Permalänk
Medlem

Sälja trädator

Tjenis!

Tänkte sälja/bli av med en gammal dator innehållandes:
Asus P8Z77-V
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart
FSP 650-80EGN 650W 80+ Gold
Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0

Dock tror jag moderkortet/nätagget är paj, den startar ej. Är den värd nån liten krona eller ska jag bara slänga skiten?

Permalänk
Medlem

Jag hade haft svårt att sälja saker jag inte visste fungerade, men det är ju upp till dig.

Har själv funderat på att hitta en 3770k för att uppgradera en av mina burkar som har 3570, så om de funkar kan åtminstone CPU och RAM vara värda att försöka få sålda.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror definitivt den där datorn kan vara värd besväret att sälja i delar. Överklockningsbara moderkort i den generationen kan vara svåra att få tag på, och bättre processor i den socketen finns inte, men du bör först säkerställa vad som funkar och vad som inte gör det.

Har du någon annan nätdel du kan testa med? Testat utan grafikkort?

Permalänk
Medlem

Har du ingen bekant du kan låna nätagg och moderkort av då för att testa? Känns ju inte så bra att sälja grejer som kanske inte fungerar.

Permalänk
Medlem

I alla fall vad gäller priset: förutsatt att det är bara 1 av nätagget och moderkortet som inte fungerar tror jag att du kan få ca 1800 sek. Jag hade ett liknande system, dock med alla komponenter fungerande och fick grejerna sålt för det priset här på marknaden. Iofs det var utan grafikkort och chassi. Men det kanske är något du kan jämföra med när du säljer grejerna på marknaden. Eller vet du vad, jag tror du ligger närmare 2500 till 3000 sek.

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, men vad menas med "trädator" i rubriken?
Är lådan byggt i trä? Eller är "trädator" nån slags slang för en död dator? Eller en felskrivning?
Aldrig hört uttrycket förut

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag hade haft svårt att sälja saker jag inte visste fungerade, men det är ju upp till dig.

Har själv funderat på att hitta en 3770k för att uppgradera en av mina burkar som har 3570, så om de funkar kan åtminstone CPU och RAM vara värda att försöka få sålda.

Hade alltså inte tänkt dölja att den är trasig utan skriva det i annonsen då såklart! Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara nyfiken, men vad menas med "trädator" i rubriken?
Är lådan byggt i trä? Eller är "trädator" nån slags slang för en död dator? Eller en felskrivning?
Aldrig hört uttrycket förut

Haha, är nog inte så brett uttryck, menar gammal (dålig) dator! I detta fall trädator för den inte fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

I alla fall vad gäller priset: förutsatt att det är bara 1 av nätagget och moderkortet som inte fungerar tror jag att du kan få ca 1800 sek. Jag hade ett liknande system, dock med alla komponenter fungerande och fick grejerna sålt för det priset här på marknaden. Iofs det var utan grafikkort och chassi. Men det kanske är något du kan jämföra med när du säljer grejerna på marknaden. Eller vet du vad, jag tror du ligger närmare 2500 till 3000 sek.

Tack för svar! Får försöka felsöka vad det kan vara då. Inte sugen på att byta moderkort och testa, är inte så händig 🙈 Men får plocka upp den och kika. Kommer inte ihåg riktigt om den startade alls eller hur den betedde sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chordy:

Hade alltså inte tänkt dölja att den är trasig utan skriva det i annonsen då såklart! Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår det, men hade ändå undvikit att sälja saker jag inte visste huruvida de fungerade eller inte då det kan bli så tråkiga diskussioner och situationer efter försäljningen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår det, men hade ändå undvikit att sälja saker jag inte visste huruvida de fungerade eller inte då det kan bli så tråkiga diskussioner och situationer efter försäljningen.

Sant, förstår din poäng! Ska försöka felsöka. Om du har koll, vet du om det går att se på något sett om det är processor, moderkort eller psu som klappat ihop? Har ingen hårddisk i den just nu, behövs det för att felsöka? Antar att om PSUn är paj borde allt vara dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade i enlighet med §9*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar grejja med det så är de la bara att slänga upp den på marknaden för en 2000:- iallafall, sen får ju den som köper den felsöka då och evt byta nätagg/mobo etc.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om du inte orkar grejja med det så är de la bara att slänga upp den på marknaden för en 2000:- iallafall, sen får ju den som köper den felsöka då och evt byta nätagg/mobo etc.

2000:- för en potentiellt defekt 3770? Det låter rejält i överkant..

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om du inte orkar grejja med det så är de la bara att slänga upp den på marknaden för en 2000:- iallafall, sen får ju den som köper den felsöka då och evt byta nätagg/mobo etc.

Skrivet av Yorg:

2000:- för en potentiellt defekt 3770? Det låter rejält i överkant..

Har ju ej extra moderkort/processor i rätt socket som jag kan prova med. Men ska prova och starta den och se vad som händer, om man kan lyckas se vad som är knas utan extra hårdvara. Annars funderar jag att lämna in den på Inet och be de felsöka för 500:-. Då vet jag i alla fall vad som är fel och kan kanske sälja den för 2k om det inte är 3770 som är paj. Låter det vettigt?