Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K – "Coffee Lake Refresh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Du gör ett stort antagande i början med 4k, de som spelar i 4k verkar vara i minoritet på forumet exempelvis: Emils poll
Tittar man på 1080p och 1440p som utgör tydlig majoritet av användarna så är det en tydlig och mätbar skillnad mellan olika CPUer.
Vi tar exemplet Bf1 1080p i ultra:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15635?key=259c1aec51817c452391f3e93edf51cb
Här skiljer det ca 30% mellan 2700x och 9900k.
Tittar man på skillnaden mot just 8700k är skillnaden mycket liten i de flesta fall och för de som sitter på en 8700k så blir uppgraderingen knappt märkbar, det håller jag med om.
Jämför vi 9900k och 4790k landar vi på en skillnad om ca 50% det är en avsevärd skillnad.
Tittar man på steam hardware survey så ser vi att endast ca 8,5% sitter på en CPU med 6 fysiska kärnor eller mer. Min analys blir därför att du har fel kring vad den stora skaran tänkbara köpare innehar för CPU.

Med ett RTX 2080Ti ja. Hur många pungar ut 16k för ett grafikkort egentligen? Även i detta forum så är dessa väldigt få och dessa sitter oftast på en 1440P eller 4K skärm. Att köpa RTX 2080Ti och köra det på en 1080P skärm är bara slöseri.

Skrivet av datoriserad:

Du diskuterar endast kring en extrem, ett maxat system. Ryzen är sämre för spel i mångt fler prisklasser än så.
En 9600k är exempelvis bättre än 2700x för i princip alla spel i samma prisklass. En värstingskärm behöver inte heller betyda 4k, flera prioriterar hög frekvens framför maximal upplösning och där är hög FPS viktigare.
Beroende på vad som prioriteras kan en 8700k/9700k vara ett klart bättre val i mellanklassen också.

Det där stämmer inte alls. Om man t.ex. sitter på ett RTX 2080/GTX 1080 så blir skillnaden ganska minimal utanför 720P.

Skrivet av datoriserad:

Ju viktigare hög FPS är desto mer av budgeten borde gå till CPU.

Öhh nej? Ska man ha så hög FPS som möjligt så borde pengarna läggas på GPU.. inte CPU. Framförallt när allt fler börjar stödja DX12.

Skrivet av datoriserad:

Jag förstår faktiskt inte vad det är du försöker säga här. Menar du att det är en ordning eller hur stor del av budgeten varje del ska ta? Ska skärmen ha störst del av hela systemets kostnad?

Han menar antagligen att för bästa upplevelse så borde man ha en skärm med hög upplösning och ett grafikkort som klarar av att driva 144 FPS @ den upplösningen. CPU:er kommer en bra bit efter i alla byggen som inte har ett RTX 2080Ti i sig. Vilket även Sweclockers tester visar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Att de nya prollarna har sämre energieffektivitet än förra årets Coffee Lake är ju lite missvisande. Det är ju exakt samma kisel. Vad man kan se är att Core-arkitekturen snabbt blir energimässigt ineffektiv vid klockfrekvenser över 4 GHz – och det skenar fortare ju närmre 5 GHz-strecket man kommer. Blender är bra på att utnyttja HT, och det bidrar till att 8700K med sina 12 trådar hamnar högt upp i tabellen jämfört med 9700K som bara har 8, och dessutom körs i 4,90 GHz jämfört med 4,70 GHz hos 8700K. Fler kärnor i lägre hastighet är effektivare än färre kärnor i högre hastighet, det är inget nytt med det, men sammanfattningen får det att låta som att CL Refresh på något sätt skulle vara sämre. Det är bara en naturlig följd av högre klockfrekvens. Klocka en 8600K till 4,60 GHz och jämför med 9600K som har lika många kärnor och trådar så borde skillnaden vara noll. Kanske borde förtydligas? Det är väl bara att säga att effektiviteten liksom det mesta andra med den här generationen är exakt samma som förra årets generation, med en allmän varningsskylt att högre klock ger sämre effektivitet? Ping @Jacob, @JonasT, @Kenneth

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad ironiskt att du postar detta precis efter att jag postat en video som förklarar varför dom går svalt: För att bl.a. Linus använder ett moderkort i sin review som begränsar strömbudgeten till processorn. Processorn går svalt, men inte tusan går den i max-frekvens heller.

Se Hardware Unboxed-videon jag länkade ovan.

Hur vet man att man köper ett moderkort som inte begränsar strömbudgeten? Han nämner 150w i länken som nåt slags krav för att prollen ska sträcka på benen helt, eller misstolkar jag?

Vilket bök

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Att de nya prollarna har sämre energieffektivitet än förra årets Coffee Lake är ju lite missvisande. Det är ju exakt samma kisel. Vad man kan se är att Core-arkitekturen snabbt blir energimässigt ineffektiv vid klockfrekvenser över 4 GHz – och det skenar fortare ju närmre 5 GHz-strecket man kommer. Blender är bra på att utnyttja HT, och det bidrar till att 8700K med sina 12 trådar hamnar högt upp i tabellen jämfört med 9700K som bara har 8, och dessutom körs i 4,90 GHz jämfört med 4,70 GHz hos 8700K. Fler kärnor i lägre hastighet är effektivare än färre kärnor i högre hastighet, det är inget nytt med det, men sammanfattningen får det att låta som att CL Refresh på något sätt skulle vara sämre. Det är bara en naturlig följd av högre klockfrekvens. Klocka en 8600K till 4,60 GHz och jämför med 9600K som har lika många kärnor och trådar så borde skillnaden vara noll. Kanske borde förtydligas? Det är väl bara att säga att effektiviteten liksom det mesta andra med den här generationen är exakt samma som förra årets generation, med en allmän varningsskylt att högre klock ger sämre effektivitet? Ping @Jacob, @JonasT, @Kenneth

Beror helt på hur man ser det.

Du har sannolikt rätt när det gäller effektivitet över generationerna, men ser man till produkter så är det ju skillnad och de skillnader bör belysas. Detta oavsett om samma arkitektur skenar gällande energieffektivitet över vissa frekvenser eller ej.

Men som sagt, du har rätt i det du säger med de förutsättningar du själv nämner.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så jag har fel för att du selektivt valt bort recensioner som har MultiCore Enhancement aktiverat, trotts att det är en inställning som är väldigt vanlig att ha påslaget vid faktisk användning?

Det hela påminner lite om VW's utsäppstester.

Vem har sagt att jag selektivt valt bort recensioner? Enda jag sa: av dom jag har sett. Dessutom har jag rätt att den inte går varmare än generationen innan.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vem har sagt att jag selektivt valt bort recensioner? Enda jag sa: av dom jag har sett. Dessutom har jag rätt att den inte går varmare än generationen innan.

Så två kärnor extra under samma IHS innebär inte extra värme? Häftigt trolleri!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vem har sagt att jag selektivt valt bort recensioner? Enda jag sa: av dom jag har sett. Dessutom har jag rätt att den inte går varmare än generationen innan.

Det är fortfarande ett märkligt uttalande. Jag har fel för att du inte sett samma recensioner som jag har? OK. Kina finns inte, för jag har aldrig varit där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Öhh nej? Ska man ha så hög FPS som möjligt så borde pengarna läggas på GPU.. inte CPU. Framförallt när allt fler börjar stödja DX12.

Fast det är ju helt individuellt, beroende vad man ska ha datorn till och vilket spel man spelar..

Själv så kör man WoW och där är CPUn viktigare än GPUn. För att komma över 100 FPS så räcker det med ett GTX 1080 i 1440p kombinerat med en 8700K, man får ingen ytterligare prestanda vid bättre GPU, utan det uppnås med bättre CPU.
Du vinner mer på att ha så kraftigt single core prestanda som möjligt.

Dock så är dom påväg att uppdatera motorn så att även multicore kommer fungera bättre, men även då faller valet på en 9900K.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är fortfarande ett märkligt uttalande. Jag har fel för att du inte sett samma recensioner som jag har? OK. Kina finns inte, för jag har aldrig varit där.

Efter att ha sett flera recensioner, så går det väl att säga, att vi båda har "rätt". Men i default settings så är det jag som har rätt, och det är väl vad man bör bedöma, och inte överklockningsdelen, för det är ju bara en bonus enligt mig, och inget som är garanterat från Intel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

@Xinpei: Ah, så jag borde byta ut mina r9 290x nu för att få högre fps fast min cpu bottleneckar skiten ur allt annat, bra och veta, skall beställa ett par 2080Ti nu

får idag runt 100 fps max i Deus ex och en lägsta på runt 10, så skaffar jag nya kort kanske jag toppar 200!!

för att vara seriös:

GPU är inte vad som ger en bra stabil hög fps, det är processorn och det mesta runt om kring, har man en processor som inte är så stark så kommer fpsn bli ostabil och dålig överallt, beror självklart på spel och hur stor bottlenecken är.

hade jag byggt en speldator så hade jag tagit den bästa cpun för spel först, sen grafikkort i andra hand, låter knäppt men man ser trenden i alla tester numera, ju bättre cpu man har ju mer får man ut ur sitt grafikkort och i min åsikt ju bättre upplevelse får man.

jag kör tvärt emot och plågas varje gång jag ska spela, grafikkorten klarar så mycket mer än vad processorn är kapabel till, jag förlorar potentiell prestanda jag hade kunnat haft.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Kör en i5 6600k. Uppgraderade grafikkortet nyligen och fick ganska mycket högre fps i alla spel jag testat.

Visst CPU är viktigt men ibland kan ett två år nyare GPU göra mästerverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Efter att ha sett flera recensioner, så går det väl att säga, att vi båda har "rätt". Men i default settings så är det jag som har rätt, och det är väl vad man bör bedöma, och inte överklockningsdelen, för det är ju bara en bonus enligt mig, och inget som är garanterat från Intel.

Jag har inte påstått att det inte fins recensioner där 9900K går svalt. Jag har läst ett 30-tal recensioner sedan de offentliggjordes, och det är blandat.

Men tittar man på själva vitsen med lödd IHS så har ju önskemålet från "communityt" varit att man skall slippa delidda, och där har de misslyckats.

Som det är nu så når de flesta ~5Ghz innan temperatur throttling slår in, och ska man högre så måste man delidda i så fall.

Däremot så tror jag säkert att om man stänger av 2 kärnor så att det i praktiken blir en 8700K, så går den svalare vid samma frekvens som en 8700K, men det är inte det som är själva grejen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli trött på Intel på riktigt, hur skall man veta vilket mobo man behöver för att kunna driva prollen med en all-core boost på 4,7-4,8ghz eller vad nu 9900k var specad till. Moderkortstillverkarna själva går ju inte ut med hur mycket kräm moderkorterna kan leverera. Så ett z390 strix klarar tydligen endast av att köra en all-core boost på 4,2ghz 24/7, vilket är under all kritik:/
Det sista jag läste va att ett z390 maximus hade fake 8vrm, som endast var 4..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk

Så nya generationen från Intel är mindre energi effektiv än förra? Eller fattar jag fel? Jag tycker det är lite konstig utveckling 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenix4m:

Så nya generationen från Intel är mindre energi effektiv än förra? Eller fattar jag fel? Jag tycker det är lite konstig utveckling 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske. Men vem köper en CPU utifrån hur bra energieffektivitet den har.

Denna Refresh är ganska tydligt Intels sista ”refresh” samt något av en semi-desperat lansering.

