Hur hostar jag upp en hemsida om den finns på lokala nätverket?

Permalänk

Hur hostar jag upp en hemsida om den finns på lokala nätverket?

Hej!

Jag har hostat upp en hemsida via Tomcat på 192.168.3.x och denna är tillgänglig för alla som sitter på 192.168.3 nätverket där x är min dator's IP adress.

Hur får jag så att datorer utifrån kan ansluta 192.168.3.x ? Måste jag ha någon hyperlänk då?

Jag kör Ubuntu Linux.

Permalänk
Medlem

Du får göra portforwarding på port 80 i din router till host datorn. Sen får du använda din externa IP address för att komma åt hemsidan, googla "whats my ip".

Permalänk
Medlem

192.168-adresser används enbart i privata nät och är således inte nåbara från internet. Det du kan göra är att sätta upp portforwarding i din router, sen kan det vara en god idé att använda nån dynamisk DNS-tjänst för att göra det enklare att ansluta än att komma ihåg ipadressen.

Permalänk
Avstängd

@heretic16: Läste på det alternativa sättet (svenska). Satte du hemsan i halsen eller?

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Du får göra portforwarding på port 80 i din router till host datorn. Sen får du använda din externa IP address för att komma åt hemsidan, googla "whats my ip".

Det är port 80 redan.

Så om jag går in på "what's my ip" och får huset's IP adress. Då kan jag använda den istället?

Skrivet av Krippa75:

192.168-adresser används enbart i privata nät och är således inte nåbara från internet. Det du kan göra är att sätta upp portforwarding i din router, sen kan det vara en god idé att använda nån dynamisk DNS-tjänst för att göra det enklare att ansluta än att komma ihåg ipadressen.

Så det är i routern jag måste in och jobba lite med?
https://www.noip.com/ ?

Permalänk
Medlem

@heretic16: Njae.... du har ett IP från din internetleverantör, i mitt fall är det Telia och det börjar på 83 och något i stil med 83.255.XXX.XX.

I din router måste du då gå in i menyerna för "portforwarding" och välja att Port80 ska rikta sig till 192.168.1.X. Då kommer den datorns portnummer att bli öppen för trafik utanför nätverket, kan man säga.

Exempel:

Externt IP 81.255.123.12 Port 80 portforward to 192.168.1.12

I praktiken kan du därför ha många servrar eller köra många olika hemsidor genom att lägga respektive server på olika portar. Exempelvis kör jag servrar från port 80 upp till port 92 i rak ordning, för att sedan addera Plex ännu längre upp osv.

Permalänk
Inaktiv

@heretic16: Du måste antingen NAT:a eller enklast använd port forward i din brandvägg / gateway.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du göra nått seriösare bör du köpa en domän och kanske även skaffa plats på ett webbhotell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

kolla om du kan hitta din router på https://portforward.com/

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7