Permalänk
Medlem

HTPC för hemmabion

Hejsan dags att ha en HTPC till sin hemmabio,för det verkar finnas många fördelar att ha dator istället för bluray spelare eller dedikerad mediaspelare .Vad är fördelar och nackdelar med en HTPC ?.Är bildkvalitet och ljudkvalitet man förlorar nånting med dator ?.Har tänkt köpa en UHD internspelare till HTPCn .Finns massa program mediaspelare folk rekommenderar som Kodi,Jriver och plex.Mediaportal verkar med intressant och hur funkar det?.För GTX 1000 serien har väl stöd för ljudformat och HDMI 2.0B är HDR stöd ?.HTPCn kommer användas till film/musik,spela fysiska skivor och sen spela rippade filmer som sista steg.MVH Fredrik

Dom här delarna har valt till min HTPC
https://gyazo.com/5b5fa08914bd536a52138553523aa28b
https://www.amazon.co.uk/Pioneer-Premium-BDR-S11J-X-Blu-ray-I...

Permalänk
Inaktiv

Köp en Nvidia shield istället och lägg upp dina skivor på en kopplad hårddisk istället

Permalänk
Medlem

Viktigt man får ut lika bra bild och ljud som extern blurayspelare kan erbjuda

Permalänk
Avstängd

Jag kör bara vanligt hd format på projektorn dvs ej 4k och använder en amd fm2 apu 7850k som programkälla och för ljudet ett rörsteg.

Permalänk
Medlem

Har Marantz SR7010, slutsteg Denon Poa-6600A som driver mina två xtz 99.25 MKII som frontar och en 99.25 MKII som center.Ska skaffa bakhögtalare inom kort

Permalänk
Medlem

Jag kör en i jämförelse rätt avdankad HTPC, ITX-bygge baserat på i7 2600s, 8GB DDR3, 240GB SSD, Geforce GTX1050. Funkar fint och sväljer allt med hull och hår. Kostade 2300Kr totalt med all hårdvara och kylning... Behöver inte kosta 8 lök för en HTPC.

Men visst är det smidigt att köpa allt nytt... Skulle troligen valt en NUC eller Pentium-prolle istället och sparat pengar om jag köpt allt nytt. Grafikkortet sköter det mesta av jobbet idag, känns rätt overkill prismässigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@Roxkx Hur använder du din HTPC och program då :)?.har kikat med på Intel nuc,men har den stöd för alla ljudformat och HDR :)?

Permalänk
Avstängd

Ryzen 2400G-system?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Körde HTPC några år innan jag provade att köpa en dedikerad bluray spelare och har efter det aldrig ens tänkt tanken att gå tillbaka. Att spela upp bluray på en PC var under den tiden jag hade HTPC mycket av en gamble ifall det skulle fungera eller ej, då du måste hålla på med licenser och grejer för att kunna spela upp dina skivor. Med en bluray spelare var det bara att sätta i skivan och köra. Kolla youtube och andra streams använder jag en chromecast ultra till.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

@VadSaDu Går inte spela upp UDH bluray på skiva med Ryzen 2400G via datorn.

Permalänk
Medlem

@Windisch jo dedikerad bluray spelare är det bästa,men nackdelen jag ser man kan inte spela upp musik från alla ställen som Tidal eller deezer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

@Roxkx Hur använder du din HTPC och program då :)?.har kikat med på Intel nuc,men har den stöd för alla ljudformat och HDR :)?

Jag kör i princip allt innehåll från min NAS, är en rätt simpel person så kör Kodi och MPC BE... Ljudformat avkodar inte datorn i mitt fall, det sköter förslagsvis förstärkaren. Vad gäller HDR behövs det Kaby eller nyare tror jag, inte orkat kolla på det närmare ärligt talat.

Kör även en Chromecast som komplement. Bluray via HTPC gav jag upp på pga licenser och bök... Allt som jag inte har offline det strömmas numera på grund av detta. Står i valet och kvalet att komplettera med en blurayspelare... men en HTPC erbjuder saker en sådan eller en andra saker inte ens kan drömma om i vissa fall.... Varför göra det så svårt för oss konsumenter?! För mig är en HTPC vital i vardagsrummet.

