Permalänk

Fläktar och fläktblad

Jag har kollat fläktar på senaste och sett att fläktar specifikt avsedda för radiatorer/kylare (dvs. fläktar med fokus på statiskt tryck) generellt har få fläktblad medans fläktar avsedda för chassit (dvs. fläktar med fokus på högt luftflöde) generellt har fler fläktblad. Exempel är Fractal Designs Venturi HF respektive HP-serier eller Corsairs AF respektive SP-serier.

Jag har alltid tänkt att det ska vara tvärtom och har alltid använt fåbladiga fläktar till chassit och flerbladiga till trånga utrymmen, det känns mer logiskt att många blad skapar ett jämnare och högre tryck och att färre större blad skulle ha mer problem med turbulens och därför inte klarar av radiatorer/täta kylare.

Jag är förvånad över att fläkttillverkarna tänker tvärtom, jag antar att de vet vad de pratar om men kan själv inte förstå logiken, är det någon har bra koll på detta och kan förklara läget?

Permalänk
Medlem

@siglolmic: Om du kollar på fläkten rakt framifrån, hur mycket kan du se igenom, som inte täcks av bladen?
Kan du inte se igenom, är den troligen för att monteras på radiator, den klarar att trycka luften hårdare.
Ser du igenom, säg 40-50%, då är den till för att blåsa utan motstånd, eller hinder i vägen.

En annan detalj som påverkar är anfalls vinkeln på bladen.
En fläkt avsedd för radiator har snällare vinkel mot luften. (Därav de bredare bladen.)
Medans en som bara skall skyffla luft har brantare vinkel på bladen. (Därför det får plats med flera blad och du kan ändå se igenom.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

En annan detalj som påverkar är anfalls vinkeln på bladen.
En fläkt avsedd för radiator har snällare vinkel mot luften. (Därav de bredare bladen.)
Medans en som bara skall skyffla luft har brantare vinkel på bladen. (Därför det får plats med flera blad och du kan ändå se igenom.)

Det här var en bra förklaring, det handlar snarare om bladvinkeln än antal blad. Desto skarpare bladvinkel desto fler blad kan fläkten ha.

Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Det här var en bra förklaring, det handlar snarare om bladvinkeln än antal blad. Desto skarpare bladvinkel desto fler blad kan fläkten ha.

Tack för förklaringen!

Ju skarpare vinkel bladen har, desto mer blåser fläkten. Men den klarar inte att trycka något. Ställer du en radiator framför, kommer det mesta av luften att läcka baklänges, i öppningarna mellan bladen.
PÅ en fläkt avsedd för montering på en radiator, täcker bladen hela ytan, så luft som möter hinder inte kan smyga tillbaka från änden på bladet, för nästa blad kommer bakom och levererar en laddning luft till.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!