Forum för svenska IT ansvariga

Permalänk
Medlem

Forum för svenska IT ansvariga

En del av mitt jobb är att ansvara för IT på ett litet företag. När jag ska köpa tjänster eller saker så är det sådant som inte recenseras eftersom det inte är för konsumenter. Finns det någon svensk grupp eller forum dit sådana som jag kan vända mig för tips och råd?

Jag hittar inte något passande forum på Sweclockers som vänder sig främst till konsumenter och spelare.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

En del av mitt jobb är att ansvara för IT på ett litet företag. När jag ska köpa tjänster eller saker så är det sådant som inte recenseras eftersom det inte är för konsumenter. Finns det någon svensk grupp eller forum dit sådana som jag kan vända mig för tips och råd?

Jag hittar inte något passande forum på Sweclockers som vänder sig främst till konsumenter och spelare.

Skulle ju vara något engelskspråkigt. Reddit har /r/sysadmins

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

wn.se kan du få bra tips om utrustning. Ngt speciellt IT-forum känner jag inte till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle ju vara något engelskspråkigt. Reddit har /r/sysadmins

Mitt största problem nu senast har varit att välja en IT support leverantör. Och där funkar inte de internationella forumen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Mitt största problem nu senast har varit att välja en IT support leverantör. Och där funkar inte de internationella forumen.

Ah, på så vis. Trodde du var ute efter tips om produkterna och tjänsterna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Känner inte till något forum eller så för det. Men då jag jobbar på hos en leverantör så skulle jag nog rekommendera dig att dels prata med de relevanta leverantörerna för dig samt deras kunder kanske för att få en bra bild om de passar dig.

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk
Inaktiv

Det finns forum för det ena och det andra, rätt som det är kommer det upp ett nytt men de brukar insjukna brist på medlemmar likna snabbt. Varför användare på forum kan försvinner kan diskuteras, jag tror mycket på aliens som bortför.

Nå det ovanför förklarar varför de är så ont om forum, till och med nationella forum brukar drabbas av forumsdöden. Ett forum som berör IT frågor på företag i sverige kommer att dö ut direkt.

Det många småföretag gör är att de frågar flera lokala IT bolag och ser prisskillnaden och sedan väljer en. Det blir som det blir, men det finns inget egentligen bättre sätt. Man kan såklart fråga IT-leverantörerna om referenser och höra vad kunder säger.

Angående hårdvaror så brukar småföretag i princip ha konsumentgrejer, visst nasen kanske är svart istället för vit (synology). Men i båda fall är det egentligen saker för konsumentbruk.
Det finns många på forumet som har erfarenhet av lite bättre saker än så.

Rent allmänt om IT-bolag så älskar många arbetare att anlita dem för rent struntsaker, de flesta arbetare resultat ser enbart på deras fakturering. Så om de anlitar IT-bolaget för struntsakerna och istället jobbar så kan de se ut som att de presterar bättre.
Bara för att ta saker som jag har sett seniora utvecklare + 10år erfarenhet brukar beställa:
Byte av lösenord. 500kr
Domänanslutning av dator: 1000kr.
Rensning av filer på c: 1500kr
Installation av Windows 10 från nätverksios: 3000kr

Allt det ovanför är endast någon minuts arbete. Visst tar installation av Windows 10 mer tid, men det är bara klicka F12 vid uppstart och välja installation av windows 10. Sedan behövs absolut inget mer arbete utföras om image är riktig. Vilket den var i det fall ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det finns forum för det ena och det andra, rätt som det är kommer det upp ett nytt men de brukar insjukna brist på medlemmar likna snabbt. Varför användare på forum kan försvinner kan diskuteras, jag tror mycket på aliens som bortför.

Nå det ovanför förklarar varför de är så ont om forum, tom nationella forum brukar drabbas av forumsdöden. Ett forum som berör IT frågor på företag i sverige kommer att dö ut direkt.

Det många småföretag gör är att de frågar flera lokala IT bolag och ser prisskillnaden och sedan väljer en. Det blir som det blir, men det finns inget egentligen bättre sätt. Man kan såklart fråga IT-leverantörerna om referenser och höra vad kunder säger.

Angående hårdvaror så brukar småföretag i princip ha konsumentgrejer, visst nasen kanske är svart istället för vit (synology). Men i båda fall är det egentligen saker för konsumentbruk.
Det finns många på forumet som har erfarenhet av lite bättre saker än så.

Rent allmänt om IT-bolag så älskar många arbetare att anlita dem för rent struntsaker, de flesta arbetare resultat ser enbart på deras fakturering. Så om de anlitar IT-bolaget för struntsakerna och istället jobbar så kan de se ut som att de presterar bättre.
Bara för att ta saker som jag har sett seniora utvecklare + 10år erfarenhet brukar beställa:
Byte av lösenord. 500kr
Domänanslutning av dator: 1000kr.
Rensning av filer på c: 1500kr
Installation av Windows 10 från nätverksios: 3000kr

Allt det ovanför är endast någon minuts arbete. Visst tar installation av Windows 10 mer tid, men det är bara klicka F12 vid uppstart och välja installation av windows 10. Sedan behövs absolut inget mer arbete utföras om image är riktig. Vilket den var i det fall ovanför.

Jäklar! Kanske ska dra igång något sådant! Skulle inte vara helt dumt att tjäna så mycket för minut arbete..

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohdear:

Jäklar! Kanske ska dra igång något sådant! Skulle inte vara helt dumt att tjäna så mycket för minut arbete..

Problemet är att ha jobb hela tiden. Min poäng är att arbetare gillar att anlita it för enkla saker och kostnaden skiter de i.
På ett jobb jag började 2011 så hade vi endast 180GB ssd, den blev fylld nästan direkt. Och man låg där på gränsen till ledigt utrymme för swapen. En gång kom jag ner till under 10GB ledigt. Då hade IT installerat övervakningsmjukvara och såg detta. De skickade då mig ett phishing mail där de sa att min c: nästan var full och de kunde hjälpa mig att rensa. Flera kollegor gick på bluffen när deras c: blev full och det blev en kostnad på upp tlöl 1500kr. Ekonomiavdelningen betalade direkt, det var välinvesterade pengar. Och man kan ej begära att seniora utvecklare med runt 10år erfarenhet själva kan ta bort filer.

Så min poäng IT bolag är bra, men låt inte anställda anlita dem för vad som helst.

Permalänk
Medlem

Vad för it-support/leverantör söker du? Vilka tjänster tänker du på..helheten för ert företag?