CCP Games: "Vi förväntade oss att VR skulle bli mycket större"

Permalänk
Medlem

Provade StarVR https://www.starvr.com/ när jag var nere på Nvidia GTC i München för någon vecka sedan. Det var helt klart ett steg i rätt riktning. Mycket bättre fov och upplösning än vive och oculus. Behöver en del kraft dock.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Testat PSVR på min Pro enhet, 2h ca va roligt sen skickade ja tillbaka det till kompisen som ja lånade av.
ingenting för mig iaf.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Den dagen man har ett visir eller hjälm liknande microsofts lösning, fast med projektion eller display i hela synfältet , augmented reality innbygd med antingen genomskinlighet eller med hjälp av kameror, och upplösning som tilsvarar en normal 4k monitor på typ 27-28 tum på en halvmeters avstånd, och acceptabelt ljud innbyggt, utan att det blir för stort och bökigt så kanske.. Innan dess är ju alla bara betalande försökskaniner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu 23 år efter har VR blivit lite bättre men jag vill ej påstå så mycket om man ser per år.

Mmm. Precis som med datorer och mobiler. De har oxå blivit lite bättre men inte så mkt om man ser per år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

VR är ingenting nytt ! Herregud, VR utvecklingen startade inte med en kickstarter kampanj.

Då är det ju tur att jag inte påstått det! Jag vet inte vem du tror att du argumenterar emot.

Permalänk
Medlem

VR gör sig bäst i arkadhallar eller VR barer. Det är svårt att få samma upplevelse hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Samma sak för HDR.

Fast HDR är ju bara en förbättring av något som redan finns. Vanlig 2D bild på en skärm.
KÄnns inte som HDR är en fluga som försvinner som 3D, men däremot blir det väl snart standard och inget som man ta extra betalt för (som t.ex. Netflix som vill ha extra för HDR snart - utöver extra för 4k) -

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

The first actual VR head-mounted display (HMD) was created in 1968 by computer scientist Ivan Sutherland.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=NtwZXGprxag

Jo det var skralt med VR spel på 60-talet

Det kom en VR våg på 90-talet också.
https://www.youtube.com/watch?v=rVn3H93Ysag

Nintendo släppte även Virtual Boy 1995 som var en slags VR headset.
Virtualboy lanserades för 180$ USD.

Utvecklingen har gått framåt.
Så 2010 talets VR är bättre än 1990-talets VR som i sin tur är mycket bättre än 1960-1970-talets VR.
Undrar om VR blir stort på 2020-talet eller om det dröjer ytterligare ett decennium?

Tror allt det där går i vågor tills tekniken blir tillräckligt mogen för breda massan. Tyvärr är det nog inte dagens generation som slår igenom heller utan det krävs nog 1-2 generationer till och 10-20 år mellan varje - på samma som att 3D säkerligen kommer tillbaka igenom 20 år.

Permalänk

Älskar VR och använder min Vive fortfarande till och från. Helt klart framtiden.

Problemen är som tidigare säkert nämnt totalkostnaden för de vettiga systemen samt utbudet av vettiga spel. Jag som har intresset och stabil inkomst kan lätt kosta på mig grejerna, men förstår att andra inte tycker det är värt eller har möjlighet. Det finns några riktigt bra spel, några man faktiskt kan kalla för fullversioner, men tyvärr så är det mest fortfarande småskit och koncept, och Oculus hjälper ju inte med sina exklusiva titlar för sitt mediokra system.

Även dagens kontroller är ett problem, då dom är begränsade för sitt syfte, och särskilt Steam måste dumpa sina förbannade touch-plattor till Vive.

I vilket fall så är jag säker på att VR kommer fortsätta utvecklas och växa. Det är verkligen inte en gimmick, utan snarare en helt ny värld för gaming, upplevelser, och även virtuella arbetsytor.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Älskar VR och använder min Vive fortfarande till och från. Helt klart framtiden.

Problemen är som tidigare säkert nämnt totalkostnaden för de vettiga systemen samt utbudet av vettiga spel. Jag som har intresset och stabil inkomst kan lätt kosta på mig grejerna, men förstår att andra inte tycker det är värt eller har möjlighet. Det finns några riktigt bra spel, några man faktiskt kan kalla för fullversioner, men tyvärr så är det mest fortfarande småskit och koncept, och Oculus hjälper ju inte med sina exklusiva titlar för sitt mediokra system.

Även dagens kontroller är ett problem, då dom är begränsade för sitt syfte, och särskilt Steam måste dumpa sina förbannade touch-plattor till Vive.

