Permalänk
Medlem

Hemnätverk för en Dummy

När det kommer till att hantera 'nätverk' får jag ofta strul. Trots min relativt stora datorvana. Brukar kunna lösa saker intuitivt utifrån logik men med 'nätverk' uppstår ofta begreppsförvirring och obegripligheter. Microsofts supporttexter hjälper inte, så nu känner jag mig bara lagom korkad.

Chansar på att någon här ska kunna ge mig en klar o tydlig anvisning anpassad till min situation istället för att mixtra med inställningar jag inte riktigt har koll på. Är faktiskt inte så mycket jag begär av mitt nätverk och lösningen borde vara självklar. Ska försöka vara specifik o tydlig och försöka ge info om allt jag tror har relevans. Behövs tilläggsinfo ska jag genast komplettera med det. Nåväl:

Har köpt en ny stationär och har nu konfigurerat tre datorer i hemmet. Alla tre med Win10 som OS. En 4:e har Linux men används bara för att köra ett spel, så för att göra det enkelt håller vi oss till de tre med samma OS.

De datorer som ingår kallar jag:

KONTORET -
Den helt nya stationära arbetsdatorn och den enda ansluten via KABEL till skrivare, fibernät och router.
SOVRUMMET -
Min gamla stationära arbetsdator som nu ska streama gonattfilmer i sovrummet. Har USB Trådlöst nätverkskort.
LAPTOP -
Som sagt. Inbyggt trådlöst nätverkskort.

Routern är en ASUS RT-AC66U_B1.

Samtliga datorer uppfattas av Routern enligt bifogad skärmdump. Nätverket fungerar utmärkt för 'Internetåtkomst' på alla datorerna. Är huvudsaken men mitt nätverk blir mer perfekt om jag kan kopiera filer mellan datorerna och nå den skrivare som är kabelansluten med KONTORET.

Utforskaren > Nätverk (med alla datorerna påslagna) -

Finns EN gemensam nämnare och det är att RT-AC66U_B1 (Routern) listas under 'Nätverksinfrastruktur' för samtliga.

Endast KONTORET (med kabel mot routern) anger sig själv under 'Dator', övriga har tomt där.

'Medieenheter' listas på ett märkligt sätt. Egentligen inget användbart för mig men vill nämna en ologisk listning. Det finns två representationer som båda refererar till LAPTOP, samt till de två användarkonton som TIDIGARE fanns på den datorn. Trots att ett av de kontona inte finns längre listas alltså en 'Medienhet' till det. Har det ingen betydelse glömmer vi det.

Om allt ändå varit HELT logiskt. Det var nämligen så att LAPTOP dök upp under 'Dator' på KONTORET igår och jag kunde också gå in i dess filsystem och hämta filer. Så jag uppfattade att delningen fungerade, men att någon inställning för SOVRUMMET behövde justeras. Idag har den dock försvunnit av någon för mig fullkomligt ologisk anledning. Det borde ju inte vara så men försöker bortse från det just nu. Läget är alltså att jag inte når någon av de andra datorerna för att flytta filer i mitt nätverk.

Så HUR i hela världen ska jag nu få samtliga påslagna datorer att dyka upp under 'Nätverk > Dator'.

Finner det bättre att fråga detta utomordentliga forum istället för att mickla med att ändra på saker jag känner mig högst osäker på. Skulle vara så befriande att få det hela att funka som jag vill.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

När det kommer till att hantera 'nätverk' får jag ofta strul. Trots min relativt stora datorvana. Brukar kunna lösa saker intuitivt utifrån logik men med 'nätverk' uppstår ofta begreppsförvirring och obegripligheter. Microsofts supporttexter hjälper inte, så nu känner jag mig bara lagom korkad.

Chansar på att någon här ska kunna ge mig en klar o tydlig anvisning anpassad till min situation istället för att mixtra med inställningar jag inte riktigt har koll på. Är faktiskt inte så mycket jag begär av mitt nätverk och lösningen borde vara självklar. Ska försöka vara specifik o tydlig och försöka ge info om allt jag tror har relevans. Behövs tilläggsinfo ska jag genast komplettera med det. Nåväl:

Har köpt en ny stationär och har nu konfigurerat tre datorer i hemmet. Alla tre med Win10 som OS. En 4:e har Linux men används bara för att köra ett spel, så för att göra det enkelt håller vi oss till de tre med samma OS.

De datorer som ingår kallar jag:

KONTORET -
Den helt nya stationära arbetsdatorn och den enda ansluten via KABEL till skrivare, fibernät och router.
SOVRUMMET -
Min gamla stationära arbetsdator som nu ska streama gonattfilmer i sovrummet. Har USB Trådlöst nätverkskort.
LAPTOP -
Som sagt. Inbyggt trådlöst nätverkskort.

Routern är en ASUS RT-AC66U_B1.

Samtliga datorer uppfattas av Routern enligt bifogad skärmdump. Nätverket fungerar utmärkt för 'Internetåtkomst' på alla datorerna. Är huvudsaken men mitt nätverk blir mer perfekt om jag kan kopiera filer mellan datorerna och nå den skrivare som är kabelansluten med KONTORET.

Utforskaren > Nätverk (med alla datorerna påslagna) -

Finns EN gemensam nämnare och det är att RT-AC66U_B1 (Routern) listas under 'Nätverksinfrastruktur' för samtliga.

Endast KONTORET (med kabel mot routern) anger sig själv under 'Dator', övriga har tomt där.