Konstig utveckling har det varit ett bra tag när det gäller processorer. AMDs frånvaro innan ryzen och nu intels stora problem. Konstigt har blivit normalt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-TroNiC:

Nu börjar jag bli trött på Intel på riktigt, hur skall man veta vilket mobo man behöver för att kunna driva prollen med en all-core boost på 4,7-4,8ghz eller vad nu 9900k var specad till. Moderkortstillverkarna själva går ju inte ut med hur mycket kräm moderkorterna kan leverera. Så ett z390 strix klarar tydligen endast av att köra en all-core boost på 4,2ghz 24/7, vilket är under all kritik:/
Det sista jag läste va att ett z390 maximus hade fake 8vrm, som endast var 4..

Är det Intels fel/problem egentligen? Skulle ju faktiskt kunna vara så att moderkortstillverkarna är att skylla på i detta fallet eller har jag missat någon viktig detalj?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Marsupilami:

Att de nya prollarna har sämre energieffektivitet än förra årets Coffee Lake är ju lite missvisande. Det är ju exakt samma kisel. Vad man kan se är att Core-arkitekturen snabbt blir energimässigt ineffektiv vid klockfrekvenser över 4 GHz – och det skenar fortare ju närmre 5 GHz-strecket man kommer. Blender är bra på att utnyttja HT, och det bidrar till att 8700K med sina 12 trådar hamnar högt upp i tabellen jämfört med 9700K som bara har 8, och dessutom körs i 4,90 GHz jämfört med 4,70 GHz hos 8700K. Fler kärnor i lägre hastighet är effektivare än färre kärnor i högre hastighet, det är inget nytt med det, men sammanfattningen får det att låta som att CL Refresh på något sätt skulle vara sämre. Det är bara en naturlig följd av högre klockfrekvens. Klocka en 8600K till 4,60 GHz och jämför med 9600K som har lika många kärnor och trådar så borde skillnaden vara noll. Kanske borde förtydligas? Det är väl bara att säga att effektiviteten liksom det mesta andra med den här generationen är exakt samma som förra årets generation, med en allmän varningsskylt att högre klock ger sämre effektivitet? Ping @Jacob, @JonasT, @Kenneth

Du har helt rätt att det på vissa ställen lär som att CFL-R rent arkitektoniskt skulle vara mindre energieffektiv än CFL. Har förtydligat detta i texten nu att detta inte är fallet utan snarare dalande effektivitet till följd av klockfrekvensuppgången. Tack för påvisningen!

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Jag tycker det är Intels fel då de säger att prollen har en TDP på 95watt, vilket moderkortstillverkarna sedan specar efter. Men prollen vill egentligen ha 150watt @ stock 4,7Ghz all core boost. Detta resulterar i att moderkortet, t ex Z390 strix throttlar ner prollen i 4,2Ghz.

Vad som är moderkortstillverkarnas fel är att de inte tydligt går ut med vad modellerna klarar av att leverera. Asus är totalt kassa på denna punkt iaf.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-TroNiC:

@tilted0113: Jag tycker det är Intels fel då de säger att prollen har en TDP på 95watt, vilket moderkortstillverkarna sedan specar efter. Men prollen vill egentligen ha 150watt @ stock 4,7Ghz all core boost. Detta resulterar i att moderkortet, t ex Z390 strix throttlar ner prollen i 4,2Ghz.

Vad som är moderkortstillverkarnas fel är att de inte tydligt går ut med vad modellerna klarar av att leverera. Asus är totalt kassa på denna punkt iaf.

Tror de är mer än väl medvetna om processorns tdw vid boost/oc.

Inte första gången en processor spexad för 95 inte är det.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Må så vara, men jag kan inte minnas ett moderkort för 2700kr som inte ens klarar av stock turbo frekvens:) Allt specat efter Intels specifikationer, får vell bli ett asus maximus alternativt ett msi godlike för mig då. Allt för att kunna köra intels stock all core boost xD

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-TroNiC:

@tilted0113: Må så vara, men jag kan inte minnas ett moderkort för 2700kr som inte ens klarar av stock turbo frekvens:) Allt specat efter Intels specifikationer, får vell bli ett asus maximus alternativt ett msi godlike för mig då. Allt för att kunna köra intels stock all core boost xD

Vill man ha det bästa kostar det 🤪

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Skrivet av Rauf:

