3, 2x EVGA GTX 1070 FTW, 2x Samsung 850 Pro SSD + Samsung 860 EVO, 3x HGST 7200RPM 3TB, Corsair HX520.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scandinavium
Registrerad
Sep 2002

*Jag kör ett 1080 med 416.34 (brukar alltid installera de senaste drivrutinerna) och jag har inte märkt någon skillnad alls, varken bättre / sämre. Iofs så har jag inte märkt någon skillnad alls på någon av Nvidias drivers de senaste året eller så.

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

En video på internet sa det så det är sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm, Täby.
Registrerad
Jan 2015

Click bait video så det sjunger om det, att folk går på sånt där är ju sorgligt.

• Meshify Mini C • Corsair RM750x • STRIX 1080 Ti • Strix Z370-G Gaming (Wi-Fi AC) • i7-8700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill Ripjaws 3200MHz CL14 2x16GB • Samsung 850 EVO 500GB • Intel 730 480GB • Creative Sound BlasterX AE-5 • Win 10 home • AOC Agon AG271QG@165hz 1440p G-sync • Samsung UE48HU7505 4K • Samsung HW-H750 • Sony MDR XB950BT AntLion ModMic V4 • Logitech G502 • Corsair Gaming K70 LUX RGB MX Red •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av talonmas:

En video på internet sa det så det är sant!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är väldigt teknisk svårt att göra internetvideos nu för tiden. Och lyckas man med det, ja då är man så duktig så allt man påstår går att lita på.

Nå inom den mesta mjukvaran är fokus på nya produkter, det är inget unik för drivers till just grafikkort. Det finns några undantag, men vi pratar inte om konsumenthårdvaror, utan mer tekniska hårdvaror där kund kanske betalar mer för drivern än vad en "exklusiv dator här på forumet kostar".

Det är ju självklart att mer bloatware i en driver för funktioner som inte används av n hårdvara inte är till godo, man kan svära över detta, men alternativet hade varit att nvida hade struntat i att uppdatera sina drivers till deras äldre grafikkort och jag vet inte om det hade varit bättre.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av roxkz:

Källor bör ifrågasättas, jag personligen märker då ingen försämring i de test jag kört i ett par av de nämnda titlarna.
Så vad det än är, så påverkar det inte min spelrigg i alla fall.

Sant om du orkar testa att installera båda drivrutinerna och kör o se prestandaskillnaden

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P/One plus 5T har även 2TB extern hårdisk

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Johan86c:

Använd Ockhams rakkniv innan man ställer allvarliga anklagelser:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Förenklat är det att den enklaste förklaringen är den troligaste, ha en socka försvunnit ur tvätten så kan en alien från venus vara den skyldiga eller så kan man fundera på om den ej kom med från första början och sockan kanske ligger under sängen.

I Nvidas fall så är Geforce ett väldigt knepig produkt från första början, de häver nu drivers stup i kvarten som ska förbättra det ena spelet och det andra. Det känns ej seriöst att en grafiktillverkare ska jobba på det sättet, de ska förbättra sin produkt, sedan får programtillverkare göra optimeringarna. Tänkt om Microsoft gjorde samma sak och släppte nya uppdateringar för spel hela tiden, folk hade flytt från operativsystemet direkt.
Så jag vill påstå att drivern är ett kladdeverk där de självklart väljer att prioritera de grafikkort som idag säljs, detta kan få att äldre kort presterar knappt märkbart sämre.
*edit*
Problemet med en massa fullösningar är förutom att de blir mindre bra, är det blir hopplöst för andra programtillverkare. En kunds program börjar få grafikbuggar för att grafikkortstillverkaren valde att ändra sin driver för att passa ett program, detta istället för raka motsatsen. Nvida gör mer det riktiga arbetssättet med deras Quadro-drivers.

Ja det är ju egentligen lite skrämmande att det ens går att påverka prestandan via drivers, den borde ju vara klar när en produkt släpps och inte innehålla miljontals buggar som verkar vara kutym idag, man ska helt enkelt varken behöva eller kunna släppa "optimerade" drivrutiner, stödjer man ett visst grafikramverk så gör man det fullt ut från produktens första sekund på marknaden och då finns det helt enkelt inget kvar att ändra på mer än möjligen nån mindre buggfix men att släppa drivrutiner bara för att det kommer nya spel tyder bara på extremt usel kontroll att man verkligen ha funktionerna på plats från början, det är helt enkelt bara dålig marknadsföring.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

@Jimemy:
Foliehatten på.
Nu ska jag försvara skräpet dessvärre.
En klassiker är att man inte vill betala kostnaden att utveckla drivrutiner för redan sålda kort.
Så de nya korten får optimeringar mm. Samtidigt som man gör bugfixar för de gamla men bara fixar problem inte lägger så mycket tid på att optimera.

Nya drv för att nya spel ska funka ja...
Men ibland gäller trotts alt "If it ain't broke, don't fix it" fortfarande. Trots säkerhets problem. =(

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 HDD: 4st MLC 1st TLC and 2st HDD for random: FD-PSU-TS2B-800W. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb