Ny konsol, PS4 Pro eller Xbox One X

Permalänk
Medlem

vill du ha kraft och videouppspelning är det väl lika bra att dra en hdmi från datorn till TV:n... xbox 360 kontrollerna till PC är utmärkta.
så kör jag personligen. sen har jag ett PS4 då jag i konsol-väg mest är intresserade av japanska titlar.

Permalänk

Köp en PC istället.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Köpte nyss själv ett ps4 pro samt en 4k tv och är mycket mycket nöjd!
Har kört pc främst men innan de var de 360 som gällde.

Håller med dig helt om att kontrollen till Xbox är bättre men man vänjer sig med DualShock. Vad som fick mig att gå med Ps4pro var främst spelen som ps4 har som God of War, Spiderman, horizon med mera. Speciellt då dessa inte kommer till Xbox o troligtvis inte till PC (de flesta). Sen också att pro är billigare var en trevlig sak såklart.

När det kommer till bild o media så gör båda jobbet bra. Kör man mycket med film via skiva så vinner dock Xbox One X utan tvekan. Men ps4 fungerar utmärkt till Netflix i 4k o liknande och spelen i sig ser oväntat vackra ut!
Trodde jag skulle ha svårt att vänja mig med den lägre dos man får men har inte tänkt på de då spelen jag kör främst på konsol är mer slow pace jämfört med de man kör på PC.

Men aa vill du ha de"bästa" spelen välj ps4, vill du ha den bästa mediaspelare och de vanliga spelen så är Xbox X ett bättre alternativ. Men tycker själv då att en PC klarar av jobbet bättre i alla lägen förutom pris.

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Jag har båda och de båda har sina för och nackdelar...

Jag gillar verkligen Xbox One X, Microsoft har äntligen hittat konceptet över hur en konsol skall se ut men faller platt när det kommer till spel-titlar. Vad spelar det för roll hur mycket fps och muskler man kan leverera om man inte har något "speciellt" använda dem till. Innan Microsoft lyckats knyta till sig en bra Spelstudio har de väl hunnit släppa ytterligare 2 konsoler Xbox2X och Xbox3X

Skämt åt sido, skulle vara tvungen att välja mellan Xbox One X eller PS4 Pro så skulle jag valt PS4 Pro alla dar i veckan p.g.a. spelutbudet, Horizon Zero Dawn, Uncharted, Last of Us 1-2, Spider-Man, God Of War, Days Gone m.fl. och tror definitivt man kan avnjuta RDR2 på den utan problem.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jo precis, Xbox One X känns som den bättre konsolen, kör själv med Xbox One kontrollen till datorn kan inte tänka mig något annat.

är dock allergisk mot 30 fps men har bara 1080p tv hemma så kanske blir ett Xbox One X så man kan lira RDR2 i 60 fps.

RDR2 kommer cappas till 30fps på alla konsoler enligt rapporter.

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/08/16/resoluti...

Permalänk
Medlem

Istället för att välja Konsol och teraflops/features.... Välj spel

Om du redan har en xbox one ska du ju ha en ps4 så klart. Annars kolla på vilka spel du faktiskt vill spela

Personligen så valde jag ps4 för Uncharted, Crash Bandicoot (som nu har släppts till fler plattformar men hade inte då), god of war och Killzone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim-21K:

RDR2 kommer cappas till 30fps på alla konsoler enligt rapporter.

https://www.forbes.com/sites/kevinmurnane/2018/08/16/resoluti...

Hoppas det kommer ett performance 60 fps mode för oss med 1080p TV

Håller spelen stabila 30 fps och inte är renodlade FPS spel brukar det gå bra med men vissa spel har ju dippat neråt 15 fps vilket är helt förjävligt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

PS4 Pro eller Xbox One X fixar inte 4k särskilt bra, då blir man fast i 30 fps träsket med lägre grafikinställningar.

Köp förövrigt Xbox One X om det är ett Xbox One du har sedan innan men var beredd på att bli besviken om 4k är målet.

Det där Spider Man spelet kommer ju släppas på andra plattformar senare garanterat, det har ju sålt väldigt bra och utvecklaren vill suga ur det lite mer pengar

Tvivlar starkt på att Sony kommer släppa taget om Spider-Man.

Permalänk
Medlem

Typ alla PS4 exklusiva titlar är tredjepersonsäventyr med quicktime events. Jag tar Halo, Gears och Forza över dessa alla dar i veckan. Jag har dock både en Xbox One X och ett PS4 original. PS4:an har några JRPG som jag bara kan spela på den. Allt multiplayer fungerar bättre på Xboxen. Funderar lite på att skaffa en PS4 Pro för snyggare grafik. Har en 1080p TV men exempelvis Halo 5 är betydligt snyggare med Xbox One X tack vare supersampling, PS4 Pro verkar inte vara lika enkelt för spelutvecklare att utnyttja för högre renderingsupplösning eller fps. Halo är fortfarande det enda spelet med skillbased matchmaking konsoll eller PC. Kom med Halo 2 och dessvärre har vi förlorat game chat till förmån för party chat. Game chat hade proximity chat inbyggt, bra både för att avslöja campers och trash-talk.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

det får nog bli en ps4 pro så jag kommer åt dem exklusiva spelen eftersom jag redan har en xbox och så jag kan uppgradera den vid någon rea eller om jag ser någon begagnad

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Jag sög...
Xbox One X med forza horizon 4, forza motorsport 7 och red dead Redemption 2 på Netonnet för 4590... Beställde idag. Får bli en ps4 pro nån annan gång

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag sög...
Xbox One X med forza horizon 4, forza motorsport 7 och red dead Redemption 2 på Netonnet för 4590... Beställde idag. Får bli en ps4 pro nån annan gång

Rätt val speciellt när det gäller rdr2. 1.5k? emot 4k native.