@Dual-Tjur:

Inte fake, det är jag själv som kört det. Jag tänkte lägga upp det som exempel på att det går att hitta riktigt fina chip även bland 9900K. Men sen ångrade jag mig då det inte är riktigt representativt. Här ör original screen. Spänning visas ej i cpu-z p.g.a. att jag stängt av något i bios eller nån service i windows, vet inte vilket.

screenshot

okej...om den är din chipp så är det en riktig fin chipp värd sitt pris.
Skulle vara intressant dock den riktiga Voltage och Wattusage. För 1.27 kan de väl inte vara?
Men din chipp skulle säkert många vilja ha och testa. Grattis till silonconlottery iaf

Skrivet av kheldan:

Kör min 8600k på MSI Z370-A Pro i 5.2GHz @1.35v 24/7 på en H100i. Ligger stadigt runt 70-72c med peaks till 75-76 i prime95 26.6 (ej ATX). Runt 65-70c i gaming, idle ligger runt 33-36 på alla cores, och det är med 1.35v och 5.2GHz (klockar ej ner i idle).

Skrivet av affeiorby:

5ghz kör jag som standard med en H115i funkar perfa!

kör min på 1.385V @4,9 på mina 4 kärnor. Skulle säkert kunna köra lägre men jag tycker inte om att pilla för mycket med AVS och sånt där. Stabilt och tyst är det och det funkar så varför ändra mera

8600k klockas i överlag bättre än 8350k. 8600k@5Ghz skulle vara perfekt för mig.
Så jag undrar verkligen om om jag behöver 9600k för bra temps. 8600k för 2500kr skulle jag betala direkt i dagsläget.

Min kylning är en riktig godbit. Nästan tystare än passiv kylning ;)...kör också bara med 1 fläkt på 600rpm 99% av tiden

Skrivet av Marsupilami:

Klocka en 8600K till 4,60 GHz och jämför med 9600K som har lika många kärnor och trådar så borde skillnaden vara noll. Kanske borde förtydligas? Det är väl bara att säga att effektiviteten liksom det mesta andra med den här generationen är exakt samma som förra årets generation, med en allmän varningsskylt att högre klock ger sämre effektivitet? Ping @Jacob, @JonasT, @Kenneth

Ja! En sådan test vore hyperintressant. Och varför inte båda i 5,00??

Permalänk
Skrivet av Tapperswe:

Senaste 6 månaderna så har AMD tappat 6 USD , Intel 13 USD och Nvidia över 56! USD , ser du en trend? Om du tror att AMD tappat på grund av Intels nyaste refresh ++++ (lägg även på produktionsproblemen och dom skyhöga priserna ) så är du helt ute och cyklar. Trumps nya straff tullar emot China kan du däremot skylla på att många teknik aktier tappat.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev i min första post så föll alla teknikaktier och den dagen föll Semikonduktorindexet 1,5%.
Lite ironiskt att samtidigt då största raset kom så RASADE AMD efter att 9900Ks prestanda släppts.

6$? Det är mycket i %..Intel har 4,6x mer aktier än AMD så du kan inte jämföra aktiernas värdeförändringar i $.

För exakt 6 månader sem stod Amd på 10$, stigit sen dess över 200% för att sedan falla 30%. (varifrån kom dina -6$??) Så länge priset är över 20 så är trenden uppåt.

amd:s rally i år.

PÅ TORSDAG KOMMER AMD MED SIN Q3 RAPORT

Skrivet av cyprus:

Kan ni sluta tjafsa om aktiekurser i den här tråden (särskilt AMD:s), det finns säkert bättre forum för det.

Wow. Tjafsa??? vad är då nästan alla trådar intel vs AMD. 90% är väl ändå tjafs???
Aktiepris är bara ett tal. Som Mhz Voltage yield osv. Ibland småchattar man åsido om nästan allt i alla trådar. Vore väl tråkigt att bara diskutera huvudämnet??? Man behöver inte läsa allt.

