CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Permalänk
Melding Plague

CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Under förra året lade CCP Games ned VR-spelet Eve: Valkyrie, något som företagets VD nu berättar berodde på att de överskattat hur snabbt marknaden skulle växa.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De kanske underskattade hur mycket motion sickness folk skulle få...
Eller, det kanske bara är jag?

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Samma sak för HDR.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Vr är inte där den behöver vara för att vara ett attraktivt val. När även bra spel saknas så finns det ingen marknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Köpt, testat och sålt ett Oculus Rift... (Blir åksjuk, oavsett spel... *SUCK*)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

VR headset måste ner i pris något, upplösningen måste upp mer (4K), samt fps måste upp till runt 90+ för att det ska bli vettigt utan åksjuka mm. vilket i sin tur kräver kraftigt grafikkort = dyrt om det ens är möjligt att driva VR med dagens hårdvara på ett acceptabelt vis..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ägde själv Oculus Rift tidigt, va en av de som förbokade
Gillade det skarpt och fick väldigt liten motion sickness, Eve Valkyrie va det spelet jag va mest imponerad av, så sjukt coolt!

Sålde det dock då jag ansåg att upplösningen va något i underkant, förstår att det ej gick att få högre då, utan sålde då jag planerar att köpa i framtiden när tekniken kommit längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

VR headset måste ner i pris något, upplösningen måste upp mer (4K), samt fps måste upp till runt 90+ för att det ska bli vettigt utan åksjuka mm. vilket i sin tur kräver kraftigt grafikkort = dyrt om det ens är möjligt att driva VR med dagens hårdvara på ett acceptabelt vis..

Skrivet av _Merc_:

Vr är inte där den behöver vara för att vara ett attraktivt val. När även bra spel saknas så finns det ingen marknad.
Skickades från m.sweclockers.com

Japp, dessa två poster summerar väldigt bra bristerna med VR för privatkonsumenter.

Det blir nog svårt att hitta ett startskott för VR framöver. Jag tror inte investerare på hårdvarusidan är jätteintresserade att investera stort utan att veta att storspel licenseras för det, samtidigt som spelutvecklare (som artikeln i fråga påvisar) inte vill utveckla för en död plattform.

Permalänk
Medlem

Det är väl prislappen som gör att det inte direkt blir nån rusning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Kör iRacing så ett antal timmar i veckan där sedan kanske lite andra spel som beat saber, the lab om jag har tid.
För mig var det helt klart värt det och jag hade inte velat vara utan det.
Utanför det så tror det är lite svårt för massan att ha något som drar om man inte har något som är sådär "perfekt" för VR såsom racing är med sin rätt milda grad av åksjuksrisk och full immersion.

Skyrim VR hade kunnat vara något som hade varit en dragning för fler folk men hoppig ground mesh och annat skumt gör det ospelbart och det är stora spel som dem som behöver visa att VR är en grej idag...vilket det inte är för de spelen.

För några spel är det väldigt trevligt idag men de är lite nishade eller inte så stora för att kunna vara "the thing" och de spel som behöver driva det finns inte (eller suger). Någon dag kanske men inte idag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig blivit åksjuk av VR, har en snabb dator, och kan tänka mig att lägga över 10.000 kr på VR, men jag har fortfarande inte köpt något headset eftersom jag väntar på modeller med högre upplösning och bredare synfält. Förmodligen kommer Oculus ut med något bra om 1,5 år, och kanske köper jag en Oculus Quest eller Pimax innan dess, om jag inte orkar vänta. Men just nu är helt enkelt bildkvaliteten aningen sämre än jag skulle önska för ett köp. StarVR One verkar iofs riktigt bra, men den är inte prissatt än och blir förmodligen extremt dyr.

