Överklockningsprofil "deliddar" Intel Core i9-9900K och Core i5-9600K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

Gäller även att se upp med vilka moderkort man kombinerar en i9-9900k med.

Välj fel så kommer du få en betydligt svalare 9900k, men den kommer också att springa in i strömbudgeten vilket kommer resultera i en CPU som boostar betydligt lägre. (t.ex. 4,2 GHz istället för 4,7 GHz på samtliga kärnor.)

Har svårt att förstå,det han sa om Asus maximusXI Hero.
Var det för klent??
Har bokat 1sånt,.......

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vad för temperatur kan man vänta sig? Med två extrakärnor då måste den väl gå varmare än 8700k?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vilken soppa! Ja, den är så god och matig.

Det skulle inte förvåna mig om det sitter ingenjörer på Intel och gråter atm, sedan de fick i uppdrag av marknadsavdelningen att göra den nya CPU-serien "som kunderna vill ha den", vilket de antagligen protesterade emot med tanke på vad som sägs mot slutet i videon, och nu får bannor för att de underpresterar mot allas förväntningar.

Permalänk
Avstängd

Tycker nivån börjar bli larvig när det gäller Intel och överklocking/delidding. Tröttsamt med förlöjligandet av Intel när upptäckter likt denna blir kända.

Det kommer ju alltid finnas diverse hemma-fix åtgärder för att uppnå svalare processorer. Jag kan tänka mig att Intel gjort ett hyffsat jobb ändå utifrån faktorer som tex ”livslängd”. Deras delid från fabrik varken är eller borde vara den mest extrema för att uppnå de absolut högsta överklockningarna. Detta är massproducerade CPUer. För den som vill göra extrema åtgärder är det väl fritt fram att experimentera.

Vad förväntar ni er egentligen?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Avstängd

Börjar klia lite i avbeställnings fingret.
Skönt man inte fått prylarna,så man kan fundera på köpet.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag hatar blodpudding. Tummen ned för äcklig liknelse.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@Ozzed: Jag hatar blodpudding. Tummen ned för äcklig liknelse.

Då är vi två Det var lite det som var poängen. Blodpudding = Blä, Oxfilé = Mums!

Oxfilé Well done = Byt why tho?
Oxfile Rare = Ja tack!

Alltså... kylpasta och blodpudding är äckligt. Fastlödd IHS och oxfilé är gott men ska man laga oxfilé, varför inte göra den så god som möjligt? Alltså om man ska löda IHS så är ju det bästa om man gör det såpass bra att det blir "diminishing returns" vid delid, och det verkar inte vara fallet här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Next up, köpa der8auer
Delid och lapping kit, allt i ett lösning...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag gillar rödvinsreduktion till min oxfile. Och potatisgratäng med vitlök. Lycka till att få in dessa i din liknelse haha.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är vi två Det var lite det som var poängen. Blodpudding = Blä, Oxfilé = Mums!

Oxfilé Well done = Byt why tho?
Oxfile Rare = Ja tack!

Alltså... kylpasta och blodpudding är äckligt. Fastlödd IHS och oxfilé är gott men ska man laga oxfilé, varför inte göra den så god som möjligt? Alltså om man ska löda IHS så är ju det bästa om man gör det såpass bra att det blir "diminishing returns" vid delid, och det verkar inte vara fallet här.

Har vi sett motsvarande delid på Ryzen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Har vi sett motsvarande delid på Ryzen?

Jo, ger runt 2 grader om jag minns rätt, men säkert kan man sanda ner den till 10 grader om man vill

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har vi sett motsvarande delid på Ryzen?

Japp, och det get inte alls samma vinster som för 9900K

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jo, ger runt 2 grader om jag minns rätt, men säkert kan man sanda ner den till 10 grader om man vill

Kollade nu, 4 grader. Saken är ju den att Ryzen har större ''die'' size, vilket resulterar i större yta att transportera värmen.

Skrivet av Ozzed:

Japp, och det get inte alls samma vinster som för 9900K

https://www.youtube.com/watch?v=VEUG9d4Mjug

Jag kollade. Läs vad jag skrev över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp, och det get inte alls samma vinster som för 9900K

https://www.youtube.com/watch?v=VEUG9d4Mjug

Ganska stor skillnad dock
9900k var testat i prime95 över 10 minuter, samt att han tog avg. av alla kärnors temperatur och använde resultatet som det vi ser.
2600 var testat i 5 rundor cinebench och tog temperaturen från Tdie
4c vs 9c med enbart delid.

Ganska mycket "meh" över det hela kan jag tycka.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kollade nu, 4 grader. Saken är ju den att Ryzen har större ''die'' size, vilket resulterar i större yta att transportera värmen.

Och då skiljer vinsten bara 4 grader mot 9900K.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tilted0113:

Tycker nivån börjar bli larvig när det gäller Intel och överklocking/delidding. Tröttsamt med förlöjligandet av Intel när upptäckter likt denna blir kända.

Det kommer ju alltid finnas diverse hemma-fix åtgärder för att uppnå svalare processorer. Jag kan tänka mig att Intel gjort ett hyffsat jobb ändå utifrån faktorer som tex ”livslängd”. Deras delid från fabrik varken är eller borde vara den mest extrema för att uppnå de absolut högsta överklockningarna. Detta är massproducerade CPUer. För den som vill göra extrema åtgärder är det väl fritt fram att experimentera.

Vad förväntar ni er egentligen?

Håller med.
Oj! efter det att jag höjde spänningen och drog upp min 9900k till +5 GHz på alla kärnor, så går den varmt!

Vad som nu händer är att den automatiska frekvensstyrningen kommer ganska nära en överklockning i prestanda och betydligt lägre i effektförbrukning.
Vi ser det på R7 2700x som inte lönar sig mycket att överklocka och vi ser det även på i9 9900k.
Grejerna är är rätt bra optimerade redan från fabrik.
Det finns ingen magisk sak man kan göra åt saken, man kan pilla på och vinna några procent eller luta sig tillbaka och köra i stock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Har svårt att förstå,det han sa om Asus maximusXI Hero.
Var det för klent??
Har bokat 1sånt,.......

Han och några fler har tittat på frekvenser och temperaturer på Maximus XI Hero och dom har kommit fram till att Asus har fuskat med dess VRM som är en fejkad 8-Phase. De är alltså en 4-Phase VRM med Doublers vilket också Asus har bekräftat. Så ja, Maxiumus XI Hero har en väldigt klen VRM och är väl egentligen i klass med den VRM kvalitet man hittar på dom billigaste moderkorten. Typ som ett Asus Z390-P till exempel.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Sandpapper? Bah, halvmesyrer!
https://youtu.be/p--HEpXoJsw

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det inte varit lättare i BIOS/UEFI att stänga av kärnorna där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Han och några fler har tittat på frekvenser och temperaturer på Maximus XI Hero och dom har kommit fram till att Asus har fuskat med dess VRM som är en fejkad 8-Phase. De är alltså en 4-Phase VRM med Doublers vilket också Asus har bekräftat. Så ja, Maxiumus XI Hero har en väldigt klen VRM och är väl egentligen i klass med den VRM kvalitet man hittar på dom billigaste moderkorten. Typ som ett Asus Z390-P till exempel.

Vilket moderkort ska man satsa på då.
Med maxbudget på ca 3500kr?
Helst Msi.
Om inte asus har något.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

@tilted0113:

Intel lödd IHS bytt mot liquid metall -9 grader.

AMD lödd IHS bytt mot liquid metall -2 grader.

Om lilla AMD kan göra en nästan perfekt lödd IHS tycker jag faktiskt Intel ska klara det också. Speciellt till de priser de tar för sina K cpu:er.

Om du är nöjd med Intel's 9900K så bra för dig. Jag för en betalar inte för något jag anser vara en dåligt konstruerad produkt.

Tror definitivt någon på Intel har gjort ett design misstag vid utvecklingen av deras nya K cpu:er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

@tilted0113:

Intel lödd IHS bytt mot liquid metall -9 grader.

AMD lödd IHS bytt mot liquid metall -2 grader.

Om lilla AMD kan göra en nästan perfekt lödd IHS tycker jag faktiskt Intel ska klara det också. Speciellt till de priser de tar för sina K cpu:er.

Om du är nöjd med Intel's 9900K så bra för dig. Jag för en betalar inte för något jag anser vara en dåligt konstruerad produkt.

Tror definitivt någon på Intel har gjort ett design misstag vid utvecklingen av deras nya K cpu:er.

Köp inte Intel då och sluta gnälla på minsta lilla.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@tilted0113:

Intel lödd IHS bytt mot liquid metall -9 grader.

AMD lödd IHS bytt mot liquid metall -2 grader.

Om lilla AMD kan göra en nästan perfekt lödd IHS tycker jag faktiskt Intel ska klara det också. Speciellt till de priser de tar för sina K cpu:er.

Om du är nöjd med Intel's 9900K så bra för dig. Jag för en betalar inte för något jag anser vara en dåligt konstruerad produkt.

Tror definitivt någon på Intel har gjort ett design misstag vid utvecklingen av deras nya K cpu:er.

Hur mycket behöver man överklocka en 2700x för att den skall prestera likvärt med en 9900k i stock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Hur mycket behöver man överklocka en 2700x för att den skall prestera likvärt med en 9900k i stock?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver förmodligen flytande kväve till att börja med 😂😂

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Jag är för gammalt för det här, sista cpu jag orkade delidda och lappa var nån 5820 eller så.. Dom klockade utav djävulen sen.. Jag kommer nog bara köra stock med 9900K, den klockar nog tilräckligt för at de flesta blir nöjda med prestandan tils nästa generation och krympningen kommer.. Det är ju bara en försmak ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Var ett relativt vanligt ingrepp innan heatspreaders. Har slipat två av mina CPUer tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

På "Coppermine" var det ju rätt vanligt minns jag.
Har ett par "lappade" liggandes
Om det gav nånting vad ju svårt att se då tempsensorerna ju inte fanns i CPU'n på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

På "Coppermine" var det ju rätt vanligt minns jag.
Har ett par "lappade" liggandes
Om det gav nånting vad ju svårt att se då tempsensorerna ju inte fanns i CPU'n på den tiden.

Ja precis. Man kunde bara göra det bästa man kunde och hoppas att det gav resultat. Att få bort tryckt text från dien måste gett resultat, men hur mycket är ju frågan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Den buggen minns jag väl, folk diskuterade om de skulle fortsätta med att köpa 486a.

Nu behöver inte kostnaden för fel blir superdyr för vanligt folk. Jag ville bara belysa att det för många finns problem med korrupt data och man inte på något sätt behöver sitta på en facebook datacenter för att de ska bli problematisk.
En helt vanlig text, excel etc fil räcker för att det för många ska kunna bli dyrt. Men det är självklart då cpun går långt över 5GHz som risken ökar.

Skulle säga att en inte 100% stabil överklockning har låmgt mycket större sannolikhet att orsaka dessa problemen än om man slipar lite för mycket på kislet. Hanterar du så viktig data bör du kanske inte göra det på din överklockade hobby/speldator oavsett om den är deliddad eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

https://www.youtube.com/watch?v=NGHiRrQ2AAo

Gäller även att se upp med vilka moderkort man kombinerar en i9-9900k med.

Välj fel så kommer du få en betydligt svalare 9900k, men den kommer också att springa in i strömbudgeten vilket kommer resultera i en CPU som boostar betydligt lägre. (t.ex. 4,2 GHz istället för 4,7 GHz på samtliga kärnor.)

Så mao kör du 95W TDP, längre laster, kommer du throttla och tappa prestanda. Eller om du kör klent moderkort (tom enkla Z370/Z390) så kommer du aldrig se prestandanivåerna som recensenterna får.

Denna CPU blir sämre och sämre, desto mer man tar den under förstoringsglaset. Du har bättre chans för vettig prestanda med en 8700k deliddad om du är entusiast, eller så har du antingen problem att kyla/sämre prestanda. Vill inte ens tänka på någon auto MCE funktion på ASUS kort med denna... lär koka kaffet.

Och vill du ha max prestanda, får du lägga så mycket på moderkort, kylning och ja... CPUn i sig, att HEDT börjar komma i samma prisbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Denna CPU blir sämre och sämre, desto mer man tar den under förstoringsglaset. Du har bättre chans för vettig prestanda med en 8700k deliddad om du är entusiast, eller så har du antingen problem att kyla/sämre prestanda. Vill inte ens tänka på någon auto MCE funktion på ASUS kort med denna... lär koka kaffet.d.

Visst är det härligt när utveckligen går "framåt"?

Hade jag letat ny spel-CPU idag hade jag banne mig också försökt få tag i en i7-8700k, delidat vid behov och sen överklockat till 5+ GHz.
Vill man ha massa kärnor (8+) för ändamål annat än spel är AMD ett bättre alternativ, och för spel räcker 8700k's 6/12 mer än väl, och når inte över 90 grader i stock när den försöker göra sin normala fabriks-boost.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@tilted0113:

Intel lödd IHS bytt mot liquid metall -9 grader.

AMD lödd IHS bytt mot liquid metall -2 grader.

Om lilla AMD kan göra en nästan perfekt lödd IHS tycker jag faktiskt Intel ska klara det också. Speciellt till de priser de tar för sina K cpu:er.

Om du är nöjd med Intel's 9900K så bra för dig. Jag för en betalar inte för något jag anser vara en dåligt konstruerad produkt.

Tror definitivt någon på Intel har gjort ett design misstag vid utvecklingen av deras nya K cpu:er.

Först kanske du ska kolla fakta innan du skriver dina inlägg.

Testen är gjorda på olika vis, det skiljer 4 grader. Ryzer har större dieyta vilket transporterar värmen bättre.
Sen så är alla processer unika och ett test med en av varje är inte statistiskt säkerställt.

Skickades från m.sweclockers.com