Håller med att man ska inte spekulera och diskutera om aktiepriser här, men att småchatta det gör vi nästan alla nästan om allt? Det är 10gg värre när SWEC släpper nyheter när vissa "utvalda analytiker spår framtiden". Såna är skrivna av de värsta jävlarna och de vill bara ändra opinionen så att de kan tjäna på detta. Själv läser jag aldrig aktieanalyser - de är det tråkigaste (och ibland de falskaste) som finns. Sen finns ju såna som ropar att intel är körd nästan i varje tråd. Detta är mycket värre också.

MEN! Nu rasade AMD överdrivet mycket och det var absolut värt att nämna. Sen startade diskussionen vad kan ha varit orsaken till detta fall och det kom fram några intressanta saker. 9900k råkade just släppas denna dag. Aktiepriser visar lite framtiden för bolaget, mäter förväntningarna och opinionen om företagen och det diskuterar man hela tiden här på forumet...eller hur?

Skrivet av Yoshman:

Lovar dig, du vill inte ha investeringstips av mig

Nej, det är som man säger...bättre att kasta pil på väggen. Aktierpris=flockbeteende.
Det du skriver bra om ger en bredare och djupare inblick i utvecklingen som pågår. Sen kan man ju dra egna slutsatser vad dessa kan betyda och leda till. Teknikbranschen är ju väldigt känslig och företag kan gå upp och ner galet mycket. Det är inte som coca-cola som knappast behöver släppa en ny produkt varje år.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Delidding är gammalt, nu ska man slipa ner CPU också.
https://www.youtube.com/watch?v=r5Doo-zgyQs

9600K @ 5.0Ghz original = 96,5 grader
9600K @ 5.0Ghz delidded = 88,5 grader
9600K @ 5.0Ghz delidded och -0,2mm nerslipning = 83 grader

du menar väl 9900k? knappast på 9600k?

EDIT: JOO WTF?

Så 8600K v 9600K och man får såna temps när man äntligen fått slut på tandkrämet???
Man får vänta på fler tester, men SweC skulle gärna kunna testa dessa mot varandra på ett och samma bräda.

Har inte behov av fler kärnor egentligen men att byta ut en 8350K mot en normalt prissat coffe-i5 är ju egentligen "kaffepengar" med tanke på vad allt annat kostar nu för tiden

Och som vanligt VILL HA-Symdromet smittas lätt här på SweC

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Nu börjar jag bli trött på Intel på riktigt, hur skall man veta vilket mobo man behöver för att kunna driva prollen med en all-core boost på 4,7-4,8ghz eller vad nu 9900k var specad till. Moderkortstillverkarna själva går ju inte ut med hur mycket kräm moderkorterna kan leverera. Så ett z390 strix klarar tydligen endast av att köra en all-core boost på 4,2ghz 24/7, vilket är under all kritik:/
Det sista jag läste va att ett z390 maximus hade fake 8vrm, som endast var 4..

Hej!

På Hardware Unboxed discord så pratades det om att Gigabyte har bra VRM i deras Aorus Z390 serie. Ett tips!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köper du en 9900k för drygt 6k, köper du den för ett specifikt syfte och inte för att den ska hålla sig innanför 95W.
... Att bencha en CPU med ett undermåligt moderkort är inte bara ett missvisande benchmark, ...det är en lögn.
...
Lolz drev iväg lite, sorry.. Är mest förbannad på Intel som bör märka om sina moderkort pga falsk marknadsföring.

Som jag ser det är största problemet att Intel valt att sätta TDP till 95W.
* OEM kommer (som regel) att hålla sig till 95W, så tester med 95W begränsning visar vad köpare av OEM-datorer kan förvänta sig.
* Tester där högre effektuttag tillåts kommer bara vara relevanta för den specifika kombinationen av CPU, moderkort och kylning. Säger väldigt lite om hur samma processor presterar på ett annat moderkort. Är att likställa med (mild) överklockning.
* Hade Intel satt TDP till 120W eller mer så skulle testerna bli mer rättvisande men flera Z370-kort skulle inte anses kompatibla med de nya processorerna.

