Permalänk

55-tums OLED vs 65 tums QLED? GAMING

Hej!

Planerar att köpa en tv på black-friday nu i november, men har lite konflikt efter vad jag ska gå efter. Min bror rekommenderar OLED, men priserna för dem är rätt utanför min budget om jag inte väljer att gå för en 55 tum. Jag var rätt riktad mot att köpa en 65'' då bredden på mitt vardags rum är 3,75 meter. Jag KAN flytta soffan bort från väggen, men vet inte om det känns rätt? (får la testa).

TV:n kommer för det mesta användas för spel då jag köper den tillsammans med ett nintendo switch, vet inte om det är något speciellt man vill ha i en tv för spel nu för tiden men..

Min budget ligger mellan 10-15 tusen. Men som sagt så hoppas jag kanske att någon tv som ligger närmre 20 går ner till 15 under black friday.

Vad tycker ni att jag ska göra?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Masteryopa: Varför ljust QLED, en modellserie från Samsung? Ifall du vill ha en ljusstark och högsta möjliga HDR-kapacitet med LCD-teknik kan du även titta på Sonys modeller i XF9-serien.

Ifall det är Nintendo Switch som är den primära källan finns inget HDR-stöd. Håller du kraven till SDR-kapacitet kan du välja och vraka bland utbudet. De flesta TV-modeller idag erbjuder låg latens i spelläget, så det är heller inget problem idag.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Masteryopa: Varför ljust QLED, en modellserie från Samsung? Ifall du vill ha en ljusstark och högsta möjliga HDR-kapacitet med LCD-teknik kan du även titta på Sonys modeller i XF9-serien.

Ifall det är Nintendo Switch som är den primära källan finns inget HDR-stöd. Håller du kraven till SDR-kapacitet kan du välja och vraka bland utbudet. De flesta TV-modeller idag erbjuder låg latens i spelläget, så det är heller inget problem idag.

För att jag har ingen aning vad jag talar om! 😂

LCD tv menar jag såklart. Har hört att nintendo inte har HDR stöd vilket är riktigt synd. Jag kommer spela andra spel, men det är fokuset nu i början!

Försökte kolla runt på "ljudochbild" hemsidan och deras reviews, men inte säker vad man ska vara ute efter. Vill inte köpa blint då många budget tv apparater verkar ha problem med kontrast/färger och annat.

Vill helt enkelt ha en bra 65" som klarar av spel utan att förlora bra bild kvalité!

Ska titta på XF9 som du sa, hoppas som sagt få tag på någon tv mellan 10-15 tusen under black friday. Däremot har jag ingen aning om det bara är deras minsta populära tv's som får rabatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Masteryopa: Fördelen med att sikta på toppmodellerna, likt Samsungs Q-serie och Sonys XF9 eller för den delen en OLED, är att du garderar dig så gott det går. Du väljer bland det bästa som finns idag. Även om du idag inte använder HDR kanske det är en annan sak i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Masteryopa: Fördelen med att sikta på toppmodellerna, likt Samsungs Q-serie och Sonys XF9 eller för den delen en OLED, är att du garderar dig så gott det går. Du väljer bland det bästa som finns idag. Även om du idag inte använder HDR kanske det är en annan sak i framtiden.

Problemet med "topmedellerna" är att dem är riktigt högt prisade. Kan ha råd om jag väntar en eller två månader extra. Men jag har planerat att spela nya smash bros ultimate med polare den 8:e december. Så jag behöver en bra tv för 15 000. Jag håller tummarna att XF9:an får någon rabatt på black friday.

Någon speciell butik ni rekommenderar? Kollar oftast på el giganten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För gaming är Samsungs Q-serie faktiskt inte ett dumt val. Just nu har Samsung de enda som har TV-apparater som stödjer Variable Refresh Rate (VVR) med Freesync 2, och stödjer dessutom 120 Hz vid upplösningen 1440p.

De har också bra värden för input lag (och tveklöst bäst om man dessutom vill ha frame interpolation, vilket faktiskt kan vara av intresse för single player spel) vilket går att se här: https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag

Sett till bäst svärta och liknande för film slår OLED allt på marknaden, men då du specifikt efterfrågar en tv för gaming skulle jag rekommendera Q-serien.