I vilket fall så är jag säker på att VR kommer fortsätta utvecklas och växa. Det är verkligen inte en gimmick, utan snarare en helt ny värld för gaming, upplevelser, och även virtuella arbetsytor.

Men detta kan ju inte stämma. Det är ju andra i tråden som inte tycker som dig.

Vad spelar du med den?
Ser du på film?
Ja vad gör du egentligen? ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Fast HDR är ju bara en förbättring av något som redan finns. Vanlig 2D bild på en skärm.
KÄnns inte som HDR är en fluga som försvinner som 3D, men däremot blir det väl snart standard och inget som man ta extra betalt för (som t.ex. Netflix som vill ha extra för HDR snart - utöver extra för 4k) -

Hmm ja och nej. HDR är faktiskt riktigt grymt men om man inte upplevt det så förstår jag din synpunkt. HDR kommer INTE försvinna då det bara är så mycket bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Sötast

Precis som Raytracing i spel då alltså, just wait

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag kan inte begripa att någon fortfarande gör den jämförelsen. Jag skulle själv inte vilja ha en 3DTV även om jag fick den gratis, medan jag (och många andra bara i den här tråden) tycker att VR vore fantastiskt om man bara fick lite mer (upplösning, etc) för pengarna. Det kommer ta några år, men det finns ingen tvekan om att VR kommer bli stort.

Tror inte alls på att VR någonsin kommer bli stort. Iaf. inte så som tekniken definieras idag. När 3D/VR/AR/Hologram fungerar som på Holodeck så kommer det att bli en hit. Fram tills dess mindre hit än 3D-film någonsin var.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv

Historien upprepar sig! VR var stort på 80-talet, men tekniken var inte mogen. Nu kom det tillbaka, men tekniken är fortfarande inte mogen.

Inga sladdar, väldigt billigt, extremt hög kvalitet (hög HZ, ingen reprojection, omöjligt att bli "åksjuk") och endast headset utan någonting annat som krav är vad som behövs. Dvs, du kan köra high-end gaming direkt i ett headset och dess hårdvara. Priset? Under 99 USD.

Platt TV var det ingen som köpte i början heller. Svindyrt och dålig bild. Tog många år innan "alla" hade flatscreen.

Permalänk
Medlem

Jag som vart sugen på att köpa något VR-set...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror inte alls på att VR någonsin kommer bli stort. Iaf. inte så som tekniken definieras idag. När 3D/VR/AR/Hologram fungerar som på Holodeck så kommer det att bli en hit. Fram tills dess mindre hit än 3D-film någonsin var.

Moment 22 när det inte utvecklas då marknaden är smal och titlarna få. Det är redan awesome för spel såsom Beat Saber och behöver "ingen" mer teknikutveckling för detta förutom leveransen till ögonen (trådlöst och mer slimma headset). För racing rätt inställt på en high-end burk med 200% renderscale och transparency AA är det också awesome men något man omedelbart tycker är lite grötigt men vänjer sig vid och subjektivt får välja om man kan leva med eller ej. Smårörelse-shooters och pussel är neat men skulle verkligen behöva en boost i grafikupplösning.

Jag har en rätt så stor spelarea med väggar över 4 meter åt vardera håll så jag litar till fulla på chaperones som poppar in när jag kommer för nära då jag sätter dessa en bit från det jag kan slå i. Sätter jag det längre ut eller har mindre area är det lite av en "immersionbreaker"

Rymdspel som torde vara awesome är inte alls roligt. Så fort man använder strafeboosters börjar jag må jag dåligt och då jag inte känner av något övrigt. Flyg fungerar rätt bra men är lite weird när man använder yaw, roll och pitch hårt. Det blir vingligt om man använder gamepad i fps-spel. Jag vet faktiskt inte hur man ska komma runt detta mer än att träna balanssinnet, vilket kanske inte gemene svenssonköpare kommer göra.

Tråkigt.

P.S rätt 3d-film på rätt bioprojektor och duk är rätt nice, i synnerhet i högre framerate för att mitigera ghostingen. Det känns som att filmtekniken har avancerat rejält sedan 3D kom tycker jag. Mycket 3D är dock lite sisådär och första årets 3D-filmer en rejäl flopp där mycket platta sprites ovanpå filmen som backdrop var vad man såg.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

För mig hamnar vanlig TV, dataspel på skärm och 3DTV i samma kategori, medan VR gör en gigantisk skillnad eftersom man är inne i miljön. Varje vecka läser jag kommentarer från folk som testat VR för första gången och blivit totalt överväldigade, medan jag aldrig hört någon säga något bra om 3DTV.

https://image.slidesharecdn.com/masaruohnogicasualconnectsberlinslidesfinal-170227204104/95/asia-the-world-and-the-future-of-vr-masaru-ohnogi-58-638.jpg?cb=1488228648

Jag tycker att beskrivningen stämmer på 3DTV men är raka motsatsen till hur hypen för denna generation av VR startade: 18-åringen Palmer Luckey hackade ihop en prototyp i sina föräldrars garage, och efter att folk på olika forum gillat idén blev den påföljande Kickstarterkampanjen en jättesuccé bland teknikintresserade. Det var gräsrotsintresset för VR som startade allting, och storföretagen kom in i ett senare skede.

VR är gammalt, och inget nytt. Testade personligen VR redan 1991.

(Var besviken och oimponerad redan då.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

The first actual VR head-mounted display (HMD) was created in 1968 by computer scientist Ivan Sutherland.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=NtwZXGprxag

Jo det var skralt med VR spel på 60-talet

Det kom en VR våg på 90-talet också.
https://www.youtube.com/watch?v=rVn3H93Ysag

Nintendo släppte även Virtual Boy 1995 som var en slags VR headset.
Virtualboy lanserades för 180$ USD.

Utvecklingen har gått framåt.
Så 2010 talets VR är bättre än 1990-talets VR som i sin tur är mycket bättre än 1960-1970-talets VR.
Undrar om VR blir stort på 2020-talet eller om det dröjer ytterligare ett decennium?

Tror vi kommer behöva vänta 30-50 år innan tekniken tagit tillräckligt stora steg för att bli en naturlig del för den breda massan, och inte bara en smal dyr liten nisch för ett fåtal entusiaster.

Att släpa runt på flera kilo utrustning på huvudet, vara ansluten till en massa sladdar, och behöva fyrar, etc. är lika dömt att misslyckas som 3D, Kinnect, Wii, etc. Kul hype för en kort period och behränsad grupp användare, men inget som normala användare orkar hålla på med.

Vi måste gå till typ äkta hologram innan det hela kan ta fart. Små inkrementella förbättringar av samma klumpiga koncept som funnits sedan 60-talet håller inte (mer än för en begränsad nisch och liten skara entusiaster).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mmm. Precis som med datorer och mobiler. De har oxå blivit lite bättre men inte så mkt om man ser per år.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att både datorer och telefoner är en ”hit” som slagit igenom ibland den stora breda folkmassan av användare, och som länge har varit en både naturlig och användbar teknik.

VR har långt kvar, både tekniskt och tidsmässigt (IMO flera decennium) innan det kan slå igenom. Dvs. om det ens blir ”VR” som det fungerar idag (tror personligen att teknikhoppet måste vara betydligt större än så).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Men detta kan ju inte stämma. Det är ju andra i tråden som inte tycker som dig.

Vad spelar du med den?
Ser du på film?
Ja vad gör du egentligen? ^^

Det jag spelade sist var VR-versionen av "Hellblade: Senua's Sacrifice". Tyvärr så använde man fortfarande gamepad i det, men man kan gå runt fritt under spelandet med roomscale och spelet fick ett väldigt coolt nytt perspektiv. Den varma sommaren har visserligen varit en lågsäsong då det blir för svettigt med headsetet, men utöver det så har det blivit mycket Skyrim VR vid tillfälle, som är väldigt underhållande och mångsidigt iom att det fortfarande är väldigt modvänligt. Förbannat kul att framförallt lira som magiker då man kan använda och sikta med båda händerna individuellt med olika spells Pilbåge är också tillfredsställande gameplay. Vill dock påpeka att detta spelet (och även Fallout4 VR) blir mycket roligare om man buffar sig lite tidigare i spelet, alternativt sänker svårighetsgraden rejält. Normalt sett så är det diverse hardcore/survival-moddar som gäller, men det blir lite för omständigt i VR iom annan mekanik, så det blev helt enkelt mycket roligare med extra effekt i allt man gör.

Utöver spel så har jag också experimenterat en del med skulptering i Masterpiece VR på senaste, då 3d-modellering är något jag pysslar mycket med utanför VR. Mycket händigt verktyg som ger ett väldigt unikt workflow.

Jag kollar väldigt sällan på film i VR, då det känns lite tråkigt och begränsat med 2d-media där. Visst att det kan vara kul att titta runt i 180/360-filmer, men man är fortfarande väldigt låst på en centrerad punkt, vilket känns konstigt när man försöker flytta på huvudet sidleds. Allt blir bättre i 3d!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Mr. Bravo: Tackar.