'Medieenheter' listas på ett märkligt sätt. Egentligen inget användbart för mig men vill nämna en ologisk listning. Det finns två representationer som båda refererar till LAPTOP, samt till de två användarkonton som TIDIGARE fanns på den datorn. Trots att ett av de kontona inte finns längre listas alltså en 'Medienhet' till det. Har det ingen betydelse glömmer vi det.

Om allt ändå varit HELT logiskt. Det var nämligen så att LAPTOP dök upp under 'Dator' på KONTORET igår och jag kunde också gå in i dess filsystem och hämta filer. Så jag uppfattade att delningen fungerade, men att någon inställning för SOVRUMMET behövde justeras. Idag har den dock försvunnit av någon för mig fullkomligt ologisk anledning. Det borde ju inte vara så men försöker bortse från det just nu. Läget är alltså att jag inte når någon av de andra datorerna för att flytta filer i mitt nätverk.

Så HUR i hela världen ska jag nu få samtliga påslagna datorer att dyka upp under 'Nätverk > Dator'.

Finner det bättre att fråga detta utomordentliga forum istället för att mickla med att ändra på saker jag känner mig högst osäker på. Skulle vara så befriande att få det hela att funka som jag vill.http://www.imatri.se/dropbox/temp/asus1.jpg

Alla datorer är i samma Workgroup, och har delning aktiverat?

Edit: Asus raden är för Routern utgår jag ifrån? Det IP't ser något lite off ut, men jag kan ha fel. Är inte kutym att gateway ligger på högsta eller lägsta IP adressen i spannet? Borde inte den ligga på 192.168.1.1 typ? Har du ändrat något bland inställningar i routern innan du postade här?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Alla datorer är i samma Workgroup, och har delning aktiverat?

Edit: Asus raden är för Routern utgår jag ifrån? Det IP't ser något lite off ut, men jag kan ha fel. Är inte kutym att gateway ligger på högsta eller lägsta IP adressen i spannet? Borde inte den ligga på 192.168.1.1 typ? Har du ändrat något bland inställningar i routern innan du postade här?

ASUS-raden jag. Trodde den representerade den dator som är ansluten med kabel till routern. Är det inte det så finns i så fall inte den kabelanslutna datorn med under 'Klienter'

Gateway och IP-nummer har jag för lite koll på för att ha gjort ändringar för. Däremot var ju den dator som nu definieras SOVRUMMET tidigare ansluten till samma router och var då min huvuddator (KONTORET). Nämner det om det spelar roll men jag har INTE ändrat något alls i routern. Antar att tilldelningen gått på automatik. Men allt funkar ju bra vad gäller internetåtkomst så endast om detta skulle ha betydelse för att dela är det relevant.

Och nu får jag väl googla med om 'Workgroup' och se om det går att skapa något i den vägen. En gång i tiden fick jag till en 'Hemgrupp' men att det inte var aktuellt nu visste jag då jag såg att dem funktionen tagits bort i Win10. Svarar nu innan jag hunnit tröska igenom vad som finns angående 'Workgroup' så får vi se om lösningen ligger där. Konstaterar att 'System' på huvuddatorn (KONTORET) anger 'Arbetsgrupp: WORKGROUP' och det verkar vara ett defaultvärde eftersom jag inte skapat något sådant själv.

---------------------

Hittade detta https://www.kapilarya.com/homegroup-alternatives-in-windows-1... som ska vara en anvisning om hur man nu ställer in för det som innan hette 'HemGrupp'. Såg lovande ut och började med skrivaren. Resultatet blev att SOVRUMMET verkade skriva ut medan LAPTOP genererade felmeddelande ''. Oavsett vilken så kom inget ut i skrivaren.

Så jag skulle följa anvisningarna för dela ut behörighet för filer stämde inte anvisningen med det jag hade på skärmen.

Nu är jag förb-t TRÖTT på denna skit och ger nog F-N i allt. Något som borde vara självklart och enkelt går inte att lösa och anvisningar stämmer inte med verkligehten. Jag har tillgång till Internet på alla datorerna och det är huvudsaken. Jag ger upp denna skit!

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@DanMicke

Förslag, plugga in skrivaren i routern istället och aktivera skrivardelning. Sedan kör du en nätverksdisk istället för att joxa med windowsdelningen.
Jag har själv aldrig lyckats så det fungerat bra med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@DanMicke

Förslag, plugga in skrivaren i routern istället och aktivera skrivardelning. Sedan kör du en nätverksdisk istället för att joxa med windowsdelningen.
Jag har själv aldrig lyckats så det fungerat bra med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att alternativet finns och instruktion för inställningar av routern för det ändamålet. Får se om jag senare fixar det enligt manualen men det är inte av stor vikt. Egentligen är Internetåtkomst det jag använder nätverket till och det funkar utmärkt.

Att jag sedan såg lite mervärde i att dela filer o skrivare har förstört hela dagen. Alla instruktioner hit och dit är förvillande, råden funkar inte eller stämmer inte med hur det ser ut och man testar o testa o testar och nu får det fan i mig vara nog.

Låter som den enklaste sak i världen men i nätverk måste man tydligen vara nätverkstekniker för att begripa. Orkar inte mer...

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Är bara så förvånad att något så uppenbart självklart och enkelt, då man redan har ett 'nätverk' som sköter internetuppkoppling till alla datorer, är så förb-t svårt att genomföra. TROTS att jag betraktar mig som en relativt van användare.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail