Xubuntu funkar inte på virtualbox

Permalänk
Medlem

Xubuntu funkar inte på virtualbox

Hallå

Det är så att jag vill ladda ner Linux till Virtualbox. Jag har fått i uppgift att ladda ner Xubuntu istället men det blir ett problem när jag väl ska försöka välja den filen från Xubuntu. När man skapat en ny "maskin" och ska lägga till filen som ser ut ungefär så här: "xubuntu-18.04.1-desktop...." så får jag en blank sida där jag har sparat den filen. Jag har iofs inte ens sparat den filen i en specifik mapp utan den finns i "hämtade filer". Hur som helst så hittas inte den filen konstigt nog. Jag har gått in i BIOS och satt på virtualisering.

Jag hoppas att jag har förklarat bra. Uppskattar lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa att följa länken under hur du sätter igång en virtuell maskin.

Virtualbox HowTo

Vilket steg där är det som problemet framkommer?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@matte06: Vad exakt heter filen du laddat ner? Är det en .zip eller något med .7z, .bzip så måste du packa upp filen först. Är det en .iso så är det en CD/DVD-avbild som du ska peka på.

Vad kör du för host? Är det Windows eller någon annan Linux-dist.

Ta en skärmdump så ser vi lättare vart det skiter sig. (Print Screen = Hela Skärmen, ALT + Print Screen = Aktuellt fönster.)

Ser du filen i filhanteraren?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Testa att följa länken under hur du sätter igång en virtuell maskin.

Virtualbox HowTo

Vilket steg där är det som problemet framkommer?

Hej och tack för svar!

Precis så gick jag tillväga, jag får problem vid bild nr 9, alltså där man ska välja filen eller disk image (.iso) "Storage". När jag väl trycker på "Choose a virtual CD/DVD disk file..." så får jag en blank sida, alltså så syns inte den där filen på bild nr.10. Den hittar jag ingenstans och har jag dubbelcheckat att den är på "hämtade filer". Försökte spara i en annan dokument men ingen resultat.

Grejen är att jag har lyckats ladda ner Linux från https://www.ubuntu.com/download/desktop men det jag ska ladda ner är "Xubuntu" och inte "Ubuntu". Det är den här sidan vår lärare rekommenderade att vi ska ladda ner Linux ifrån: https://xubuntu.org/. Jag förmodar att det är en annan variant av Ubuntu. Jag kan tyvärr inte så mycket av Linux och vet inte heller skillnaden då det här är första gången jag håller på med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@matte06: Vad exakt heter filen du laddat ner? Är det en .zip eller något med .7z, .bzip så måste du packa upp filen först. Är det en .iso så är det en CD/DVD-avbild som du ska peka på.

Vad kör du för host? Är det Windows eller någon annan Linux-dist.

Ta en skärmdump så ser vi lättare vart det skiter sig. (Print Screen = Hela Skärmen, ALT + Print Screen = Aktuellt fönster.)

Ser du filen i filhanteraren?

Hej och tack för svar!

Filen jag har försökt ladda ner är från Xubuntu och inte Ubuntu. Jag svarade på en kommentar precis ovanför så där kan du läsa vad jag har för problem vid nedladdningen!

Filen heter "xubuntu-18.10-desktop-amd64.iso.torrent", det är en torrent fil. Det är Windows jag kör, har laddat ner virtualbox på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Hej och tack för svar!

Filen jag har försökt ladda ner är från Xubuntu och inte Ubuntu. Jag svarade på en kommentar precis ovanför så där kan du läsa vad jag har för problem vid nedladdningen!

Filen heter "xubuntu-18.10-desktop-amd64.iso.torrent", det är en torrent fil. Det är Windows jag kör, har laddat ner virtualbox på den.

För att ladda ned en torrent måste du ha en torrent klient, utorrent, deluge mm.

Ladda istället ned den direkt från deras hemsida istället för att använda torrent.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Hej och tack för svar!

Filen jag har försökt ladda ner är från Xubuntu och inte Ubuntu. Jag svarade på en kommentar precis ovanför så där kan du läsa vad jag har för problem vid nedladdningen!

Filen heter "xubuntu-18.10-desktop-amd64.iso.torrent", det är en torrent fil. Det är Windows jag kör, har laddat ner virtualbox på den.

Torrentfilen är ju inte en ISO eller en installationsfil för Xububntu. Öppna filen i en torrentklient så kommer du att kunna hämta en iso...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

För att ladda ned en torrent måste du ha en torrent klient, utorrent, deluge mm.

Ladda istället ned den direkt från deras hemsida istället för att använda torrent.

Skrivet av whisky:

Torrentfilen är ju inte en ISO eller en installationsfil för Xububntu. Öppna filen i en torrentklient så kommer du att kunna hämta en iso...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lembritt:

Tack för all hjälp allihopa, det löste sig nu! Tack Lembritt för länken!