Du lägger dig inte ned o ser på film i 3D i "Bio mode"?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Mr. Bravo: Tackar.

Du lägger dig inte ned o ser på film i 3D i "Bio mode"?

Nä, jag har ~110" på väggen med projektor för att kolla film i betydligt bättre kvalité Men virtuell bio var bland det första man testade för länge sedan, och det är absolut förvånansvärt mäktigt och realistiskt, som att sitta på en riktig bio, fast utan allt prasslande och hostande då Har man inte något bättre till hands eller om man är på resande fot så kan det absolut vara ett värdigt alternativ.

Virtual desktop (och motsvarande) är också otroligt mäktiga verktyg/koncept som lär bli standard i framtiden då man i princip skapar en virtuell arbetsmiljö som du fyller med allt tänkbart som du vill ha till hands. Du kan stå i ett tomt rum med endast din dator och ett VR-kit och ha tillgång till en hel jäkla kommandocentral framför dig, som du enkelt kan justera/manipulera och styra med dina vr-kontroller, röst, eller gestures. I ett sådant fall så tjäner man tekniskt sett betydligt mer pengar på att köpa VR istället för ett skrivbord fullt med skärmar och tillbehör, plus att man blir mobil. Otroligt mäktigt.

Den dagen jag flyttar till en större bostad så är tanken att man har ett helt rum dedikerat till VR, och så har man en lika stor motsvarighet i VR där man kan designa och pynta det precis hur man vill, och enkelt kunna ändra och variera det med några klick. Placera ut några enstaka möbler i utkanterna som du har tillgång till både på fysiskt och i VR, för att tex kunna sitta eller ligga ner. Håll mitten av rummet fritt för att kunna röra sig fritt i program och spel. Det blir både den ultimata arbetsplatsen och verklighetsflyten

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekipz:

De kanske underskattade hur mycket motion sickness folk skulle få...
Eller, det kanske bara är jag?

Motionsickness?

Folk kanske ska sluta stå upp och åka en Rollercoaster.

Helt omöjligt att bli åksjuk av Rift/Vive om man nu inte gör allt fel, alltså självorsakat.

Förövrigt så är de flesta VR spelen rent sagt skit. SkyrimVR? FalloutVR? Inget värt. Det är som dåliga moddar till spelen. En sjukt dålig eftertanke. Man kan inte ens röra på händerna i konversationer och du har inga armar/händer i spelet, utan endast vapen.

Bättre spela något som t.ex. VRChat som är byggt från grunden för just VR där du även ser dina händer (kan göra flera gester med fingrarna irl som du ser i spelet, pratar om Rift, Vive är rena skräpet för sådant) och ingen delay på någonting.

Permalänk
Medlem

Var bland dom första med Vive. Men dessvärre släppte dom detta exclusive för Oculus, vilket gjorde att jag bojkotta detta spel än idag. Samma gäller alla andra exklusiva titlar som varit. Princip sak..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inget VR headset men är sugen på att skaffa ett i framtiden, då främst för att lira bilspel som tex Project Cars osv med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Dels är de för dyra (har sjunkit från 9.900kr till 6.490kr sen jag köpte men ändå), dels tycker jag det är för bökigt att ta fram och köra igång, så det ligger mest. Tror det kan bli stort när priset blir tillräckligt lågt, det blir trådlöst, och det är lätt att ha framme hela tiden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

De kanske underskattade hur mycket motion sickness folk skulle få...
Eller, det kanske bara är jag?

Har nog mer att man behöver en dunder dator och 10k för headsetet bara...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

VR för hemmabruk känns ganska meningslöst enligt mig.
Huvudproblemet är tillgängligt fysiskt utrymme. Kan man inte gå/springa fritt i alla riktningar och har ett golv som följer programmets markkonturer blir det ändå mest att "sväva" fram.
Då borde någon av alla omslutande bildskärmar kunna ge en snarlik upplevelse utan att det upptar mer än tre-fyra kvadratmeter golvyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

VR är gammalt, och inget nytt. Testade personligen VR redan 1991.

Du är den andra personen i den här tråden som av oklar anledning påpekar för mig att VR inte är nytt. Jag vet, jag testade själv Amiga-baserad VR i början av 90-talet. Jag har aldrig påstått att VR är något nytt, så jag ser inte riktigt poängen i att argumentera emot det om och om igen.

Permalänk
Medlem

Blir också illamående av VR. Verkar som utvecklingen med latency och frame rate stått still sedan det introducerades. Kanske är ett oöverkomligt hinder.