Har man väntat 7 år eller vad det nu är på rdr2 så vill man ha den bästa upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag sög...
Xbox One X med forza horizon 4, forza motorsport 7 och red dead Redemption 2 på Netonnet för 4590... Beställde idag. Får bli en ps4 pro nån annan gång

Riktigt bra deal, var själv riktigt sugen på att slå till.
Angående PS4 så tycker jag personligen att man bör ha en om man gillar spel, då dom exklusiva titlarna är riktigt bra och många.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Ps4 pro för att få tillgång till fler spel, du har ju xbox one redan, vilket innebär att du kommer kunna spela alla kommande spel för nuvarande generation på den plattformen. Om du inte köper ps4, så eliminerara du helt alla spel från den plattformen.

Men som en viss känd meme förtäljer "why not both?"

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Rätt val speciellt när det gäller rdr2. 1.5k? emot 4k native.

Har man väntat 7 år eller vad det nu är på rdr2 så vill man ha den bästa upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Gäller bara att man har en 4k tv också:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gäller bara att man har en 4k tv också:D

Absolut, men bilden kommer ändå se bättre ut på en 1080p tv då bilden skalas ner eller vad det nu kallas

Håller med om ps4 också, ska köpa en sådan tids nog då det finns mycket grymma spel, men först onex. Hatar bara att göra något halvdant så lär bli ett pro också sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har faktiskt båda. PS4 pga exklusiva titlar. Xbox One X för att den är mycket tystare och bättre prestanda i multi-platform titlar. PC används också för exklusiva titlar samt spel som är skönare med tangetbord och mus förstås

Så för att svara på frågan handlar det ärligt sagt om vilka spel du vill spela. PS4 är överlägsen när det kommer till titlar.

Permalänk
Medlem

Valde själv mellan XBOX One X och Playstation 4 Pro för några veckor sen. Det tog dock inte lång tid att inse att de mesta på XBOXen kunde jag redan spela på PCn så oavsett hur mycket starkare XBOX One X var så kunde det inte ersätta de exklusiva titlar som Playstation faktiskt har.

För något år sen stod jag inför liknande val men då var Nintendo Switch inkluderat i urvalet. Även då tog det inte lång tid att inse vilken konsol som var rätt val för oss(Nintendo Switch) och som ni säkert redan inser så hade det inget med stark hårdvara att göra

Vad jag vill ha sagt är helt enkelt att låta spel utbudet avgöra.

Det finns helt klart en synlig skillnad mellan Playstation 4 Pro och Xbox One X när man jämför dem sida vid sida. Jag ställer mig dock starkt frågande till att det är något man skulle tänka på när man väl spelar.

Något jag dock skulle uppskatta är om man kunde få en högre stabil FPS, säg 60-100 fps. Jag vet att PS4 och XBOX X erbjuder detta i vissa titlar men Red Dead ska vara låst på 30 FPS oavsett vilken konsol man kör det på.

Slutligen, underskatta inte begagnad marknaden!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Gäller bara att man har en 4k tv också:D

Nope, tack vare supersampling ser det bättre ut i 1080p också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Personligen tycker jag att om du är ute efter spel så ligger PlayStation långt över Xbox, så som "Horizon: Zero Dawn", "God of War", "Detroit: Become Human", "The Last Guardian" och nu (när det snart släpps, som förvisso också kommer till Xbox) "Red Dead Redemption 2".

Det sjuka med PlayStation är avsaknaden av en "vettig" (4K stöd) BluRay spelare, Sony var ju en av de stora aktörerna bakom BluRay.....så där gjorde de en rejäl tankevurpa.

Skrivet av Blackie:

Jag har båda och de båda har sina för och nackdelar...

Jag gillar verkligen Xbox One X, Microsoft har äntligen hittat konceptet över hur en konsol skall se ut men faller platt när det kommer till spel-titlar. Vad spelar det för roll hur mycket fps och muskler man kan leverera om man inte har något "speciellt" använda dem till. Innan Microsoft lyckats knyta till sig en bra Spelstudio har de väl hunnit släppa ytterligare 2 konsoler Xbox2X och Xbox3X

Skämt åt sido, skulle vara tvungen att välja mellan Xbox One X eller PS4 Pro så skulle jag valt PS4 Pro alla dar i veckan p.g.a. spelutbudet, Horizon Zero Dawn, Uncharted, Last of Us 1-2, Spider-Man, God Of War, Days Gone m.fl. och tror definitivt man kan avnjuta RDR2 på den utan problem.

Jag håller med. Playstation har enligt mig överlägset fler bra spel att välja på, och det ser ut att fortsätta vara så framöver. Däremot har jag börjat snegla åt Microsoft/Xbox pga Game Pass. Om det slår ut och blir bra så måste jag nog börja fundera på om jag inte ska gå över till att spela på en Xbox.

Permalänk
Medlem

Blir en xbox x för mig har redan en ps4 hoppas på bra ris på black friday. Sänkt tydligen i US med 100 USD..

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Blir en xbox x för mig har redan en ps4 hoppas på bra ris på black friday. Sänkt tydligen i US med 100 USD..

Och gått upp någon tusing i Sverige. Kolla noga på BF hur prisbilden är, OneX kostade med RDR2, Forza motorsport 7 och Forza horizon 4 4590kr för ca 2 veckor sedan och nu kostar den ca 6000kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Finns det några Sony-exclusives du absolut vill ha? Köp PS4 Pro. Annars köp en Xbox One X. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits .
Men har bestämt mig för PS4 Pro till slut. Just för spelen.
X1 spelen finns ju oftast att få på datorn i vilket fall.
Synd dem inte kan göra PS lika tyst som X1.

Men vad jag har löst så innehåller Red2 paketet en nyare PS4 Pro variant som ska vara tystare.
Just nu verkar man bara för få den just i det paketet tråkigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vill man spela köp en PS4 pro, vill man titta på 4K på skiva köp Xbox One X.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

PS4 PRO
+ Överlägset bäst exklusiva titlar
- Extrem användning av motion blur i just dessa spel gör att undertecknad inte kan spela dem
- Obekväm handkontroll, får ont i händerna av den
- Laggigt UI

XBOX ONE X
+ Multiplattformstitlar ser bäst ut här
+ Skön handkontroll
- Saknar exklusiva titlar

Har ägt: ps2, ps3, ps4 pro medan xbox one x är min första konsol från microsoft.

Min högst personliga åsikt såklart!

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt i tråden redan: Välj utifrån spel. Det är ju ingen super prestanda i konsolerna men man får en skräddarsydd upplevelse. Jag har själv en bra PC men känt på senaste tiden att jag ibland bara vill sitta och softa i soffan och lira något på TVn ibland.

Så jag kommer själv införskaffa ett PS4 Pro imorgon (Sålde mitt förra PS4) mycket på grund av suget att få spela Last of us igen, samt Bloodborne. Samtidigt som jag vill pröva på RDR2 och Horizon Zero Dawn.

Finns inget hos Microsoft som kan konkurrera med just Bloodborne, Last of us och från vad jag hört, Horizon Zero Dawn. Sony har bäst exklusiva titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Finns ju inga bra exklusiva titlar till Xbox One? Dolby Atmos är också överskattat, speciellt om du ändå inte har fler än 6 högtalarelement.

Håller med om detta med Atmos.

Det är en väldig hype detta med att man ska kunna spela Atmos, nja det är förstås nödvändigt att prylarna kan avkoda Atmos ljudetspåret förstås, men flesta blu-ray skivor har även tex DD5.1 eller DTX x.1 men 9 av 10 eller färre har ju inte hårdvara att kunna återge Atmos som det är tänkt, rätt få personer har förutom front, bak, sido, center och sub även 2 eller fyra högtalare i taket.

För de allra flesta så har ju utvecklingen gått bakåt och de sitter med en värstingTV + nån fånig Soundbar som inte kan återge nått flerkanalsljud på ett ens i närheten vettigt sätt...

Atmos är förresten en utveckling av Dolbys TruHD med några extra kanaler för takljud.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sålde datorn min i signaturen, och tog och köpte mig en QE65Q7FNATXXC och en ps4 pro. Ångrar mig inte en sekund.

Köpte ps4an tack vare flest polare har ett ps4a, och alla exklusiva spel, som är tex Uncharted /spiderman/detroit becomes human/last of us/god of war, listan kan göras lång.

Sneglade först på xbox one X men blev ps4 tack vare alla spel som finns till ps4an!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Sålde datorn min i signaturen, och tog och köpte mig en QE65Q7FNATXXC och en ps4 pro. Ångrar mig inte en sekund.

Köpte ps4an tack vare flest polare har ett ps4a, och alla exklusiva spel, som är tex Uncharted /spiderman/detroit becomes human/last of us/god of war, listan kan göras lång.

Sneglade först på xbox one X men blev ps4 tack vare alla spel som finns till ps4an!

Jag sålde själv lite High en delar när första ps4 kom, så datorn bilen en mellan klass.
Men förra sommaren tröttnade jag på ps4 och uppgradera datorn igen till den jag har i sign, och sålde iväg ps4 för några veckor sen..
Får väl se om du gör samma sak
Men det är jävligt kul med ps4, speciellt med vänner eller folk man träffar genom fz osv. Var därför jag fortsatte spea ps4 pga folk man jagade genom fz och då blev allt roligare igen .
Tills 10 av 12 gick över till PC igen..

Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB