Permalänk

Dator för industri

Hej,

Jag kollar lite på ett att bygga en billig men robust dator som kommer stå i en tuff miljö.
Skräpet som står där idag funkade bra tills nätdelen brann och ska man hitta ett nytt får man nog ringa arkeologer eller ett museum, så då tänkte jag att det kan vara dags att kolla på lite nya saker för en billig peng som är tåligt och lätt att byta ut delarna till.

Tror jag har en ok grund men lite funderingar gällande kylning.
Självklart uppskattar jag alla tankar och idéer om det finns bättre komponenter än de jag har valt.

Tack på förhand!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11893130/

Permalänk
Avstängd

Brukar jobba med datorer från Svenska FECT som vi i vår tur levererar till industrin. Passiv kylning och hög komponentkvalitet. Ligger förmodligen utanför din budget men kan vara värt att titta på om man behöver både prestanda och ett robust bygge.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Avstängd

@Mikthebug: Välj inte det billigaste nätagget på sajten med bara 3 års garantitid.

Edit: Sen ser jag inte något dammfilter på billigaste lådan heller. Det ser jag däremot på Deepcool D-Shield V2 med samma pris. Ett 499kr agg med 5 års garanti: Cooler Master MasterWatt 550W. Hade personligen hellre tagit ett annat. Som Corsair TX550M 550W som ger 7 års garanti för nästan dubbla priset. En Intel 545s 128GB 2.5" SSD ger 5 års garanti för 629kr, istället för den med 3 år som TS valt.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar färdiga passivt kylda industridatorer eller att man bygger med sådan lösning.

Ditt exempel kommer tyvärr inte klara sig så bra i en tuff industrimiljö.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på en nätdel av god kvalitet och en bra lagringsenhet. Chassi med filter på insug kan även hjälpa om det finns någon som sköter rengöringen. Sen är det nog bättre du kikar på AMD athlon Inet verkar ha rätt dåligt med billiga intel processorer i lager.

@saturday_sun om man går på vad personen skrev så verkar det ju som de haft en vanlig dator där fram tills nu så jag tror inte det är några problem. I fabriken där jag jobbar har vi lite vanliga datorer stående och de klarar sig fint trots att de blir riktigt dammiga (laserdamm) Men det finns ju såklart många olika miljöer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad innebär tuff miljö? Säger som tidigare talare att dammfilter är minimum för en burk som kommer stå på utan service under längre perioder. Att rekommendera är ett ordentligt industrichassi med passiv kylning och vätskeskydd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

NUC + chassi med passiv kylning känns som vettigaste DIY. Är det ett företag så bör du ta en företagslösning. Kostar att stå still om datorn pajar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

@yugurt: Det finns industri och industri. Det verkar sannolikt att man inte sprejar stället med syra i värsta ghostbusters-stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

NUC + chassi med passiv kylning känns som vettigaste DIY. Är det ett företag så bör du ta en företagslösning. Kostar att stå still om datorn pajar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det vore så dyrt i stillestånd tror jag inte företaget hade bett någon fråga på ett forum om vad de ska ha för dator, utan de hade haft en ny dator redo att kopplas in, eller bytt den i förebyggande syfte innan haveriet. Kan man ju hoppas i alla fall.

Hur är det med Nucar och livslängd? Är de inte snabba på att gegga igen runt fläkten typ som en laptop eller har de bra skydd mot smuts?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@DavidtheDoom: eNUC byggs med skräpiga laptop chips och är extremt dyra pga av formfaktorn. Enbart för HTPC som inte ska synas.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Tänker att om det är verksamhetskritiskt och det är dammigt så skulle jag ha en industridator utan rörliga delar.

Men man klarar väl sig med vad som helst i så fall, då behöver man ju inte bygga en halvdan dator på Inet och säga att man ska ha en dator som klarar tuff miljö.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@jOnÄTÄn:

Tänker att om det är verksamhetskritiskt och det är dammigt så skulle jag ha en industridator utan rörliga delar.

Men man klarar väl sig med vad som helst i så fall, då behöver man ju inte bygga en halvdan dator på Inet och säga att man ska ha en dator som klarar tuff miljö.

Med tanke på vad som skrevs i första inlägget tror jag inte det är en särskilt farlig miljö. Fast nu vet jag inte vad trådskaparen menar skulle platsa på museum när det kommer till datorer kanske är en 5 år gammal burk jag tänker mer 15år+.
"Skräpet som står där idag funkade bra tills nätdelen brann och ska man hitta ett nytt får man nog ringa arkeologer eller ett museum, "
Och är det verksamhetskritiskt tycker jag det verkar väldigt konstigt att de ska snåla och köpa en så billig dator och dessutom inte ha en backup dator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

@CyberNerd: Ett möjligt problem är mjukvara som inte kan installeras på Windows 10. Kan vara anledningen till att TS inte inkluderade W10 i varukorgen. Definitivt något TS bör svara på eftersom hårdvaran i TS varukorg kanske inte har stöd i gammal Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Med tanke på vad som skrevs i första inlägget tror jag inte det är en särskilt farlig miljö. Fast nu vet jag inte vad trådskaparen menar skulle platsa på museum när det kommer till datorer kanske är en 5 år gammal burk jag tänker mer 15år+.
"Skräpet som står där idag funkade bra tills nätdelen brann och ska man hitta ett nytt får man nog ringa arkeologer eller ett museum, "
Och är det verksamhetskritiskt tycker jag det verkar väldigt konstigt att de ska snåla och köpa en så billig dator och dessutom inte ha en backup dator.

Absolut, annars kommer nätdelen att brinna igen "i en tuff miljö.". Det räcker att en dator står i en kontorsmiljö så kommer det mycket damm och annat i. Talar av egen erfarenhet. Sen har jag dock sett maskiner stå och gå i evigheter, men ska man göra en rekommendation så är det ju proffsgrejer som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Tack för all bra feedback!
Miljön är dammig men inte "super fint damm". Det sitter stora filter på inkommande luft som tar det mesta när folk inte glömmer stänga dörren. Vibrationer och varierande temperaturer kan även förekomma.
Uppgiften datorn har är mer eller mindre bara att generera processbild som sedan är ansluten via fjärrdatorn så man kan hålla koll på processen.

Permalänk
Medlem

I företag brukar man vilja ha färdiga datorer tyvärr, pga. Garanti och annat. Vill du ändå bygga, lägg lite extra krut på nätaggregat och att det finns massa fläktfilter till chassit om den ska stå dammigt, alla fläkthål ska ha ett filter.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare