Problem med autoinloggning vid uppstart

Permalänk
Medlem

Problem med autoinloggning vid uppstart

Har alltid haft mitt användarkonto inställt på att automatiskt logga in när datorn startar, men har den senaste tiden fått ett felmeddelande: "Det går inte att ansluta just nu. Kontrollera din nätverksanslutning och försök igen senare."

Jag antar att det är något som ändras i någon uppdatering, men jag kan inte komma på vad som orsakar detta. Routern hinner visserligen inte med att ge internetåtkomst innan datorn vill logga in, men tidigare lyckades windows uppenbarligen logga in utan anslutning. Man såg att internetåtkomst var överkryssad de första 10 sekunderna när den loggat in.

Så frågan är helt enkelt hur jag löser detta? Kontot är fortfarande inställt på att logga in automatiskt och jag kan inte hitta någon uppenbar inställning som borde påverka detta...

Edit: Kan ju förtydliga att det är windows 10 det handlar om

Permalänk
Medlem

@Frispel:
Är det ett lokalt konto eller ett Microsoft konto vi pratar om?

Visserligen ska det även gå att logga på ett Microsoft konto utan internet anslutning, men det kanske har ändrats på senare tid att kräva internet anslutning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Frispel:
Är det ett lokalt konto eller ett Microsoft konto vi pratar om?

Visserligen ska det även gå att logga på ett Microsoft konto utan internet anslutning, men det kanske har ändrats på senare tid att kräva internet anslutning.

Det bör vara ett microsoftkonto. Ska se om jag kan hitta någon info angående det, tack för tipset

Permalänk
Medlem

kolla om det hjälper att ta bort alternativet " fast startup " under energi alternativ, den kan orsaka mycket problem och man vinner kanske 2-3 sekunder på att ha den ikryssad..

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Verkar ha löst sig genom att jag helt enkelt avaktiverade och återaktiverade autoinloggning på kontot. Har ingen aning varför det slutade fungera och varför detta hjälpte, men nu kommer jag i alla fall direkt in utan att behöva logga in