Permalänk
Medlem

Provade EVE Valkyrie på CCPs högkvarter för 2 år sedan och blev rätt så åksjuk av den hehe Vive löste lite av problemet med room scale men det kändes som ett spel man provar och sedan lägger ner. Många VR-spel funkar bra som tech demos men inte något man kan sänka 500+ timmar i. Kanske när omni-treadmills blir prisvärda och upplösningen/refresh rate blir bättre kanske VR blir värt att titta på igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sålde mitt Vive för länge sedan.
Största problemet tyckte jag var upplösningen och screendoor effect.

Permalänk
Medlem

För litet användningsområde i vargasmiljö och ett förstort anskaffning pris för att få det att fungera optimalt. Det är många faktorer som påverkar den stora massan till att hoppa på något som VR. Precis så som tidigare nämnts. För att en sak skall gå igenom så är det den stora massan man skall vända sig till. Tyvärr så har man inte gjort det med VR. Kanske om några år när priser sjunkit och tekniken blivit billigare så kan VR vara på tapeten igen.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Hedersmedlem

Ny teknik behöver väl lite hype train ;). Det fanns det gott om när VR först kom. Kanske lite skralt med spel, men med en hårdvarubas hade det där kanske kunnat lösas efterhand. Men med tanke på att tekniken kändes lite... ja inte ofärdig men i ett tidigt skede så blev prislappen på tok för hög. Skulle det komma bättre runt hörnet för billigare peng? Vilken typ av kontroller gällde? Hell, oculus kom ju till och med med en xboxkontroll istället för sticks ;). Vilken mjukvara skulle funka på vilken plattform?
Jag känner 2-3 pers som skaffat VRheadset till sina playstations för kostanaden var rimlig, men ingen jag vet köpte headsets.
De kostade mer än de smakade vid lanseringen.

Nu är det mycket billigare. Men nu är hypen också förbi och mjukvaruutbudet är... bättre men kanske inte jättemaffigt.

Had det kunnat göras annorlunda? Säkert på flertalet sätt, men det här var nog inge vidare lätt att få till oasvett. Att göra första generationen VR billig var nog inte nå vidare lätt uppgift...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har varit sugen sedan dag 1. Men det har alltid funnits anledningar att inte skaffa något. Allt från motion sickness till låg upplösning och uppdateringsfrekvens. Jag kommer köpa ett VR-headset, men tekniken har inte mognat ännu helt enkelt. Jag tror många är i samma sits, man är sugen men inte tillräckligt sugen för att lägga massor av pengar på något som man vet egentligen inte är redo för konsumentmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

För något år sen fick jag ett Samsung Gear VR vid köp av en telefon.
Testade ett par spel/demon, tyckte det var ganska häftigt med tanke på priset. Men efter någon timme men avtog "wow" känslan och jag har sen dess inte rört det.

Tyvärr verkar det som att det krävs en rejäl förbättring på grafikfronten, förmodligen minst x2 dagens grafikkort samt en pixeldensitet på runt 1000ppi innan det kommer bli aktuellt för mig att slå till.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

De måste få ner responstiden för att få bukt med "åksjuka" helt innan det blir någon gigantisk hit.

Nästa problem är att det krävs väldigt bra hårdvara för att driva runt VR på ett rimligt sätt. Det är helt enkelt dyrt vilket i sin tur begränsar målgruppen.

Eve Online var ju en av få titlar där jag tycker att de faktiskt skulle kunna fungera riktigt bra i.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Har varit sugen sedan dag 1. Men det har alltid funnits anledningar att inte skaffa något. Allt från motion sickness till låg upplösning och uppdateringsfrekvens. Jag kommer köpa ett VR-headset, men tekniken har inte mognat ännu helt enkelt. Jag tror många är i samma sits, man är sugen men inte tillräckligt sugen för att lägga massor av pengar på något som man vet egentligen inte är redo för konsumentmarknaden.

För min del vill man ha VR som inte är som en stor hjälm som man sätter på huvudet, utan är i samma storlek som ett par solglasögon.
När det kommer så anser iallafall jag att tekniken börjar mogna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

För egen del är det en aning för bökigt att använda i vardagen om man inte har ett dedikerat VR-Rum.
Skulle behöva möblera om vid varje speltillfälle typ

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar tills VR är i klass med "holodeck" från Star Trek

Det är ju väldigt spännande teknik men känns inte så lockande att köpa för mig förrän utvecklingen har kommit längre.

Permalänk
Medlem

VR var dödfött på samma sätt som 3DTV, hypades endast upp av en minoritet konsumenter som ville rationalisera att ha spenderat tusentals kronor på något ofärdigt och undermåligt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

VR var dödfött på samma sätt som 3DTV

Jag kan inte begripa att någon fortfarande gör den jämförelsen. Jag skulle själv inte vilja ha en 3DTV även om jag fick den gratis, medan jag (och många andra bara i den här tråden) tycker att VR vore fantastiskt om man bara fick lite mer (upplösning, etc) för pengarna. Det kommer ta några år, men det finns ingen tvekan om att VR kommer bli stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag kan inte begripa att någon fortfarande gör den jämförelsen. Jag skulle själv inte vilja ha en 3DTV även om jag fick den gratis, medan jag (och många andra bara i den här tråden) tycker att VR vore fantastiskt om man bara fick lite mer (upplösning, etc) för pengarna. Det kommer ta några år, men det finns ingen tvekan om att VR kommer bli stort.

Jämförelsen görs för att teknikerna är extremt lika i vad (läs: hur lite) de tillför till sina respektive format samt i hur de marknadsförts och försökts tvingas på ointresserade och ovilliga konsumenter. Det handlar även i båda fallen om sämre sätt att uppleva samma gamla underhållning med skillnaden att man måste ge samma tillverkare ytterligare en bunt tusenlappar för nöjet. VR kommer aldrig bli stort, likt 3D i film kommer det gå i vågor där det är "på gång på riktigt" i ett par år för att sedan försvinna. VR hade sin andra våg 2016-207 och är nu dött igen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

VR är på tok för dyrt och det känns inte riktigt som att tekniken är redo ännu.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Älskar både vanlig 3D och VR. Önskar det fanns 3D utan glasögon och är helt säker på att VR/AR kommer bli enormt stort när det är små lätta glasögon med hög upplösning utan kablar och till överkomligt pris.

VR och AR ÄR framtiden. Så är det bara.
Det kommer bli kommersiellt gångbart så fort det fart i industrin, läkevetenskapen, undervisning både i grundskola och högre studier osv.

Vi tar det igen för säkerhets skull.
"är helt säker på att VR/AR kommer bli enormt stort när det är små lätta glasögon med hög upplösning utan kablar och till överkomligt pris."

Btw.. på tal om hjälm.. Jag skulle inte ha något imot att ha en VR-hjälm om den var LÄTT, hade fantastiskt ljud och förhöjde upplevelsen.
Tänk er denna ca. Med den skulle det gå att byta hud om du spelade ett fps spel eller du flög osv. Oändliga möjligheter.

Använd fantasin.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får bara ont i huvudet och tråkiga spel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Virtual Reality - Största succén sedan 3D-TV.

Permalänk
Avstängd

@SCORPIUS: vissa av oss får bara ont i huvudet av 3d, vilket bara är en irriterande premium på bio tex. Sjukt jobbigt att gå o se en 3d bio, Glasögon som är tunga och har man redan glasögon så blir det ännu mer irriterande. Sen ser jag knappt 3dn då kvaliteten oftast är skit.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@SCORPIUS: vissa av oss får bara ont i huvudet av 3d, vilket bara är en irriterande premium på bio tex. Sjukt jobbigt att gå o se en 3d bio, Glasögon som är tunga och har man redan glasögon så blir det ännu mer irriterande. Sen ser jag knappt 3dn då kvaliteten oftast är skit.

Tänk då vad skönt att du inte behöver befatta dig med det

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.