Skrivet av Marsupilami:

Blender är bra på att utnyttja HT, och det bidrar till att 8700K med sina 12 trådar hamnar högt upp i tabellen...
Fler kärnor i lägre hastighet är effektivare än färre kärnor i högre hastighet, det är inget nytt med det, ...

... så länge inte HT är en del av ekvationen.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så två kärnor extra under samma IHS innebär inte extra värme? Häftigt trolleri!

Beror ju på hastighet och matningsspänning! Fler kärnor med samma matningsspänning men lägre hastighet genererar mindre värme.
6 kärnor @ 4 GHz skapar mer värme än 8 kärnor @ 3 GHz, samtidigt som den totala beräkningskapaciteten är konstant.

Skrivet av phoenix4m:

Så nya generationen från Intel är mindre energi effektiv än förra?

I princip ja, för de har skruvat upp klockfrekvenserna.
Stryper du effektuttaget till 95W (TDP) blir skillnaden betydligt mindre eftersom de nya processorerna då går långsammare vid flertrådig belastning.

Permalänk
Master of Overkill

-Multi-core enhancement: Disabled
-SVID behavior: "Intel Fail-Safe" / Intel's default
-XMP: Enabled
-All power duration and limit settings default
-Core multiplier at defaults
-Core voltages at defaults

Detta ska vara när man köper 9900k och vill köra stock, samma med 9700k, 9600k, 8700k etc etc

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Som jag ser det är största problemet att Intel valt att sätta TDP till 95W.
* OEM kommer (som regel) att hålla sig till 95W, så tester med 95W begränsning visar vad köpare av OEM-datorer kan förvänta sig.
* Tester där högre effektuttag tillåts kommer bara vara relevanta för den specifika kombinationen av CPU, moderkort och kylning. Säger väldigt lite om hur samma processor presterar på ett annat moderkort. Är att likställa med (mild) överklockning.
* Hade Intel satt TDP till 120W eller mer så skulle testerna bli mer rättvisande men flera Z370-kort skulle inte anses kompatibla med de nya processorerna.

... så länge inte HT är en del av ekvationen.

Beror ju på hastighet och matningsspänning! Fler kärnor med samma matningsspänning men lägre hastighet genererar mindre värme.
6 kärnor @ 4 GHz skapar mer värme än 8 kärnor @ 3 GHz, samtidigt som den totala beräkningskapaciteten är konstant.

I princip ja, för de har skruvat upp klockfrekvenserna.
Stryper du effektuttaget till 95W (TDP) blir skillnaden betydligt mindre eftersom de nya processorerna då går långsammare vid flertrådig belastning.

Här var det väl knappast tal om lägre frekvenser?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

-Multi-core enhancement: Disabled
-SVID behavior: "Intel Fail-Safe" / Intel's default
-XMP: Enabled
-All power duration and limit settings default
-Core multiplier at defaults
-Core voltages at defaults
Detta ska vara när man köper 9900k och vill köra stock, samma med 9700k, 9600k, 8700k etc etc


Borde vara default i UIFI kan man tycka.
Har fått intryck att specielt Asus varit förtjust i överklockning som standard och nu fuskar de med VRMr, vad fan håller de på med?

Felaktiga uppgifter om VRMr
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Du har helt rätt att det på vissa ställen lär som att CFL-R rent arkitektoniskt skulle vara mindre energieffektiv än CFL. Har förtydligat detta i texten nu att detta inte är fallet utan snarare dalande effektivitet till följd av klockfrekvensuppgången. Tack för påvisningen!

Snyggt ändrat.

Jag tänkte på en annan grej också - i botten av tabellen ligger FX-8150 och skäms, men tabellen får det att framstå som att den har energieffektivitet liknande Sandy Bridge, om man inte läser siffrorna. Jag läste själv fel de första gångerna. Skulle det gå att bryta stapeln för att uppmärksamma skillnaden?

Visa signatur