Permalänk
Medlem

Ny dator

Tjenare!

Nu är det dags för en ny dator igen och suttit ett tag och funderar och fått fram detta:

Vad tror ni om detta bygge?
Har en budget på 21.000kr

Finns det bättre maskin och bygga ihop för dom pengarna?

Permalänk
Medlem

Vad ska du med datorn till?

32Gb RAM för endast gaming är väldigt overkill, räcker med hälften. Dock så ser jag att du valt RGB, antar att du vill fylla alla slots för estetiken?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem

Skippa 32 GB RAM (ta 16 istället) och M.2 NVMe. Det är två grejer som inte ger någon fördel i prestanda utöver i väldigt specifika applikationer.

För de ~2500 du sparar kan du hitta på något kul som ett bättre grafikkort eller CPU.

Vilken upplösning/frekvens spelar du i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra grejer!. Hade kollat på X72 istället dock (280mm) för att kunna köra fläktarna på ännu lägre varvtal och jag tror inte det kostar så mycket mer. Med det sagt, räcker nog din lösning utmärkt.

P.S. Om du vågar/orkar hade jag kikat på ett begagnat 1080Ti som du lätt kan få för samma peng. Bra prestandaökning och lika mycket VRAM som nya RTX-serien. Som sagt, hittar man en bra säljare är det "fett" värt D.S.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

Bort med m2
Bort med 16gb
In med snabbare minnen
In med 1080ti

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Vad ska du med datorn till?

32Gb RAM för endast gaming är väldigt overkill, räcker med hälften. Dock så ser jag att du valt RGB, antar att du vill fylla alla slots för estetiken?

Nja tänkte mer att säkra upp några år framöver samt

Skrivet av pv2b:

Skippa 32 GB RAM (ta 16 istället) och M.2 NVMe. Det är två grejer som inte ger någon fördel i prestanda utöver i väldigt specifika applikationer.

För de ~2500 du sparar kan du hitta på något kul som ett bättre grafikkort eller CPU.

Vilken upplösning/frekvens spelar du i?
Kanske bättre o lägga dom 2500 på nyaRTX serien då?
Kan kolla det när jag kommit hem vilken upplösning m.m jag kör på

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av terasque:

Bra grejer!. Hade kollat på X72 istället dock (280mm) för att kunna köra fläktarna på ännu lägre varvtal och jag tror inte det kostar så mycket mer. Med det sagt, räcker nog din lösning utmärkt.

P.S. Om du vågar/orkar hade jag kikat på ett begagnat 1080Ti som du lätt kan få för samma peng. Bra prestandaökning och lika mycket VRAM som nya RTX-serien. Som sagt, hittar man en bra säljare är det "fett" värt D.S.

Kollade lite på nya RTX-serien, men jädrigt svårt o välja vilket av korten bara, för mig räcker det med ett kort på 8gb

Skrivet av frong:

Bort med m2
Bort med 16gb
In med snabbare minnen
In med 1080ti

Oki tack för rådet, ska genast kolla detta och återkomma

Permalänk
Medlem

Borde jag bygga så här istället:

Skickar med så det går att ändra delar, ändra gärna om jag gjort nått som inte ser bra ut:
https://www.inet.se/produkt/b1033953/game-5

Tar imot alla slags förslag

Permalänk
Medlem

Skulle valt 1080ti, billigare och bättre prestanda afaik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Skulle valt 1080ti, billigare och bättre prestanda afaik.

Kollade på det, blev lite dyrare än 2070

Permalänk
Skrivet av XRay89:

Kollade på det, blev lite dyrare än 2070

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4533401

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem

Tack, tar nog det istället då

Permalänk
Medlem

@XRay89: Menade absolut inte att du skulle punga ut 9k för ett RTX-kort utan snarare sikta in dig på ett begagnat 1080ti-kort som har lika mycket VRAM som ett RTX.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av terasque:

@XRay89: Menade absolut inte att du skulle punga ut 9k för ett RTX-kort utan snarare sikta in dig på ett begagnat 1080ti-kort som har lika mycket VRAM som ett RTX.

Det förstår jag, men vill gärna ha nått som är nytt oxå och inte 4 år gammalt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Du kan även ändra till en 2070 för runt 6k (eller en OC version som är snabbare och når nästan ett 1080ti) du sparar då någon tusenlapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/925704/demovaror/datorutrustn...

ZOTAC GeForce GTX 1080 Ti AMP -Demo 7.505:-

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XRay89:

Nja tänkte mer att säkra upp några år framöver samt

Meningslöst att säkra upp med RAM-minne. Du populerar bara hälften av RAM-slottarna från början, så det är bara lägga på mer när du väl behöver det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Du kan även ändra till en 2070 för runt 6k (eller en OC version som är snabbare och når nästan ett 1080ti) du sparar då någon tusenlapp

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt schyst paket imo

Någon anledning till den kylaren framför NH d15?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tycker nalle96s förslag är riktigt bra om du är villig att köpa från olika butiker och bygga själv.

Synd bara att Nvidias 20xx-serie är jäkligt överprisad men vad ska man göra.....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/b1033973/alternativ1

Det här är vad jag hade valt, X370 Prime pro har varit väldigt trevligt, G skill 3200mhz med 14 CL är så att du får ut mest av Ram minnet utan att behöva pilla runt med timings.

RTX 2700 verkar vara bästa priset för ett high end kort, tyckte du lika bra kunde ta 850W PSU för en 100kr mer. Hade själv valt ett RX580 just nu då Inet har dem nere på 2500kr, men du verkar vilja ha ett steg upp i prestanda.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@XRay89: Förstår dig, men det finns dem som köpte ett 1080ti i vintras/våras och vill byta upp sig nu. Du kan alltså få ett relativt nytt exemplar med garanti kvar och inte ett sönderbränt mining-kort.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

https://komponentkoll.se/bild/xQERs.png

Du kan även ändra till en 2070 för runt 6k (eller en OC version som är snabbare och når nästan ett 1080ti) du sparar då någon tusenlapp

Skickades från m.sweclockers.com

Oki, Behöver inte vara nått värsting värsting kort men vill åtminstonde ha ett kort som är 8GB

Skrivet av XripperX:
Skrivet av pv2b:

Meningslöst att säkra upp med RAM-minne. Du populerar bara hälften av RAM-slottarna från början, så det är bara lägga på mer när du väl behöver det...

Sant det, ska nog börja med 16gb bara

Skrivet av daskedennis:

Jag tycker nalle96s förslag är riktigt bra om du är villig att köpa från olika butiker och bygga själv.

Synd bara att Nvidias 20xx-serie är jäkligt överprisad men vad ska man göra.....

Bygga kommer jag göra själv, Ska försöka få ihop det mesta från samma butik

Skrivet av _Merc_:

https://www.inet.se/produkt/b1033973/alternativ1

Det här är vad jag hade valt, X370 Prime pro har varit väldigt trevligt, G skill 3200mhz med 14 CL är så att du får ut mest av Ram minnet utan att behöva pilla runt med timings.

RTX 2700 verkar vara bästa priset för ett high end kort, tyckte du lika bra kunde ta 850W PSU för en 100kr mer. Hade själv valt ett RX580 just nu då Inet har dem nere på 2500kr, men du verkar vilja ha ett steg upp i prestanda.

Japp ska försöka få så mycket prestanda som möjligt för den summan jag tänk lägga

Skrivet av terasque:

@XRay89: Förstår dig, men det finns dem som köpte ett 1080ti i vintras/våras och vill byta upp sig nu. Du kan alltså få ett relativt nytt exemplar med garanti kvar och inte ett sönderbränt mining-kort.

Oki, Är lite imot Beg när det gäller prylar för att bygga dator med. Men ska absolut kolla lite på detta

Permalänk
Medlem

Nu vart datorn beställd och monterad.
Blev detta efter mycket om o men

ASUS PRIME Z370-A
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
ASUS GeForce RTX 2070 8GB ROG STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R6 Vit TG
NZXT Kraken X72 360mm
Bitfenix Whisper M 750W
Samsung 970 EVO 250GB

Följd fråga är det bättre o koppla in Kraken x72 i AIO PUMP connectorn i moderkortet?
eller ska man koppla på den i vanliga cpu-fan connectorn?