Någon mer uppdaterad på ämnet får gärna säga sitt vad gäller HDR och bluray-röran.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Därför jag vill jag ha en HTPC är för att man kan göra typ allting på den .För extern bluray spelare har inte så bra app utbud för filmtjänster och musiktjänster ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

spela upp musik från alla ställen som Tidal eller deezer

Just därför jag har en chromecast.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Relik 📜

Jag kör båda. En HTPC för spel och viss media, en separat UHD-spelare för fysiska skivor. Körde innan BD via HTPC, men blev aldrig riktigt nöjd – lite samma som @Windisch. För mycket strul i program, svårt att få till bilden helt och ofta ett "vänta lite"-scenario för Windows Update och annat. Fina med UHD-spelaren är att den startar, klart. Ser så bra ut det kan, rakt ur kartong. Typ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredzon:

@VadSaDu Går inte spela upp UDH bluray på skiva med Ryzen 2400G via datorn.

Man får ju köra via extern UHD som ett av alternativen var.

Har för mig att en 2400G presterar likt eller bättre en 8100+1030.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har kalibrerat hos en del användare med HTPC och det har alltid varit en migrän av inställningar och resultat där olika inställningar påverkar varandra. Drivrutin, programvara, codecs – alla talar med varandra, har redundanta inställningar och lämnar olika resultat för bilden. Samma testfiler (AVSHD 709) gav olika resultat baserat på om det var MPC (olika med olika codecs), VLC eller XBMC/kodi samt då Arcmedia Theatre som var BD-spelaren – faktiskt endast denna som var konsekvent med testskivor och lämnade samma nivåer som en signalgenerator.

Räknade vid ett tillfälle ut att ifall jag skulle kalibrera alla situationer som gällde för en HTPC skulle det bli 27 olika kalibreringar. Blir mycket springande i menyer då ingen TV har 27 olika bildminnen.

Nvidia Shield har jag testat vid ett par tillfällen och den är konsekvent i hur den lämnar nivåer. Då kan det bli smärtsamt uppenbart att de filmer "som hittas på nätet" i sin tur inte är så konsekventa i hur de är rippade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Köp en Nvidia shield istället och lägg upp dina skivor på en kopplad hårddisk istället

Då är det bättre med en appleTV 4k... den ställer om hz och färgrymd per automatik på nästan alla stream appar, netflix, Plex, etc... har haft shield... men sålde den, apple TV är bättre på alla punkter gällande det jag skrev, plus att alla menyn är smidigare också...
Det shielden va bättre på, det enda jag kan komma på, är om man ska streama spel till den från PC...

Till TS: Gör som vi, har en HTPC/nas, till surf, youtube, spotify etc, och ripar filmer till den... och mediaspelare, till just streamad media, från netflix, cmore, viaplay, Plex med egenripade filmer...
Just nu kör vi apple TV4k, bästa och smidigaste mediaspelaren vi har haft, med alla appar man kan tänka sig till den, förutom spotify då..
Och som jag skrev, ett stort plus är ju att den ställer om hz, 23.976/24/50/60hz, och växlar till HDR när dert äör HDR...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swennis: Kan instämma - Apple TV 4K är nog vassast på den punkten idag. Nvidia Shield har ju kapaciteten att växla om upplösning och signalformat men apparna, till exempel Netflix-appen har ännu inte tagit del av den möjligheten.

Permalänk
Medlem

jag kör en Intel NUC i5 7260U Kabylake tillsammans med en Marantz 7010 och en LG 70UH700V.
Ljudformat kör jag bara 5.0 då jag endast har fem högtalare. På htpc´n kör jag Kodi och PowerDVD
och både 4K och HDR fungerar utmärkt. Väldigt simpelt att spela upp film via htpc´n.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Just därför jag har en chromecast.

Stödjer Chromecast flac ens ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Till TS: Gör som vi, har en HTPC/nas, till surf, youtube, spotify etc, och ripar filmer till den... och mediaspelare, till just streamad media, från netflix, cmore, viaplay, Plex med egenripade filmer...
Just nu kör vi apple TV4k, bästa och smidigaste mediaspelaren vi har haft, med alla appar man kan tänka sig till den, förutom spotify då..
Och som jag skrev, ett stort plus är ju att den ställer om hz, 23.976/24/50/60hz, och växlar till HDR när dert äör HDR...

Har de äntligen fixat att SDR-material ser helskumt ut, slängt in ATMOS-stöd, samt HDR och 4k-stöd i youtube?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swennis: Kan instämma - Apple TV 4K är nog vassast på den punkten idag. Nvidia Shield har ju kapaciteten att växla om upplösning och signalformat men apparna, till exempel Netflix-appen har ännu inte tagit del av den möjligheten.

har Apple TV bäst ljud och shilde bäst bild , som jag har läst på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har kalibrerat hos en del användare med HTPC och det har alltid varit en migrän av inställningar och resultat där olika inställningar påverkar varandra. Drivrutin, programvara, codecs – alla talar med varandra, har redundanta inställningar och lämnar olika resultat för bilden. Samma testfiler (AVSHD 709) gav olika resultat baserat på om det var MPC (olika med olika codecs), VLC eller XBMC/kodi samt då Arcmedia Theatre som var BD-spelaren – faktiskt endast denna som var konsekvent med testskivor och lämnade samma nivåer som en signalgenerator.

Räknade vid ett tillfälle ut att ifall jag skulle kalibrera alla situationer som gällde för en HTPC skulle det bli 27 olika kalibreringar. Blir mycket springande i menyer då ingen TV har 27 olika bildminnen.

Nvidia Shield har jag testat vid ett par tillfällen och den är konsekvent i hur den lämnar nivåer. Då kan det bli smärtsamt uppenbart att de filmer "som hittas på nätet" i sin tur inte är så konsekventa i hur de är rippade...

Så det är krångligare att få till rätt kvalitet på ljud och bild på en HTPC ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fredzon:

har Apple TV bäst ljud och shilde bäst bild , som jag har läst på nätet

Läst som i att du läst ett grundligt test. Eller läst som i att någon tycker något någonstans? För har du länkar till djuplodande test för läsning så slukar jag gärna!

Jag har inte haft möjlighet att testa på djupet och verifiera signalnivåer på AppleTV ännu. Men på Nvidia Shield lämnar testbilder rätt nivåer. Och där finns inget "bäst" utan endast Rätt eller Fel. Shield gör rätt.

Vad jag ser av Apple TV är i alla fall att den inte gör fel, förutom när den forcerar SDR in i HDR-EOTF:n. Men det löser man nu med att den byter signal baserat på innehållet. Då ser material som jag är van med ut precis som det ska se ut.

För ljud är det samma sak. Antingen gör de rätt eller så gör de fel och i båda fallen kommer ljudet digitalt via HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fredzon:

Så det är krångligare att få till rätt kvalitet på ljud och bild på en HTPC ?

Ja. Eftersom det är situationsberoende. Vad jag ser på enkla testbilder är att det är fel redan från början, till exempel posterisering, i en del situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredzon:

Stödjer Chromecast flac ens ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Om det är lokala filer och du har filerna på en NAS med DLNA / UPnP eller Samba kan du till exempel använda LocalCast på Android. Borde finnas någon liknande app för iOS om du kör Apple.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har de äntligen fixat att SDR-material ser helskumt ut, slängt in ATMOS-stöd, samt HDR och 4k-stöd i youtube?

Om SDR ser skumt ut är det nog för att man har på HDR hela tiden, ska vara SDR , men med matcha dynamisk omfång på.
Atmos ska komma, men det har tyvärr inte jag nån nytta av, man måste ha atmoskompatibla högtalare va?
Och Youtube använder vi från HTPCn i 4k, tycker det är smidigare med ytube från den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja. Eftersom det är situationsberoende. Vad jag ser på enkla testbilder är att det är fel redan från början, till exempel posterisering, i en del situationer.

Har själv upplevt denna röra, tyvärr. Men samtidigt hittar jag inga kompetenta alternativ att spela upp på. Försöker därför begränsa uppspelningen till appar jag vet hur de uppför sig.. vilket är lättare sagt än gjort ibland då materialet varierar så mycket. Har du några bra tips eller resurser på ämnet?

Skrivet av Swennis:

Om SDR ser skumt ut är det nog för att man har på HDR hela tiden, ska vara SDR , men med matcha dynamisk omfång på.
Atmos ska komma, men det har tyvärr inte jag nån nytta av, man måste ha atmoskompatibla högtalare va?
Och Youtube använder vi från HTPCn i 4k, tycker det är smidigare med ytube från den...

När jag provade Apple TV 4k så forcerade den HDR och 4k på SDR-material, vilket resulterade i rätt intressanta bieffekter. Atmos drar man mest nytta av med Atmos-kompatibel anläggning ja, lite dåligt och udda att inte stödja det på en såpass dyr enhet.
Antar att Apple fortfarande bojkottar youtube i såfall, skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Bildexpert 📺

@roxkz: Jag har denna artikel i ämnet: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Där alltså olika program och codecs på de HTPC jag träffat på lämnar olika nivåer för AVSHD-709-testmönstren, ingen riktigt rätt och ofta med posterisering på grårampen som leder till färgskiftningar av framför allt skuggtoner. Där körde Nvidia Shield rätt via Kodi.

Apple TV 4K kom för ett bra tag sedan med en uppdatering som låter den autoskifta mellan HDR och SDR (samt frekvens) baserat på innehåll. Fungerar mycket bättre nu även om omställningen kräver en ny handskakning av signalen vilket ju ibland går sådär...