Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

Kylpasta

Hej! Jag ska köpa dator, och jag har en fråga. Det finns kylpasta på processorn när man får den och jag ska köra med vattenkylning. Och på kylaren finns det också kylpasta. Min fråga är då, blir det inte för mycket kylpasta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgsområdet
Registrerad
Okt 2003

@vinyX: Den medföljande kylpastan sitter antingen på kylaren eller följer med i en liten tub/påse. Aldrig hört talas om att den sitter färdigt på CPUn dock. Så tror inte du skall oroa dig för mycket.

Annars är det ju rätt lätt att skrapa/tvätta bort så det inte är dubbla lager.

Och så är det bäst att om man tar loss kylaren någon gång, så skall man alltid göra rent och sen applicera ny pasta.
För annars kan man få problem med värmeöverföringen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Kylpastan är applicerad på kylaren från fabrik oftast annars så man en tub med kylpasta som man kan använda. Processorer kommer inte med kylpasta, vissa processorer kommer med kylaren de har kylpasta på kylaren.

8600K @ 1.035V
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Din tråd är svårtolkad enligt mig!

Såhär tolkar jag den: Du ska köpa en ny dator som är färdigbyggd men sedan byta ut kylaren som följer med till vattenkylning.

Om så är fallet så är det bara att torka av den kylpastan som redan sitter där och sedan applicera den nya (om du ens behöver det för ibland sitter det redan på kylaren har jag för mig).

Om jag tolkar helt fel så förstår jag nog inte problemet!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB