Permalänk

Köpråd dator + HTC Vive VR

Hej,

Nu är det dags att köpa HTC Vive VR.

Då jag har min gamingdator ca 30m (och på en annan våning) till där jag vill ha VR, så känner jag att för att få slippa bära en relativt tung dator upp och ner samt dra sladdar med förstärkare, så vill jag köpa en dator dedikerad till VR och steam i spelrumet, så min fråga är följande:

Vilken dator bör jag köpa för att få ett flyt i VR och spelupplevelsen utan att behöva lägga mer än nödvändigt.

Tacksam för hjälp i detta dilemma.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? Tror du måste vara beredd på ca 15 k iaf.

Permalänk

Kör med Ryzen 5 2600 och ett gtx 1080 i htpc för vr fungerar fint till de spel jag kört hade ett 1060 6gb tidigare i den datorn och det gick men blev problem när man skulle köra lite uppskalning på Grafiken. Kan vara smidigt att hitta ett grafikkort med 2 hdmi. Har haft lite problem med displayport kablar till min vive.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag tror det blir ett Vive pro.

Kan du länka till någon bra dator på inet som skulle funka. Jag vill även använda min lg-tv som skärm när jag kör VR så jag slipper ha en skärm till, så jag behöver väl koppla in tv +vr , med HDMI?

Skulle denna funka?

https://www.inet.se/produkt/1511004/taurus-experienced-gtx-10...

Permalänk
Medlem

Så snabbt grafikkort du kan få tag i, skulle jag säga.

Mitt 980ti (~GTX1070) är ganska precis att det fungerar okej med min Oculus. Men det märks att jag ligger på gränsen och jag behöver ganska ofta dra ned inställningarna i spelen för att få det optimalt.
Jag hade inte gått under ett GTX 1080ti för VR spel idag, speciellt inte med en Vive pro

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@hypermode: 15 funkar nog, men jag vill inte bygga själv

Permalänk

någon mer som har en åsikt, tycker detta är väldigt lurigt- Jag vill ju inte lägga för mycket på en dator, jag endast kommer köra VR på, men samtidigt så skall det ju flyta på så jag inte behöver byta komponenter inom kort. Jag vill även använda tv som monitor när jag kör vr, samt att de som väntar på sin tur kan se vad den som spelar gör, då måste väl grafikkortet ha 2 HDMI eller?

Skulle denna maskin fungera?

https://www.webhallen.com/se/product/289383-Webhallen-Config-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

GTX1060 funkar men är nog bättre att gå för en vanlig Vive om du inte väljer bättre.

Permalänk
Skrivet av Surreal1978:

@eurodance: 15 funkar nog, men jag vill inte bygga själv

Du kan ju plocka ihop lite delar på inet och betala så bygger de ihop åt dig. Satsa på minst 1080/vega 64/2070 om du ska köra vive pro. Två hdmi rekommenderar jag. Vanliga vive har dock displayport (kanske även pro?) också men har haft problem mer än en gång med det så kör hdmi nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Finns det någon vänlig själ som kan sätta ihop en dator till mig, som fyller följande kriterier (från inet, då kan de montera ihop den till mig).

1, Datorn skall endast användas till VR PRO
2, Jag vill kunna använda min LG smart tv som skärm + specc på den som lirar VR
3, så liten och tyst som möjligt
4, Skall leva upp till att få ett utmärkt flyt till Vive pro VR (bra ram och grafikkort)
5, Behöver OS
6, budget gärna så billigt som möjligt utan att tumma på ovan

Stort tack till den som tar sig tiden

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort såhär, men lyckades inte få till det billigare än 16,9 k. Du betalar så klart ett aningens premium för både litet och tyst. Här har jag valt kvalitetsgrejer: mITX och bra nätagg, M.2 SSD, etc. Vad gäller grafikkortet så har man vid den här budgeten inte så mycket val annat än 1070 Ti då nästa steg är typ 3 k över det priset. Såhär är mitt förslag, sorry att det är dyrare men som sagt kvalitetsgrejer, litet och tyst. Valde Asus 1070 Ti Turbo då det har en blower-style-fläkt vilket jag tror blir bäst i ett mITX-chassi.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11890960/

Permalänk
Medlem

Förvisso om du har lite is i magen kan du vänta å se vad det blir av RTX 2070. Okänt leveransdatum etc etc just nu.