Är TV-apparater på väg att bli billigare?

Permalänk

Är TV-apparater på väg att bli billigare?

Nu nalkas Black Friday och då kan man väl förvänta sig lite temporära prissänkningar. Men man minns ju vad en SSD hårddisk kostade när de lanserades jämfört vad de kostar nu. En anständig 4K TV på 55 tum med nits som kan leverera någorlunda HDR får du pröjsa 10-15K för idag. Troligt att vi ser denna kategori gå för 5-10K om ett år och vi ser budget 4K 55 tummare gå ner till 2-3K?

Permalänk
Avstängd

Njä, jag köpte en 4k 55" för 5990:- under fotbolls-VM i somras. Visst inte världens bästa 4K TV..men den täcker mina behov när det kommer till TV och lite spelande.

Men jo, TV-apparater sänks oftast i pris.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

OLED är fortfarande såpass omogen teknik att vi lär se brutal utveckling på priset precis som med SSD:er.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Köpte en billig 55" 4k för 5,5k från NetOnNet 2017.
En Hitachi 55HGW69.

Ljudet var skit men är annars positivt förvånad över bilden.
Tittar inte på TV utan speglar monitorn från datorn.
Har till och med Return Channel för HDMI.

Nu är Hitachi ett billighetsmärke som är tillverkat i Turkiet som de flesta billiga TV-apparater.
Tror det är ett engelskt företag bakom.

Det verkliga Hitachi har slutat tillverka TV-apparater och sålde märket för dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur man ser på det, om man har en given kvalitetsnivå så sjunker priset över tid.
Om man avser de som är "bäst" så är de relativt sett ganska konstanta i pris, möjligen att man kan få större bild för samma summa.
Tv kommer att fortsätta utvecklas under relativt lång tid ännu så de apparater som introducerar ny teknik eller större bild lär vara dyra under lång tid framöver också.
Just nu är det ju tex på gång nya standarder för hdmi så man kan överföra 4 k och hdr utan att strypa bildkvaliten så inom nått år borde ju det finnas ute och då går det väl vidare mot 8 k och större paneler och så kanske oled ska slå igenom osv...
Det lär alltså dröja länge innan det blir så att de bästa tvarna är ungefär de samma som normaltvarna.
En bra och stor tv med senaste teknik kostar alltså 6-7 siffriga belopp och så lär det fortsätta, dock så får man bättre och bättre apparater i volymprisklasserna men man ligger 3år efter i teknik för att hålla ner priset och i budgetprisklassen är man kanske 5 år efter i teknik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tv kommer att fortsätta utvecklas under relativt lång tid ännu så de apparater som introducerar ny teknik eller större bild lär vara dyra under lång tid framöver också.

Tvivlar på att utvecklingen kommer gå särskilt mycket mot större, de flesta verkar ju redan välja bort över 60” för att det blir för stort. Även jag som gärna har så stort som möjligt skulle inte kunna ha större än 70-75” helt enkelt för att det inte passar i rummet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Tvivlar på att utvecklingen kommer gå särskilt mycket mot större, de flesta verkar ju redan välja bort över 60” för att det blir för stort. Även jag som gärna har så stort som möjligt skulle inte kunna ha större än 70-75” helt enkelt för att det inte passar i rummet.

Jag tror att utvecklingen snarare kommer att gå mot att täcka hela väggar, inte som dagens tv utan som en vägg som visar bilder, mönster, färger eller helt enkelt bara agerar belysning.
Varför måla, tapetsera och liknade som bara ger ett enda utseende om det skulle gå att ha väggar som kan skifta utseende ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att utvecklingen snarare kommer att gå mot att täcka hela väggar, inte som dagens tv utan som en vägg som visar bilder, mönster, färger eller helt enkelt bara agerar belysning.
Varför måla, tapetsera och liknade som bara ger ett enda utseende om det skulle gå att ha väggar som kan skifta utseende ?

Ja, det är nog möjligt men då har vi lämnat begreppet ”TV” bakom oss och jag tror det är rätt avlägset fortfarande, åtminstone utanför kundgruppen ”priset spelar ingen roll”.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."